Gå til innhold

Glem at sola er borte, sommeren er her!


Gjest Mentha

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha

For jeg har laget jordbærsyltetøy! Det er rått, det er godt og det er SUNT!

Mmmmmm, nå koser jeg meg :D

 

God juli alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mentha

Hihi :) Jammen dette er sunt syltetøy! Med bare 1 ts sukker i hele bollen, resten er stevia og sukrin. Mannen smakte ikke forskjell (fortalte han det _etter_ han hadde smakt hehe) og Junior glefset innpå og så ut som en uthungret vampyr, så da erklærer jeg det for en suksess. En sunn suksess!

 

Du skal så gjerne få hvis du stikker innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Vi kan jo, i god dibånd, diskutere hvor sunt det er med masse søtningsstoffer, men det har jeg i hvert fall litt mindre dårlig samvittighet av å stappe i meg enn sukker, ikke minst holder kiloene seg borte! :D Det høres godt ut, jeg spiser kun hjemmelaget (og søtt) syltetøy. Men jeg er for lat og lite flink til å klare å lage selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Det eneste som trengs er jordbær i en bolle og en kniv, og gjerne litt frustrasjon eller noe som irriterer deg, da hakker man jordbær til syltetøy på null tid :) Og litt søtning da, det trengs gjerne etter litt bitter hakking. Jeg bruker bare naturlige søtningsstoffer (sukrin er et sukkeralkohol og stevia er en plante), så satser på at kroppen vet hva den skal gjøre med de ;)

Strengt tatt er det vel rørte jordbær det heter, for syltetøy skal vel kokes og greier? Men da ser jeg for meg at man koker ut alle næringsstoffer, så jeg liker det helst rått ;)

 

Ziva, da hører du hjemme her oppe :D

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer jeg :)

 

Er så drittlei byliv, mas, mas, mas og en gubbe som kommer til å jobbe seg ihjel. Elsker gubben så håper da inderligt at han ikke legger seg med nesa i været.

 

Tenk å bare sparke av seg skoa, løpe barbeint gjennom kuflokken og brøle av alle lungers kraft. Og etter på sette seg på trappa med tekoppen og godt brød med hjemmelaget jordbærsyltetøy. Det er livet det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Ja hvis du ikke er redd for å plaske oppi en skikkelig pudding med dine bare tær, og kan bytte ut tekoppen med kaffe, så er du nok en trønder innerst inne ;) Men siden jeg egentlig er søring, så har jeg et lite hemmelig skap fullt med te ;) Hysj hysj...

 

Hm, kanskje jeg skulle invitert hele kranglegjengen på gårdsferie til høsten, vi har da sannelig plass nok bare fiskesesongen tar slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter årets såkalte sommer på østlandet så har det utviklet seg svømmehud mellom tærne. Uansett hvor mye det regner så krymper jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Kanskje feil å 'like' at det har vært en møkkasommer i sørnorge, men litt skadefro må man få være og hehe. Trøsten er at det er jo ikke det spøtt bedre her! 10 grader og sipregn, hva gir du meg? Det eneste bra er at myggen antakeligvis drukner. Eller sulter ihjel, for det er jo ingen folk ute, og de få som våger seg ut er innpakket fra topp til tå og vel så det.

 

Skulle forresten ønske jeg kunne gå ut i regnet og krympe litt. Det hadde spart meg for mange måneder med trening, og kanskje gubben endelig kunne blitt litt høyere enn meg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det bare klærne i klesskapet som krymper i fuktig luft...

 

Mmmm, rørte jordbær! Det hørtes digg ut. Setter det på lista over ting å gjøre bare formen blir bedre. Siste to dager i anstrengt fosterstilling på sofan har ikke vært gode. Håper jeg rekker det før sessongen er over.

