Gå til innhold

Nå behøver jeg hjelp fra de med helsefaglig bakgrunn.


Ylva og Mathilde

Anbefalte innlegg

Har jo litt selv, men veldig usikker nå.

Er på ferie på Mallorca, og ble syk i går, det verker overalt, feber, og vondt i halsen. Siden det ikke er noe plager i nese eller luftveier generelt, lyste jeg bak i halsen, og der er det belegg på mandlene. Er dette nødvendigvis streptokokker, og må streptokokker behandles? Klarer meg relativt greit på lokalbedøvende sugetabletter og 600 mg Ibux hver 5. time, men er jo bekymret for at det kan ha konsekvenser om det går ubehandlet?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville absolutt tatt en tur til legen for en sjekk siden du både har feber og synlig belegg på mandlene. Vanskelig å vite om det er streptokokker eller ikke, men streptokokker må behandles med antibiotika :) Har du ikke reiseforsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til legen. Så du får sjekket det før du eventuelt blir dårligere . Om du må ha medisin er det best å starte så kjapt som mulig . God bedring ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En streptest (liten vattpinne legen stryker over mandlene) tar bare noen minutter å analysere, så du får svar med en gang om det er streptokokker eller ikke :) Streptokokker kan være skadelig for bla. nyrer hvis en halsinfeksjon med streptokokker går lenge ubehandlet, men det skal noe til hvis du innen rimelig tid blir undersøkt og får antibiotikakur. Høres uansett fornuftig ut å smertelindre med ibux, men ville gått til 6 timer mellom istedenfor 5. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis streptokokker, men det kan fort være andre bakterier.... Virus bruker ikke å gi belegg. Uansett, konsekvenser; det kan føre til abscess(halsbyll). Men er det lenge til du skal hjem?



Anonymous poster hash: ca033...830
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser hjem på tirsdag, har reiseforsikring, men så mye styr å oppsøke lege med barn på slep om det ikke er nødvendig. Får se an formen i morgen, er den ikke marginalt bedre får jeg bite i det sure eplet.

Tusen takk for hjelp og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste halsbetennelser skal ikke behandles. Jeg ville absolutt sett det an. Virus kan gi belegg på mandlene og feber.

 

Anonymous poster hash: cbdff...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min fikk kyssesyken når hun var i Syden nå....

 

Anonymous poster hash: ccc3a...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg? :)

Takk som spør, feberen roet seg litt mot kvelden i går, fortsatt vondt å svelge, og pusspropper på mandlene, men fikk sove i natt. Nå kjennes det som det er en UVI på vei, så det var vel på tide med ferie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...