Gå til innhold

Skulle hatt en virtuell kokebok!


Gjest amandine

Anbefalte innlegg

Gjest amandine

Må jeg lage meg en blogg, da? Kjenner det sitter laangt inne.. sånn som Mentha blir for mye styr for meg, med masse oppdatering og bilder og greier.(Fint at du har, da Mentha!)

Men tenk så ti i skuddet det hadde vært å ha tilgang til samlingen min uten å være redd for å miste den, uten å måtte trekke rundt på boka(land og strand rundt i en evighet, den er fillete blitt, stakkaren).. Noen gode forslag? Så kunne jeg bare sende svigermor en link når hun vil ha en kakeoppskrift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siklerotte

Ja, kan du ikke lage en oppskriftsside? Noe lignende matprat.no, bare at denne kan hete amandine.no. Høres finere ut, og så vet man kanskje ikke helt hva man har i vente før man er der inne. Og så kan du linke til Menthas blogg i de tilfellene hun har prøvd ut oppskriftene dine, slik at vi som vil kan se det step-for-step. Ellers synes jeg det er superkoselig med slitte kokebøker som viser at de er brukt og har håndskrift og utklipp i seg. Jeg kjøpte en gang inn en bok som skulle tjene til det formålet, men den er fortsatt like tom. Eventuelt kan du lage videokokebok - og hver tirsdag kan du ha live-show. Jaaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggen trenge jo ikke være offentlig. Kan være med passord som du bare gir til svigermor og andre betrodde, og den kan være så lite fancy du vil.

 

Jeg har jo som du vet trådd i gang med pinterest. Men det er i grunnen vel så mye jobb å finne andre som har skrevet ned de oppskriftene jeg bruker.... Hadde vært raskere og bare skrevet de ned sjølv. Men da får jeg fine bilder på kjøpet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Ja, det hadde hjulpet - jeg har faktisk MISTA min oppskriftsbok i siste flytting og det er helt forferdelig, må starte på scratch med alt. Men du kunne fx scanne den så du har en backup tilgjengelig og slipper ta med alt rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Har scannet litt allerede, begynte da jeg ga vekk en kokebok jeg hadde fått for lenge siden da jeg traff på en slektning av hun som hadde skrevet den for 100 år siden. Da måtte jeg scanne først. Men det blir litt som med alle de digitale bildene(hos meg iallefall) Det blir bare liggende usett og ubrukt i en fil..

Jeg mistet nemlig min i fjor,og hadde verdens panikk mens jeg lette land og strand rundt etter den i et par mnd. For jeg baker jo over alt og kokeboken har alltid vært med når vi er på tur,og samler på oppskrifter.. Heldigvis fant jeg den igjen, hadde sklidd bak og under nederste kjøkkenskuff, men det er ikke morsomt.

Jeg er jo fullstendig blond, som dere vet, hva data angår, men vurderer meg selv som såvidt smart at jeg tror jeg kan lære? Muligens en anonym passordbefengt lavterskelblogg? Finnes det, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjernet-medlem-1402

Her sitter jeg å fantaserer om å lage min egen bakebok med håndskrift og bilder som jeg limer inn ^_^

 

Kanskje en stengt blogg med passord er tingen? Selv om jeg tror ikke det hadde blitt mange besøk på bloggen uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest amandine

Og du, lille lut, er det noe spesielt du savner av oppskrifter? Jeg har stort utvalg og deler gjerne! Du vet, delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv osv. Det er jo det jeg lever etter;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Og du, lille lut, er det noe spesielt du savner av oppskrifter? Jeg har stort utvalg og deler gjerne! Du vet, delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv osv. Det er jo det jeg lever etter;-)

Takk, jeg kommer til å skrike når det trengs! Men det leie er jo at jeg hadde satt inn håndskrevne oppskrifter, sånne man får på en lapp når man går hjem fra noen som hadde laget noe godt, og så er i mange tilfeller personene borte også, min bestemor og gammeltante og sånt, eller man har ikke sånn kontakt lenger. En annen side av problemet er at man når man er meg ikke vet hva man savner før man trenger det, jeg er jo ikke en fortløpende baker. Fant en god smultringoppskrift i fjor, heldigvis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Og du, lille lut, er det noe spesielt du savner av oppskrifter? Jeg har stort utvalg og deler gjerne! Du vet, delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv osv. Det er jo det jeg lever etter;-)