 

Men aller først på lista er hello kitty kake til vesla, det blir stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Uffda, fosterstilling på sofaen høres ikke bra ut. Ikke noe alvorlig, vel? Håper formen din kommer seg i dag :)

Jordbær er i butikken en stund til regner jeg med, og husk at jo mørkere de blir, jo søtere er de, så sånne som vanligvis går under "ødelagt", med litt klemskader og som ser litt stusselige og mørke ut gjør seg fantastisk i syltetøy/rørte bær :)

 

Hello kitty kake! Oi, det har jeg ikke prøvd enda. Høres spennende ut! Er du bakedame du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Siklerotte

Rørte bær, ja - det er faktisk det jeg mente at jeg liker! Syltetøy, sånne kokte greier, uavhengig av om det er hjemmelagd, smaker ikke godt. Jeg kjøpte meg jordbær i går, etter å ha lest denne tråden (inspirert), og snakket om hvor fryktelig lyst jeg hadde på RØRTE BÆR. Og siden jeg har en samboer som vet at jeg synes matlaging er et tiltak, med mindre jeg er i en av mine sjeldne godperioder, og at andre må stå på for at jeg skal spise noe i det hele tatt, så får jeg RØRTE BÆR i dag. Yuppi! Sukrin har jeg heldigvis mengder av, for jeg kjøper alltid inn i tilfelle noen plutselig må lage noe for meg. Og når vi først snakker om sukrin, har du prøvd å lage marengs med det? Nå har jeg forsøkt å lage det med alt som eksisterer av søtningsstoffer, i ren desperasjon, men hver gang blir det ekkelt og håpløst. Det må bare sukker til, da blir det alltid perfekt. Er det bare meg? Hjelp. Vil ha marengs også. Ellers hadde jeg sikkert hatt godt av en gårdsferie, for det er ikke så mange år siden jeg lærte meg at en ku alltid er hunnkjønn, og det er jeg ikke så veldig stolt over.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Rørte bær, ja - det er faktisk det jeg mente at jeg liker! Syltetøy, sånne kokte greier, uavhengig av om det er hjemmelagd, smaker ikke godt. Jeg kjøpte meg jordbær i går, etter å ha lest denne tråden (inspirert), og snakket om hvor fryktelig lyst jeg hadde på RøRTE BæR. Og siden jeg har en samboer som vet at jeg synes matlaging er et tiltak, med mindre jeg er i en av mine sjeldne godperioder, og at andre må stå på for at jeg skal spise noe i det hele tatt, så får jeg RøRTE BæR i dag. Yuppi! Sukrin har jeg heldigvis mengder av, for jeg kjøper alltid inn i tilfelle noen plutselig må lage noe for meg. Og når vi først snakker om sukrin, har du prøvd å lage marengs med det? Nå har jeg forsøkt å lage det med alt som eksisterer av søtningsstoffer, i ren desperasjon, men hver gang blir det ekkelt og håpløst. Det må bare sukker til, da blir det alltid perfekt. Er det bare meg? Hjelp. Vil ha marengs også. Ellers hadde jeg sikkert hatt godt av en gårdsferie, for det er ikke så mange år siden jeg lærte meg at en ku alltid er hunnkjønn, og det er jeg ikke så veldig stolt over.

 

Er du tankeleser du, tro? Haha, jeg har de siste to dagene prøvd å finne en oppskrift på marengs med sukrin (vel, jeg har tenkt mye og lett lite), for jeg fikk så innmari lyst på marengs selv :D Og så har jeg masse eggehvite til overs hver gang jeg lager iskrem, og det har det fort blitt litt av de siste dagene.

 

Men jeg fant en oppskrift som jeg tenkte jeg skulle moderere litt. Har bestilt meg bl.a kokospalmesukker og bjørkesøt og tenkte jeg skulle prøve de ut, men tror ikke jeg har tålmodighet til å vente helt til da ;) Så det blir vel en runde med sukrin/stevia blanding først. Pleier å ha i bitelitt sukker ved siden av, for det tar knekken på ettersmaken av sukrinen, som gjerne blir isete, og så får man egenskapene til sukkeret, samtidig som søtsmaken kommer fra noe annet.

