Gå til innhold

Bytte jobb pga helse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har mange spørsmål knyttet til NAV, sykepenger under permisjon, osv.

 

Jeg er i foreldrepermisjon frem til midten av februar. Deretter går jeg over i 10 uker ulønnet permisjon/ferie.

 

Nå har det oppstått et problem, håndeksemet mitt som var så fint under graviditeten blusset opp igjen etter fødsel og er nå blitt ganske ille.

Jeg har vært hos hudlege og blitt henvist til grensestrålebehandling ved sykehus. Etter endt behandling over fire ganger, opplever jeg ingen bedring, faktisk tvert i mot. Jeg har nå fått dette eksemet på begge hender. Det er verkende blemmer/kviser, ekstremt tørr hud, kløe og masse sår og sprekker. Jeg får til stadig infeksjoner i sårene, hendene blir tørre, stive og veldig vonde og kan i perioder medføre at jeg nesten ikke gjøre noe husarbeid. Knapt brett tøy osv.

Jeg jobber i et såkalt vått yrke, og er mye utsatt for smitte i løpet av arbeidsdagen (jobber på sykehjem som hjelpepleier), og kan virkelig ikke se hvordan det skal gå med hendene mine når jeg vender tilbake til jobben til våren.

 

Jeg er ikke i dialog med arbeidsgiver om dette enda, så de vet ikke hvordan jeg sliter. De er klar over at jeg har hatt atopisk eksem, men de vet ikke at dette er blusset opp igjen. Jeg har tenkt på å ta en samtale med dem, men vil ha til avklart med NAV, fastlege og hudlege før jeg gjør dette. Kanskje jeg burde ha med fastlege eller saksbehandler fra NAV, hva vet jeg?

Fastlegen min ser at eksemet mitt (som er diagnostisert som atopisk eksem), utgjør et så stort helseproblem, at det blir vanskelig for meg å fortsette i mitt nåværende yrke. Hun skal skrive en legeerklæring til meg over en dobbelttime om et par dager, for å hjelpe meg til å motta eventuelle stønader frem til en ny jobb er i boks.

 

Har noen erfaringer med å være syk/sykemeldt under foreldrepermisjon. Snakket med en NAV veileder på tlf, som rådet meg til å få en sykemelding av legen straks. Men hvordan fungerer dette, jeg er ikke for syk til å ta meg av barnet mitt. Ja, eksemet er ille til tider, men jeg klarer å gjennomføre enkle stell på henne. Bading av barnet osv kan mannen min ta seg av når han kommer hjem fra jobb. Men jeg har problemer med å komme meg ut av huset når det er ille, jeg kan feks ikke bære vognbagen til babyen min.

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må få en sykemelding før permisjonen din er over, for om du går ut i 10 uker ulønnet permisjon mister du rettighetene dine på sykepenger!

 

Om du blir sykemeldt nå har det ingenting å si at du er frisk nok til å ta deg av barnet, men du vil få sykepenger istedenfor foreldrepenger og du vil beholde rettigheten på sykepenger og evt arbeidsavklaringspenger etterhvert.

 

Du må ikke finne på å gå ut i ulønnet perm før en sykemelding er på plass. Dette er grunnen til at mange er redd for å ta ulønnet permisjon, blir de langvarig syk under den permisjonen har de ingen rettigheter hos nav...

 

Anonym poster: 38c706887822c847ef58ab8f04482985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få en sykemelding før permisjonen din er over, for om du går ut i 10 uker ulønnet permisjon mister du rettighetene dine på sykepenger!

 

Om du blir sykemeldt nå har det ingenting å si at du er frisk nok til å ta deg av barnet, men du vil få sykepenger istedenfor foreldrepenger og du vil beholde rettigheten på sykepenger og evt arbeidsavklaringspenger etterhvert.

 

Du må ikke finne på å gå ut i ulønnet perm før en sykemelding er på plass. Dette er grunnen til at mange er redd for å ta ulønnet permisjon, blir de langvarig syk under den permisjonen har de ingen rettigheter hos nav...

 

Anonym poster: 38c706887822c847ef58ab8f04482985

 

Huff ja, jeg ANGRER på at jeg valgte å ta permisjon uten lønn. Virkelig :-(

Men er du helt sikker på at legen min kan sykemelde meg under foreldrepermisjon? Det virker som om legen min ikke kjenner til så mange av NAVs regler.

 

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan legen din, det er ikke noe problem i det hele tatt.

 

Be legen skrive en sykemelding som du leverer til nav, og når permisjonen din er over leverer du sykemelding til arbeidsgiveren din også.

 

Anonym poster: 38c706887822c847ef58ab8f04482985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykemeldt under foreldrepermisjonen, så ja, det går an...

 

Anonym poster: aefaf93fbb05e4961125c8e7a6c5f233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg ikke har orientert arbeidsgiver enda, men jeg er så redd for at jeg skal miste noen rettigheter. Feks at de skal be meg si opp, og så sier opp, før jeg har avklart noen ting med NAV osv.

Jeg har jo tenkt at jeg bare måtte fortsette i denne jobben etter endt perm/u lønn, samme hva, men nå har jeg sakte, men sikkert innsett at det ikke er bra. Hva om jeg får en alvorlig infeksjon i disse sårene, og så sitter jeg der, uten krav på sykepenger... Huff. Jeg var så dum, så dum den gangen jeg valgte 100% permisjonsdekning.

