Gå til innhold

"Bølle" i klassen til sønnen min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har en bølle (i mangel av bedre ord) i klassen sin, som erter alle og ikke oppfører seg ok i det hele tatt. Gutten min vil ikke leke med han og det vil stort sett ingen av de andre heller pga oppførselen hans. Min gutt blir ikke noe verre plaget enn de andre, men synes jo den andre gutten er ganske kjip.

 

Så er problemet følgende: Jeg vet at denne gutten har det vanskelig hjemme. Foreldrene er skilt og far er rett og slett veldig ressurssvak på alle måter. Moren er gift på ny med en fyr i alle fall jeg oppfatter som veldig merkelig, selv om han forsåvidt er hyggelig. Moren er døv etter en ulykke, men jeg vet ikke mer, da jeg rett og slett aldri har sett eller snakket med henne. Det er stefar og far som veksler på å følge opp gutten.

 

Hva kan jeg gjøre for å være grei med denne gutten, vise han at han ikke trenger å alltid bli sett på som bølla, at noen ser at han sliter? Gutten min blånekter å ha han med hjem og jeg vil ikke fortelle om hjemmesituasjonen, da jeg synes han er for liten til å forstå og jeg ikke vil at han skal sladre til de andre ungene på skolen, slik at den andre gutten blir mobbet.

 

 

 

Anonym poster: d2219aeceba51f787fcdf12e12977ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er så veldig mye du kan gjøre, med mindre du vil tvinge gutten din til å ha ham med hjem.

 

Det kan være nyttig om du informerer lærer om det du vet om guttens situasjon, dersom det ikke er noe skolen åpenbart er kjent med.

 

Det er jo ellers veldig typisk at klassens bølle er et barn som strever.

 

Anonym poster: 032bbf4d2d4c5fefabef7f8559b519f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å opprette vennegrupper i klassen? Da får alle komme hjem til hverandre og bli kjent på en annen måte. Og barn som ellers ikke naturlig hadde funnet hverandre kan bli kjent og kanskje forstå hverandre bedre.

Har veldig god erfaring med vennegrupper i mine barns klasser.

 

Anonym poster: bf96fb510f425c9f839007994b20c03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et raust og godt menneske du er Hi. Det gjør så godt å lese tråden din. Du kan snakke med foreldrene hans og avtale at gutten kommer på besøk til dere, og at dere gjør noe hyggelig sammen. Ha gjerne dialog med lærer også. Dette kan være avgjørende og et vendepunkt for dette barbet, å være så heldig å møte på et menneske som deg. Og det mener jeg :-)

 

Har selv en tenåring hvis hadde en i klassen som var "versting", jeg oppfordret min sønn og hans venner til å ta seg av denne gutten og være hyggelig mot han, selv om det ville være vanskelig i starten. I dag er disse kompiser alle sammen.

 

Anonym poster: 74d7d64bf412ba7dcb012714e2afe1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et raust og godt menneske du er Hi. Det gjør så godt å lese tråden din. Du kan snakke med foreldrene hans og avtale at gutten kommer på besøk til dere, og at dere gjør noe hyggelig sammen. Ha gjerne dialog med lærer også. Dette kan være avgjørende og et vendepunkt for dette barbet, å være så heldig å møte på et menneske som deg. Og det mener jeg :-)

 

Har selv en tenåring hvis hadde en i klassen som var "versting", jeg oppfordret min sønn og hans venner til å ta seg av denne gutten og være hyggelig mot han, selv om det ville være vanskelig i starten. I dag er disse kompiser alle sammen.

 

Anonym poster: 74d7d64bf412ba7dcb012714e2afe1f6

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg verken er rausere eller bedre enn andre, men jeg kjenner av div årsaker litt til denne familien fra før og vet muligens ting andre ikke vet. Men takk skal du ha likevel :)

 

Jeg tror jeg skal ta til meg alle tipsene her, jeg. Snakke med lærer, høre ang vennegruppe og prøve å overtale gutten min til å la han andre komme på besøk. Unger er ofte annerledes på tomannshånd enn i grupper, så kanskje det går bra?

