Gå til innhold

Når skal barna deres få mobil?


Gjest

Anbefalte innlegg

Så en sjokkerende nyhet på Vg om at mange 5 åringer hadde mobil..Hva i all verden skal de med dette? Nei...Mini får ikke mobil før hvertfall han er 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre var omlag 9 når de fikk sin første mobil, pga vi bodde så langt unna vennene deres. Da var det lettere for oss å nå dem og de kunne nå oss enkelt om de ville hentes tidligere. Nå skal sant sies, de har ALDRI misbrukt telefonene sine på noe sett og vis, de har hatt abonnement på 200 kr mnd og de har aldri greid å bruke opp de pengene. Endte med at jeg måtte hjelpe de og bruke opp pengene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste min er skoleklar om to år, ser iallefall ikke for meg at han får det før han er 12-13 år. Men det er jo selvsagt noe jeg sier nå.

 

Jeg ble sjokket selv, hvor har de foretatt den undersøkelsen. Ikke at jeg skal skryte på meg stor omgangskrets, men kjenner ingen under 10 år som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann fikk si første da han var 6 år...nå har han fått sin tredje ( 9år)...han har like bra mobil som vi voksne har... Moro å få mms...pluss at det er veldig greit siden vi har fri familie...han kan alltid ringe hjem..og vi får alltid tak i ham.

Folk får mene hva de vil med det..men man kan lære unger ( selv ganske må unger) vettug bruk av mobil... Så jeg sier..så fort de begynner å skal leke ute og gå til og fra venner alene..ofte i 6-7års alderen så synes jeg at det er helt rett å utstyre dem med mobiltelefon.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jeg til å se ann når hun vokser til. Kan jo være en trygghet å vite at hun kan ringe oss eller at vi kan ringe henne, men 5 var vel veldig tidlig.

Rundt 10 ser jeg for meg er en passende alder, da begynner hun vel å farte litt rundt til venninner og er sikkert med på masse fritids aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

legger til at han aldri har ringt nødnr eller tullering på annen måte. Og en gang da han hadde falt på sykkelen på vei hjem så var han veldig glad som kunne ringe så vi fikk henta ham ( kjørte på legevakta for å rense såret og sy i samme slengen)... Noe å tenke på for dere som ikke vil gi ungene deres mobiler før de er 12-13år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare tenker at det ikke er nødvendig. en 6 åring reker da aldri alene ute, er vel evt hjemme hos noen og leker. og de aller fleste har hustlf å låne bort til en som vil ringe hjem. ingen planer om å utstyre pjokken med mobil før han er 12-13 minst. Jeg klarte meg helt fint uten mobil til jeg var 19 og brukte den ikke mye da heller. som liten brukte vi beina, ringte på hos folk eller ringte hjem på hustlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg skal ikke dømme noen..Men jeg skjønner bare ikke vitsen når de er så små..Mini hadde aldri fått gått langt av gårde for å leke med noen slik at han hadde trengt mobilen..Og hvis han skulle på besøk, hadde de nok hatt hus telefon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før det er nødvendig. For oss kan det kanskje bli tidligere enn jeg normalt ville inført det fordi jeg og faren bor langt unna hverandre og HVIS det blir aktuelt at hun tar toget alene om noen år, vil jeg da gi henne mobil som hun kun bruker i den sammenhengen. Man får nå kjøpt mobiltelefoner til barn hvor man kan legge inn 5 telefon-nummer. Og man kan da kun ringe til de numrene som er lagret og det er kun de numrene som kan ringe til telefonen også. Det er ikke mulig å bruke den til noe annet enn det.

Hm..men jeg vet ikke. Jeg kommer til å vente til det er nødvendig. Og vanlig mobil syns jeg egentlig ikke hun trenger å ha før hun nærmer seg u-skolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett for meg 10 år, men har begynt å revurdere det nå. Han er blitt veldig til å farte ute, leker med de som er litt eldre osv. Da er det veldig fort gjort at han forsvinner et stykke fra huset. Hadde vært greit å kunne få tak i han da, uten å springe tulling for å lete. Men tror nok jeg holder igjen 1 år til ihvertfall!!