 

Men her er en oppskrift jeg fant som jeg tenkte å moderere litt til mine egne ønsker og behov: http://alakaroline.blogg.no/1308853120_marengs.html

 

Så god samboer du har! Det er ikkeno som rørte bær altså, det må bare sies :D Fant ut at det var godt jeg lagde mye i går, for jaggu meg gikk det ikke med nesten en helt boks til frokost i dag. Mannen i huset satt bare og mmmmm'et for seg selv mens han spiste frokostblanding med rørte jordbær på. Hehe. Tar det som et tegn på at jeg kanskje bør lage mer før sesongen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Heheh, var nok mine veldig synske evner som slo til der. ;) Jeg kjenner ikke helt til det du venter på i posten - hva er det? Hvor kjøper du? Innhold, kalorier, karbohydrater? Jeg skal google litt også, altså, men hyttetur og det begrenser seg til mobil, som er slitsomt. Får man kjøpt det hos vanlig helsekost f.eks.? Tenker på kokospalmeoljesukkergreier og bjørketellerannet (ser ikke hva du skrev på mobilversjonen). Jeg er jo aller mest glad i sukker, men jeg vil aller helst finne en oppskrift som fungerer ute. Migreneanfallene mine har gått fra 4-6 ganger i uken til 1-2 ganger i måneden etter at jeg kuttet ut masse sukker, karbohydrater og litt annet, så jeg er villig til å ofre sukkeret, men egentlig ikke smaken. ;p Har alltid brukt den oppskriften du viser til, bare begrenset mengden søtningsstoff (men ikke hatt sukkeret). Skal prøve med en miks av stevia og sukrin også, for det har jeg ikke gjort. Kan det ikke bare eksistere et naturlig middel som er like godt som sukker, bare veldig mye sunnere? Og nam til den siste oppskriften (bare at jeg ikke spiser marsipan). Kanskje det funker, bare minus det? Virker som om jeg har nok å gjøre fremover... Forhåpentligvis kan det bli spiselig også.

 

Gi meg gjerne noen gode isoppskrifter også - hvis du lager dem uten sukker. Jeg prøvde en gang, og det det var lite vellykket, og som med alt annet jeg ikke mestrer med en gang, ga jeg opp.

 

Rørte bær blir det i kveld, namnamnam. Skal til og med spise det med skje, som en suppe. Du må nok være snill bondejente og lage litt ekstra til mannen! Bare å nyte bærene så lenge de varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Jeg handler stort sett alt sånt på iHerb.com. Mye billigere og de har godt utvalg i økologiske produkter. Palmesukker er visstnok det som er likest sukker, det smaker helt som sukker, men inneholder flere andre næringsstoffer og vitaminer, men har en GI 35, som er halvparten av sukker. Ikke så sunt som de andre søtningene, men sunnere enn sukker, tross alt.

Bjørkesøt er xylitol, et annet sukkeralkohol, med GI 7 tror jeg det er. Så godt som ingen blodsukkerstigning. Det sies det smaker akkurat som sukker, men uten kaloriene. Og så er det godt for tennene ;)

Har ikke smakt noen av disse søtningene enda, men jeg gleder emg til å prøve! Håper de er like bra som jeg har lest :)

 

Isoppskrift er meget enkelt, grunnoppskriften er fløte, melk og eggeplommer, og så tilsetter du søtning til det blir _for_ søtt (det smaker mindre søtt når det fryser). Ha så i smakstilsetning du ønsker, f.eks vanilije, kakao, sjokoladebiter, jordbær, bringebær el. Smak til hvor mye du vil ha.

Du kan bruke denne f.eks som utgangspunkt: http://www.matprat.no/kos/koseoppskrifter/hjemmelaget-iskrem/

Har du iskremmaskin? Hvis ikke må du røre i bollen på jevnan mens den står i fryseren så det ikke dannes iskrystaller.

