Gå til innhold

Tilvenning første uka på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har skolebarn, er det mulig og ha en tilvennings uke første uken? For eksempel at jeg eller far er der sammen med hun hele de tre første dagen og at vi er der litt de to siste dagene før vi drar?

 

Dette er litt skummelt for hun da hun aldri har vært borte fra oss før. Hun har vært hjemme med oss hele tiden og gruer seg nå for skolestart neste uke. Noen som har erfaringer og dele rundt dette? Takk på forhånd. :)

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,det er ikke vanlig. Da burde dere hatt SFO før skolestart, der kunne dere vært med barnet en tid.

Snakk med barnet og forbered på hva som skal skje. De voksne på skolen passer godt på barnet ditt.

 

Anonymous poster hash: 7f625...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn.

 

Det kom liksom helt uventet med skolestart?

 

Har barnet aldri besøkt venner, vært i barnehage, overnattet hos besteforeldre eller vært borte fra dere?

 

Da har dere en ukes tid å starte å øve.

 

Man pleier følge inn i klasserommet og være en liten stund, før foreldrene går og så henter de når skoledagen slutter.

 

Jenta tror vel dere og skal begynne på skolen om dere deltar en uke. Forbered jenta på hva som er vanlig og gjør som alle andre.

 

Et tips er å besøke skolen og bli kjent med uteområdet.

 

Jenta har vel venninner hun kjenner som skal gå i samme klasse?

 

Anonymous poster hash: dafa5...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det burde gå fint for henne å være i klassen på egenhånd dersom hun har de normale fortusetninger til en førsteklassing. Det er vanlig å være nervøs og å grue seg. Dere trenger jo ikke ha fulle dager med sfo den første tiden, hun blir sikkert mettet og sliten av inntrykkene i starten. Men det blir godt for henne å klare seg litt på egenhånd, skape relasjoner til klassekamerater og få en haug med selvtillit over mestring. Så får dere æren og gleden av å backe opp hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du snakke med skolen om.  Hos oss skal det utrolig mye til for at foreldre får være der, for det er utrolig forstyrrende for både barn og voksne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten helt enig med dem som skriver at dersom barnet er så sart at det trenger tilvenning, burde det ha vært gjort på sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med barnet om det som skal skje. Det er ikke vanlig å være til stede mer enn starten av første skoledag, med mindre det er et barn med spesielle behov. Hvis dere informerer godt nok, skal det nok gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har skolebarn, er det mulig og ha en tilvennings uke første uken? For eksempel at jeg eller far er der sammen med hun hele de tre første dagen og at vi er der litt de to siste dagene før vi drar?

 

Dette er litt skummelt for hun da hun aldri har vært borte fra oss før. Hun har vært hjemme med oss hele tiden og gruer seg nå for skolestart neste uke. Noen som har erfaringer og dele rundt dette? Takk på forhånd. :)

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Aldri vært borte fra dere? Har dere vært sammen 24 timer i døgnet?

Er det ingen som har fortalt dere hvor viktig det er med barnehage siste året før skolestart?

Har hun ingen venninner som skal begynne sammen med henne?

For guds skyld, ikke legg opp til at dere skal være det sammen med henne. Da blir hun den rare (pysete) fra dag 1.

 

Anonymous poster hash: fa22d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil de ikke ha foreldre i klasserommet ihvertfall, ikke engang på besøksdagen i vår var vi i klasserommet med ungene.

 

Her foregår første skoledag sånn at vi får være med inn, ta noen bilder, høre velkomsttalen til lærerne og slikt før vi må ut av rommet. Vi kan vente i et naborom eller gå hjem og komme tilbake når dagen er over.

 

Fra andre dag vil de ikke ha foreldre. Vi kan selvfølgelig følge de til garderoben, men ikke inn i klasserommet. De ønsker fra dag to å drille på plass hvordan de skal gå inn i klasserommet og sette seg, ro, struktur, rutiner, respekt osv skal på plass. Du kan jo love datteren din at du de første dagene skal sitte i garderoben å vente på henne. Da vet hun at du er rett utenfor døren.

 

Synes det er utrolig rart at dere ikke har jobbet med å forberede henne på dette. Du vet jo at på skolen skal de være uten foreldre og dere burde brukt tid på å gjøre henne klar for å takle det...

 

Anonymous poster hash: 608e8...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være tull! Du har ikke sørget for at 6-åringen er klar for skolestart? Hva slags boble lever dere i? Nei, du skal overhodet ikke være tilstede på skolen for barnet ditt, annet enn ev første dag, hvis det er vanlig på deres skole. Læringskurven blir bratt, men barnet ditt må lære å stå på egne bein, jo før, jo heller.

 

Anonymous poster hash: 271a4...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok betre enn du trur!  No er eg så gamal at eg var 7 år då eg byrja på skulen, men eg hadde ikkje gått i barnehage (fanns ikkje) og kjende ingen av dei andre barna.  Hugsar det likevel ikkje som traumatisk. 

