Gå til innhold

2.5 år og legging..en kamp hver kveld


NostraStoria

Anbefalte innlegg

Vi begynner å bli temmelig frustrerte - gutten vår på 2.5 nekter å legge seg hver kveld. Og vi har prøvd det meste - å sitte inne med ham gjør alt verre...vi tar han inn i senga og går ut igjen - og så er det fullt kjør i ca 1.5 time. Vi har og prøvd å legge ham tidligere, seinere, forberede/ikke forberede for mye osv, vi har og prøvd å kutte dagluren men da blir han enda verre og megaovertrøtt.

Er dette virkelig bare en fase? Hvor mange år varer den??

Kan nevne at han var kjempelett å legge helt til han ble 15 mnder og opplevde en traumatisk ulykke i bhg. Etter det snudde han helt.

Når det kommer til dagluren så legger han seg å sove med en gang, aldri noe herjing eller tull og tøys da.

Noen som har råd for hva vi kan gjøre?

 

Har til og med gått til barnepsykolog tidligere for å få råd, men uten noen effekt..da var det kun samtale med oss foreldre siden han var såpass liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TIl de som lurer så har han ikke sprinkelseng, han begynte å klatre over den da han var rundt 13 mnd ca, så måtte ta ned ene siden. Har nå "stor gutt seng". Så det er ikke slik at vi tar han fort opp heller. Han løper ut av rommet straks han får sjansen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere prøvd å kutte dagluren da? Jeg tror løsningen ligger her, men man må ofte holder på konsekvent i 1-2 uker før man ser resultater (det gjelder forsåvidt alle ting ang søvn, som å legge senere, man må holde på i minst 2 uker hver eneste dag før man evt gir opp). Det hjelper ikke å bare prøve i noen dager og så gi opp, men nå vet jeg jo ikke hvor lenge dere har prøvd da. å kutte dagluren er ofte en kamp, men den er verd det når barnet begynner å legge seg fint igjen. I en overgangsfase kan dere evt gi ham en "power-nap" på 10 minutter, men ikke mer enn det!

 

Dersom dere har forsøkt å kutte dagsovingen over en lang periode uten noen resultater tror jeg at jeg ville skjøvet litt på leggetiden over en lenger periode og sett om det fungerte. Ellers er det vanlig at barn har kortere perioder der de tuller litt ekstra med leggingen, men det skal ikke vare for alltid og evig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille førken på 2,5 år har lakenskrekk. Vi har hatt perioder hvor hun har holdt show til ni/titiden på kvelden før hun endelig har sovnet. Vi begynte med å trappe ned dagsovingen til maks en halvtime ikke senere en klokken ett. og la henne litt senere på kvelden. Da dette ikke hjalp kuttet vi ut dagsovingen helt og begynte å legge henne tidligere begynnelsen. Det fungerte utmeket. Når hun hadde vært i barnehagen hadde hun behov for å legge seg tidligere men ellers ble det normal leggetid klokken syv/halv åtte. Nå sover hun stort sett senest klokken åtte. Kommer litt an på hvor tidlig hun står opp. Sover hun til halv ni så er hun ikke trøtt klokken syv. Mens de dagene broren vekker henne klokken syv er hun klar for å sovne tidligere.

 

Vi har hatt lang periode hvor vi har måtte sitte inne med henne for at hun skal roe seg. Da prøver vi å prate minst mulig med henne og bare legge henne ned hvis hun begynner å klatre, hoppe, danse og alt annet man kan gjøre i en seng. Nå jobber vi med å få lagt henne så vi selv kan sitte i stua mens hun sovner. Heldigvis holdes hun i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt masse problemer med søvn på vår snart 3 år gamle jente. Både legging og oppvåkning om natta. Det som faktisk funker best for oss hvis hun ikke får sove, er å kjøre med henne i bilen til hun sovner, for så å bære henne til sengs. Dette skal man jo egentlig ikke gjøre, og vi har nok i fortvilelse gjort alt "man ikke bør gjøre". Men det har faktisk aldri vært noe probl å slutte med det heller! Nå for tiden er hun en drøm å legge! Men vår jente kunne faktisk ligge i senga fra 19-24 uten å sovne! Eller våkne 02 og ikke sovne igjen på mange timer!

Så blir det varige probl er mitt råd å prøve "alt"! Men som Alva sier kan det godt være dagsovingen. Hvis han sover lenge bør dere iallefall kutte den ned. Vi sluttet m dagsovingen når snuppa var 2. Det var nok litt tidlig. Men vi måtte prøve siden vi slet sån med søvnen. Men det ble ikke så veldig mye bedre på kveld og natt av den grunn. Men det er nok en periode der soving på dagtid gjør at legging blir vanskelig, og å ikke sove på dagen fører til overtrøtthet.

Håper d går seg til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt problem er at gutten våres på snart 2,5år ikke skal ligge i storegutt senga, men skal på død og liv ligge i våres seng.. Han gråter til han omtrent kaster opp, jeg føler jeg har prøvd det mest, sitte inne hos han, synge, lese eventyr, ha beroligene musikk inne på rommet, og satt meg rolig ned å forklart han at alle store gutter sover brommme seng, osv osv.. om ingenting av dette har funket, så har det som regel endt med at han sovner i senga våres, også bærer vi han inn i senga si etter at han har sovnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår snuppe har dobbelseng! Eller rettere sagt dobbel madrass på gulvet! Hun klatret ut av sprinkelsenga når hun var 16 md. Og hun lå ikke i ro med mindre vi holdt henne nede! Så da ble det dobbelseng, og vi lå på sida til hun sovnet. Da har vi også mulighet til å ligge hos henne om natten hvis det er behov for det. Synes det har fungert veldig bra!!!!

Når lillesøster blir 11/2 år kommer jeg til å prøve å få de til å sove sammen i dobbeltsenga. Mange sover bedre når de ikke er alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som flere av de andre over her, så tror nok jeg også at det hadde vært en ide å droppe dagsovingen. Gutten min på 2,5 år har alltid vært en liten utfordring å legge om kvelden, i motsetning til storebror. Lillebror har alltid sovnet godt og lett på dagtid. Men etter sommerferien så startet han i store-barn-avd i bhg, og da ville han ikke sove på dagtid, les hadde ikke tid..... Han har ikke sovet på dagtid i hele tatt siden han begynte der, og hver kveld sovner han med en gang, helt uten protester. I helgen var vi "dumme"nok til å la han sove på dagtid, og det fikk vi betale for! La han kl 19, men han sovnet ikke før klokken var passert kl 21.... Så that's it, ikke mer soving på dagtid her i huset! Han er riktignok litt mer grinete om ettermiddagen, men jeg tror nok det bare er en liten periode, før kroppen hans har kommet helt i balanse uten soving på dagtid.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg prøvd noen uker uten soving på dagtid. Legg han heller litt tidligere om kvelden, smør dere med masse tålmodighet. Gi han litt tid.

Håper det ordner seg for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å lese at det ikke bare er hos meg toåringen styrer om kvelden. Jeg har gitt opp etter 2,5 års kamp for å få henne til å sove alene. Nå får hun sove sammen med meg og jeg legger meg med henne for å få henne til å sovne. NOen ganger tar det 5 minutter og noen ganger to timer. Men jeg orker ikke den skrikinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...