Gå til innhold

Denne sovinga, hvor kan vi be om hjelp?


mbea

Anbefalte innlegg

Etter en mnd i barnehagen ser vi at det heller ikke hjelper på denne nattsovingen. Vi er på grensen av det vi orker, og mannen vurdere å sykemeldt seg for tredje gang siden juli. Det er mannen som nå må ta de fleste nettene siden jeg har blitt gravid igjen og blir sengeliggende uten søvn.

 

Hun våkner ca annen hver time hver natt. Og noen ganger tar det 15 min å få henne til å sovne igjen. Natta for henne er fra 19 til 05. Hun tar selvfølgelig igjen litt søvn på dagen, og vi har gjort forsøk på å snu dette. Vi prøvet med bare 1 kvil i en periode på 3 uker uten annet resultat enn en veldig sliten og trøtt jente. Så jeg tror ikke det er løsningen.

 

Til nå har vi prøvt de rådene som ikke er for ekstreme fra helsestasjon, legen på helsestasjon og fastlegen. Det vi ikke har prøvt er å legge henne klokka 19, gå ut av rommet og ikke vise oss igjen før 07 neste morgen. Jeg syntes det hørtes ut som tortur. Og vi har heller ikke prøvt sovemedisin, siden jeg mener hun er for ung til det. Hun er 12 måneder.

 

Jeg lurer på om det er andre steder gi kan henvende oss? Fastlegens løsning er sykemelding, men vi liker ikke å være sykemeldt, hadde foretrukket å fått hjelp med problemet i stedet.

 

Vi bor ikke i nærheten av disse private søvnsenterene, så vi kan ikke få annen hjelp fra med enn per telefon. Føler jeg er litt skeptisk til det.

 

Noen som vet hvor vi kan henvende oss? Evt hvor vi kan be fastlegen henvise oss? Siden fastlegen ikke ville gjøre annet enn sykemelding, eller sovemedisin.

 

Takknemlig for svar :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvnguruen Karin Naphaug tilbyr telefonkonsultasjoner, har lest at flere her inne har hatt stor hjelp av det.

 

Ellers virker det jo som om dette har blitt en vane for datteren deres, og jeg tror at hun sårt trenger mer sammenhengende søvn på lik linje med dere. Det er dumt at en ettåring skal diktere søvnrutinene for hele familien, dette må nesten de voksne veilede barnet i. Hvor lenge gråter hun før dere går inn? Virker hun livredd og skriker av full hals hver gang hun våkner, eller går dere inn allerede når hun sutrer og bare roper etter oppmerksomhet? Har dere prøvd samsoving?

 

Kan det være at hun sliter med reflux og at det er derfor hun våkner så mye; magesyre som presser seg opp i spiserøret er veldig ubehagelig.. Prøve å bygge opp hodeenden for å se om hun sover bedre da? Andre ting som hjelper mot reflux er å ikke gi henne store måltider på kvelden, og å gi magesekken tid til å tømme seg skikkelig mellom måltidene.

 

å ikke gå inn på rommet hennes mellom kl 19-07 høres ut som tortur, det er jeg helt enig i. Veldig, veldig mange barn har ikke behov for så mye som 12 timer søvn hver natt. Muffin her sover ca 11 t per natt og fungerer topp med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Karin Naphaug ;) Hun hjalp oss veldig med vår lille bråkebøtte ;) Og når det er snakk om å la de skrike litt... Så tror jeg du har misforstått "big time". Det er vel ingen som bare lar ungen ligge å skrike i flere timer uten å vise seg?? Har jeg aldri hørt om ihvertfall. Når det er snakk om å la dem skrike litt er det gjerne i intervaller på 2-4-6 min osv . Det lengste er 10 min også evt begynne på nytt igjen. Hadde aldri latt mitt barn gå igjennom noe gråting i det hele tatt hvis jeg mente det var skadelig på noen måte.

 

Skader ikke å ringe Naphaug, hun legger opp et individuelt opplegg/rutine for ditt barn og behov ;) Det hun anbefalte meg er jo ikke sikkert hjelper på din osv. Mååå jo ikke følge rådene, men her var de gull verdt! ;) Nå sover tuppa på egenhånd og våkner bare hvis det er sykdom,tenner, smokk eller alt for mye inntrykk i løpet av dagen ;) Og det tåler vi ;)

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en kiropraktor eller manuellterapeut som har god erfaring med barn. Låsninger, særlig i nakkevirvlene, er ofte grunnen til dårlig nattesøvn. Det er jo ikke sikkert hun har låsninger, men ta en sjekk hvertfall. Om det er det kommer dere mest sannsynlig til å merke stor forbedring. Det har vi gjort her i huset, og det er en sann lykke! Bedre med en sjekk for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vi var hos manuell terapeut når hun vi mindre, og har ordnet opp i de låsningene hun hadde. Har fått veldig god oppfølging og han mener det ikke er noen grunn fra hans stå sted for hvorfor hun sover dårlig.

