Gå til innhold

MMR vaksinen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

MMR vaksinen

 

Bivirkninger nevnt i infoskriv som blir gitt til foreldre av Helsestasjon:

 

Kortvarige smerter, rødhet og hevelse på stikkstedet forekommer etter vaksinasjon. Én til to uker etter vaksinasjonen kan noen barn få lette symptomer på de sykdommene det er vaksinert mot.

 

 

Bivirkninger nevnt i Pakkningsvedlegget:

  • Feber (38,5 ºC eller høyere).
  • Rødhet, smerte, hovenhet på injeksjonsstedet.
  • Utslett (inkludert meslinglignende utslett).
  • Blåmerke på injeksjonsstedet.
  • Nesetetthet og sår hals, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon, rennende nese.
  • Diaré, brekninger.
  • Elveblest.
  • Utslett på injeksjonsstedet.
  • Aseptisk meningitt (feber, kvalme, brekninger, hodepine, stiv nakke og lysfølsomhet); hovne testikler, infeksjon i mellomøret, betente spyttkjertler; atypisk meslinger (beskrevet hos pasienter som fikk en ikke-levende meslingvirusvaksine, vanligvis gitt før 1975).
  • Hovne lymfekjertler.
  • Hyppigere blåmerker eller blødning enn normalt.
  • Kraftige allergiske reaksjoner som kan inkludere pusteproblemer, hovenhet i ansiktet, lokal hovenhet og hovenhet i ekstremitetene.
  • Irritabilitet.
  • Anfall uten feber, anfall med feber hos barn, ustødig gange, svimmelhet, sykdommer som omfatter betennelse i nervesystemet (hjerne og/eller ryggraden).
  • Sykdom som omfatter muskelsvakhet, unormale sanseopplevelser, prikking i armer, ben og overkroppen (Guillain-Barré-syndrom).
  • Hodepine, besvimelse, nervelidelser som kan gi
  • levende meslingvirusvaksine, vanligvis gitt før 1975).
  • Hovne lymfekjertler.
  • Hyppigere blåmerker eller blødning enn normalt.
  • Kraftige allergiske reaksjoner som kan inkludere pusteproblemer, hovenhet i ansiktet, lokal hovenhet og hovenhet i ekstremitetene.
  • Irritabilitet.
  • Anfall uten feber, anfall med feber hos barn, ustødig gange, svimmelhet, sykdommer som omfatter betennelse i nervesystemet (hjerne og/eller ryggraden).
  • Sykdom som omfatter muskelsvakhet, unormale sanseopplevelser, prikking i armer, ben og overkroppen (Guillain-Barré-syndrom).
  • Hodepine, besvimelse, nervelidelser som kan gi svakhet, prikking eller nummenhet, forstyrrelser i øyenervene.
  • Puss og kløe i øynene med skorpe på øyelokkene (konjunktivitt)
  • Betennelse i retina (i øyet) med synsendringer.
  • Døvhet.
  • Hoste, lungeinfeksjon med eller uten feber.
  • Kvalme.
  • Kløe, betennelse i fettvevet under huden, rød eller fiolett, flate knappehullflekker under huden, hard, nuppet hudområde, alvorlig sykdom med sår og blemmer i huden, munnen, øynene og/eller kjønnsorganene (Stevens‑Johnsons syndrom).
  • Leddsmerte og/eller hovenhet (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), muskelsmerte.
  • Kortvarig brennende og/eller sviende følelse på injeksjonsstedet, blemmer og/eller elveblest på injeksjonsstedet.
  • Generell ubehagsfølelse (malaise), hovenhet, sårhet.
  • Betennelse i blodkarene.

 

 

 

Bivirkninger nevnt i Felleskatalogen:

 

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktoid reaksjon, anafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinge-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

 



Anonymous poster hash: c3240...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si meg mer enig.....

 

Jeg tror at hvis de hadde gitt ut all informasjon så ville de fått for mange spørsmål, og de ville brukt for mye tid til å forklare. Men jeg mener at man som foreldre før en evt vaksine bør få all informasjon.

 

En av de tingene som trekkes mest frem som grunn til at man bør ta MMR-vaksinen er jo fare for senere hjernebetennelse hvis man blir syk på vanlig måte av disse sykdommene, spesielt meslinger. Men i produsentens egen informasjon så står da vitterlig at både encefalitt, subakutt skleroserende panencefalitt og encefalopati er sjeldne bivirkningene av vaksinen også. Aseptisk meningitt (hjernehinnebetennelse) er også en av bivirkningene.

For meg er det betenkelig at man kan få samme sykdommer av vaksinen som hvis man får sykdommen naturlig. Spesielt siden hjernebetennelse og hjernehinnebetennelse er sjeldne som bivirkninger akutt eller subakutt enten man har fått barnesykdommen naturlig eller om man har fått vaksinen.