 

Jeg da? Jeg vil også gjerne ha noen oppskrifter... Som f.eks. gode dressinger,vegetarretter (hvis du har) og gjerne brød med masse smak, f.eks. masse korn og nøtter. Og kanskje en gulrotkake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Ja, det hadde hjulpet - jeg har faktisk MISTA min oppskriftsbok i siste flytting

 

Kanskje noen her inne kan SE hvor den er? hehehe. Kanskje du har rotet den vekk på et loft sammen med mange andre bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Ja, det hadde hjulpet - jeg har faktisk MISTA min oppskriftsbok i siste flytting

 

Kanskje noen her inne kan SE hvor den er? hehehe. Kanskje du har rotet den vekk på et loft sammen med mange andre bøker?

Ja, jeg vet 99% sikkert at den eksisterer - i en eske i boden med tusen andre ting antakelig, blant tusen andre esker. Det er ikke gjennomførbart å finne den, rett og slett... Og der ligger antakelig også juleminneboka mi fra alle juler de siste tjue årene, for den var også vekk og bodde før det i samme hylle som oppskriftsboka...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Og du, lille lut, er det noe spesielt du savner av oppskrifter? Jeg har stort utvalg og deler gjerne! Du vet, delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv osv. Det er jo det jeg lever etter;-)

 

Jeg da? Jeg vil også gjerne ha noen oppskrifter... Som f.eks. gode dressinger,vegetarretter (hvis du har) og gjerne brød med masse smak, f.eks. masse korn og nøtter. Og kanskje en gulrotkake?

Jækla grei gulrotkake i langpanne (barnehageformat) kan du iallefall få på sparket! (I disse dugnadstider)

6 egg

6 dl sukker

vispes til eggedosis

6 dl hvetemel

3 ts natron

3 ts kanel

3 ts vaniljesukker

3 ts bakepulver

2 dl solsikkeolje(eller annen olje uten smak)

6 store revne gulrøtter

bland og stek i langpanne på 175 grader i ca 40 minutter

 

Når den er kald har du på glasur av:

 

1 pk philadelphia

120 g romtemperert smør

8 dl melis

4 ts vaniljesukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Ja, det hadde hjulpet - jeg har faktisk MISTA min oppskriftsbok i siste flytting

 

Kanskje noen her inne kan SE hvor den er? hehehe. Kanskje du har rotet den vekk på et loft sammen med mange andre bøker?

Ja, jeg vet 99% sikkert at den eksisterer - i en eske i boden med tusen andre ting antakelig, blant tusen andre esker. Det er ikke gjennomførbart å finne den, rett og slett... Og der ligger antakelig også juleminneboka mi fra alle juler de siste tjue årene, for den var også vekk og bodde før det i samme hylle som oppskriftsboka...

Kjære lut, mulig du trenger en klem?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Siklerotte

Ja, det hadde hjulpet - jeg har faktisk MISTA min oppskriftsbok i siste flytting

 

Kanskje noen her inne kan SE hvor den er? hehehe. Kanskje du har rotet den vekk på et loft sammen med mange andre bøker?

Ja, jeg vet 99% sikkert at den eksisterer - i en eske i boden med tusen andre ting antakelig, blant tusen andre esker. Det er ikke gjennomførbart å finne den, rett og slett... Og der ligger antakelig også juleminneboka mi fra alle juler de siste tjue årene, for den var også vekk og bodde før det i samme hylle som oppskriftsboka...

 

Nei, absolutt ikke gjennomførbart. Men da vet du jo at den eksisterer til den dagen du blir pensjonist (er vel ikke så lenge igjen :D) og da få du vel tid til å lete frem den og juleminneboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Og du, lille lut, er det noe spesielt du savner av oppskrifter? Jeg har stort utvalg og deler gjerne! Du vet, delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv osv. Det er jo det jeg lever etter;-)

 

Jeg da? Jeg vil også gjerne ha noen oppskrifter... Som f.eks. gode dressinger,vegetarretter (hvis du har) og gjerne brød med masse smak, f.eks. masse korn og nøtter. Og kanskje en gulrotkake?