 

Jeg tror madolynogmuffin er inne på noe med vane, for det er nesten det eneste jeg kan tenke meg også. Og vi venter til vi hører at hun ikke klarer å roe seg selv før vi går inn. Er vi heldige så sovner hun sv seg selv igjen, men det er sjelden. Hun er i grunnen veldig dårlig på å sovne helt selv. Problemet ligger kanskje her? Men jeg vet ikke hvordan jeg lærer henne dette. Er jeg for pysete når det kommer til gråt?

 

Vi har aldri latt henne gråte mye, vi har prøvt med intervaller, men ikke følt at det virket. Det fungere liksom best at vi sitter å holder henne i hånda til hun sovner. Det tar ca 10 min. Når vi prøvet med intervaller og gråting så ble hun bare mer og mer hysterisk, og til slutt hadde hun grått seg helt bort. Tror vi kom opp til ca 10 min. Og da brukte vi 1.5 timer på å roe henne ned. Har fått inntrykk av at denne metoden ikke fungere skikkelig på jenta vår, eller gjør vi det feil kanskje?

 

Vurderer en telefon til naphaug, men jeg tror at dersom jeg skal gjennomføre noe sove trening kur som innebærer gråting så trenger jeg noen jeg kan prate med mitt på natten når jeg ikke orker mer.. Det er liksom når vi har holdt på noen timer med intervaller og hun bare blir mer og mer hysterisk at vi gir opp. Mulig det er feil, men jeg klarer ikke la henne gråte lenge om gangen. Det er ikke sutre gråt når hun gråter, det er skikkelig skriking.

 

Og jeg håper ingen tror vi har prøvt det som helsestasjonen foreslo at vi skulle bare la henne gråte i timesvis. Jeg nektet å gjøre dette, og da hadde ikke legen på helsestasjonen flere råd til meg.

 

Anngående dette med reflux, her barn andre symptomer ?? Hvordan kan jeg finne ut om hun har dette? Hun gulpet mye som baby, men sluttet når hun var ca 11 måneder. Men har jo lest at det er noe som heter silent reflux.

 

Og for all del, målet vårt er ikke å ha ett barn som sover 19 til 7, skulle bare likt å se at hun sov lengre sammenhengene. For hennes å våres beste. Heldigvis er hun i storform hele dagen, blid og aktiv, sosial og matglad. :) er bare mamma og pappa som er helt utrolig slitne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest boka til Karin Napphaug som heter Sov Godt. Den kan du sikkert låne på biblioteket. Jeg gjorde det. Kan jo være smart å lese den før du ringer.

 

Vi er også inne mange ganger pr natt for å gi smokk. Min roer seg med den. Jeg ville forsøkt å vende av med den holdingen i hånden. Skjønner at det kan være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi vurderer å ta opp kampen med denne holdingen av hånda. Men er så rett for at det blir mye gråting. Noen som har noen gode råd for hvordan vi kan gjøre det? og evt hvor mange netter vi kan forvente at det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert og vet ikke om det funker på ditt barn.Men jeg ville prøvd å slippe hånden rett før hun sovne. Så holde kortere og kortere hver natt?

Har dere mulighet til å få hjelp noen netter av noen? Så far får sovet ut? Så er det kanskje lettere å ta kampen. Har han mulighet til å sove litt på ettermiddagen mens du og barnet er sammen. Han må ha litt overskudd til å kunne ta kampen.

Og dere må regne med protester. Barnet deres har jo lært at det hjelper å protestere. Så da kan det hende hun er sei. Men å ikke gå inn til barnet mellom 19 og 07 er ikke veien å gå. Vi har hatt noen runder der vi har latt barnet skrike litt. Vi har da gått inn med en gang barnet har grått første gang. Så sagt at nå må du sove, lagt ned barnet og så gått. Har da stått i gangen og ikke gått inn med en gang hun har skreket. Men aldri latt henne skrike i 10 min. Har ikke tatt tiden, men gått inn med javne mellomrom, og ikke resignert. Og vi har latt henne høre at vi er der. Det er som regel ille første gang, men dag/gang nr 2 er gråtingen mindre. Hos oss har det tatt 1 dag/natt med avvening av noe, så litt protester dag 2.

 

Det er mine tanker rundt det. Er ikke ekspert. Dere må føle hva som er riktig for dere og deres datter. Men at det blir gråting må dere regne med. Men det er jo forskjell på grått. Og protesteringsgråt må dere desverre regne med.

