Gå til innhold

Mine barn får ikke julekalender - ikke en gang en 10 kr's fra Nille


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er en uting at barna skal ha gaver hver dag frem til jul, i tillegg til alle gavene på julaften.

Hos oss gjør vi heller koselige førjulsaktiviteter innimellom, som feks baking, lage julekurver, pynte pepperkakehus, synge julesanger og andre trivelige ting hele familien kan være med på. Og det er faktisk ingen klager på det heller, selv om barna er 4 og 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Er slik vi vil ha det :) Heller gjøre noen familiekvelder/helger hvor vi gjør førjulsaktiviteter :) Synes det virker mye kosligere enn en leke eller en sjokoladebit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine ♥ ♥ ♥

Så de som velger å gi barna en nedteller til jul velger automatisk bort resten av kosen og førjulsaktivitetene? Vet du, barna våres får begge deler de :D:D jeg elsker å se barna mine glade og lykkelige i førjula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo slik dere har bestemt det skal være, så bra for dere. Vi gjør begge deler, ungen får opplevelse i kalendere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Jeg vokste opp i en familie hvor vi aldri gjorde noe juleaktiviteter sammen, vi fikk levert hver vår sjokolade kalender, og det var det. Når ungene vår ber om å få kalender, så kommer vi nok til å gi det, men frem til da, så blir det nok stort fokus på familieaktiviteter med tema "jul"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist! Det er selvfølgelig fint at du lager andre tradisjoner, men du kunne da gitt dem en eller annen julekalender i det minste. Det finnes mange fine uten sjokoladeis, eller gaver i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns adventskalender er en fin tradisjon jeg. Jeg fikk pakkekalender da jeg var liten og syns det var stor stas, så jeg har tenkt å videreføre tradisjonen. Men den dagen det blir sutring om at barna ikke får det de vil ha, ikke syns det er godt nok e.l. er det slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får alle tre pakke-kalender! Jeg synes det er like gøy som ungene! Kjøper ting på salg etc som jeg har i en stor IKEA bag på loftet! Ungene elsker det, og forstår ikke hvorfor det er noe galt i det! Vi har selvfølgelig alt av førjulsaktiviteter og moro allikevel! :) I desember må det være lov til å skjemme bort litt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi legger "gavekort" på opplevelser og juleforberedelser i noen av lommene, og små pakker i andre lommer, sånn at det blir en lett blanding hos oss.... Synes ikke det er nødvendig å få noe hver dag, og jr blir minst like glad for å få bake noe eller dra på båltur med pappa som en bil eller fargestifter eller noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg rett og slett var trist. De fleste har kalender, tipper de vil bli lei seg når alle vennene har, men ikke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde litt forskjellig når jeg var liten, men en ting som er koselig er å lese feks Julemysteriet av Jostein Gaarder (masse fine bilder, 24 kapitler), eller ha en bokkalender.

Vi hadde noen som var ekstremt fine med små hefter av en eller annen Charles Dickens-historie, som jeg desverre ikke finner ved å google raskt nå... men kanskje bokhandleren har noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna pakkekalender OG sjokoladekalender! Pluss at vi har sangkortkalender! I tillegg baker, pynter og koser vi oss! Jeg har i tillegg ungene hjemme en dag, jeg tar fri for at vi skal kose oss med juleforberedelser, så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vesla sjokoladekalender og pakkekalender - men pakkekalenderen her i huset inneholder ikke bare gaver, men opplevelser som har med førjulstiden å gjøre. Det kan for eksempel ligge en lapp i en søndagsluke om at vi skal på kino og se årets julefilm for barn, at vi skal bake pepperkaker, pynte pepperkakehus, pynte huset til jul osv osv. På lørdager pleier det også å ligge lørdagsgodt i pakken, så blir det liksom en del av pakkekalenderen. Ellers så er det små ting som ligger i hver luke, er ikke snakk om store dyre gaver hver dag liksom. Synes det er morsomt å gi barn noe som bygger opp forventningen til jul, og som gir barn noe å glede seg til hver dag,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ei over her som synes dette høres trist ut. Jeg synes adventskalender er kjempekoselig. Vi lager ikke store pakke kalendere. Kun en liten sjokoladekalender. For mine unger er det speningen og stemningen med å åpne luken, speninngen med å telle ned dager til jul. Jeg har gode minner fra dette fra jeg var liten.

 

Som mange andre sier så har vi også koselige førjulsaktiviteter som baking, teater besøk, pynting og julegave laging. Jeg ser ikke helt noen grunn for at de ikke skulle få kalender i tillegg. For oss er det kjempeviktig å gi barna gode minner fra adventstiden og julekvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener du er flinkere en alle andre som gir barna kalender var det det, eller føler du behov for å rettferdiggjøre din bestemmelse og måtte lage en tråd av den grunn?

 

 

At man lager kalender eller kjøper kalender til barna betyr ikke at man ikke gidder å lage julepynt, bake eller annen aktivitet før jul. Her har vi en dag vi lager julekort, julegateåpning på Maihaugen, en dag vi baker, en dag vi lager julepynt, en bytur for hvert av barna alene med mamma for å kjøpe julegave til søsken, og lille julaften har vi pynting av juletreet, hus og ikke minst pepperkakehus.

 

Dette til tross for at de har 2 kalendere, de har hver sin pakkekalender med småting som de får om morgenen og de har jul i skomakergata kalenderen som vi åpner når vi sammen setter oss ned å ser på dagens episode av denne rett før leggetid hver kveld. Kalenderen har vært i bruk i mange år og av flere barn nå er det mine som fikk den i fjor sammen med filmene.

Og så er det jo julekalender i barnehagen også.

 

Jeg bryr meg egentlig svært lite om hva andre velger til sine barn i forhold til dette med kalender eller ikke, og det er sikkert mange barn som ikke bryr seg om kalendere i så måte. Men regner vel med at de fleste oppegående foreldre kan fire litt på sine egne standpunkt om at kalender er tull om det skulle være slik at det ble veldig sårt for ens eget barn å ikke få kalender. Eller dette var et veldig stort ønske fra barnet side.

Så derfor regner jeg met at dine barn ikke har ytret ønske om å få det og er veldig fornøyd med de tradisjonene dere har.

Kalender er selvsagt ingen må ha ting for noen. Det er en tradisjon noen mennesker har, i lik linje med at noen julestrømpe andre gjøre det ikke også videre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjibaste morå du e då! Her skal alle 4 få sjokoladekalender, pakkekalender og få være med på juleaktiviteter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...