Gå til innhold

Forstår meg ikke på foreldre som gir sine barn kjeks, boller, godteri osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om.

 

Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus!

Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det?

 

"Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte.

Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje?

 

 

Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet.

Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset.

Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er jeg faktisk enig!

 

Jeg bruker heller ikke hvitt sukker og hvitt mel i husholdningen ;) Bruker heller gode erstatninger! Vi ble litt mer matbevisst etter at gutten kom, og nå blir vi mer og mer økologiske.

 

Har en guttunge på snart 2 og han har aldri fått verken saft, boller, kjeks eller lignende. Godt fornøyd med det alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du signerte med anonym? Du står vel for dine sterke meninger??

 

Enig med 87mom. Alt med måte... Og får 3åringen min noe, kan jeg glemme å utelate 1åringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, her får 3 åringen litt lørdagsgodt som hun koser seg gløgg ihjel med mens hun ser barnetv..Innimellom slår vi på stortromma med grandis og et glass brus til. Shooot me. Jeg fikk faktisk saft hver dag når jeg vokste opp, til middagen og det verket hemmet veksten min eller drepte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg faktisk enig! Jeg bruker heller ikke hvitt sukker og hvitt mel i husholdningen ;) Bruker heller gode erstatninger! Vi ble litt mer matbevisst etter at gutten kom, og nå blir vi mer og mer økologiske. Har en guttunge på snart 2 og han har aldri fått verken saft, boller, kjeks eller lignende. Godt fornøyd med det alle sammen ;)

 

Vil gjerne legge til at jeg er sukkerjunkie! Og absolutt ikke så flink som jeg burde være :P Prøver å legge gode vaner til hele familien, men jeg går på en smell flere ganger i mnd. Hehe!

Gutten får ihvertfall gode vaner fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du mener at det er feil å gi sukkerfylte matvarer hver eneste dag til ungene slik som boller, kjeks, saft ol, DER er jeg enig forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Skjønner heller ikke dette med boller og brus til de som er så små at de allikevel ikke vet hva de går glipp av. En annen uting er også alt godteri i barnehagen på bursdager, sommerdager osv. dette bare fordi de ansatte tilfeldigvis er glad i kaker og is. Man kan ha smoothie. Mener ikke at de eldre barna ikke skal få godteri, men la nå foreldrene bestemme når de skal få. Det holder med en dag i uken.

 

Når det gjelder boller og lignende til ettåringer, er det direkte helsefarlig også i tillegg til usunt. Stor kvelingsfare med gjærbakst til så små......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Enig i at man ikke trenger å fore ungene med sukker og her har vi lørdagsgotteri (som ofte inntas en helt annen dag eller hver 14.dag ettersom mor er ny i "lørdagsgotteri"-gamet" ;) )

 

Brus drikker hun ikke og saft / juice får hun en sjelden gang. Viktig å passe på tennene også. Boller har vi ikke ofte og kake er til 17.mai og slikt.

Men er vi på besøk, har besøk eller det er noe spesielt så sitter jeg ikke å gnukker på sukker-reglene og det har blitt noen ekstra is i sommer, det har det :)

 

Alt med måte og sunn hverdagskost. Da kommer man langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du bare har ett barn? Jeg var som deg med min første, og delvis med nr. to. Men, med nr. tre tar vi det hele mer med ro. Det er også ikke så lett å holde mindre barn unna saft, boller, sjokolade osv når eldste sitter å spiser det. Selvfølgelig vil da også minste ha, og det får hun. Men, alt med måte selvfølgelig. Det tror jeg er det sunneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også alt med måte.

Barnet kommer jo til å bli eksponert for sukker på et eller annet tidspunkt, og da er det greit å ha lært seg begrensninger.

 

Ei venninne av meg kom fra et hjem som var skikkelig regulert med tanke på kosthold, ingen sukker osv.

Når hun skulle begynne å ta ansvar for sitt eget kosthold ble hun skikkelig overvektig fordi alle de forbudte tingene plutselig var innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, hvor mange barn har du og hvor gammelt er det eldste. Her i hus drikker vi brus innimellom. Siden storebror på 7 får da, så kan vi glemme å ikke gi 2-åringen... Hun får seff ikke mye, men...

 

Mine foreldre var veldig restriktive på sukker/godteri når jeg var liten. Jeg tømte alt omtrent når jeg først fikk muligheten. Jeg har lagt meg på et helt annet nivå, har de lyst på, får de. Heldigvis velger de stort sett frukt i stedet. Godter er ikke spennende, frukt ser mer fristende ut :-)

 

Har noen venninner som kjøper boller til sine små så de har noe å tygge på i vognen f.eks. Har kalt rundstykke bolle og ungene har vært fornøyd med det. Hei he! Kanskje barna mine er lettlurte? ;-)

 

Alt med måte er en flott ting, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med førstemann er jeg enig, når det kommer til 4 mann regner jeg med han får smaken på sukker fort for å si det sånn, iom at han har eldre søsken.

 

Hvitt mel bruker jeg også i mine brød, da det blir for grovt for mine søte små med grovere mel.