For øvrig ville jeg fortsatt med bare en soving. Men ville nok lest boken og tatt en tlf. Jeg har hatt god hjelp av boken. Plukket det som jeg tror virker for meg. En vennine har hatt hjemmebesøk av Karin Napphaug med god suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi få tak en kopi av boken å lese litt. Sikkert greit om vi forbereder oss litt. Og med tanke på å lade opp litt så er eneste løsningen til fastlegen sykemelding. Så regner med at det blir en uke eller to for mannen nå. Da kan han slappe av mens jeg er på jobb og Snuppa i barnehagen. Så blir han rystet til kamp på natten. :)

 

Regner med at det blir protester ja, hun har en sterk vilje :) vi har også foreldre som har tilbudt seg å ha henne en helg eller to, så kanskje vi skal benytte oss av det før vi prøver også.

 

Tidligere avvenninger slik som flaske mat på natten tok 5 netter så her må vi nok være forberedte på en lang prosess. :) men jeg synes hun bør lære å sove selv, det er bare ikke lett å være klar for kamp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette høres ut som mitt barn, og hun har refluks! Barnet ditt trenger ikke å ha noen andre symptomer annet en veldig urolig på natten. Når syren har "etset" en stund våkner de ca. annenhver eller hver time og kan sove veldig urolig fordi det er vondt i spiserøret. Min er kjempefin på dagen, har ingen symptomer, men når natten kommer... ja da...

Er hun tørst når hun våkner? Om hun er veldig tørst så er dette et ytterligere symptom på refluks da de vil forsøke å "svelge det ned". Er hun trøtt og tydelig vil sove videre, men greier ikke å lukke øynene/slappe godt nok av? Min ligger bare helt stille og bare greier ikke å sove, skriker sjeldent og klatrer ikke i sengen, men ligger helt i ro.

 

Syntes du skal nevne dette for legen for å få det undersøkt nærmere. Dere kan måle magesyren på nattetid, og dere kan få medisiner om det viser seg å være refluks.

 

Min medisineres mot dette, det hjelper på, men vi plages fortsatt en del på natten. Prøv dette noen dager:

 

- Gi brød til kveldsmat istedet for grøt. (Grøt er flytende og forverrer refluks). Gi det ca. 30-45 minutter før leggingen slik at maten får kommet godt ned i spiserøret. Gi mye vann og ikke gi henne for mye mat. En del barn med refluks spiser altfor mye for å holde ned halsbrannen, og det igjen forverrer halsbrannen. La henne sitte/stå en god del før leggingen. Om dere likevel gir grøt, gi små skjeer og bruk lang tid.

 

(For noen uker siden var min jente bestandig ekstremt urolig gjennom natten annenhver dag - og det var når det var pappa sin tur å legge henne. Vi kunne ikke forstå hva han gjorde galt, og det viste seg at han ga henne for store skjeer med grøt - altså ga henne for mye mat på kort tid. + at han ikke sto med henne å sang nattasang ved siden av sengen slik at rap ikke kom opp og gulpene ikke gikk ned i spiserøret. Jeg pleier alltid å stå med henne inntil meg i noen minutter å synge, det gjorde altså ikke han - ergo ble syren liggende i spiserøret. Men nå gjør han det og nå sover hun hver natt igjen - da snakker vi filleting som er helt avgjørende for å få en god natts søvn)

 

- Plasser bøker under foten av hodeenden i sengen med ca. 30 grader.

 

- Sitt oppreist når dere leser før kveldstid.

 

- Gi vann rett før leggingen

 

- Stå med henne inntil dere å syng, press gjerne litt på ryggen slik at gulp og rap går ut der det skal.

 

- Når hun er urolig på natten: Gi vann og la henne "sittesove" på fanget deres i ca. 15 minutter. Her i hus sovner pappaen overalt, så han bare tusler inn å setter seg i storsenga med henne. Slik sitter de en stund å sover. Da går gulpene ned.

 

- Når hun blir litt større kan dere prøve å gi Love hearts - de sukkertøyene som enkelte kiosker selger. Funker veldig bra for en stund.

 

- Prøvå la være å gi henne fet mat og usunn mat i noen dager og hold dere unna mat med mye syre. Eks. kjøttpølser, sjokolade, tomatsyre.

 

Om hun får "stille gulp", altså at det høres ut som at hun svelger gulp (en slags hikkelyd med svelging) så er jo det også et tegn på halsbrann.

 

Jeg anbefaler dere sterkt å prøve dette i noen dager for å se!

 

Om det ikke hjelper så prøv å skriv ned hennes mat og soverutiner i en uke. Se om dere finner et mønster på det. Det gjør vi når vi sliter, og som regel finner vi fort årsaken (se eksmpelet overfor med pappaen som la henne). Vi registrerer:

- Matvarer (det hun har spist og hvor mye, spsiesielt nær leggetid)

- Avføring (hard mage, løs mage osv.)