 

Er jo snart sommerferie, og når vi kommer opp igjen begynner jo mørketiden å nærme seg, da farter han ikke mye ute alene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han farta ikke ye alene som 6 åring...men han fikk min gamle da og fikk lært seg bruken. /åringer er som oftest mye ute å leker..og farter fort fra hus til hus...sånn sett har jeg de gangene han ikke har had med seg mobil måtte ut å lete og ringe ørten førskjellige folk før jeg har fått tak i ham. Så mobil er for meg som er rimelig hysterisk hønemor en forlengelse av navlestrengen.

 

Hva andre gjør er opp til dem...men jeg personlig synes ikke det er for tidlig å gi en 8-9åring mobil...de fleste av vennene til guttungen har mobiler de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna blir snart ett år! Fin gaveide dette med mobil da... ;P

 

For alt jeg vet kan jo ting ha utviklet seg i en slik retning når hun er 6 år at det er laget enkle mobiler for barn som de kun kan ringe noen få telefonernummer fra og som f.eks. er festet på en slik måte at det er vanskelig å ta den fra barnet i en kidnappingssituasjon. På den måten ville man kunne finne ut hvor barnet er til en hver tid. Mener å ha lest noe om at noe slikt finnes eller er på vei ut i markedet. I en verden som bare blir sykere og sykere ser jeg absolutt klare fordeler med at barn får mobiler tidligere, men det må være mobiler med funksjoner som skaper trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guttungen er 7, og mor og far er enige om å drøye det med mobil til det begynner å bli et behov, og se det an da.

Nå er det totalforbud mot mobil på skolen, så det er et heller lite press foreløpig. En i klassen har telefon foreløpig.

Skjønner ikke hvordan vi klarte oss da vi var små, hehe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 23 eller 24 før jeg fikk min første mobil,. men det er jo lenge siden. Var ikke så vanlig med mobil på den tiden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldste blir 6 år iår og hun kommer til å få iløpet av høsten. DEt er av den enkle grunn at vi ikke har hustlf og hun er avhengig av å få ringt når hun etterhvert nå skal være litt aleine hjemme. DEt blir en tlf som blir værende hjemme. Skal vi i campingvogna synes jeg også det er ålreit at hun har en, da det ikke er like enkelt å finne de der alltid (selv om hun har et avgrenset område å være på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøtta her fikk det da hun var 8,5 år gammel. Litt tidlig egentlig, men hun fikk ikke SFO plass så da syns jeg det var greit med mobil. Ikke har vi hustelefon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får når vennene deres får...når alle de nærmeste vennene har. Vil ikke at de skal være utenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits å diskutere? Så la være å svare da vel. Jeg gir ikke sønnen min mobil før han er 12 minst, om du tror meg eller ikke..vel..er ikke så nøya akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden finnes vel ikke mobiltelefonen.. hehe... Men jeg tipper at ikke så lenge etter skolestart så melder vel behovet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva mamma 25, for 7 år siden fikk lillesøstra mi sin første mobil, hun var da 12 år. Jeg og mannen min var rystet, syns det var vanvittig at en så liten jente skulle ha mobil. Måtte spise de ordene noen år senere ja, vil jo ikke at jentungen skal føle seg utenfor, og dessuten så vi jo nytten i det. Så jeg lærte å ikke være så bastant i mine uttalelser. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... hadde ikke trodd dagen skulle komme, men tenkte det samme som Damien.....

 

Det jeg lurer paa er: Hvorfor dem ikke skal ha mobil ?

 

 

 

Selv tenker jeg at mine faar naar jeg foeler det er paa tide, planlegger det ikke paa forhaand. Kanskskje er dem 6 aar, kanskje 12.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...