Jækla grei gulrotkake i langpanne (barnehageformat) kan du iallefall få på sparket! (I disse dugnadstider)

6 egg

6 dl sukker

vispes til eggedosis

6 dl hvetemel

3 ts natron

3 ts kanel

3 ts vaniljesukker

3 ts bakepulver

2 dl solsikkeolje(eller annen olje uten smak)

6 store revne gulrøtter

bland og stek i langpanne på 175 grader i ca 40 minutter

 

Når den er kald har du på glasur av:

 

1 pk philadelphia

120 g romtemperert smør

8 dl melis

4 ts vaniljesukker

 

Nam,nam,nam, takk! Men langpannekake? Vil du meg vondt? Jeg skal prøve å lage den, da. Kanskje til helgen allerede! Vil gjerne ha flere oppskrifter, det er ikke så mange som gir meg det. åpen for det meste som ikke har kjøtt i seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Du kan fryse den ned, silkerotte! Halvparten, iallefall, i ferdige stykker! Og glasuren fryser du ned i en pose ved siden av. Så kan du lett som en plett by på gulrotkake ved neste korsvei. Du lar bare glasuren tine, klipper hull i hjørnet på posen og sprøyter på stykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Du kan fryse den ned, silkerotte! Halvparten, iallefall, i ferdige stykker! Og glasuren fryser du ned i en pose ved siden av. Så kan du lett som en plett by på gulrotkake ved neste korsvei. Du lar bare glasuren tine, klipper hull i hjørnet på posen og sprøyter på stykkene.

 

Smart, så langt tenkte ikke jeg! Kanskje jeg og ungene må bake allerede i dag. Da blir det bildedeling, det kan jeg garantere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden flommer jo over av folk som skriver og samtidig er det få som leser. Altså trenger ikke en blogg bli mer "utadrettet" enn du ønsker. For å skaffe mange lesere, må man nok jobbe mye med bilder og grafikk. Hvis bloggen bare er ment for deg og dine, får den nok langt på vei være i fred.

 

Jeg har en blogg som er nærmere for meg selv enn for hele verden og synes det er fint å gradvis samle oppskriftene mine der. Da slipper jeg å ta vare på den fillete boka der oppskriftene tidligere har blitt samlet og oppskriftene er tilgjengelige overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Verden flommer jo over av folk som skriver og samtidig er det få som leser. Altså trenger ikke en blogg bli mer "utadrettet" enn du ønsker. For å skaffe mange lesere, må man nok jobbe mye med bilder og grafikk. Hvis bloggen bare er ment for deg og dine, får den nok langt på vei være i fred.

 

Jeg har en blogg som er nærmere for meg selv enn for hele verden og synes det er fint å gradvis samle oppskriftene mine der. Da slipper jeg å ta vare på den fillete boka der oppskriftene tidligere har blitt samlet og oppskriftene er tilgjengelige overalt.

"langt på vei" i fred er liksom ikke helt i fred nok, eller er det det? Kanskje ikke det er nødvendig med passord? Men er veldig privat av meg og liker ikke å flagre livet mitt offentlig, så er litt i tvil. Og har ingen ambisjoner i retning Villa Perlesukker! Jeg må visst google litt og se rundt omkring.Takker for innspill! Del gjerne link om du tør, så jeg kan ta en titt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde linken der, men så plutselig at mange hadde vært på bloggen i dag. Det ble litt skummelt kjenner jeg. Hvis du ikke har sett, kan jeg sende deg den på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert google docs da? Der kan du lagre oppskriftene på "ark" enkeltvis, og så har du alfabetisk oversikt, omtrent som i utforsker, på alle oppskrifter du legger ut. Kun du som har tilgang til det, ettersom det ligger på din passordbeskyttede konto.

Her kan du også scanne bilder/sider og laste opp.

 

Men det krever at du har en google konto (google mail f.eks).

 

Dropbox er også et lignende alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk glipp av blogglinken din, iiik! Har vært innpå der før, men husker selvsagt ikke adressen, og glemte selvsagt å lagre den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...