Gå til innhold

NY 8-9 mnd september (gamle 7-8 mnd aug)


Dini

Anbefalte innlegg

Tok meg friheten til å starte en ny tråd :)

 

Det har egentlig ikke skjedd noe særlig mer nytt etter at tulla begynte å reise seg opp, bare at hun ikke gjør stort annet.

Vurderer å sette ned ene siden på senga snart så ikke det blir noen høye fall når hun lærer seg å klatre over. Og vurderer å legge dyner eller en madrass under senga så ikke det blir noe harde fall.. huff..

 

Skal som sagt tilbake i jobb til onsdag, ikke noe jeg har mye lyst til, men.. En må jo ha mat på bordet.. Nei, når neste barn kommer så vil jeg ha en bedre jobb og mindre lån :P hehe

 

åssen går det med dere? Noen som har vært på 8 mnd kontroll enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 mnd kontroll???? Heh. De driver visstnok ikke med slikt her i byen. Neste er ved 10 mnd.

 

Skjer ikke så mye her om dagene. Snuppa er veldig aktiv. Freser rundt og reiser seg opp på 123. Har blitt noe knall og fall:S Prøver jo å følge med, men av og til glipper det for både henne og meg.

 

Vi har begynt på babysang. 9 uker igjen av kurset (1 gang i uka) - og når de ukene har gått - ja da begynner jeg på jobb igjen. Onsdag 7.11 er den o store datoen... Gruer meg. Og gleder meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har vært på 8 mnd kontroll den 21 aug. tiden flyr og disse små trollene våre vokser så fort :) Mini var 70 cm og 10,70 kg. å ja han er god og rund som en bolle :)

nå endelig krabber han skikkelig, og vil teste alt vi har i huset, alt med ledninger,blomster,skaper osv. så jeg har sluttet med latskape for lenge siden hehe

Jeg skal heldigvis ikke begynne på jobbe nå, jeg har 80 % perm. pluss 5 uke ferie, så jeg begynner på jobb i desember. Har noen verdifulle mnd foran oss, må kose meg med mini så mye jeg kan jeg hehe

Men jeg lurer på hva slags pålegg må jeg gi til mini (uten levepostei)? hva har dere gitt til deres små`? Her har vi begynst forsiktig meg makrell i tomat, og det elsker han. Jeg leser her og der at noen gir prim til deres små. Kansje prim er jo for søt til disse små?? jeg ville vente med prim til min lille...

Menmen håper alle dere har det fint og lykke til til deres som begynner på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jernberiket pålegg skal være best for de små dvs prim og leverpostei..

Prim, smør (uten salt..), leverpostei, most banan eller avocado, kaviar (lurer på om ikke det er litt mye salt i den..), hjemmelaget syltetøy, skinkeost..

:)

 

Jo, her er neste kontroll 8 mnd, så det er jo ca en mnd til for vår del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fra helsedirektoratets hefte «Mat for spedbarn»:

 

Velg myk plantemargarin fremfor smør eller hard margarin. Det er greit å begynne medpålegg som sitter godt fast til brødet, for eksempel leverpostei eller jernberiket prim. Barnet kan spise pålegg som inneholder salt (leverpostei, kaviar osv.), men bruk et relativt tynt lag.

 

:)

Endret av Brillefint - Jadda!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det la jeg ikke merke til en gang Westroze... Gjør akkurat det samme:P Var mest bare mtp salt at jeg kopierte det.

 

 

Er det greit med prim, så må det jo også være greit med alt av smøreoster:) Så det blir også prøvd. Greit å ha noe å variere med. Makrell i tomat ble prøvd i dag. Litt brekninger og grimaser, men det gikk ned til slutt:) Så får vi se hvor lenge det varer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

Lurer på hva hare dere i vogna nå? Har dere både lammeskin,vognpose, og ul kle på deres små? Her i Vestlandet regnet det pøsende i det fleste byer, så vi har holds oss hjemme, selv om mini sutret og kjeddet seg. Jeg har jo trillet han mye i sommer, så han liker ute. Men jeg kan ikke trille han når det er pøsende regt og blåser skikkelig :o

Men tenker kansje det er tidlig med å ha ull kle på disse små nå? mini er veldig varm i seg, og blir så urolig når han blir varm i vogn mens jeg triller eller når vi kjører.

