Gå til innhold

Setefødsel


Turtelduen

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at baby har snudd seg med rompa ned igjen. Hvordan gjør de det fremover da? Jeg skal egentlig ikke til lege mer, orker ikke bestille egentlig. Men eg kjenner jeg må pga bekymring.

Men hvis det da stemmer at baby er ok, men det er i seteleie?

Kommer aldri til å tørre å føde i sete, får jeg da evnt KS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får du valget ja. ingen kommer til å tvinge deg til å føde en unge i seteleie. ring sykehuset og bestill time du.

 

lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira bjeffer!

Da får du valget ja. ingen kommer til å tvinge deg til å føde en unge i seteleie. ring sykehuset og bestill time du.

 

lykke til!:)

 

Det der hørtes litt lettvint ut ;)

 

De fleste sykehus ønsker vaginal fødsel hvis det er mulig. Så de kommer nok først til å foreslå vending. Hvis dette ikke går eller du nekter, så blir du sendt avgårde for å ta bilde av bekkenet. For å måle om du kan føde i sete.

 

Hvis du ønsker ks pga sete, så må du nok være innstilt på at de forsøker å overtale deg til å føde. Har selv vært igjennom dette, men babyen min endte opp i tverrleie. Og da er det kun ks som er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Litt bastant å si at man får valget;) noen steder får man et valg, andre steder ikke. hos meg var det ikke et tema engang, jeg skulle føde normalt selvom jeg var kjemperedd. Men det gikk veldig fint altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en helt perfekt setefødsel, ikke verre enn de 3 andre som kom med hodet først. Er babyen stor og bekkenet smalt får du nok ks, ellers blir det vanlig fødsel. Men du får epidural, det skal man ha ved setefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du valget ja. ingen kommer til å tvinge deg til å føde en unge i seteleie. ring sykehuset og bestill time du.

 

lykke til!:)

 

 

Det der hørtes litt lettvint ut ;)

 

De fleste sykehus ønsker vaginal fødsel hvis det er mulig. Så de kommer nok først til å foreslå vending. Hvis dette ikke går eller du nekter, så blir du sendt avgårde for å ta bilde av bekkenet. For å måle om du kan føde i sete.

 

Hvis du ønsker ks pga sete, så må du nok være innstilt på at de forsøker å overtale deg til å føde. Har selv vært igjennom dette, men babyen min endte opp i tverrleie. Og da er det kun ks som er mulig.

 

 

 

da er det nok forskjell fra sykehus til sykehus. til og med i bladene mor og barn så.står det at man får valget.

har tre venninder som har hatt unger i tverrleie, og alle har de fått velge selv. så bastant var det vel ikke.

Men

men at fet finnes leger i dette landet som tvinger deg uansett er jo ikke usansynlig.

 

og SÅKLART prøver de vending først. renga nesten med at det ble gorstått uten noe med konkretisering av det, ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen; beklager alle stavefeils.. Jeg er så.proppa.med medisiner, så håper ikke jeg terger på meg noem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ser ut som om du skal ha setefødsel så får du røntgen av bekkenet for å se at det er stort nok ift babyen. Etter det blir ting tatt derfra - er bekkenet stort nok vil de nok ønske at du føder vanlig. Jeg fikk valget selv, men siden jeg har en rar form på livmoren, som bl.a gjør at jeg har stor sannsynlighet for ineffektive rier, så stilte jeg hardt for å få ks.

Det er ikke alle sykehus som lar deg velge. Men rådet fra meg er å sette deg godt inn i begge fødselsmetodene før du evt ber om ks, så du har gode argumenter å komme med og legene får se at du har kunnskapstyngde bak ønskene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig fint at deres setefødsler har gått så fint. Man tenker jo såklart at det er veldig mye verre, og kan forstå at noen blir redde av tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira bjeffer!

Da får du valget ja. ingen kommer til å tvinge deg til å føde en unge i seteleie. ring sykehuset og bestill time du.

 

lykke til!:)

 

 

Det der hørtes litt lettvint ut ;)

 

De fleste sykehus ønsker vaginal fødsel hvis det er mulig. Så de kommer nok først til å foreslå vending. Hvis dette ikke går eller du nekter, så blir du sendt avgårde for å ta bilde av bekkenet. For å måle om du kan føde i sete.

 

Hvis du ønsker ks pga sete, så må du nok være innstilt på at de forsøker å overtale deg til å føde. Har selv vært igjennom dette, men babyen min endte opp i tverrleie. Og da er det kun ks som er mulig.

 

 

 

da er det nok forskjell fra sykehus til sykehus. til og med i bladene mor og barn så.står det at man får valget.

har tre venninder som har hatt unger i tverrleie, og alle har de fått velge selv. så bastant var det vel ikke.

