Gå til innhold

Er 25 år for ungt for å sterilisere seg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år, har ett barn og vet at jeg aldri vil ha flere. Ett er mer enn nok, og mye mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg.

 

Jeg tåler ikke hormonell prevensjon pga blodproppfare, kondomer er forsåvidt greit, men ikke sikkert nok... Er det for tidlig å sterilisere seg?

Er gift og mannen ønsker heller ikke flere barn nå, men han skal slippe å sterilisere seg, for det er bare jeg som er 100 % sikker på at jeg ikke skal ha flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 25 år, har ett barn og vet at jeg aldri vil ha flere. Ett er mer enn nok, og mye mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg. Jeg tåler ikke hormonell prevensjon pga blodproppfare, kondomer er forsåvidt greit, men ikke sikkert nok... Er det for tidlig å sterilisere seg? Er gift og mannen ønsker heller ikke flere barn nå, men han skal slippe å sterilisere seg, for det er bare jeg som er 100 % sikker på at jeg ikke skal ha flere barn.

 

Forstår det MEGET godt, siden du ikke tåler prevensjon, men det er mye som kan endre seg på noen år. 25 år er ungt, du kan i teorien få barn godt opp i 40-årene.

 

Nå skal ikke jeg snakke for deg altså, men jeg forandret meg veldig mye fra 25 til 32 (som jeg er nå), både ved at min sivilstatus endret seg og hva jeg så på som viktige verdier ol.

dette er iallefall noe du bør tenke grundig over før du tar en avgjørelse, samt er det ikke mye lettere for mannen å "reversere" et eventuelt inngrep?

 

Du bør også undersøke hvilke konsekvenser en eventuell sterilisering vil føre til, må man eksempelvis gå på hormonpreparater?

 

Ville konferert med en lege :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det!!! Jeg gjorde det da jeg var 27. I dag er jeg 38 og angrer bittert.

 

Men jeg er 100 % sikker på at jeg er ferdig med barn....

Hvorfor angrer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør det!!! Jeg gjorde det da jeg var 27. I dag er jeg 38 og angrer bittert.
Men jeg er 100 % sikker på at jeg er ferdig med barn.... Hvorfor angrer du?

 

Tror det er dette "anonym" sikter til. Kan tenke meg at hun også var 100% sikker på at hun var ferdig med barn, men det er så mye som endrer seg gjennom livet, så man kan aldri være 100% sikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kobberspiral da? Hormonfritt og greit. Jeg synes du er for ung til å ta en slik endelig avgjørelse. Du sier mannen din ikke er like sikker. Med andre ord ser du klart for deg at dere skal gå fra hverandre om noen år, dersom han vil ha flere barn? En venninne av meg er sterilisert, men hun er 30 og har tre barn. For å få gjøre det, måtte hun igjennom flere alvorlige samtaler. Blant annet måtte hun tenke på en situasjon der barna hennes alle døde i en bilulykke, og hun etter en sørgetid startet et nytt liv. Ville hun da ønske seg barn igjen? Tung tanke. Livet er langt og mye kan skje, også fæle ting. Men det er også mulig at du endrer mening med alderen. En mann kan sterilisere seg på en måte som kan omgjøres. En kvinne kan ikke ombestemme seg når det først er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 år, har ett barn og vet at jeg aldri vil ha flere. Ett er mer enn nok, og mye mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg. Jeg tåler ikke hormonell prevensjon pga blodproppfare, kondomer er forsåvidt greit, men ikke sikkert nok... Er det for tidlig å sterilisere seg? Er gift og mannen ønsker heller ikke flere barn nå, men han skal slippe å sterilisere seg, for det er bare jeg som er 100 % sikker på at jeg ikke skal ha flere barn.
Forstår det MEGET godt, siden du ikke tåler prevensjon, men det er mye som kan endre seg på noen år. 25 år er ungt, du kan i teorien få barn godt opp i 40-årene. Nå skal ikke jeg snakke for deg altså, men jeg forandret meg veldig mye fra 25 til 32 (som jeg er nå), både ved at min sivilstatus endret seg og hva jeg så på som viktige verdier ol. dette er iallefall noe du bør tenke grundig over før du tar en avgjørelse, samt er det ikke mye lettere for mannen å "reversere" et eventuelt inngrep? Du bør også undersøke hvilke konsekvenser en eventuell sterilisering vil føre til, må man eksempelvis gå på hormonpreparater? Ville konferert med en lege :-)
Nei man må ikke bruke hormonpreparater. Sterilisering har ingen annen innvirkning på kroppen enn at man ikke kan bli gravid lengre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 år, har ett barn og vet at jeg aldri vil ha flere. Ett er mer enn nok, og mye mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg. Jeg tåler ikke hormonell prevensjon pga blodproppfare, kondomer er forsåvidt greit, men ikke sikkert nok... Er det for tidlig å sterilisere seg? Er gift og mannen ønsker heller ikke flere barn nå, men han skal slippe å sterilisere seg, for det er bare jeg som er 100 % sikker på at jeg ikke skal ha flere barn.
Forstår det MEGET godt, siden du ikke tåler prevensjon, men det er mye som kan endre seg på noen år. 25 år er ungt, du kan i teorien få barn godt opp i 40-årene. Nå skal ikke jeg snakke for deg altså, men jeg forandret meg veldig mye fra 25 til 32 (som jeg er nå), både ved at min sivilstatus endret seg og hva jeg så på som viktige verdier ol. dette er iallefall noe du bør tenke grundig over før du tar en avgjørelse, samt er det ikke mye lettere for mannen å "reversere" et eventuelt inngrep? Du bør også undersøke hvilke konsekvenser en eventuell sterilisering vil føre til, må man eksempelvis gå på hormonpreparater? Ville konferert med en lege :-)
Nei man må ikke bruke hormonpreparater. Sterilisering har ingen annen innvirkning på kroppen enn at man ikke kan bli gravid lengre.

