Gå til innhold

Da har jeg født!! Det ble keisersnitt pga herpes. Så jenter,


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sjekk dere for herpes når dere går gravide. Herpes er farlig for nyfødte.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sjekk dere for herpes når dere går gravide. Herpes er farlig for nyfødte.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

 

Uff da! Opdaget du dette under svangerskapet, eller visste du om det fra før?

 

Gratulerer, forresten! :) Håper alt er bra med deg og den lille.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

sjekk dere for herpes når dere går gravide. Herpes er farlig for nyfødte.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Uff da! Opdaget du dette under svangerskapet, eller visste du om det fra før?

 

Gratulerer, forresten! :) Håper alt er bra med deg og den lille.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Har visst om det i åtte år jeg. Alt er helt supert men om jeg ikke hadde visst om det og født vaginalt kunne det vært veldig alvorlig for babyen. Så det er lurt for alle å teste seg slik at ikke baby blir smittet. Man kan jo ha det uten å vite om det og ha utbrudd man ikke merker noe særlig til.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

sjekk dere for herpes når dere går gravide. Herpes er farlig for nyfødte.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Uff da! Opdaget du dette under svangerskapet, eller visste du om det fra før?

 

Gratulerer, forresten! :) Håper alt er bra med deg og den lille.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Har visst om det i åtte år jeg. Alt er helt supert men om jeg ikke hadde visst om det og født vaginalt kunne det vært veldig alvorlig for babyen. Så det er lurt for alle å teste seg slik at ikke baby blir smittet. Man kan jo ha det uten å vite om det og ha utbrudd man ikke merker noe særlig til.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

 

 

Blir man ikke testet automatisk? Jeg trodde faktisk det.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

sjekk dere for herpes når dere går gravide. Herpes er farlig for nyfødte.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Uff da! Opdaget du dette under svangerskapet, eller visste du om det fra før?

 

Gratulerer, forresten! :) Håper alt er bra med deg og den lille.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Har visst om det i åtte år jeg. Alt er helt supert men om jeg ikke hadde visst om det og født vaginalt kunne det vært veldig alvorlig for babyen. Så det er lurt for alle å teste seg slik at ikke baby blir smittet. Man kan jo ha det uten å vite om det og ha utbrudd man ikke merker noe særlig til.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Blir man ikke testet automatisk? Jeg trodde faktisk det.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Ikke for herpes visst:-/

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så farlig når mor har hatt det i mange år. Er førstegangsutbrudd som er skummelt. Hvis det var så farlig ville man testet samtlige gravide som standard.

Uansett, er jo bare å ta en forebyggende tablettkur fra noen uker før termin, så er hele problemet løst.

 

Anonymous poster hash: cbb89...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke så farlig når mor har hatt det i mange år. Er førstegangsutbrudd som er skummelt. Hvis det var så farlig ville man testet samtlige gravide som standard.

Uansett, er jo bare å ta en forebyggende tablettkur fra noen uker før termin, så er hele problemet løst.

 

Anonymous poster hash: cbb89...929

 

Da jeg ble født ble alle gravide testet, og nyfødte fikk øynene dryppet med ett eller annet som fikk dem til å hovne opp i tilfelle smitte likevel. Men dette er snart 35 år siden, så det har vel skjedd noen medisinske nyvinninger siden den gang. 

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utrolig liten sjanse for at barnet blir smittet under fødsel, dersom man har et aktivt utbrudd. MEN, dersom barnet blir smittet, er det rett under 100% at barnet blir alvorlig hjerneskadet eller dør. Så jeg skjønner godt de som velger ks i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utrolig liten sjanse for at barnet blir smittet under fødsel, dersom man har et aktivt utbrudd. MEN, dersom barnet blir smittet, er det rett under 100% at barnet blir alvorlig hjerneskadet eller dør. Så jeg skjønner godt de som velger ks i denne situasjonen.

Jupp!

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det keisersnitt pga du hadde et utbrudd? Eller bare fordi du har herpes?



Anonymous poster hash: 34cf3...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30% av gravide har streptokokk B i skjeden uten å vite det. Hvis barnet blir smittet under fødselen så kan det være dødelig. Greit å skjekke det også, jeg fikk vite at jeg hadde det helt tilfeldig hos gynekolog. Hvis man blir påvist det, så blir man skylt med antibiotika under fødselen

 

 

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/gruppe-b-streptokokker-fhi-18271.html

 



Anonymous poster hash: ebee8...45b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så farlig når mor har hatt det i mange år. Er førstegangsutbrudd som er skummelt. Hvis det var så farlig ville man testet samtlige gravide som standard.

Uansett, er jo bare å ta en forebyggende tablettkur fra noen uker før termin, så er hele problemet løst.