Men

men at fet finnes leger i dette landet som tvinger deg uansett er jo ikke usansynlig.

 

og SÅKLART prøver de vending først. renga nesten med at det ble gorstått uten noe med konkretisering av det, ;)

 

Mente du tverrleie eller seteleie hos venninnene dine? For med tverrleie har du ingen annen mulighet enn ks.

 

Det varierer nok fra lege til lege og sykehus til sykehus, men de fleste stedene må man nok belage seg på en liten kamp hvis man ønsket ks. Uavhengig av hva som står i et blad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente seteleie ja. ingen av de har måttet kjempe om det. så er nok forskjell fra sted til sted.

ikke vri nå på alt da Kirabjeffer, jeg prøver å få fram et poeng her, rusa som jeg er. ha ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira bjeffer!

Mente seteleie ja. ingen av de har måttet kjempe om det. så er nok forskjell fra sted til sted.

ikke vri nå på alt da Kirabjeffer, jeg prøver å få fram et poeng her, rusa som jeg er. ha ha :)

 

Det er ikke meningen å vri og vende på alt, men din første kommentar fikk det til å høres så lettvint ut.

Og det kan være greit at HI (som sier at hun ikke tør å føde i sete) er klar over at det faktisk kan være tøft å få igjennom et ks.

Jeg sier ikke at det er sånn alle steder, men at hun bør forvente seg det når hun snakker med sykehuset. Som du ser av de andre som også svarer i denne tråden, så ønsker legene først å se om du faktisk kan gjennomføre en setefødsel.

Så selv om dine tre venninner fikk ks med en gang, så er min personlig erfaring en HELT annen. Med div telefoner til både jordmor, lege og tilslutt måtte jeg ringe overlegen på sykehuset.

 

Derfor mente jeg at du var så bastant i ditt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Mente seteleie ja. ingen av de har måttet kjempe om det. så er nok forskjell fra sted til sted.

ikke vri nå på alt da Kirabjeffer, jeg prøver å få fram et poeng her, rusa som jeg er. ha ha :)

 

Huff, stakkar deg:'( håper du snart blir bra og skrevet ut!

 

Men ja, på sykehuset her får man ikke velge, men jeg vet at sykehuset i nabofylket lar folk velge. Et ks er jo tross alt en operasjon, så jeg skjønner at mange sykehus fraråder det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt på vei er du? Hvorfor skal du egentlig ikke til lege mer? Jeg gikk oftere til kontroller på slutten, så synes dette var litt rart... Går du bare til jordmor kanskje? Hun kan vel svare like godt på spm dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset her har de sluttet med å vende, det er en del risikoer med å vende (bl.a morkakeløsning, at navlestrengen tvinner seg for stramt rundt barnet o.l).

 

De estimerer vekten på barnet og blir det under 4 kg oppfordrer de til vaginal fødsel med epidural, men blir det over 4 kg anbefaler de keisersnitt. De tvinger ingen til å føde i seteleie her, siden det tross alt er en risikofødsel, så her får du faktisk velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Jeg er 37+3. Og ettersom baby lå med hodet ned helt til nå så har jeg ikke tenkt mer på det. Men nå er jeg 98% sikker på at hun har snudd seg. Jeg skal til samtale med jordmor om en uke pga fødselsangst, så da får jeg uansett svar. Da tar de ul også, så jeg får vite 100% om babyen er riktig vei eller ei.

Jeg sliter veldig med angst, for fødselen, og hvis jeg derfor må føde baby med rompa først kommer jeg til å få panikk.

 

Grunn til at jeg sier jeg ikke skal til lege mer er at jeg glemte å få ny time sist, og jeg er ikke gla i disse timene. Derfor hadde jeg håpet jeg kunne sluppet flere. Men må nok bestille en time til hvertfall...

 

Jeg har ei venninne som fikk valget på fødesykehuset mitt. KS eller vanlig.

Jeg får nok vente og se hva dem sier neste uke.

Men vending er ikke snakk om for min del!

Jeg som har angst fra før tør ikke tenke på å skulle bli forsøkt vending på! Wææ!! Har jo lest at det kan gå fryktelig galt det og!

Da vil jeg heller risikere å miste livmor osv i en evnt KS (Fikk beskje(trussel) om det Da jeg prøvde å få KS med 5 mann)

 

Men takk for svar! Verdifult å høre hvordan det gikk for deres del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Haukeland får man ikke valget. Så her må man tilmVoss om man ikke vil ønsker å føde i sete.