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym poster: aefaf93fbb05e4961125c8e7a6c5f233 :

 

 

Hva var du sykemeldt for da, hvis jeg kan spørre? Føler meg som en skikkelig NAV-snylter, men hva skal jeg gjøre liksom.

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Du må ikke si opp jobben din. Jeg hadde tatt kontakt med arbeidsgiver så snart som mulig for å få en avklaring mht omplassering ev at nav kan bidra til omskolering. Dette må bli en dialog med nav.

 

Du må IKKE ta ulønnet permisjon! Da mister du alle rettigheter som arbeidstaker. Prøv å finne en annen mulighet.

 

Dersom problemet er stort nå, men antas å være mindre når det blir varmere i været, kan du be om sykmelding og da få utsatt permisjon (som du da kan bruke i stedet for ulønnet permisjon). Det er rimelig "standard" så vidt jeg har skjønt, at man får 5 uker i utsatt permisjon. Dette står ikke noe sted.

 

Lykke til!

 

Anonym poster: 4ae0dac848e20dc35e67022e2db50e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, du har jo ikke gjort noe dumt enda, du er enda i lønnet permisjon er du ikke det da?

 

Få en sykemelding nå med en gang og få orden på det, du vet jo allerede nå at du antagelig kommer til å gå langtidssykemeldt og da faller den planlagte ulønnede permisjonen vekk. Du kommer til å være sykemeldt istedenfor å ha den permisjonen.

 

Arbeidsgiver venter deg ikke tilbake på flere måneder enda uansett så det er ikke for sent å snakke med dem i det hele tatt.

 

Få nå denne sykemeldingen, lever den til nav og få sykepenger derfra. Så går du til arbeidsgiveren din og sier du har blitt sykemeldt pga eksem og du vet ikke hvor lenge du kommer til å være sykemeldt. Du skal absolutt ikke si opp jobben din!

 

 

 

Anonym poster: 38c706887822c847ef58ab8f04482985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Du må ikke si opp jobben din. Jeg hadde tatt kontakt med arbeidsgiver så snart som mulig for å få en avklaring mht omplassering ev at nav kan bidra til omskolering. Dette må bli en dialog med nav.

 

Du må IKKE ta ulønnet permisjon! Da mister du alle rettigheter som arbeidstaker. Prøv å finne en annen mulighet.

 

Dersom problemet er stort nå, men antas å være mindre når det blir varmere i været, kan du be om sykmelding og da få utsatt permisjon (som du da kan bruke i stedet for ulønnet permisjon). Det er rimelig "standard" så vidt jeg har skjønt, at man får 5 uker i utsatt permisjon. Dette står ikke noe sted.

 

Lykke til!

 

Anonym poster: 4ae0dac848e20dc35e67022e2db50e7d

 

Takk for gode svar.

Men hva om jeg allerede har fått innvilget permisjon uten lønn, hvilke rettigheter og plikter har jeg da overfor arbeidsgiver? Tror jeg kanskje må snakke med fagforbundet om dette med permisjon u/lønn som jeg ikke lenger ønsker å ha.

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym poster: 38c706887822c847ef58ab8f04482985

 

Ja, jeg er fortsatt under lønnet permisjon. Jeg aner ikke om utslettet blir bedre til våren, jeg har ingen grunner til å anta det. Jeg fikk nemlig dette utslettet sommeren for 1,5 år siden og det har vært der siden (da jeg var gravid var det også der men da artet seg for det meste bare som tørr hud på den ene hånden m/sprekker jeg holdt i sjakk m/salver)

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle sammen, nå har jeg snakket med en annen person fra NAV som kunne dette med dette friskmelding til arbeidsformidling. Hun var en meget ryddig saksbehandler, som sjekket opplysninger som har var usikker på, før hun gav meg bastante svar på hvordan jeg nå skal gå frem overfor arbeidsgiver, søknader og sykemelding. Jeg kan være sykemeldt mens jeg er i foreldrepermisjon, men for å kunne søke om støtte (friskmelding til arbeidsformidling, sykepenger el.lignende), så må jeg sykemelde meg den dagen min betalte permisjon opphører. Altså den dagen jeg egentlig skal ut i permisjon uten lønn.

Dette kan være nyttig kunnskap for andre som er i min situasjon, som har valgt å gå ut i permisjon uten lønn og er helt eller delvis arbeidsufør i jobben man vender tilbake til. Saksbehandleren kunne også fortelle meg at de generelt er veldig kritiske når de mottar søknader om sykepenger el.lignende fra personer som kommer rett fra foreldrepermisjon. Noe å tenke på for de av dere som kunne falle for fristelsen med å si opp jobben av "helsemessige årsaker" for å kunne fortsette å være hjemme med barn. Det må være virkelig reelle årsaker som er godt dokumentert av lege og spesialist, til at du ikke kan jobbe. Dersom man ønsker å være hjemme får man heller spare til dette på forhånd. Så da er det sagt. (vil ikke oppmuntre folk til å misbruke NAV)

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: noen som vet om jeg må trekke tilbake permisjonen uten lønn som jeg har fått innvilget, samtidig som at jeg leverer en sykemelding? Og KAN man trekke tilbake en permisjon man har fått innvilget?

 

Anonym poster: de73b82843d8b5ba175ce3432c9f0be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...