- Dagduppene (klokkeslett og lengde)

Så noterer vi kort om:

- Væskeinntak (drukket godt eller lite

- Humør (om hun er utilpass, sutrette, kvikk osv).

- Leggerutinene (når hun la seg, hvordan hun la seg, hvor fort hun sovnet, hvor mange gang hun våknet)

 

Ja det er litt slitsomt, men vi finner alltid årsaken fordi det har et mønster. Mange ganger har hun spist noe som gir hard mage eller halsbrann (eks. mye blåbær) - vips nattesøvnen ødelagt.

 

Pga. diagnosen har vi også fått innvilget flere sykedager på henne. Så vi har dobbelt så mange "sykt barn"- dager enn normalt. Dette ble avtalt mellom lege og arbeidsgivere (og sikkert nav som utbetaler det til arbeidsplassen, er usikker). Da slipper vi å dra til legen for sykemelding (like slitsomt å bruke halve dagen til å sitte hos legen å vente), og som regel holder det jo med 1 dag der en av kan hente oss inn igjen. Så vi slipper å ha dårlig samvittighet for at vi bruker "sykt barn" dag selv om vi leverer hun i barnehagen og selv går hjem for å sove. Så kan vi jo da rullere på det. Vår tommelfingerregel er at vi tar ut ekstra dag når vi har mindre enn to-tre timer søvn på en natt pga. henne. Dette er en fin løsning for både oss og arbeidsgiver.

 

Lykke til, og håper dere finner ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Mye av det du skriver studentmamma88 stemmer ser jeg. Hun vil gjerne ha masse vann på natta (Som resultere i kliss våt bleie tidlig morgen).

 

Og hun vil så gjerne sove, men klarer det ikke. ligger gjerne å vrir seg litt.

 

Har nå printet det du skrev, og det skal henge på kjøleskapet slik at vi kan prøve rådene dine.

 

Jeg har nevt reflux for legen før, men fått tilbakemelding på at dette ikke er aktuelt fordi hun spiser godt og legger veldig bra på seg. Men kanskje som du sier så overspiser hun og gjør alt værre?

 

Husker enda hun fikk mye skrøyd og fine ord på helsestasjonen når hun ved 6 ukerskontrollen hadde lagt på seg 2.5kg, og strekt seg 11cm. men kanskje hun har spist mye mer enn hva hun skulle? Hun har jo aldri sovet bra, så skulle det være reflux så har hun nok hatt det fra dag 1 stakkar.

 

Skal til legen om 25min med mannen min, slik at han kan få sykemelding. Han snakker dårlig norsk så er nok best jeg blir med. Og kommer da til å nesten kreve at de utreder henne for reflux, at vi vertfall får begynnt å undersøke det. Og mens vi venter på helsenorge.... så skal vi prøve dine råd og se. I dag blir det bittesmå sjeer med grøt.. og med pauser mellom.

 

Håper vi kan finne utav dettte. ønsker så masse at hun skal få en god natt søvn. Lille snuppa mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokk!!! Fastlegen vil ikke utrede for reflux før vi prøver med sove medisin ?!? Hjelpe meg.. Jeg skifter fastlege nå!

 

Hvorfor skal de presse sånn med denne sove medisinen? Blir helt stressa jeg.. Det er liksom eneste løsningen til disse legene. Grøss!!

 

Er denne medisinen i det hele tatt godkjent for barn på 12 måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det sitter langt inne å utrede for refluks, vi har prøvd det vi og, men ikke blitt hørt hverken hos fastlege eller barnelege. Han har nesten siden fødselen våknet umiddelbart når han har blitt lagt i vannrett stilling, plutselig skreket til i søvne og generelt sovet veldig urolig, pluss at han hadde veldig mange symptomer i forbindelse med ammingen tidligere. (Men nå kan han også sove hele natten av og til.)

 

Vi har liksom slått oss til ro med at det ikke kunne være refluks, siden vi ble fortalt det av legene, men tror vi skal prøve disse rådene vi også, for jeg kjenner igjen mye her... Har allerede erfart at brødskive i stedet for grøt til kvelds kan ha en positiv effekt. Men ikke hvis han får spise selv, da går det altfor fort.

Endret av Hannah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det hendt at hun får ligge sammen med dere? Sover hun da? (Og sover dere?) I tilfelle, hva med å følge mammahjertet litt - http://www.mamma.no/...fri-og-god-natt

 

 

Hadde det vært løsningen på litt mer søvn en periode ville jeg kanskje gjort det. Men det er klart, det kan jo bli vanskelig å få henne ut av den senga igjen seinere, og med ny baby er det ikke så praktisk med storesøster i dobbeltsenga. Been there, done that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovemeidisin?? Er det mulig?? Hva med å finne årsaken? Nei bytt fastlege!