 

Hva er det som får deg til å tro at ungen har snudd seg? Du har hatt innlegg tidligere om fødselsangsten din? Er dette et uttrykk for det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Haukeland får man ikke valget. Så her må man tilmVoss om man ikke vil ønsker å føde i sete.

 

Hva er det som får deg til å tro at ungen har snudd seg? Du har hatt innlegg tidligere om fødselsangsten din? Er dette et uttrykk for det samme?

 

Et uttrykk for det samme?

Dette har ingenting med fødselangsten å gjør, det er to forskjellige ting, bortsett fra at dette påvirker ennå mer angsten.

Jeg sitter ikke her og skriver at je er redd for sete kun fordi jeg har fødselsangst.

Jeg spør fordi, som jeg skriver, tror med 98% sikkerhet at babyen har snudd seg. Og da lurer jeg andres erfaringer i forbindelse med dette.

Men som jeg og skrev, jeg får 100% sikkert svar på dette om en uke, så om du ikke har noe erfaring (personlig eller noe delende) å komme med, så tvinger jeg deg ikke til å svare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt rett alle gangene jeg har vært til kontroll for hvilket leie babyen har hatt, de siste mnd. Så det er kanskje en "fordel" når en er vært gjennom noen svangerskap at en kan med ganske stor sikkerhet kjenne forskjell på hvilken vei babyen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde snudd seg til seteleie og lå sånn lenge, tok røntgen og fikk beskjed at jeg fikk velge. Jeg valgte ks og det var både leger og jeg glad for, for på ks dagen lå han i tverrleie :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Hva får deg til å tro at babyen har snudd seg? Har du opplevd det før? Spør ikke for å være ufin altså, men tanta mi opplevde det med sin eldste, og hu sa det var noe av det mest smertefulle hu har vært med på (var like langt som deg, omtrent).

Men fint at du skal på kontroll så du får spurt og sjekket da :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde snudd seg til seteleie og lå sånn lenge, tok røntgen og fikk beskjed at jeg fikk velge. Jeg valgte ks og det var både leger og jeg glad for, for på ks dagen lå han i tverrleie :P

 

Takk! Jeg vet at sykehuset mitt gav valget før. Håper jo og at de gjør det ennå. Er liten sannsynlighet for at babyen fester seg når det er 6 gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira bjeffer!

Jeg har hatt rett alle gangene jeg har vært til kontroll for hvilket leie babyen har hatt, de siste mnd. Så det er kanskje en "fordel" når en er vært gjennom noen svangerskap at en kan med ganske stor sikkerhet kjenne forskjell på hvilken vei babyen ligger.

 

Mitt ene barn snudde seg først fra hodet til sete, så tilbake igjen og deretter sete en gang til. Før hun satt bom fast i tverrleie to-tre uker før termin.

Og jeg kjente det også veldig godt, det var utrolig ubehagelig. Nesten vondt til tider. Så synes du skal lytte på følelsen du har, fordi ofte så kjenner man ganske godt hvordan barnet ligger. Ihvertfall mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at babyen har snudd seg? Har du opplevd det før? Spør ikke for å være ufin altså, men tanta mi opplevde det med sin eldste, og hu sa det var noe av det mest smertefulle hu har vært med på (var like langt som deg, omtrent).

Men fint at du skal på kontroll så du får spurt og sjekket da :) Lykke til!

 

Ja har hatt noe utrolig med bevegelser før helga. Og det er sånn at du ser det på hele magen. Smertene er vel forskjell fra person til person. Og førstegangsfødende og 6 gangsfødende. Vondt har jeg ikke hatt. Men ekstreme bevegelser har jeg kjent (før det ble heeeeelt stille).

Men jeg er ikke 100% sikker. Men ganske sikker. Ja får heldigvis svar, så det ordner seg nok uten at føden må "forstyrres".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Hva får deg til å tro at babyen har snudd seg? Har du opplevd det før? Spør ikke for å være ufin altså, men tanta mi opplevde det med sin eldste, og hu sa det var noe av det mest smertefulle hu har vært med på (var like langt som deg, omtrent).

Men fint at du skal på kontroll så du får spurt og sjekket da :) Lykke til!

 

Ja har hatt noe utrolig med bevegelser før helga. Og det er sånn at du ser det på hele magen. Smertene er vel forskjell fra person til person. Og førstegangsfødende og 6 gangsfødende. Vondt har jeg ikke hatt. Men ekstreme bevegelser har jeg kjent (før det ble heeeeelt stille).

Men jeg er ikke 100% sikker. Men ganske sikker. Ja får heldigvis svar, så det ordner seg nok uten at føden må "forstyrres".

 

Ja, er vel en liten forskjell på 1 og 6 gang ja ;) Men er jo uansett lurt å lytte til magenfølelsen ;) Tvi tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...