 

Ellers alt med måte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Vi gir alternativer der vi kan. Men besteforeldre som har lest seg opp på de sunneste kjeksene, bakt boller med grovt mel og mindre sukker og kommer og serverer med lysende øyne og stolte uttrykk, det kan man ikke si nei til :)

Vi er så heldige at vi har besteforeldre som hører på det vi ønsker, og som selv ønsker seg en hverdag med mindre sukker, så når det først skeies ut litt, da lar vi det gå. Men han får ikke spise uante mengder.

 

I hovedsak går det i bær på sommeren, jordbær og bringebær, som er de absolutt favorittene foran _alt_, inklusive boller og vafler. Vi er heldige der også, som har en gutt som ikke bryr seg om kaker og sukker. Prøver også å bake mest mulig selv, så jeg vet hva som er i. Og så prøver jeg å være streng med måte. For jeg vet at en dag vil han smake alt dette som jeg ikke vil at han skal spise nå, og jeg vet at han kommer til å få sukkerkick og dilla på usunne ting, og jeg vil ikke at det skal være noe spennende og forbudt langt opp i skolealder. Han skal få være barn på linje med de andre barna når han blir bevisst på at han vil ha søtsaker (dvs lørdagsgodt, kake i bursdag osv), men jeg ser ikke grunnen til å pushe på poden sukkerfylte varer når han er minst like fornøyd uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kommer han til oppdage alle disse tingene iløpet av sine leveår, og selvfølgelig kommer han til å spise dem. Men det er da ingen grunn til å putte ham full i dem allerede nå. Som dere leser i artikkelen jeg la ved, så er det jo ganske mange gode grunner til å la være. Jeg baker mye eget, både boller og brød. Og da bruker jeg gode erstatninger som gjør bollene sunnere og grovere uten at det blir rundstykker. Samme med vafler!

Man kan fortsatt spise det, men på sunnere vis som hjelper kroppen å bygge seg opp. Vi skal jo tross alt bygge opp barna våre, og hvorfor ikke da gjøre det på best mulig måte? :) :)

 

Har sett venninner som gir sine smårollinger uendelige mengder med boller, saft, fast food og godteri. Synes direkte synd i barna..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir alternativer der vi kan. Men besteforeldre som har lest seg opp på de sunneste kjeksene, bakt boller med grovt mel og mindre sukker og kommer og serverer med lysende øyne og stolte uttrykk, det kan man ikke si nei til :) Vi er så heldige at vi har besteforeldre som hører på det vi ønsker, og som selv ønsker seg en hverdag med mindre sukker, så når det først skeies ut litt, da lar vi det gå. Men han får ikke spise uante mengder. I hovedsak går det i bær på sommeren, jordbær og bringebær, som er de absolutt favorittene foran _alt_, inklusive boller og vafler. Vi er heldige der også, som har en gutt som ikke bryr seg om kaker og sukker. Prøver også å bake mest mulig selv, så jeg vet hva som er i. Og så prøver jeg å være streng med måte. For jeg vet at en dag vil han smake alt dette som jeg ikke vil at han skal spise nå, og jeg vet at han kommer til å få sukkerkick og dilla på usunne ting, og jeg vil ikke at det skal være noe spennende og forbudt langt opp i skolealder. Han skal få være barn på linje med de andre barna når han blir bevisst på at han vil ha søtsaker (dvs lørdagsgodt, kake i bursdag osv), men jeg ser ikke grunnen til å pushe på poden sukkerfylte varer når han er minst like fornøyd uten :)

Du hadde en annen tone nå HI.. . Kunne tilogmed legge til noen smiletegn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde eldste barnet unna sukker til de nÅr en viss alder er ikke noe problem, men det blir vanskeligere og vanskeligere for hvert barn det.

 

Tredje barnet her var ca 7 mnd da hun satt midt under bordet og sugde pÅ en pepperkake hun hadde fÅtt av storebror pÅ 6 År ;)

For du mener vel ikke at en 6-Åring skal nektes en pepperkake til barne-tv av og til i adventstiden?

 

Har nÅ fire barn og er pÅ ingen mÅte hysterisk, yngste er 3 År og har fÅtt lørdagsgodt lenge. Her fÅr barna litt snop, en is e.l. nÅr det passer seg sÅnn. Selvfølgelig ikke hver dag, men som kos innimellom.

 

Alt med mÅte. Ungene her er slanke og aktive, har et sunt kosthold og tÅler godt litt snop innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Vi gir alternativer der vi kan. Men besteforeldre som har lest seg opp på de sunneste kjeksene, bakt boller med grovt mel og mindre sukker og kommer og serverer med lysende øyne og stolte uttrykk, det kan man ikke si nei til :) Vi er så heldige at vi har besteforeldre som hører på det vi ønsker, og som selv ønsker seg en hverdag med mindre sukker, så når det først skeies ut litt, da lar vi det gå. Men han får ikke spise uante mengder. I hovedsak går det i bær på sommeren, jordbær og bringebær, som er de absolutt favorittene foran _alt_, inklusive boller og vafler. Vi er heldige der også, som har en gutt som ikke bryr seg om kaker og sukker. Prøver også å bake mest mulig selv, så jeg vet hva som er i. Og så prøver jeg å være streng med måte. For jeg vet at en dag vil han smake alt dette som jeg ikke vil at han skal spise nå, og jeg vet at han kommer til å få sukkerkick og dilla på usunne ting, og jeg vil ikke at det skal være noe spennende og forbudt langt opp i skolealder. Han skal få være barn på linje med de andre barna når han blir bevisst på at han vil ha søtsaker (dvs lørdagsgodt, kake i bursdag osv), men jeg ser ikke grunnen til å pushe på poden sukkerfylte varer når han er minst like fornøyd uten :)
Du hadde en annen tone nå HI.. . Kunne tilogmed legge til noen smiletegn:P