 

Men om tiltakene som jeg skrev hjelper på, så er det ikke sikkert dere trenger å utrede eller medisinere henne. Min erfaring er at medisinen fungerer på dagtid, men fungerer ikke så bra på natten. Hun fikk først zantac (hun var ca. 4mnd gammel), det ble for svakt og vi fikk nexium når hun var 11 mnd. Det hjelper litt om vi gir medisinen om kvelden før hun legger seg, men det er absolutt kostholdet og måten vi legger henne på som er helt avgjørende for oss!

 

Ifølge legen er det avstanden på lukkemuskelen til spiserøret og magesekken som enda er litt kort og kan derfor gi halsbrann, især da på natten og det danner syre som igjen KAN gi sår og betennelse i spiserøret. Prognosen er god, og i de aller fleste tilfeller vokser de det fra seg i løpet av det 1. eller 2.leveår. Legen på barneavdelingen mener at ALLE barn har en viss grad av refluks pga. den korte avstanden til lukkemuskelen, men noen plages mer enn andre og så lenge de vokser og legger på seg vil de ikke gjøre så mye annet enn prøve å endre kosthold, kutte ut melkeprodukter osv. å stille en endelig diagnose er krevende og innebærer at de får en slange ned i spiserøret i 24 timer for å måle ph-verdien, det har de ikke gjort på vår unge siden mat-tiltak og medisiner fungerer.

Det er vel egentlig helsesøster som har vært vår "beste samarbeidspartner" ved å få veiledning om mat som danner mye syre til "såre magesekker" og lage en plan på tiltak som vi kjører. Leger er leger.. de stiller diagnose og gir medisiner (blant annet sovemedisiner!?), men en helsesøster eller en ernæringsfysiolog kan kanskje hjelpe dere bedre.

 

Ja min ammet konstant de første ukene og helsesøstra var sjokka på første hjemmebesøk og ba meg roe ned ammingen. Men da skrek hun jo hele tiden, ikke rart hun prøvde jo bare å svelge syren ned med melka stakkar. Hun lå aldri på rygg uten å skrike!

Så fikk hun etterhvert spisevegring fordi hun fikk sår i spiserøret av alt den syra og nektet å ta puppen og spise generelt. Vi ble sendt til sykehus pga. dehydering og de observerte henne når hun skulle spise og måten hun "hikket på"/ svelget gulp - vips så hadde de stilt diagnosen. De målte ikke ph eller noe, og de var ikke i tvil pga. "hikken", atferden og vår beskrivelse av situasjonen. å det tok nesten 4 måneder å få den diagnosen!

Vi fikk medisiner for å få vekk refluksen på dagtid slik at hun ikke følte ubehag med maten, kuttet melkeprodukter, fet mat osv osv. Vi prøvde alt mulig.

Pluttselig en dag letnet det helt og hun begynte å spise som et monster igjen.

Nå må barnehagen og vi begrense inntaket av fet mat og grøt fordi det ikke er bra for henne. På 1 års dagen drev besteforeldrene å ga henne masse pølser, sjokoladekaker, godterier, marsipan og alt mulig. ALDRI MER (hun sov ca. 45 minutter den natta stakkar), neste bursdag blir det grønnsak- og bær-bursdag:)

På grilltur får hun mager pølse, og jammen meg har vi blitt sunn i denne familien med masse kylling, fisk, grønnsaker, pastasalater osv:)

 

Gi meg en tilbakemelding på hvordan det har gått:) Håper det blir bedre snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min ammet konstant de første ukene og helsesøstra var sjokka på første hjemmebesøk og ba meg roe ned ammingen. Men da skrek hun jo hele tiden, ikke rart hun prøvde jo bare å svelge syren ned med melka stakkar. Hun lå aldri på rygg uten å skrike!

 

Beklager at jeg blander meg igjen, men akkurat sånn var det her også, de første 4 mnd. Men vi fikk beskjed om at det var helt normalt?? Vekten hoppet 2 kurver opp, men han startet på den nest nederste, så det var liksom bare fint... Og smågulping/svelging/hikking HELE tiden.

 

Kan jeg spørre hvordan hun oppfører seg ved legging hvis hun er plaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjapt svar på morgenkvisten før jeg prøver meg på jobb med nesten ingenting søvn... Er så kjekt å sove lite når en er gravid.. Er kvalm og svimmel før jeg drar på jobb.