 

For eller mot vaksinen så mener jeg at det er helt feil at helsestasjonene ikke gir mer informasjon om bivirkninger enn det de gjør! Spesielt hvis man er så uheldig at barnet får alvorligere bivirkninger av vaksinen så er det viktig å vite hva man skal se etter.

 

Jeg mener man som foreldre bør ha krav på minimum den informasjon som normalt ligger ved i pakningsvedlegget, for det er den informasjonen man ved kjøp av andre medisiner oppfordres til å lese nøye gjennom før man tar medisinen i bruk.



Anonymous poster hash: 411c5...35a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett gjelder ikke bare MMR vaksinen, samme tilbakeholding av informasjon finner en ved alle de andre vaksinene også. Mange venner og foreldrene jeg har snakket med tror meg ikke når jeg forteller at det finnes bivirkninger ut over "Kortvarige smerter, rødhet og hevelse på stikkstedet".



Anonymous poster hash: c3240...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bivirkningene kan forekomme, men de fleste er ekstremt sjeldne. De bivirkningene helsestasjonen opplyser om er de du må forvente at kommer og som du ikke trenger være redd for. Det er jo ikke slik at helsestasjonen hemligholder mulige bivirkninger selv om de legger større vekt på det som sker med 3 av 10 enn det som er en mulig følge av vaksinen for en av fem millioner vaksinerte for å sette det på spissen.

Det er ulemper med å ta vaksiner, men når du sammenlikner farene for alvorlig sykdom med og uten vaksinene ser de fleste av oss at barna (og voksne for den del) har mindre sansynlighet for å bli farlig syke med vaksinene. Derfor velger vi å vaksinere barna våre selv om vi vet det har en viss risiko.



Anonymous poster hash: d0b6f...c3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hun over her har et godt poeng.

 

"foreldre bør ha krav på minimum den informasjon som normalt ligger ved i pakningsvedlegget, for det er den informasjonen man ved kjøp av andre medisiner oppfordres til å lese nøye gjennom før man tar medisinen i bruk."



Anonymous poster hash: c3240...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse bivirkningene kan forekomme, men de fleste er ekstremt sjeldne. De bivirkningene helsestasjonen opplyser om er de du må forvente at kommer og som du ikke trenger være redd for. Det er jo ikke slik at helsestasjonen hemligholder mulige bivirkninger selv om de legger større vekt på det som sker med 3 av 10 enn det som er en mulig følge av vaksinen for en av fem millioner vaksinerte for å sette det på spissen.

Det er ulemper med å ta vaksiner, men når du sammenlikner farene for alvorlig sykdom med og uten vaksinene ser de fleste av oss at barna (og voksne for den del) har mindre sansynlighet for å bli farlig syke med vaksinene. Derfor velger vi å vaksinere barna våre selv om vi vet det har en viss risiko.

 

Anonymous poster hash: d0b6f...c3a

 

 

Men siden helsestasjonen gir ut informasjon til foreldrene om de aller mest vanlige bivirkningene, hvorfor da ikke også gi ved pakningsvedlegget til vaksinene. Og hvorfor ikke gi dette som et standardskriv ved innkalling før første vaksine?

 

Bortsett fra når man er innlagt på sykehus så skal man alltid få pakningsvedlegg til de medisinene man tar. Hvorfor gjøres ikke dette for vaksiner? Det er det jeg synes er så betenkelig - uavhengig av om man er for eller mot vaksiner!

 

Anonymous poster hash: 411c5...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står ramset opp her er jo mulige bivirkninger på omtrent alle mulige slags medisiner, både reseptbelagte og de uten resept. Hvis man leter med lys og lupe kan man klare å koble enhver sykdom/bivirkning til enhver medisin. Som det står  pakningsvedlegget så er alle av disse bivirkningene svært sjeldne, minus de med kløe/hovenhet på stikkstedet, blåmerker, utslett ol,



Anonymous poster hash: f82ff...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som står ramset opp her er jo mulige bivirkninger på omtrent alle mulige slags medisiner, både reseptbelagte og de uten resept. Hvis man leter med lys og lupe kan man klare å koble enhver sykdom/bivirkning til enhver medisin. Som det står  pakningsvedlegget så er alle av disse bivirkningene svært sjeldne, minus de med kløe/hovenhet på stikkstedet, blåmerker, utslett ol,

 

Anonymous poster hash: f82ff...353

 

 

Alle vet at alle medisiner har bivirkninger, det er ikke poenget.

 

Hvorfor er det ok at helsestasjonene ikke gir ut pakningsvedlegg før vaksinene gis når en produsent kan straffes om ikke pakningsvedlegg følger ved medisinene - fordi pasientene har rett på denne informasjonen, og det regnes som en sikkerhet at man er klar over bivirkninger?