Blir glad om dere deler noen tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper noe særlig om jeg sier hva vi har da det er sol og varme her :) I går var vi ute og trillet og hun satt oppe med jakke på seg, og en tynn lue og et ullteppe over seg (det blåste litt).

Kommer ikke til å bruke ull på henne da jeg og mannen har ømtålelig hud, og den har hun arvet fra oss. Takler ikke ta på ull engang, får frysninger.

Nå bor jo du på vestlandet og om det blåser så bør barnet ha på seg vindtette klær i tillegg til vanntette (blåser og regner litt, hvertfall om du bor på Jæren, men vet ikke om du kanskje er høyere oppe fra..).

Det er rimelig suur vind fordi den kommer fra "det o'store hav".

Jeg vet ikke, hva med å bare teste litt forskjellig og etter hver tur sjekker du nakke, hender, føtter, kinn og hode (nesetippen stikker vel alltids litt for mye ut uansett hva man gjør..), og tar det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg! Knerten blir 9 mnd om 3 dager (hvor blir tida av??!).

 

Han åler seg rundt, og har såvidt begynt å dra seg litt opp etter bordet, og idag tok han sitt første krabb! Haha ;) dvs, han tok ett "krabbesteg" og ålte seg deretter videre ;)

 

Av pålegg så er mini veldig glad i laksepålegg! Får i sånna små posjonspakker som man også får makrell i tomat. Ellers det vanlige som leverpostei og kaviar. Syns det foreløpig er greit med pålegg som henger på siden han spiser selv, ellers detter vel alt av ;)

 

Her har vi hatt lammeskinn i vogna hele sommeren også vi. Har bare voksi urban, så pose venter vi litt med. Men på kalde dager har vi hatt på både tynn ull og dyne! Men som oftest holder det med bare bomullstøy og teppe. Det er vanskelig med overgangsperioder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januarbaby: Nå har jeg nettopp tatt tilbake lammeskinnet i vognen, brukte det ikke i sommer for han ble så varm av å ligge på det. Bruker fortsatt bare dyne, har ikke funnet frem posen enda. Jeg er ikke noe ull-fanatiker, så bruker svært lite ull på gutten min. Kommer nok til å bruke mer ull når han blir stor nok til å leke ute. Så nå har han et sett med klær, pluss en fleecejakke og lue. Vi har hatt ca 15,16 grader i det siste, så er ikke så veldig kalt ennå. Så er gutten min veldig varm av seg, så vil ikke koke han heller.. Men det er jammen ikke lett å vite alltid.. :) tror forresten høsten er på vei da, siden vi bare hadde 10,11 i grader i dag... bor og på vestlandet :)

 

Hvordan går det med tennene hos deres? her er det fortsatt ingen som har kommet. Innbiller meg at jeg så noe hvitt i gommene i dag, men det har jeg egentlig trodd lenge... så det er vel bare noe jeg tror.. :)

Endret av froggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tann på vei nå + masse snørr og hoste. Men synes hun er ganske blid og fornøyd fordetom:)

 

Her er det mellom 10 og 15 grader. Jeg bruker fleecepose og så stapper jeg i et tova ullteppe på de kaldeste dagene. Hun har på seg vanlige klær i bomull, også bruker jeg ulldress eller ullgenser + ullhjelm når hun sover. Har så smått begynt med ull innerst på de kaldeste dagene, men det kan fort bli for varmt.

 

Hun ligger forresten på lammeskinn i senga - og det har hun gjort nesten hele august. Har ikke akkurat hatt en fantastisk sommer her nord....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 2 timer med hysterisk skriking, reiste vi inn til legevakten i går kveld. Han hadde fått ørebetennelse, så nå er det antibiotika kur på han. Ser ut som det går mye bedre i dag da, så det er jo flott:) noen som har gitt flytende medisin til sine? Tips? Har prøvd med sprøyte, men mesteparten rant ut.. kunne og blande inn i mat, kanskje bedre det.. håper hvertfall han blir fort frisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Froggy. Min eldste datter var mye plaget med ørene som baby. Jeg blandet som regel medisin inn i drikke. Da drikke med smak. Pass på å ikke ta for mye drikke dersom du gjør dette, da er det ikke sikkert han får i seg alt.