 

Først til Hannah, så vil jeg si at vi også fikk beskjed om at det var helt normalt å amme konstant. Jeg ammet i timesvis hver dag, og jenta som er født på normal kurven har fra uke 6 følgt den øverste kurven både for lengde og vekt. Og jeg syntes det var vanskelig å være sosial, fordi jeg alltid måtte amme, og etterhvert var det jo en ganske stor baby å holde på også. På 5 månederskontrollen var hun 8.5kg og 70 cm, er mye å holde i armene og amme i flere timer til dagen det.

 

Jeg har veldig lyst til å prøve matrådene til studenmamma88, kanskje du kan fortelle litt om hva hun spiser i løpet av en dag. Hva gir du til frokost? Drikker hun melk? Eller MME?

 

Typisk nå for Snuppa er skive og yoghurt til frokost, skiver i barnehagen, noen ganger varm lunsj. Drikker melk og vann. Moste grønnsaker og stekt kjøtt til middag, grøt og så Nan før hun legger seg. Så jeg ser at det helt sikkert er rom for forbedring her.

 

Og så pleier hun jo å bli lagt i sengen ca 10 min etter flaske med Nan. Vi må nok prøve å dra dette ut til 30? Og holde henne oppreist. Gledeleg oss til å prøve, vi trenger søvn alle sammen her. .

 

Ha en god dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror (men er ingen ekspert) at halsbrann evt. full mage kan være svaret på mye av leggeproblemene for en god del babyer. For det er jo helt logisk - prøv å propp din egen mage full av grøt for så å gå å legge deg rett etterpå. Du får mest sannsynlig ikke en god natts søvn, selv som voksen og man trenger overhodet ikke ha diagnosen refluks. Vi alle har vell en eller annen gang erfart at det ikke er så lurt å legge seg når man er stappe-mett, som regel våkner man etter noen timer med en skikkelig smak av syre i munnen.

Jeg fikk så smertelig erfare hvordan matvarer påvirker syredannelse når jeg gikk gravid, jeg hadde halsbrann nesten hele natten og jeg satt når jeg sov den siste måneden. Jeg forstår altså min datter og veldig godt!

 

Når hun legger seg med halsbrann vil hun ikke sove, hun er urolig, klarer ikke å lukke øynene og vil helst ikke ligge. Hun er tørst, er kjempetrøtt men har store og våkne øyne. Hun vrir seg, vil opp å sitte. Noen ganger setter hun seg opp i søvne, men sovner sittende og da skaller hun hode i sengekanten fordi hun detter ned i liggende igjen. Vi hører ofte at hun skaller i kanten på senga. Da har hun reist seg opp for å drikke vann fra vannflasken sin, men sovnet på turen:)

På natten når hun våkner kan hun ligge LENGE å forsøke å sove mens vi står der, hun bruker kanskje 20 minutter på å sovne igjen. Når vi tar henne opp i sittende sovner hun med en gang igjen.

Helsesøster mente at leggingen og det nattestyret handlet om grensetting og at vi skulle prøve en mild variant av skrikekur, men vi hadde en slags indre følelses om at hun ikke prøvde å være sta eller vanskelig. Hun var jo stupe-trøtt og ville ned i sengen, og uansett hvor sta eller vanskelig en unge er, så våkner man ikke flere ganger på natten bare fordi man er sta!!

Et sentralt spørsmål ble jo: Hvorfor våkner hun så ofte?

Staheten våkner ikke av seg selv..

 

Det er vell ikke matvarene i seg selv som er avgjørende, men også måten du gir mat på. I barnehagen er hun så opptatt av å se på de andre ungene at hun bare gaper opp munnen når de gir henne grøt. Dermed "glemmer" hun å si ifra at hun er mett fordi hun er så opptatt av å se på ungene og derfor spiste hun altfor mye grøt på kort tid. De første to ukene i barnehagen var et h... på natten før vi fant ut av det. Nå spør de ansatte jevnlig om hun er mett eller om hun vil ha mer, og hun rister på hodet når hun mener at hun er mett - hun må rett og slett bli påmint å kjenne etter om hun er mett eller ikke. Grøtporsjonene i barnehagen er halvert og kan kalles vanlige porsjoner, og vi sover på natta:)

Det er den kartlegginga som igjen lot seg takke:)

 

Vi har ikke noe fast matplan, det handler som sagt mer mengde og det vi gjør før leggingen. Minst mulig "løst" føde på kvelden, melk er ikke bra å gi på kvelden og egentlig ikke grøt heller. Barnelegen og helsesøster anbefaler brød på kvelden. Men vår jente er ikke noe særlig brød-spiser, så vi gir en liten prosjon med grøt (hun får kun sinlac grøt blandet med frukt) og den gir vi sakte i små skjeer. å bruke lang tid på leggingen er alfa omega og de må få muligheten til å rape/ få presset ut luften ved å holde de inntil seg litt med rett rygg.

