Gå til innhold

Ikke røykere bør få 3 ukers ekstra ferie med lønn!


lizzi06

Anbefalte innlegg

En bedriftseier i Rogaland (Ålgård Energi System) har praktisert å gi ikke røykere en uke ekstra ferie med lønnde siste tre årene.

 

"Denne ordningen kom på plass etter at daglig leder Morten Eide hadde regnet på hvor mye tid som går med til røykepauser for dem som røyker.

– Jeg begynte å summere opp, og fant ut at det fort går en halvtime til dagen. Det er 110 timer i året, eller tre uker, sier han ifølge NRK. (http://nyheter.no.msn.com/norge/arbeidsgiver-gir-ekstra-ferieuke-til-ikke-r%C3%B8ykere)"

 

Så kanskje ikke røykere etter hvert får 3 uker ekstra ferie med lønn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Er vel færre og færre som røykjer i arbeidstida, vel?  Men i "gamle dagar" var det frykteleg irriterande å måtte vere att og jobbe medan røykarane tok seg pause.  Hugsar at då eg hadde sommarjobb på demensavdeling gjekk alle dei andre utanfor, medan eg sat att og ga mat og passa etter alle dei demente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 60 % røyker der jeg jobber. Da det er et stykke til "røykerommet", går det med ca 7- 10 minutter hver gang de røyker. Dette har irritert meg, da det blir forventet at ikke- røykerne blir igjen og passer avdelingen (vi har besøk av folk fra andre avdelinger i bedriften gjennom hele dagen, så alle kan ikke forsvinne).

 

Et annet sted jeg har jobbet fikk både røykere og ikke- røykere gå ut for "å lufte seg". Slik er det ikke der jeg er ansatt nå :spy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det burde også vært ekstra ferie for oss som ikke drikker kaffe!

Helt utrolig mye tid går med på å lage, hente, kjøpe inn kaffe osv + all småskravlingen når kaffe hentes!

 

Sitter rett ved "kaffekroken" og blir stadig forstyrret av dette....

 

Hvis vi så regner sammen:

- Ikke røyk  3 uker ferie

- Ikke kaffe 3 uker ferie

- avtalefestet og lovfestet ferie 5 uker - hmmm - det blir 11 uker ferie det - også de over 60 da, som har enda noen ekstra dager - i tillegg kommer selvsagt helligdager og offentlige høytidsdager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hos oss må røykerene spare 10 min av pausa si hvis de skal røye noe utover sin ordinøre pause. da rekkr de to kjappe 5 min. uten om pause. Helt greit for meg. men urettferdigheter er ikke greit. Synes vel alikevel 3 uker ekstra ferie var litt voldsomt. Kanskje et par dager kunne vært greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Vi med kontorjobb blir anbefalt å ta seg 5-10 minutter å "gå litt" hver time. Hva folk bruker den tiden på får jo være opp til dem? Den tida røykere bruker på å røyke, bruker de andre på ikke-nødvendige ting også, så dette er nok vanskelig å få gjort så mye med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei.

 

Enig i at det er godt med noen gåpauser. - har halvt i spøk/noe alvor foreslått at ikke røykere skal ha bananpause på jobben, utenfor kontorbygningen (gjorde det rett før jeg gikk ut i foreldrepermisjon). Så det blir spennende å se om det er innført når jeg kommer tilbake ifra permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja  vi på kontor burde nok ha gått en liten tur ut om man ikke røyker alikevel. problemet er bare at jeg må sitte igjen å jobbe dobbelt fordi de som røyker ikke er der da.

 

Røykte selv før, og jeg tanker at ekstra ferie vil være en motivasjon for de også.  3 uker var kanskje litt mye, men si en en og en halv da. Jeg drikker kaffe men bruker ikke noe tid på å hente eller kjøpe/lage. Tar en kopp før arbeidsdagen begynner, og tar med meg en inn på kontoret i lunsjen (som jeg ofte spiser på kontoret pga dårlig tid), og mulig jeg tar med meg en når jeg går til bilen. (har sånn termokopp ).

 

Det er også enkelte som røyker slik jeg drikker kaffe (ikke på kontoret selvsagt  :-) ...)  og da er det ikke noe problem, men det gjelder kun en av kanskje 12 stk som røyker på vår avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...