 

Tusen takk for svar! Dette beror vel da på at man da ikke fjerner livmor/eggstokker? At man bare kutter eggledere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde være helt sikker ihvertfall. Fikk min første nå jeg var 24 år, aldr mer og en var nok. Tåler heller ikke prevensjon, så vi har brukt mye kondom. Men tok ikke mange årene så ombestemte vi oss :) så da jeg var 29 fikk jeg ei til og angrer ikke! Men sa steriliserte jeg meg samtidig med ks. To holder i massevis. Men er du 100 % sikker så er det vel ingen som kan nekte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva om du skulle komme i den sitvasjonen og miste ditt barn ? Det skjer ikkje meg

 

Selvfølgelig kan det skje, og det ville vært helt grusomt, men jeg kommer ikke til å gå gjennom et svangerskap til...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva om du skulle komme i den sitvasjonen og miste ditt barn ? Det skjer ikkje meg

 

Selvfølgelig kan det skje, og det ville vært helt grusomt, men jeg kommer ikke til å gå gjennom et svangerskap til...

 

HI

 

Korfor spør du her inne siden du skriver detta da ????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer fordi jeg var 100% sikker på at jeg var ferdig med barn, helt ferdig. Så noen år senere ble jeg forlatt av mannen min. Var alene noen år før jeg virklig møtte drømmemannen min. Han har ingen barn fra før. Vi ønsker oss veldig et bar sammen. Vi kan pga min sterilisering ikke få biologiske barn.

 

Jeg mener du er altfor ung til å ta avgjørelsen. Mye kan skje de nærmeste 15-17 åra i ditt liv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, gud forby, du skulle miste det barnet du har. Ikke at det barnet kan erstattes, men du har ingen mulighet for å bli mamma igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 år, har ett barn og vet at jeg aldri vil ha flere. Ett er mer enn nok, og mye mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg. Jeg tåler ikke hormonell prevensjon pga blodproppfare, kondomer er forsåvidt greit, men ikke sikkert nok... Er det for tidlig å sterilisere seg? Er gift og mannen ønsker heller ikke flere barn nå, men han skal slippe å sterilisere seg, for det er bare jeg som er 100 % sikker på at jeg ikke skal ha flere barn.
Forstår det MEGET godt, siden du ikke tåler prevensjon, men det er mye som kan endre seg på noen år. 25 år er ungt, du kan i teorien få barn godt opp i 40-årene. Nå skal ikke jeg snakke for deg altså, men jeg forandret meg veldig mye fra 25 til 32 (som jeg er nå), både ved at min sivilstatus endret seg og hva jeg så på som viktige verdier ol. dette er iallefall noe du bør tenke grundig over før du tar en avgjørelse, samt er det ikke mye lettere for mannen å "reversere" et eventuelt inngrep? Du bør også undersøke hvilke konsekvenser en eventuell sterilisering vil føre til, må man eksempelvis gå på hormonpreparater? Ville konferert med en lege :-)
Nei man må ikke bruke hormonpreparater. Sterilisering har ingen annen innvirkning på kroppen enn at man ikke kan bli gravid lengre.
Tusen takk for svar! Dette beror vel da på at man da ikke fjerner livmor/eggstokker? At man bare kutter eggledere?
Ja det stemmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare konkret på spørsmålet ditt så er den alminnelige aldersgrensen i Norge 25 år. Jeg har tidligere hørt den er 26 år, men at den er satt ned til 25. Sånn sett er du ikke for ung.

 

Men om du spør oss her inne om du er for ung, så vil jeg rope høyt JA! Sol så mange andre her sier kan mye skje de neste 10-15 årene som gjør at du ønsker deg flere barn på et senere tidspunkt. Jeg kjenner en som sterilisere seg da hun var 27, og fem år senere angret hun bittert.Det er nok flere av de der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke et svangerskap til? Hvis ditt første svangerskap var å grudomt, hvafår deg til å tro T neste blir like ille?

 

Hadde et problemfritt svangerskap, ingen plager, fødte uten smertelindring på fire timer. Men jeg hatet å være gravid, å føde og å bruke tid på å komme meg igjen etter det hele. Jeg er storfornøyd med ett barn og kommer ikke til å ønske meg flere...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes egentlig det er altfor ungt, men som nevnt før så er aldersgrensen 25 år og man kan da ta avgjørelsen sammen med legen sin. Legen vil ha en lang samtale med deg og han/hun må være sikker på at du forstår konsekvensen av handlingen før rekvisisjon blir sendt til sykehuset.

 

Mannen min bikket nettopp 25 år og steriliserte seg 1 mnd etterpå... Men så har vi 3 barn under fire år også da. Han vil ikke ha flere barn og gjorde det som da er mest ansvarsfullt.

 

Jeg kunne aldri ha sterilisert meg nå! Kan jo potensiellt få barn i over 20 år ennå, man kan aldri vite hva som skjer om to år, ti år osv....

 

Men det er opp til hver enkelt. Vær nå bare 100 % sikker. Har du et snev av usikkerhet- vent! Hva med å bruke slik babycomp om du ikke tåler hormoner?

 

http://www.pfc.no/Produkter/Babycomp.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har fått svar på ditt som. Ingen kan hindre deg, da 25 er grensen. Lykke til, håper du blir fornøyd .

 

Takk, jeg vet at ingen kan hindre meg. Ingen grunn til en slik besk tone. Spør jo fordi jeg lurer, da det er en stor avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...