Gå til innhold

Blir DU like uheldig som meg???


Moniquea

Anbefalte innlegg

Forhåpentlig vis har det blitt bedre i Ålesund på 2,5år, viss ikke føder jeg i heisen eller i bilen!

 

For to år siden fikk jeg min første, for å si det sånn. Syntes det var et svare styr med å dra til legen en gang i måneden eller oftere, siden det i tillegg er rimelig langt fra der jeg bor og til fastlegen. Jeg brukte da også jordmor i nærheten, men følte i det store og det hele at det var temmelig bortkastet med jordmor når alt kom til alt. Jeg manglet simpelt hen den åpenheten jeg selv mener man må ha med en jordmor, for at man skulle kunne føle seg behagelig nok til å spørre spørsmål både om det ene og det andre. Jordmoren var også mye fraværende, og jeg fik tidt og stadig ombestilt timene. Som et resultat av dette, satte jeg meg ned og leste alt av litteratur jeg kunne komme over, av den enkle grunn at jeg hadd fullstendig mistet tilliten til det såkaldte støtteapparatet rundt meg. Jeg valgte å skrive en fødselsplan for min egen del med øsnke om smertestillende, og sendte den til fødavdelingen ca en uke før termin, og fikk bekreftet at den var mottatt. MEN jeg fikk meg en durabelig overraskelse da jeg kom inn! ALLE kvinnene på min side av slekta, har vært nødt til å bli tatt vannet på grunnet seig hinne på fostervannet. Jeg fikk tildelt en jordmor som av en eller annen grunn viste seg å være komplett inkompetent på flere områder, og til tross for at vi ettertrykkelig flere ganger ba omå få en annen jordmor, ble vi glatt overhørt. Det hele førte til at jeg gikk i 4 dager med 4-5 cm åpning, og veldig utmattende rier. Når til slutt en overlege på sykehuset overkjørte jordmors bestemmelse om å vente, hadde allerede hjertelyden begynt å bli svak. Ikke kunne jeg få lystgass, for det kunne hun ikke koble til, og alt annet jeg foreslo av smertelindrende ble kontant avvist av jordmor, fordi hun selv ikke kunne eller ville. Jeg hadde også ettertrykkelig spesifisert i fødselsplanen min at jeg ikke ønsket bruk av tang, sålenge det kunne unngås, men også DETTE ville hun på død og liv begynne med. Da jeg til slutt endelig kunne få epidural av lege, hadde hun hentet inn det HUN mente var nødvendig av tang etc, uten å hørepå hverken meg eller legen. Mine eneste lyspunkt under fødselen var legen sm til slutt kom inn og 1, lurte på hvorfor jeg i guds navn og rike måtte gå i fire dager uten at de tok vannet, 2, hvorfor jeg i alle dager ikke hadde fått smertestillende, 3 og hva i alle dager den tanga gjorde der når han ikke kunne se det hverken nødvendig eller ønskelig i denne situasjonen.

Etter vannet var tatt, tok det 1 time til gutten var født. Åpningen var normal da gutten ble født, men legen sa selv det var nødvendig å ta vannet for at fødselen skulle fortsette.

Det skal sier at jeg kroppsmessig hadde en lett fødsel, ingen revner, eller noen sånne skumle ting. Det hele hadde gått helt fint, og oplevdes slik om jeg bare kunne fåt EN av de andre jordmødrene jeg snakket med på sykehuset.

 

Så nå sitter jeg og gleder meg til jeg skal inn i desember...

Og jeg skal ærlug innrømme at jeg heller går ut og føder i heisen, før jeg i det hele tatt vil ha det kvinnemennesket i nærheten av meg en gang til. Det verste var vel at hun faktisk har vørt jordmor i 15 år. Bare tanken på at andre kvinner skal være så heldige som meg, gir meg frysninger!!

 

Men er det noen, og da mener jeg, noen som helst, som har tips til hva man skal gjøre for å i det hele tatt bli HØRT på fødeavdelingen(?)

Det morsomme er at jeg ble konsekvent nektet hver eneste ting jeg ba om, i forhold til smertestillende. Hvordan skal jeg i det hele tatt klare å ha tillit til en slik type jordmor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Tenkte jeg oxo... Er vel minst 3 jordmordvakter pr døgn.. Så i teorien kan du ha den samme fire ganger på fire dager, men oxo 8 andre...

Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...