Ellers er lillemor utrolig sutrete om dagen. Lurer på om det kan være tenner på tur. Hun hyler plutselig rett ut, virker hysterisk. Stakkar. Hun åler seg rundt i militærstil, men prøver seg på krabbetak innimellom. Hun rar seg opp bikker og slår seg. Men det er vel på denne måten de lærer:)

Hun blir 8 mnd den 19 september. Synes ikke det er lenge siden jeg så henne på ultralyd jeg:) Skulle ønske de hadde en pauseknapp, sånn at de hadde vært baby litt lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Heldig dere som har sol på Sørlandet, her på Vestlandet spesiel her jeg bor er det så mye regn at det er skummelt. Så jeg og mini har vært inni hele tiden.

 

Froggy: min lille slet med mellomørebetennelse over en mnd, og han gikk på antibiotika kur han oxo. Jeg gav han alltid medisinen med sprøyte og det gikk ned med en gang :) God bedring til din lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring, froggy:)

 

Her i hus ventes snart tann nr 4(og 5 og 6 ser det ut som.) Hele overkjeven buler ut, er rød og blå. Hun har jo fått en der oppe. Ser ikke særlig godt ut, men merker ikke så mye til det. Litt urolig søvn da. Men hele familien er småforkjøla, så vi sover urolig alle sammen:)

 

Var hos fotograf i går og tok bilder av snuppa, begge kidsa og oss alle fire. Gleder meg så til å se resultatet.

 

Har noen av dere vært hos fotograf med de små?

 

Her bruker vi forresten litt ull. Blåser jo helt enormt mye, så når vi er ute-og ikke i vogna, har hun på seg ull underst og vind/vanntett dress utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. tenner ja.. Her kommer tann nr 3 og 4 ut først (som begge er hjørnetennene oppe, så jeg har fått meg en liten vampyr :P), og ved siden av ser det ut som snart nr 5,6, muligens 7 og 8 er på vei ut også.. Men greit å bli ferdig med det.

 

Nå er det ikke mye stillesittende for småtten lenger, hun trasker rundt alle bord, kanter og alt hun kan dra seg opp i. Avogtil er det ikke høyt nok så da står hun med rompa rett i værs (er særdeles morsomt når hun bader)!

 

Er begynt i jobb igjen, men skulle ønske jeg kunne vært hjemme dagen lang med tulla, men det lot seg ikke gjøre denne gang..

 

Hart begynt å fundere litt på når vi skal prøve oss på neste baby, andre som er kommet dit? Blir nok en stund til, ho er jo bare 8 mnd og i tillegg hadde jeg jo keisersnitt, så "får ikke lov" før om en liten stund.

 

Har dere blitt kvitt eller holder på med å miste babykiloene eller tar dere det litt etterhvert? Begynte så fint når ho var 3-4 mnd med å gå masse turer og spise kjempesunt.. men så gikk det skeis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det plaging av tann nr 2, men jeg håper det kommer flere tenner. Han sliter mye, har veeeeeldig urolig i det siste. Nå er han forkjøla, sover dårlig og sutrer pga tenner. Ikke noe koselig å se mini sliter mye...

 

Har begynt å prøve oss på baby nr to, og jeg gleder med så mye som jeg gjorde første gang :)

Synes det er rart at jeg er villig til å prøve på neste man, husker jeg sa under fødsel at jeg vil aldri igjen oppleve fødselssmerter ( har hatt en kjempe vanskelig/hard fødsel), men nå ca 9 mnd etter, gleder meg såååå urtolig til å blir gravid og føde en liten en :)

Masse lykke til Westroze og tulla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første tannen brutt gjennom tannkjøttet, så nå må vi vel snart finne frem tannkosten :) Vet ikke om har vært plaget med tannen, siden har har vært syk med ørebetennelse, feber og førkjølelse. De små kroppene må gjennom mye stakker...

 

Vi skal ikke ha baby på en stund, vi skal snart bygge hus, og bryllup til sommeren, så vil helst være så "slank" som jeg kan når jeg gifter meg:) Så er det litt kjekt å kunne drikke alkohol og da syns jeg :)men vil ikke ha mer en 2,5 -3 år på barna uansett..:)

 

Jeg har mistet alle babykiloene for lenge siden, og er ved start vekt. Men jeg var ikke helt fornøyd da heller, så ønsker å kvitte meg med noen til. Samboeren min er veldig snill da, å sier jeg er så fin som jeg er, men det er liksom noe med hvordan en føler seg selv...:)

 

I dag er det en måned til første dag på jobb! Skal heldigvis bare jobbe gradert, så det blir nok helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mente det var morgen 04.30! Det er jo heeelt på bærtur, men hva kan man gjøre? Hun sovner i 19-19.30 og sover i et strekk, kun et par smokkinnstappinger. Kan jo ikke klage:)

 

Så da la jeg henne ivogna igjen kl.06 og stupte i seng igjen. Mannen stod opp og gikk på jobb, mens storebror så tv i loftstua(han blir 4 i høst, åpen dør inn til meg), sånn at jeg fikk duppe av litt til i 7tida. Kjipt å føle seg fyllesyk når man ikke er det, er helt groggy i dag.