 

HI

 

Anonym poster: 3e979110572ef5c07b8f3ada24676e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å opprette vennegrupper i klassen? Da får alle komme hjem til hverandre og bli kjent på en annen måte. Og barn som ellers ikke naturlig hadde funnet hverandre kan bli kjent og kanskje forstå hverandre bedre.

Har veldig god erfaring med vennegrupper i mine barns klasser.

 

Anonym poster: bf96fb510f425c9f839007994b20c03c

 

Alle som har bedt sønnen min i vennegruppe har selv vært foreldre til bøllen, så om du kanskje drar i gang en vennegruppe så er det i alle fall i bøllen eller foreldrene til bøllen som prøver desperat å finne nye venner.

 

Anonym poster: 88c5b4af795f38dd80ef22ff576044c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et raust og godt menneske du er Hi. Det gjør så godt å lese tråden din. Du kan snakke med foreldrene hans og avtale at gutten kommer på besøk til dere, og at dere gjør noe hyggelig sammen. Ha gjerne dialog med lærer også. Dette kan være avgjørende og et vendepunkt for dette barbet, å være så heldig å møte på et menneske som deg. Og det mener jeg :-)

 

Har selv en tenåring hvis hadde en i klassen som var "versting", jeg oppfordret min sønn og hans venner til å ta seg av denne gutten og være hyggelig mot han, selv om det ville være vanskelig i starten. I dag er disse kompiser alle sammen.

 

Anonym poster: 74d7d64bf412ba7dcb012714e2afe1f6

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg verken er rausere eller bedre enn andre, men jeg kjenner av div årsaker litt til denne familien fra før og vet muligens ting andre ikke vet. Men takk skal du ha likevel :)

 

Jeg tror jeg skal ta til meg alle tipsene her, jeg. Snakke med lærer, høre ang vennegruppe og prøve å overtale gutten min til å la han andre komme på besøk. Unger er ofte annerledes på tomannshånd enn i grupper, så kanskje det går bra?

 

HI

 

Anonym poster: 3e979110572ef5c07b8f3ada24676e46

 

Syns vennegruppet og det å snakke med lærer er supre tips.

Å overtale ditt eget barn syns jeg derimot ikke du bør gjøre. Da er det bedre at barna tvinges gjennom en ordning til å leke sammen. Det kan i verste fall ende med at ditt barn mister venner om du tvinger/ overtaler han til å ha et vennskap med gutten.

 

 

Anonym poster: 88e06fc379ca3d39495f787481dc40dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et raust og godt menneske du er Hi. Det gjør så godt å lese tråden din. Du kan snakke med foreldrene hans og avtale at gutten kommer på besøk til dere, og at dere gjør noe hyggelig sammen. Ha gjerne dialog med lærer også. Dette kan være avgjørende og et vendepunkt for dette barbet, å være så heldig å møte på et menneske som deg. Og det mener jeg :-)

 

Har selv en tenåring hvis hadde en i klassen som var "versting", jeg oppfordret min sønn og hans venner til å ta seg av denne gutten og være hyggelig mot han, selv om det ville være vanskelig i starten. I dag er disse kompiser alle sammen.

 

Anonym poster: 74d7d64bf412ba7dcb012714e2afe1f6

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg verken er rausere eller bedre enn andre, men jeg kjenner av div årsaker litt til denne familien fra før og vet muligens ting andre ikke vet. Men takk skal du ha likevel :)

 

Jeg tror jeg skal ta til meg alle tipsene her, jeg. Snakke med lærer, høre ang vennegruppe og prøve å overtale gutten min til å la han andre komme på besøk. Unger er ofte annerledes på tomannshånd enn i grupper, så kanskje det går bra?

 

HI

 

Anonym poster: 3e979110572ef5c07b8f3ada24676e46

 

Syns vennegruppet og det å snakke med lærer er supre tips.