 

Anonymous poster hash: cbb89...929

Der mor har hatt det i mange år er det tre av hundre babyer som får det og det går ofte ikke så bra med de tre barna:-/ Man kan ta pillekur, jeg gjorde det. Men jeg fikk det for det.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ble det keisersnitt pga du hadde et utbrudd? Eller bare fordi du har herpes?

 

Anonymous poster hash: 34cf3...e46

Pga et ørlite utbrudd med en pitteliten blemme. Ble hastesnitt. De tar herpesutbrudd veldig seriøst.

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres dette veldig overdrevet ut! Har hatt herpes i 12 år med hyppige utbrudd og mye(!) plager. Ble ikke sjekket for utbrudd ved fødsel , enda all info om mitt sykdomsløp lå tilgjengelig. Hvis virkelig utfall av smitteoveeføring til baby er hjerneskade og død, finner jeg det rart at jeg ikke ble sjekket. Har mot hatt herpes før og hun får utbrudd ila svangerskapet , vil baby danne antistoffer. Eneste jeg fikk beskjed var fare hvis mor har FØRSTEGANGSUTBRUDD når hun føder, da blir det ks. Man kan heller ikke teste seg for herpes, med mindre man har blemmer og kan ta prøve av disse. Herpesviruset finnes i kroppen til veldig mange , uten at man noen gang får utbrudd.

 

Anonymous poster hash: e8510...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres dette veldig overdrevet ut! Har hatt herpes i 12 år med hyppige utbrudd og mye(!) plager. Ble ikke sjekket for utbrudd ved fødsel , enda all info om mitt sykdomsløp lå tilgjengelig. Hvis virkelig utfall av smitteoveeføring til baby er hjerneskade og død, finner jeg det rart at jeg ikke ble sjekket. Har mot hatt herpes før og hun får utbrudd ila svangerskapet , vil baby danne antistoffer. Eneste jeg fikk beskjed var fare hvis mor har FØRSTEGANGSUTBRUDD når hun føder, da blir det ks. Man kan heller ikke teste seg for herpes, med mindre man har blemmer og kan ta prøve av disse. Herpesviruset finnes i kroppen til veldig mange , uten at man noen gang får utbrudd.

 

Anonymous poster hash: e8510...344

Ja dette verdi sikkert bedre enn legene på sykehus og forskere...

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For meg høres dette veldig overdrevet ut! Har hatt herpes i 12 år med hyppige utbrudd og mye(!) plager. Ble ikke sjekket for utbrudd ved fødsel , enda all info om mitt sykdomsløp lå tilgjengelig. Hvis virkelig utfall av smitteoveeføring til baby er hjerneskade og død, finner jeg det rart at jeg ikke ble sjekket. Har mot hatt herpes før og hun får utbrudd ila svangerskapet , vil baby danne antistoffer. Eneste jeg fikk beskjed var fare hvis mor har FØRSTEGANGSUTBRUDD når hun føder, da blir det ks. Man kan heller ikke teste seg for herpes, med mindre man har blemmer og kan ta prøve av disse. Herpesviruset finnes i kroppen til veldig mange , uten at man noen gang får utbrudd.

 

Anonymous poster hash: e8510...344

Ja dette verdi sikkert bedre enn legene på sykehus og forskere...

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Ja dette vet du sikkert bedre enn legene på sykehus og forskere... Skulle deg stå

 

Anonymous poster hash: 1a55a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er vel ikke så farlig når mor har hatt det i mange år. Er førstegangsutbrudd som er skummelt. Hvis det var så farlig ville man testet samtlige gravide som standard.

Uansett, er jo bare å ta en forebyggende tablettkur fra noen uker før termin, så er hele problemet løst.

 

Anonymous poster hash: cbb89...929

Da jeg ble født ble alle gravide testet, og nyfødte fikk øynene dryppet med ett eller annet som fikk dem til å hovne opp i tilfelle smitte likevel. Men dette er snart 35 år siden, så det har vel skjedd noen medisinske nyvinninger siden den gang.

 

Anonymous poster hash: 29d32...a82

Dryppinga var vel mot syfilis?

 

Uansett, syfilistest blir framleis tatt. Test for HIV og hepatitt samtykker ein til, syfilistesten kan ein ikkje reservere seg mot, den er lovpålagt (noko av ei anakronisme, vil tru det er færre med syfilis rundtom enn hiv og hepatitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

30% av gravide har streptokokk B i skjeden uten å vite det. Hvis barnet blir smittet under fødselen så kan det være dødelig. Greit å skjekke det også, jeg fikk vite at jeg hadde det helt tilfeldig hos gynekolog. Hvis man blir påvist det, så blir man skylt med antibiotika under fødselen

 

 

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/gruppe-b-streptokokker-fhi-18271.html

 

 

Anonymous poster hash: ebee8...45b

 

 

Det er hvis man har det i urinen i tillegg til skjeden man blir skylt med atibiotika. Jeg hadde det i skjeden, men ikke i urinen. Ble ikke skylt. men fikk antibiotika intravenøst.