I tillegg får min melkefritt, da melk forverrer refluks, men det er for barn som plages mye. Melk på flaske får hun kun på dagen og ikke nær leggetid.

Ellers holder vi oss unna tykk mat som pølser, fete karbonader, bacon, sjokolade osv. Pluss mat med mye syre som pasta bolognese, gryteretter med tomatpure, lasagne osv.

 

Dette spiser vår:

 

Frokost før barnehagen: En flaske melk (nutramigen)

Frokost i barnehagen: Brødskiver med alt mulig av pålegg + frukt.

Lunsj: Grøt - MEN vi (og barnehagen) må spørre henne jevnlig om hun er mett for å ikke overspise siden hun glemmer av å kjenne etter om hun er mett. Ca. 1 porsjon (1dl pulver + 1 dl. vann)

Mellommåltid: En flaske melk, frukt eller andre ting.

Middag: Hun er ikke så glad i middag enda, så det varierer veldig. Som regel spiser hun bare grønnsakene ved siden av.

Kvelds: Grøt - sakte og begrenset. Om vi er usikker på om hun faktisk er mett så gir vi et knekkebrød eller annet fast føde.

 

Vi var hos legen i dag, og vi har blitt henvist til ph-måling og røngten for å tilpasse medisin mer riktig og for å utelukke andre ting. De har drøyd måligen til nå (hun er 16mnd) og jeg gruer meg allerede... Stakkars - hun vil få en slange ført ned i spiserøret som hun skal ha i 24 timer, og de sier det er grusomt å svelge den slangen... Men men, det er nå på tide for henne å få et skikkelig opplegg på dette siden det ikke har gitt seg (vanlig at det opphører mellom 1/2 - 1.5år).

Gjett at det blir pølser på statoil rett før vi skal innlegges så de ser det skikkelig og forstår hva vi snakker om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse god info og hjelp her om spesielt reflux, denne siden legger jeg til favoritter hos meg selv. Har lille Cupcake i magen, så kjekt å lett finne frem til hjelpa om problemet skulle oppstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bare vi akkurat fått henne til å sovne.. Tok veldig mye lengre tid da det var en liten forandring i den vanlige rutinen. Vi byttet grøten med skive, men beholdt melken.. Hun er så glad i melk. Men vi må gjerne slutte med det også. ..

 

Men vi ventet 30 min fra hun hadde drukket opp til hun var i seng, og så sto hun en del i senga mens jeg leste for henne før hun sovnet. Så er spent på hvordan det går i natt.

 

hun er vant til at hun drikker ferdig melken, pusser tennene, får en kos av mamma og en av pappa og opp i seng. Så leser vi en bok og sitter hos henne til hun sovner. Pleier å sovne i løpet av 10 min. Men våkner og vil ha vann i løpet av ca 1 time.. Og så våkner hun vanligvis jevnlig hele natten...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gi vann rett før leggingen

- Stå med henne inntil dere å syng, press gjerne litt på ryggen slik at gulp og rap går ut der det skal.

 

Fulgte disse rådene ved legging i dag, og han sovnet etter 15 minutter mot normalt 45-90! Vet ikke om det er tilfeldig, men godt var det. Og litt vondt i ryggen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Lest innlegg og gode råd, og er spent på hvordan det har gått:)?

 

Selv har vi veldig orpblemer med søvn, gutten vår er 21 mnd, og jeg er gravid ( 27) uker, og vet at det er tøft, jeg må opp annenhver natt, og det er grufullt til tider.

 

Gutten vår har derimot hostet siden januar, osv, lang historie, men ja det viste seg at han mest sannsynlig har vært syk med bronkitt, som har blitt verre og verre siden januar. Poenget mitt er, ikke gi opp, og be de henvise deg videre, prøv det du kan av Jm, helsesøster, lege osv. Vi har vært på sykehus samtale for andre gang, og endelig fant de resultater. Men tenk da, siden nov ifjor, har ikke gutten vår sovet en eneste natt rundt, ikke har han hatt matlysst, og fått MME om natten og pr i dag, gjør han heller ikke det. Stå på kravene, og skift lege!!

 

Ikke slutt med MME, og alle disse andre rådene på en gang, da tor jeg bare det blir verre altså. Unger går veldig på rutiner..

 

Begynn med tryggheten om kvelden fremfor å slutte med melk.

Ta mme nedkutting gradvis et par uker etter trygghetsukene.

 

Ha en fin helg og natt:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte det var på tide med en oppdatering, må bare unnskylde men i uka blir jeg for sliten til å svare så mye. :)

 

Vi har ikke forandret for mye enda. For ja.. Hun liker rutinene sine. Men vi har byttet kvelds grøten med skive, og unngår tomat basert mat.

