Jeg handler stort sett alt sånt på iHerb.com. Mye billigere og de har godt utvalg i økologiske produkter. Palmesukker er visstnok det som er likest sukker, det smaker helt som sukker, men inneholder flere andre næringsstoffer og vitaminer, men har en GI 35, som er halvparten av sukker. Ikke så sunt som de andre søtningene, men sunnere enn sukker, tross alt.
Bjørkesøt er xylitol, et annet sukkeralkohol, med GI 7 tror jeg det er. Så godt som ingen blodsukkerstigning. Det sies det smaker akkurat som sukker, men uten kaloriene. Og så er det godt for tennene
Har ikke smakt noen av disse søtningene enda, men jeg gleder emg til å prøve! Håper de er like bra som jeg har lest
Isoppskrift er meget enkelt, grunnoppskriften er fløte, melk og eggeplommer, og så tilsetter du søtning til det blir _for_ søtt (det smaker mindre søtt når det fryser). Ha så i smakstilsetning du ønsker, f.eks vanilije, kakao, sjokoladebiter, jordbær, bringebær el. Smak til hvor mye du vil ha.
Du kan bruke denne f.eks som utgangspunkt:
http://www.matprat.n...melaget-iskrem/
Har du iskremmaskin? Hvis ikke må du røre i bollen på jevnan mens den står i fryseren så det ikke dannes iskrystaller.
Det er en mer "fancy" utgave av iskremlaging, hvor man skal varme opp fløte og melk, og noe greier, men da må det stå og kjøle seg og sette seg i 12 timer, og så stor tålmodighet har ikke jeg
Merker mange fordeler med å kutte ut sukker selv, ikke minst på humør og hormoner. Humøret er jevnere (jeg kan ellers være ganske eksplosiv til tider), og pms har blitt en drøm i forhold til hva den var. Huden er helt ren der hvor jeg før var plaget med kviser uansett hvor mye jeg skrubbet og smurte med diverse såper og kremer. Og så håper jeg at vekta etterhvert kan gi utslag på at jeg er flink og kutter vekk sukker

Godt å høre at migrenen har lettet, det må være helt forferdelig å være plaget med, og i alle fall så ofte som du var det. Da skjønner jeg godt motivasjonen for å bytte ut sukker. Supert at du ser på naturlige alternativer!
De fløtebollene ser jeg for meg er like gode med f.eks en kjeks i bunnen i stedet for marsipan. Er ikke så kjempeglad i marsipan selv, men f.eks en mariekjeks eller noe slikt er jo grei størrelse.
Er mest spent på om det går an å lage italiensk marengs med palmesukker eller noe slikt. Sjokolade er jo enkelt å lage selv, i alle fall med de "ferdigpakkene" med ingredienser fra økosjokolade. Nammenam
Skal til byen på lørdag, da blir det kassekjøp av jordbær! Nå skal fryseren fylles med syltetøy

Koos deg med jordbærsylt!