 

Om den enkelte velger å ikke lese hele pakningsvedlegget er den enkeltes valg. Slik det er i dag holder helsestasjonen tilbake slik informasjon og tar dermed fra foreldre muligheten. Hvis man ikke er bevandret i medisinens verden er det ikke bare enkelt å finne riktig informasjon gjennom Felleskatalogen.

 

Anonymous poster hash: 411c5...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste foreldre har ikke nok medisinsk kunnskap til å vurdere mange av disse, uhyre sjeldne, bivirkningene. Jeg synes ikke at helsestasjon skal gi med pakningsvedlegget til foreldrene uten videre. De får da en liste med rare symptomer og sykdommer som de ikke aner noe om, men som gjør dem engstelige. F.eks som en over her nevner: hun sier at vaksinene kan gi encephalitt/meningitt, noe som også meslinger kan gi. Hun fremstiller det som samme ttilstand og skjønner ikke hvirdan dette kan ha seg. Da må det understrekes at encephalitt/meningitt som vaksinebivirkning ikke er den samme type encephalitt som ved meslinger. Encephalitt/meningitt kan ha mange årsaker slik at det ikke nødvendigvis blir samme sykdomsbilde/tilstand/alvorlighetsgrad. Dessuten er sjansen for at man skal få alvorlige sekveler av f.eks meslinger større enn ev sjeldne bivirkninger ved vaksinering.

 

Anonymous poster hash: 37ce4...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk/ får all denne infoen av hs når vi er på kontroll gangen før vaksinen så jeg kan lese og ta kontakt om det er noe jeg lurer på eller ikke ønsker vaksinen, men jentene mine har fulgt vaksinasjonsprogrammet selv om jeg har lest alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk/ får all denne infoen av hs når vi er på kontroll gangen før vaksinen så jeg kan lese og ta kontakt om det er noe jeg lurer på eller ikke ønsker vaksinen, men jentene mine har fulgt vaksinasjonsprogrammet selv om jeg har lest alt.

 

Så flott at dere får denne informasjonen der du går :)

Det er første gang jeg hører at noen får det fra hs!

 

Det er noe av poenget mitt også (jeg er ikke hi) - man kan fint få all informasjon man har rett på og likevel ta det valget som er riktig for seg og sin familie.

 

 

Anonymous poster hash: 411c5...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste foreldre har ikke nok medisinsk kunnskap til å vurdere mange av disse, uhyre sjeldne, bivirkningene. Jeg synes ikke at helsestasjon skal gi med pakningsvedlegget til foreldrene uten videre. De får da en liste med rare symptomer og sykdommer som de ikke aner noe om, men som gjør dem engstelige. F.eks som en over her nevner: hun sier at vaksinene kan gi encephalitt/meningitt, noe som også meslinger kan gi. Hun fremstiller det som samme ttilstand og skjønner ikke hvirdan dette kan ha seg. Da må det understrekes at encephalitt/meningitt som vaksinebivirkning ikke er den samme type encephalitt som ved meslinger. Encephalitt/meningitt kan ha mange årsaker slik at det ikke nødvendigvis blir samme sykdomsbilde/tilstand/alvorlighetsgrad. Dessuten er sjansen for at man skal få alvorlige sekveler av f.eks meslinger større enn ev sjeldne bivirkninger ved vaksinering.

 

Anonymous poster hash: 37ce4...574

 

Men hvorfor mener da myndighetene at vi skal ha denne informasjonen i enhver annen situasjon vi får medisiner utenfor sykehus? Hvorfor er det bare vaksiner som er fritatt??

 

Vi blir til og med oppfordret til å ikke ta annen medisin før vi har lest pakningsvedleggene nøye!

Og mange av de "vanlige" medisinene har til og med lengre bivirkningslister enn det vaksiner har.

 

Jeg forstår bare ikke at det er lov å sette vaksiner uten å først ha gitt foreldre muligheten til å lese pakningsvedlegg - når det ikke er lov å gi ut annen medisin uten å også gi pakningsvedleggene.

 

 

Og ang det du skriver om at jeg i innlegg over ikke forstår forskjellen på encefalitt og meningitt ift sykdom og vaksine. En av de alvorligste bivirkningene er vel subakutt skleroserende panencefalitt. Og så vidt jeg vet er alvorlighetsgraden den samme, enten man får det som bivirkning av vaksinen eller som etterfølge av sykdommen. Det finnes ellers ulike typer meningitt, men det er ikke spesifisert i de opplysningene som er gitt hvilke typer det er snakk om når det kommer til encefalitt og meningitt.

 

Anonymous poster hash: 411c5...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...