Eldste her har gått i bhg, men er veldig beskjeden av seg, og kjende ingen barn eller vaksne på SFO.  Han takla det veldig bra likevel (men ville ha starta med SFO før skulestart for å venne henne til det, men det er vel for seint no.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er så forskjellig. Noen er klare, og andre er rett og slett ikke klare uavhengig av hvordan dere som foreldre er. De kan ex ha blitt utrygge av opplevelser i bhg.

 

Det er ikke vanlig å bli med inn i klasserommet, men skolen kan ikke hindre deg. Det er en offentlig skole, og vil du sitte der hele det første året, kan de ikke stoppe deg. Prat imidlertid med de på forhånd, for de kan be deg undertegne taushetserklæring. De har ofte planleggingsdsdager og begynner å jobbe mot slutten av uka som kommer.

 

Prøv også å få barnet til å delta uten deg, ta korte avbrekk her og der, men vær til stede før og etter klasse timen.

 

Redselen kan fort avta. Få lærer til å lage en lekegruppe i friminuttet rundt ditt barn. På vår skole har de minste friminutt når de andre klassene har time.

 

Anonymous poster hash: 0c76e...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

 

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

 

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

 

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

 

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Men hvorfor har hun aldri besøkt besteforeldre, tanter, naboer, venner uten dere?

 

Anonymous poster hash: dafa5...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

 

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

 

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

 

Dersom dette ikke er tull så har dere gjort henne en bjørnetjeneste. Stakkars jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen: Skal du bli med henne på jobbintervju og holde henne i hånda første arbeidsdag når hun skal begynne i arbeidslivet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

De kan helt klart nekte dere å være inne i klasserommet og skal også det. Dere har ingen rett til å overvåke de andre barna som går der. Rart dere mener personalet i bhg er dårlig kvalifiserte når dere som foreldre helt klart er det. Stakkars barn. Håper hun vil bli fanget opp av systemet nå som hun må i skolen.

 

Anonymous poster hash: 4954a...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

De kan helt klart nekte dere å være inne i klasserommet og skal også det. Dere har ingen rett til å overvåke de andre barna som går der. Rart dere mener personalet i bhg er dårlig kvalifiserte når dere som foreldre helt klart er det. Stakkars barn. Håper hun vil bli fanget opp av systemet nå som hun må i skolen.

 

Anonymous poster hash: 4954a...455

Amen!

 

Anonymous poster hash: 25345...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

 

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

 

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Hvilken stein er det dere har bodd under i seks år?

I mine ører høres det ut som det er dere som ikke har gitt datteren deres det beste utgangspunktet, ikke en evt barnehage. Aldri vært alene med familie eller venner??? I seks år?

Dette må være tull!!!

 

 

 

Anonymous poster hash: a1ae0...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

 

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

 

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Men hvorfor har hun aldri besøkt besteforeldre, tanter, naboer, venner uten dere?

 

Anonymous poster hash: dafa5...98a

Fordi vi alltid har vært med... Vi er en sammensveiset familie og er sammen hele tiden. Jeg er hjemmeværende og er sammen med barnet hele dagen, når mannen kommer hjem fra jobb er vi sammen alle sammen. Vi har ikke behov eller lyst til å være uten datteren vår så vi er med på besøk til venner og familie. Naboer har vi ikke. Hi

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har holdt jenta i hånda i 6 år, hun ikke har noen venner og ingen andre voksenpersoner så er dette jo nesten en barnevernsak.

 

Hvordan tenker du hun skal kunne leke med andre barn når hun ikke har lært det? Vente på tur? Klare seg selv?

 

Har dere flere barn?

 

Anonymous poster hash: dafa5...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hun skal ikke gå på SFO! Nei hun har aldri vært borte fra oss verken hos venner eller familie uten oss tilstede. Hun har ikke gått i barnehage da jeg mener det er alt for dårlig kvalifisert personell i barnehagene. Hun kjenner ingen hun skal begynne på skolen med.

 

Takk til deg som skrev at de ikke kan nekte meg å være i klasserommet sammen med hun, da blir det til at vi gjør det hvertfall den første uken så får vi se videre etter det hvor trygg hun eventuelt har blitt.

 

Jo vi har såklart pratet med henne og gjort henne klar for skolestart, men hun vil ikke uten oss og det kommer vi til å respektere. Hi.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Dersom dette ikke er tull så har dere gjort henne en bjørnetjeneste. Stakkars jente!

Det er ikke synd på henne. Men du vet vel bedre tror du? Huff, bedreviter. 😡

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har holdt jenta i hånda i 6 år, hun ikke har noen venner og ingen andre voksenpersoner så er dette jo nesten en barnevernsak.

 

Hvordan tenker du hun skal kunne leke med andre barn når hun ikke har lært det? Vente på tur? Klare seg selv?

 

Har dere flere barn?

 

Anonymous poster hash: dafa5...98a

Såklart har hun lekt med flere barn, makan. Men ikke uten oss og det er nok ikke noen sak for bv gitt. Makan!!!! Har ikke flere barn men venter nr 2 nå.

 

Anonymous poster hash: 2f0a3...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...