 

Anonymous poster hash: 54950...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres dette veldig overdrevet ut! Har hatt herpes i 12 år med hyppige utbrudd og mye(!) plager. Ble ikke sjekket for utbrudd ved fødsel , enda all info om mitt sykdomsløp lå tilgjengelig. Hvis virkelig utfall av smitteoveeføring til baby er hjerneskade og død, finner jeg det rart at jeg ikke ble sjekket. Har mot hatt herpes før og hun får utbrudd ila svangerskapet , vil baby danne antistoffer. Eneste jeg fikk beskjed var fare hvis mor har FØRSTEGANGSUTBRUDD når hun føder, da blir det ks. Man kan heller ikke teste seg for herpes, med mindre man har blemmer og kan ta prøve av disse. Herpesviruset finnes i kroppen til veldig mange , uten at man noen gang får utbrudd. Anonymous poster hash: e8510...344

Jeg ble fortalt det samme av legen. Det med førstegangsutbrudd og vanskeligheter med å teste rutinemessig for herpes.

Jeg har det, og noen dager før og etter termindato tok jeg noen antivirale piller (Zovirac?). Fikk ikke utbrudd og fødte normalt. Opplysningene over fikk jeg da jeg var bekymret for evt innvendige sår jeg ikke oppdaget selv, samt at jeg var plaget mye med sopp i hele svangerskapet, -så svien/kløen var vanskelig å skille fra et herpesutbrudd. Det å ta en titt selv der nede var jo umulig like før termin ;)

Pillene fikk jeg på resept siden jeg hadde noen utbrudd i starten av svangerskapet. Virket ikke relevant dersom jeg ikke hadde hatt utbrudd på flere år og heller ikke i svangerskapet.

 

Anonymous poster hash: dc4fe...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har genital herpes, men ble ikke sjekket for utbrudd ved fødsel... Tror ikke jeg hadde utbrudd heller da, men som noen sa her, det er ikke alltid man merker utbruddet. 



Anonymous poster hash: bb645...be7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert kjempedumt, men regner ikke med dette gjelder munnherpes...? Hatt det i mange mange år, siden barndommen. Mamma har det samme, så sikkert arvet viruset fra henne. Har ikke hatt utbrudd hele svangerskapet (bank i bordet), men ved munnherpes er det vel ikke noe mer fare enn arveligheten...? Aldri tenkt på å ta det opp engang på svangerskapskontrollene...

 

Anonymous poster hash: d049a...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert kjempedumt, men regner ikke med dette gjelder munnherpes...? Hatt det i mange mange år, siden barndommen. Mamma har det samme, så sikkert arvet viruset fra henne. Har ikke hatt utbrudd hele svangerskapet (bank i bordet), men ved munnherpes er det vel ikke noe mer fare enn arveligheten...? Aldri tenkt på å ta det opp engang på svangerskapskontrollene...

 

Anonymous poster hash: d049a...158

Herpes kan enkelt smittes til underlivet. Ved f.eks oralsex.  

 

Anonymous poster hash: bb645...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert kjempedumt, men regner ikke med dette gjelder munnherpes...? Hatt det i mange mange år, siden barndommen. Mamma har det samme, så sikkert arvet viruset fra henne. Har ikke hatt utbrudd hele svangerskapet (bank i bordet), men ved munnherpes er det vel ikke noe mer fare enn arveligheten...? Aldri tenkt på å ta det opp engang på svangerskapskontrollene...Anonymous poster hash: d049a...158

Nei det er to ulike herpesformer.

Men viktig for deg å ikke overføre til baby med kyss/kos etter fødsel. Kan kludre til amminga/flaskematinga.

Ved genital herpes er det f.eks viktig å ikke klø seg i søvne og så trøste baby.

 

Anonymous poster hash: dc4fe...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå spør jeg sikkert kjempedumt, men regner ikke med dette gjelder munnherpes...? Hatt det i mange mange år, siden barndommen. Mamma har det samme, så sikkert arvet viruset fra henne. Har ikke hatt utbrudd hele svangerskapet (bank i bordet), men ved munnherpes er det vel ikke noe mer fare enn arveligheten...? Aldri tenkt på å ta det opp engang på svangerskapskontrollene...Anonymous poster hash: d049a...158

Herpes kan enkelt smittes til underlivet. Ved f.eks oralsex.   Anonymous poster hash: bb645...be7

Genital herpes kan smitte til munnen. Andre veien er ikke så vanlig. Ved ganital herpes i munnen er det visst verre enn vanlig munnsår.

 

Anonymous poster hash: dc4fe...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...