 

Tror enten det blir treningsfri eller kveldstrening på meg i dag, holder på å rydde i klær. Herreminhatt, det tyter ut av skap og skuffer. Noe passer, noe stort og noe smått. Og så til 4 stykker. Så kjedelig å rydde!

 

Vi er ferdige med å få barn. To nydelige rampetroll er perfekt for meg. Men lykke til til dere prøvere:)

 

Jeg er nesten nede i "matchvekta" mi. Trener endel, jogger mye. Er veldig glad i å løpe, så elsker å ha kroppen for meg selv igjen. Men magen er ikke som den var, naturlig nok. Etter amminga har jeg ikke pupper igjen heller. Kunne godt forflytta litt fett fra magen og opp til puppene. Går det an? :) Har gitt meg selv tidsfrist for markerte magemuskler innen jul. Fader også... Lykke til til meg...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia folkens :)

Håper det står bra til med deres og deres små :)

Her går det ikke så bra siden han sliter med mellomørebetennelse igjen. Begynte med antibiotika idag, ikke noe kjekt å se han sliter mye.

Ellers begynte han å stå på kne for tre dager siden. Han vil holde i alt mulig som finnes nær han for å stå pluss at han vil babler / synger samtidig :)

Ikke lenge til ett årsdagen til disse små, Gud... tiden går fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så kjedelig da:( God bedring til din lille venn.

 

Her har vi tatt kampen om nattavvenning. Har gått overraskende greit (sjokk), meeeen nattesøvnen har ikke blitt så veldig mye bedre akkurat... Våkner og skriker 3-7 ganger per natt, men får stort sett ei "langstrekke" pr. natt da. Forhåpentligvis går det seg til i løpet av en uke. Kan nesten ikke forvente at det skal gå fra helvete til himmelen på ei helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Så kjedelig med ørebetennelser og annet. Her har det heligvis ikke vært noen ille sykdommer, kun en liten forkjølelse..

 

Så flinke dere har vært med vekt og det hele, jeg er nesten tilbake i høygravidvekta mi...:( Skal heldigvis få hjelp til det nå forhåpentligvis, for dette kan ikke fortsette..

 

I løpet av en dag har dere en, to eller tre dupper? Hvor mange måltider får de nå (ca 8 mnd) og hvor lang tid går det i mellom?

 

Har noen av deres fått separasjonsangst?

Kan nesten ikke gå ut av et rom en gang før hun begynner å hyyylgrine, så stakkars samboeren min (BF) og tulla må opp kl halv 4 hver natt når jeg drar på jobb, for hun merker at jeg drar.. :( Selv om hun ligger på eget rom!

Når jeg er på kveldsjobb nekter hun å sove uten å skrike en time i strekk.. Håper det bare gjelder å få litt tilvenning på de nye rutinene, om ikke får jeg bare ta en pause fra jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mini også separasjonsangst! Kan nesten ikke gå en meter unna før han begynner å hyle..ikke alltid, men ofte!

 

Idag har han vært sutrete deluxe! Men tror det er tenner oppe på gang, så forhåpentligvis så dukker de opp snart. Det buler ihvertfall oppi der :)

 

Her sover mini 2 dupper om dagen, det begynte vi med da han var 6 mnd. Da var det morgen 0430, og det var liiiiitt tidlig for meg ;) Så sover han til mellom 07 og 08, så det er deilig :) Ofte får han da en flaske i 6 tiden, men ikke hver dag.

 

Ellers må jeg krype til korset i forhold til jobb tror jeg...blæh! Permisjonen min gikk ut i juli, så hadde jeg 5 uker ferie. Går ulønnet nå, og planen var å gjøre det til januar. Men så har vi kjøpt hus, og det ser ut til at november og desember blir hakket trangt. Da blir jeg bare å ta noen få helger, men kjipt nok.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...