Det er en mer "fancy" utgave av iskremlaging, hvor man skal varme opp fløte og melk, og noe greier, men da må det stå og kjøle seg og sette seg i 12 timer, og så stor tålmodighet har ikke jeg ;)

 

Merker mange fordeler med å kutte ut sukker selv, ikke minst på humør og hormoner. Humøret er jevnere (jeg kan ellers være ganske eksplosiv til tider), og pms har blitt en drøm i forhold til hva den var. Huden er helt ren der hvor jeg før var plaget med kviser uansett hvor mye jeg skrubbet og smurte med diverse såper og kremer. Og så håper jeg at vekta etterhvert kan gi utslag på at jeg er flink og kutter vekk sukker ;)

Godt å høre at migrenen har lettet, det må være helt forferdelig å være plaget med, og i alle fall så ofte som du var det. Da skjønner jeg godt motivasjonen for å bytte ut sukker. Supert at du ser på naturlige alternativer! :)

 

De fløtebollene ser jeg for meg er like gode med f.eks en kjeks i bunnen i stedet for marsipan. Er ikke så kjempeglad i marsipan selv, men f.eks en mariekjeks eller noe slikt er jo grei størrelse.

Er mest spent på om det går an å lage italiensk marengs med palmesukker eller noe slikt. Sjokolade er jo enkelt å lage selv, i alle fall med de "ferdigpakkene" med ingredienser fra økosjokolade. Nammenam :D

 

Skal til byen på lørdag, da blir det kassekjøp av jordbær! Nå skal fryseren fylles med syltetøy :D Koos deg med jordbærsylt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Glemte å si at i jordbærsylt så bruker jeg til to kuver jordbær 1 ts sukker, 1 ss sukrin og ca 6-10 dråper flytende stevia, avhengig av hvor søte bærene er. Og så har jeg i en liten ts fiberhusk (knuste psylliumfrø) som tykningsmiddel, så det blir skikkelig syltetøytykt.

I iskremen brukte jeg *hmm tenke* bortimot det samme tror jeg, skrev det selvsagt ikke ned. Men brukte også vanilijepulver (altså pulverisert vaniljestang), og det smaker jo ganske søtt i seg selv. Det letteste er å smake seg fram når du enda har litt igjen av alle ingredienser, og så finner du fram til det _du_ synes smaker godt. Alle er jo forskejllige der. Husk bare å skrive det ned, for det er ikke jeg noe flink til, og så står jeg neste gang og sliter meg i håret og lurer på hva i alle dager jeg brukte som blandingsforhold.

 

Og ja, du får kjøpt det aller meste hos vanlig helsekost, men myye dyrere enn om du bestiller på nett. Unntatt stevia, det selges ikke i Norge enda.

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, fosterstilling på sofaen høres ikke bra ut. Ikke noe alvorlig, vel? Håper formen din kommer seg i dag :)

Jordbær er i butikken en stund til regner jeg med, og husk at jo mørkere de blir, jo søtere er de, så sånne som vanligvis går under "ødelagt", med litt klemskader og som ser litt stusselige og mørke ut gjør seg fantastisk i syltetøy/rørte bær :)

 

Hello kitty kake! Oi, det har jeg ikke prøvd enda. Høres spennende ut! Er du bakedame du også?

Bedre dag i dag heldigvis. Håper det bare er et virus og at det går fort over. Neste uke er en god uke håper jeg!

 

Vil ikke sette meg selv i kakedamebåsen... Jeg er ikke så glad i for søte ting, krem, fargetilsetting eller for mye dill. Men jeg liker å bake, og det går litt sport i å lage gøyale kaker til barna med ENKLE midler :)

 

En gulrotkake skjært ut som et hello-kitty-hode er akkurat passelig. Ostekremen er jo hvit, av to sorte og en gul nonstop har man fjeset, lakrissnøre til værhår og røde nonstop til sløyfa - volila! En 4-åring er ikke kravstor... og ikke jeg heller, smaken er viktigst (selv om jeg gjerne stolt legger ut bilder av det jeg har baket på fb...(rødme)).

