Gå til innhold

Forskningsprosjekt: Graviditet og kvinners valg


Forskerpågravidesvalgprosess

Anbefalte innlegg

Et forskningsprosjekt om kvinners opplevelser av press og forventninger i forbindelse med avgjørelsen om å ta abort eller fullføre svangerskapet

 

Hei

 

Jeg er stipendiat, og jobber for tiden med en kvalitativ studie med intervjuer. Jeg intervjuer kvinner som har stått i valgprosessen der de skulle bestemme seg for om de skulle ta abort eller fullføre svangerskapet. Dette er en del av mitt doktorgradsarbeid.

 

Du kan ha opplevd press til ikke å ta abort, når det kanskje var abort du selv ønsket. Eller du kan ha opplevd press til å ta abort, i en situasjon hvor du selv ønsket å fullføre svangerskapet. Likevel opplever du at du tok ditt eget valg. Har du slike erfaringer, og kunne du tenke deg å stille til et forskningsintervju?

 

Studien er godkjent av Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste (NSD), og de som deltar vil være anonyme. All informasjon om deg vil bli behandlet konfidensielt. Materialet vil bli slettet når studien/doktorgradsarbeidet er fullført. For å delta, må du være over 18 år.

 

Jeg er forsker i feministisk, empirisk etikk. Feministisk innebærer at jeg har et særlig fokus på kvinners liv, opplevelser og erfaringer. Empirisk innebærer at jeg gjør en kvalitativ studie. Fokuset i studien min er på hvordan det frie valget abort/ikke abort forstås, fortolkes og forhandles.

 

Hva innebærer deltakelse i studien?

 

Deltakelse i studien innebærer at du stiller til et intervju på maksimalt to timer.

 

Spørsmålene vil omhandle dine erfaringer fra da du var gravid og skulle bestemme deg for om du skulle fullføre svangerskapet eller ikke. Jeg ønsker at du forteller om hvordan du opplevde det å stå i en situasjon der du måtte velge/ta en avgjørelse, samt om dine tanker rundt valget om å fullføre svangerskapet eller ikke. Jeg vil også be om at du forteller om hvordan omgivelsene reagerte på valget ditt, og i hvilken grad de viste respekt for, alternativt ikke respekterte, avgjørelsen din. Var det en selvfølge at dette var ditt, frie valg? Eller ble du møtt med klare forventninger om hva du skulle velge? Det vil også være relevant at du forteller litt om de vurderingene du selv gjorde deg da du var i denne situasjonen.

 

Det er en fordel om du bor på Østlandet, og du bør være ferdig med valgprosessen. Det innebærer at valgprosessen, og hvordan omgivelsene forholdt seg til deg og din prosess/ditt svangerskap, bør være noe som er tilbakelagt i tid, noe du i dag kan se tilbake på.

 

Intervjuene vil bli tatt opp på lydbånd, og lydopptakene vil slettes når studien er fullført.

 

Hvis du er interessert, ta kontakt med meg på mail: [email protected]

 

Med vennlig hilsen, Gunhild Maria Hugdal,

stipendiat ved Det Teologiske Menighetsfakultetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Annonse

Å,så flott studie! Jeg håper resultatene blir offentliggjort!

 

Anonymous poster hash: 4efed...a7c

Det vil de bli, men neppe før i 2018. Først da er jeg ferdig med doktorgraden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...