 

Og så venter vi nå 30 minutter etter kvelds flaska før vi legger henne,

 

De tre siste nettene har vi vært oppe 2-3 ganger i stede for 10. Så kanskje vi er inne på noe her? Og jeg har fått tilbake melding fra barnehagen Oman de har hatt en veldig blid og glad jente på morgenen, ikke den trøtte jenta de har hatt tidligere.

 

Legen er byttet, jobber med en skriftlig klage til fylkeslegen. Her satt opp time med vår nye lege, som er egentlig min gamle så jeg kjenner ham godt. Vi må da dra til der vi bodde før , ca 10 med bil ikke mulig å komme seg dit med buss. Men det får så være... Vi må ha en lege som kan kommunisere og høre på oss.

 

Nå skal vi ta en tur på butikken å handle mat for uka. Er vant til å spise en del pasta med tomat baserte sauser.. Så vi har måttet være litt kreative.. Blir nok litt sunnere av dette :) sikkert bra for hele familien.

 

Hvordan går det med resten av dere?

 

God helg alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det litt opp og ned, som det har gjort ganske lenge egentlig. Her om dagen spiste han bare en brødskive til kvelds (lite til å være han), og jeg unnlot å prøve å påvirke han til å spise noe mer, selv om det sitter i at jeg er redd for at han skal sove dårlig fordi han blir sulten. :P Og da sovnet han faktisk på 8 minutter og sov fra 19.45 til 5.45! Sammenhengende! Det er ny rekord, jeg var helt sjokkert da jeg så på klokka om morgenen, og både store og små var blide og fornøyde hele dagen. :)

 

Så jeg tenker at det nok må være en sammenheng ett eller annet sted her, men vi klarte ikke å gjenta suksessen dagen etter... så må nok sikkert jobbe litt mer med å finne den rette oppskriften, det er jo sammensatt av mange ting virker det som.

 

Men Studentmamma88, hvis du leser her inne igjen, vet du hvilket pålegg som fungerer best på kvelden?

 

I natt har han sovet hos besteforeldrene, så er spent på å høre hvordan det har gått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere prøver og at dere merker små fremskritt, dette er ikke gjort på en dag - og det kan jeg love dere!

Poenget er jo at det kan være fysiske grunner til søvnvanskene (våre har jo ganske alvorlige søvnvansker), og man må bruke mye tid og ressurser på å prøve å finne ut av det gjennom kosthold, triks i forbindelse med leggingen, lege osv. De små kan jo ikke fortelle hvorfor de ikke greier å sove, så da må jo bare vi som foreldre gjøre vårt beste for å finne de riktige "nøklene".

40% av alle refluks-barn har ingen andre symptomer enn søvnvansker (helsenett), og det er så merkelig at det ikke er mer fokus på dette hos lege og helsestasjon. Alt handler liksom om grensesetting uten å sjekke for fysiske plager evt. bare halsbrann eller andre "små-ting"som alle kan få til tider.

 

Ja en venninne plagdes mye med gutten sin, han ble helt bananas når han ble lagt i sengen sin og våknet mye på natten. Jeg anbefalte å prøve brødskiver og vann til drikke. Men det skjedde ingenting, så var jeg der å så på når de ga han grøt på formiddagen. å kjære... Han gapte og gapte og gapte uten en tanke på å kjenne etter om han var mett. Han gikk å hikket å styrte til langt på ettermiddagen etter det måltidet, og hadde derfor ingen matlyst til middag. Når kvelden kom stupte han alt han kom over av brødskiver og glefset det han klarte.

Så venninen min lot han lære seg å spise grøt selv (han brukte lang tid for å lære seg å bruke skjeen og masse grøt havnet jo på gulvet), og til kvelds fikk han en gaffel som han spiste brødskivene med, som hun hadde delt i terninger.

Gaffelen var gøy og samtidig tok det jo lang tid. Etter en del prøving frem og tilbake så fant hun ut at hennes gutt antakeligvis også plagdes med magesyre for nå våkner han mellom 1 og 2 ganger i motsetning til 7-8. Leggingen er en drøm for henne nå, de brukte skrikekurer tidligere (2 minutter) og holdt som regel på i to timer, nå sovner han på 5-7 minutter så lenge hun står i døråpningen da. Snart kan hun kanskje stå utenfor døren.

 

Pålegg - tja vi gir det hun vil ha, men ikke sterk krydret (som krydderskinke) og sunnest mulig (ikke nugatti).

 

Ikke gi opp - prøv dere frem og finn deres måte:) Så lenge dere prøver er sjangsen stor for at dere finn ut av det til slutt!

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...