 

?? Hvordan fikk du meg til å bli HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir alternativer der vi kan. Men besteforeldre som har lest seg opp på de sunneste kjeksene, bakt boller med grovt mel og mindre sukker og kommer og serverer med lysende øyne og stolte uttrykk, det kan man ikke si nei til :) Vi er så heldige at vi har besteforeldre som hører på det vi ønsker, og som selv ønsker seg en hverdag med mindre sukker, så når det først skeies ut litt, da lar vi det gå. Men han får ikke spise uante mengder. I hovedsak går det i bær på sommeren, jordbær og bringebær, som er de absolutt favorittene foran _alt_, inklusive boller og vafler. Vi er heldige der også, som har en gutt som ikke bryr seg om kaker og sukker. Prøver også å bake mest mulig selv, så jeg vet hva som er i. Og så prøver jeg å være streng med måte. For jeg vet at en dag vil han smake alt dette som jeg ikke vil at han skal spise nå, og jeg vet at han kommer til å få sukkerkick og dilla på usunne ting, og jeg vil ikke at det skal være noe spennende og forbudt langt opp i skolealder. Han skal få være barn på linje med de andre barna når han blir bevisst på at han vil ha søtsaker (dvs lørdagsgodt, kake i bursdag osv), men jeg ser ikke grunnen til å pushe på poden sukkerfylte varer når han er minst like fornøyd uten :)
Du hadde en annen tone nå HI.. . Kunne tilogmed legge til noen smiletegn:P

 

Dette er ikke mitt innlegg. Det er Mentha sitt.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde eldste barnet unna sukker til de nÅr en viss alder er ikke noe problem, men det blir vanskeligere og vanskeligere for hvert barn det.

 

Tredje barnet her var ca 7 mnd da hun satt midt under bordet og sugde pÅ en pepperkake hun hadde fÅtt av storebror pÅ 6 År wink.png

For du mener vel ikke at en 6-Åring skal nektes en pepperkake til barne-tv av og til i adventstiden?

 

Har nÅ fire barn og er pÅ ingen mÅte hysterisk, yngste er 3 År og har fÅtt lørdagsgodt lenge. Her fÅr barna litt snop, en is e.l. nÅr det passer seg sÅnn. Selvfølgelig ikke hver dag, men som kos innimellom.

 

Alt med mÅte. Ungene her er slanke og aktive, har et sunt kosthold og tÅler godt litt snop innimellom.

 

Nei, jeg mener absolutt ikke at en 6Åring skal nektes pepperkake, og det kommer jo ogsÅ frem i mitt hovedinnlegg at jeg snakker om smÅ barn.

 

3Åring som har fÅtt lørdagsgodt lenge, er litt mer trist.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte sier nå jeg da ;) Når vi selv spiser ting som boller,kjeks osv, så lar jeg vesla få litt også. Da funker ikke smoothies eller bananer, siden vi spiser noe annet enn henne. Men sånt er jo uansett forbeholdt helger eller hvis vi er på besøk og det blir tilbydd noe der. Selvfølgelig skal ikke slikt være en stor del av kostholdet, men til kos av og til er det ikke noe problem for meg og mine.

 

Du trenger ikke skjønne hvorfor alle andre ikke gjør som deg ;) Vi er forskjellige om du vil det eller ikke.

 

Men lykke til med videre sunt kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Hehe.. ser nå at du har bytta fra Mentha til anonym bruker 20:26 .. Men hallo, samme for meg :) Koselig at du svarer på ditt eget innlegg:)

 

Skjønner ikke hvor du får fra at jeg er HI, men for all del, hvis det gjør deg glad å tro det så værsågod. Bryr meg ikke så veldig om hva du bruker energien din på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått. Jeg er enig i at man skal bestrebe seg på å gi barna så sunn mat som mulig, men jeg skjønner ikke helt dette sukkerhysteriet.

 

Vi har da vokst opp med både hvitt sukker og mel, hjemmelaget saft med hauger med sukker, boller og kaker når det var noe ekstra og is hver dag om sommeren. Helsen min er hvertfall strålende, til tross for at jeg sikkert har fått i meg tonnevis med sukker. Jeg ser ikke hvor den store skaden ligger jeg.

 

Ikke har jeg hatt hull i tennene, ikke er jeg overvektig og jeg føler meg ganske sunn og frisk faktisk.

 

Jeg tror fanatisme er like skadelig som litt godteri på en onsdag jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...