Gå til innhold

gutt to år. svakt språk. operert inn dren for to mnd siden. andre med erfaring ?


cici83

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en sønn på to år som har et meget svakt språk.. 

 

han opererte inn dren for to mnd siden… mest sannsynlig har han aldri hørt.. jeg har mistenkt det lenge men fikk hele tiden beskjed om å ta tiden til hjelp.. til slutt krevde jeg henvisning og han hadde MYE vann i mellomørene… 

 

etter op har han begynt å bable mye.. han sier hei, prøver på hade, wow,nei, og noen ord till han er en meget tøff og selvstendg gutt som ikke er så veldig intresert i å herme ;( han forstår ikke hva vi sier når vi snakker til han men ser at han hører, stopper opp, reagerer og babler noe tilbake.. men tydelig at han ikke forstår .. 

 

dette er meget frustrerende og slitsomt.. 

 

noen andre med erfaring ? gjerne som kan fortelle om hvordan det går i ettertid:) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt var treg med å prate, plutselig like før han ble fire årl begynte han plutselig å prate masse.

 

Anonymous poster hash: c4bb8...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å ikke bli tatt på alvor! Gutten vår hadde masse ørebetennelser og vi ble stadig spurt om vi syntes han hørte bra. Han fikk dren ved 18mnd, og hadde litt ord da, en hel masse nå (snart 2år), men regner egentlig med at han bare har fulgt normal utvikling. Jeg kjenner til flere som sier at dren utgjorde kjempeforskjell for språket, så jeg håper din også knekker koden snart! Det begynner jo med noen få ord og så bare baller det på seg! Er først de siste ukene vår har begynt å herme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja dumt at vi ikke oppdaget det før .. men helsesøster mener det er oppdaget tidlig likevel … ser jo at han lærer mer og mer.. og forstår mer og mer men er veldig slitsomt med en to åring som er sta og vil mye som vi ikke får meklet med da han ikke forstår hva vi sier.. vi forsøker å vise, peke, forklare men er i perioder veldig tungt .. håper forståelsen skyter i en fart i løpe av sommeren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gutten vår var også treg å prate. Vi tok det opp flere ganger med helsesøster, tilslutt ble vi henvist til øre spesialister for utredning. De fant ikke noe galt med årene hans. Det var faktisk at etter han begynte i stor avdeling på barnehagen ( høsten han fylte 3 år) at alt løsner seg. Han hermet etter de andre større unger og lekte så mye med dem at språkutviklingen hans skjøt fart. Nå skravler han dagen lang, og prøver å lære lillesøster si på 1 år å si flere år, hehe... 



Anonymous poster hash: f2fa1...67b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å ikke merke at ungen ikke hører før den er 2? Ikke for å være frekk, men det merker man da tidlig? Sjekket dere ikke regelmessig spesielt om det var problemer med ørene? Og merket dere ikke mangel på respons på lyd og språk?

 

Anonymous poster hash: 5da0a...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå hadde vel foreldrene her en mistanke lenge, men ble avfeid av helsepersonell, hvis jeg forsto det rett. Det er jo veldig vanskelig å teste ut hvor godt/ dårlig en person uten språk hører, siden de ikke kan si fra selv, men foreldre/bhg har gjerne en oppfatning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min nevø var veldig sen med å snakke. De fant det ut da han var 2-3 år at han måtte ha dren. Etter han fikk dette hjalp det kjempe mye. Nå er han 6 år og snakker som en FOSS 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å ikke merke at ungen ikke hører før den er 2? Ikke for å være frekk, men det merker man da tidlig? Sjekket dere ikke regelmessig spesielt om det var problemer med ørene? Og merket dere ikke mangel på respons på lyd og språk?

 

Anonymous poster hash: 5da0a...3be

Noen er jo faktisk sene med å snakke selv om det ikke er noe galt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente fekk inn dren ved tre år. Vi merka effekt umiddelbart. Det rann væske ut av øyrene, så skuldrane blei våte! Trivsel, trass, språk, alt vart bedre. Ho hadde godt språk, men høyde dårleg, og fungerte best i 1-1 situasjon.
 

Alle barn er ulike. Nokre er temmeleg tause, før dei "opnar krana" og snakkar i veg. nokre barn kan reagerer på sterke forventningar om at dei skal seie ditt eller datt, og reagerer med stress og tausheit.