Å overtale ditt eget barn syns jeg derimot ikke du bør gjøre. Da er det bedre at barna tvinges gjennom en ordning til å leke sammen. Det kan i verste fall ende med at ditt barn mister venner om du tvinger/ overtaler han til å ha et vennskap med gutten.

 

 

Anonym poster: 88e06fc379ca3d39495f787481dc40dc

 

Nei, jeg skal selvsagt ikke tvinge gutten min. Vil han ikke, så vil han ikke, men spørre, det kommer jeg til å fortsette med.

 

HI

 

Anonym poster: 3e979110572ef5c07b8f3ada24676e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om de får noen oppfølging i hjemmet?

 

Anonym poster: c17bcc83f03396eb885682664f1015f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om de får noen oppfølging i hjemmet?

 

Anonym poster: c17bcc83f03396eb885682664f1015f4

 

Jeg aner rett og slett ikke.

 

HI

 

Anonym poster: 3e979110572ef5c07b8f3ada24676e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Har ikke fått med meg om du har skrevet det :)

 

Jeg syns du kan fortelle sønnen din en forenklet versjon sånn at han skjønner at den andre gutten sliter og egentlig ikke er slem. Kan være det eneste som skal til er at EN av hans klassekamerater snur, kanskje det gjør at andre ser at gutten kan være grei, han også :)

 

Anonym poster: 9b5e7c6bea5cdc869cd953e400ec89fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Har ikke fått med meg om du har skrevet det :)

 

Jeg syns du kan fortelle sønnen din en forenklet versjon sånn at han skjønner at den andre gutten sliter og egentlig ikke er slem. Kan være det eneste som skal til er at EN av hans klassekamerater snur, kanskje det gjør at andre ser at gutten kan være grei, han også :)

 

Anonym poster: 9b5e7c6bea5cdc869cd953e400ec89fd

 

De går i 1. klasse, så derfor jeg synes han er litt liten til å få hele greia servert.

 

HI

 

Anonym poster: 3e979110572ef5c07b8f3ada24676e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker med mine unger om hvorfor andre gjør som de gjør. Ofte vet jeg en del jeg ikke deler med dem, men det å sammen med dem reflektere rundt det som skjer "rundt" og i forkant av en handling er nyttig. I hvert fall fra de er fire, har barn forutsetninger til dette.

 

Hvorfor er han så ofte sint tror du? I går var du sint da du våknet, tror du Anne skjønte hvorfor du var sur da hun ringte på? Mamma'n til Petter hører ikke så godt, tror du han synes det er dumt? osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har en bølle (i mangel av bedre ord) i klassen sin, som erter alle og ikke oppfører seg ok i det hele tatt. Gutten min vil ikke leke med han og det vil stort sett ingen av de andre heller pga oppførselen hans. Min gutt blir ikke noe verre plaget enn de andre, men synes jo den andre gutten er ganske kjip.

 

Så er problemet følgende: Jeg vet at denne gutten har det vanskelig hjemme. Foreldrene er skilt og far er rett og slett veldig ressurssvak på alle måter. Moren er gift på ny med en fyr i alle fall jeg oppfatter som veldig merkelig, selv om han forsåvidt er hyggelig. Moren er døv etter en ulykke, men jeg vet ikke mer, da jeg rett og slett aldri har sett eller snakket med henne. Det er stefar og far som veksler på å følge opp gutten.

 

Hva kan jeg gjøre for å være grei med denne gutten, vise han at han ikke trenger å alltid bli sett på som bølla, at noen ser at han sliter? Gutten min blånekter å ha han med hjem og jeg vil ikke fortelle om hjemmesituasjonen, da jeg synes han er for liten til å forstå og jeg ikke vil at han skal sladre til de andre ungene på skolen, slik at den andre gutten blir mobbet.

 

 

 

Anonym poster: d2219aeceba51f787fcdf12e12977ea2

Så fint og viktig at du bryr deg! Det skulle flere gjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...