 

Men. Ikkje vent for lenge og stol på din magefølelse som mamma!

Dersom du etter to mnd ikkje synest det er effekt av drenet, be om å bli henvist til barnelege. (Drenet kan også ha ramla ut)

Test:
stå bak barnet, spør om barnet vil ha noko han likar, med normalt stemmeleie:
-vil du ha is?
Dersom barnet ikkje responderer på dette, ville eg ha reagert (og barnet likar is).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det an å ikke merke at ungen ikke hører før den er 2? Ikke for å være frekk, men det merker man da tidlig? Sjekket dere ikke regelmessig spesielt om det var problemer med ørene? Og merket dere ikke mangel på respons på lyd og språk?

 

Anonymous poster hash: 5da0a...3be

Skal prøve å tenke at du ikke er frekk ja 🙈 men vi hadde antagelser tidlig. Fikk da beskjed av lege og helsepersonell at noen barn er trege og jeg ikke skulle bekymre meg. Når jeg fikk sterke antagelser ringt jeg å krevde en henvisning. Fortalt barnehagen som også mente at han hørte. Fordi han er så sterk på andre områder har han hele tiden gjort seg forstått og kommunisert uten ord. Dette har gjort at flere ikke har trodd at det var noe galt . Han var et år og fire mnd når jeg kontaktet lege og krevde henvisning.

Men også timer og ventelister gjør at det tok ytligere noen mnd før dren var operert inn. Og når dette ble skrevet var han nettopp blitt operert har hatt drenet noen mnd .

 

Det som igjen er vanskelig er at vi fremdeles er usikre på om han har dårlig hørsel. Han hører det er vi sikre på men lurer på om han hører dårligere enn normalt. Har bedt om ny henvisning og venter nå på innkaldelse på sykehuset . Dette er meget frustrerende og slitsomt.

 

Vi har fått ordnet spesial pedagog i bhg. Og har vært flere ganger på helsestasjon og hos øre spesialist siden operasjonen. Går beskjed om å gi det tid .. Det er meget vanskelig og ganske frustrerende .. Ser at Godgutten forstår mer og er mer tålmodig. Hører etter . Bedre på øyekontakt men er likevel ikke på nivå språkmessig og oppmerksomhet ser ikke på nivå med jevnaldrende .. Kjempe frustrerende og vanskelig ..

 

Jeg er samtidig også kjempe bekymret for om bhg klarer å følge gutten vår opp slik han trenger .. Veldig sårt og kjemper hardt for å følge opp gutten vår hjemme. Og i forhold til lege, spesialist, helsestasjon, spespedagog, behag og ppt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere fortsatt lykke til! :) Hvis dere mener det er noe galt, så må dere bare stå på videre til dere får svar. Men skjønner at det kan ta mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere fortsatt lykke til! :) Hvis dere mener det er noe galt, så må dere bare stå på videre til dere får svar. Men skjønner at det kan ta mye energi.

Takk💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei, hvordan har utviklingen vært de siste månedene? Har dere fått sjekket hørselen til gutten din? Vår sønn ble operert for drøye to måneder siden, og har fått bekreftet at hørselen er god nå. Vi vet ikke hvor dårlig den har vært før, men han er også forsinket med språket og hadde veldig mye væske i mellomøret. Det ble oppdaget da han ble operert for å fjerne mandlene, og heldigvis sjekker de sånt samtidig!

 

Vår barnehage har utrolig god oppfølging og har gjennom Tidlig Innsats involvert PPT som igjen har gitt oss kurs i Tegn til tale, som de også bruker aktivt i barnehagen hver dag. Sønnen vår har en egen ressurspedagog som fokuserer på språk og tegn, og han responderer veldig bra på dette. Vi ser at han blir lykkelig hver gang vi forstår hva han vil si, ved å bruke tegnene han har lært. Det er veldig artig å se utviklingen.

 

Jeg håper dere har fått veiledning og oppfølging fra PPT, dere har faktisk krav på det fra kommunen. Det finnes også mange nyttige nettsider og bøker, anbefaler dere å ta i bruk tegn hvis han fortsatt henger etter språklig. Vi ble oppfordret til å fortsette med tegn lenge etter at språket (forhåpentligvis) løsner, da det er en god støtte for barnet. Lykke til! :)

Endret av chili_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...