 

La foresten en oppskrift på sommerkyss til deg på marengstråden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Så bra at formen er mer på plass i dag! :)

Superkult å lage Hello Kitty kake på den måten da :) Jeg veksler litt mellom det å bake med mye farger, sukkerpasta osv, og det å være 'naturlig', om jeg kan kalle det det. Men baking, uansett hva, er stor stas i min bok! Er også flink til å legge ut bilder på face av baking hehe, det er en av de få tingene jeg faktisk legger ut bilder av. Og så er det jo moro å skryte litt når jeg faktisk er fornøyd med det jeg har laget selv også ;)

Men skal ærlig innrømme at jeg synes kaker a la dette er kjempestilig, og at jeg prøver å lage sånne selv innimellom :

 

Sommerkyssene ser herlige ut, gleder meg til å prøve de. I kveld skal mannen bort, og da kan mor så seg løs på kjøkkenet i fred, så da blir det forhåpentligvis både marengs og iskrem. Nam nam :)

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Jeg er ikke så veldig tålmodig, og skal helst ha ting med en gang, så jeg skal se hva jeg finner på helsekosten etterpå (det fins jo mange av dem i Oslo, noe må de ha), og hvis ikke finner jeg det helt sikkert hjemme (bedre utvalg). Når det gjelder stevia, ser jeg at det har kommet en blanding mellom stevia og sukrin (sukrin +) http://www.funksjonellmat.no/produkter/ - så jeg skal gi marengs en sjanse til, med kombinasjonen. Jeg har for så vidt ikke forsøkt å lage så veldig mye med sukkererstatninger, for det er ikke noe stort savn, og det jeg egentlig liker er jo stappet med karbohydrater, så da er jeg på samme sted uansett. Men nå klarer jeg ikke å tenke på annet enn marengs, så jeg må finne en løsning. :D Har også lest litt om palmesukker nå, så jeg skal prøve det og se om det kan fungerer. Det er så mye matvarer som trigger, og jeg klarer ikke alltid helt å skjønne hvordan eller hvorfor - for det har ikke alltid noen sammenheng...

 

Er ikke så dumt å kutte ut (eller ned) på sukker, nei, og det kunne nok alle med fordel ha gjort. Det skal nok ikke så altfor mye til før du ser at det hjelper på vekten! Men altså, det hender jo at man må ha sine små friperioder, men jeg føler at jeg betaler mer for det enn jeg får glede tilbake, så det er ikke alltid verdt det heller. Men samtidig, jo, for det er godt. :P

 

Iskrem skal få en ny sjanse, men går det ikke bra denne gangen, ja, da gir jeg opp. Har iskremmaskin, er for lat til å røre selv. ;) Du har ikke tilfeldigvis prøvd sorbet også? Takk for oppskrift!

 

Kjøp med jordbær og frys, så kan du lage syltetøy i lange tider fremover. God bytur (forhåpentligvis med sol). Og ja, hjemmelaget syltetøy var ikke så verst, kunne spist det som en suppe, men jeg prøver jo å begrense meg litt, heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Eh, jeg gir offisielt opp marengs, og nå har jeg til og med lagd de med sukker ved siden av, så det er ikke eggehviten eller for lite pisking som er problemet, for de blir som de skal bli (de med sukker, altså). Nå venter jeg heller på at du skal finne løsningen, og så kan jeg få oppskrift, eventuelt må jeg komme på spisebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Oi jeg visste ikke at de allerede har en blanding stevia/sukrin, kanskje jeg må prøve meg på den ? Spennende :) Nei det går litt i perioder med sukkererstatninger hos meg også, mest fordi at jeg har en familie som er veldig glade i sukker, og da blir det fort blandet mottagelse når jeg kommer med noe som er sukkerfritt. Men nå skal jeg som kjent prøve å kjøre en litt smalere og sunnere linje, så da er det på'n igjen :)

 

Hva er det som går galt med marengsene dine? Jeg måtte lage en porsjon i dag, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å ikke gidde, for å se om jeg fikk det til. De står i ovnen nå, og ser kjempefine ut. Smakte på røra, og den er søt, men ikke for søt. Marengsrøra er ikke like seig som når man bruker sukker, men det er ikke noe problem å forme den (bruker sprøytepose og sprøyter ut topper), og den holder seg fint i formen i ovnen så langt i alle fall.

 

Brukte fire eggehviter, og så hadde jeg i 2 ss sukker, for å få en liten seighet i røra. Videre brukte jeg nesten 5 ss sukrin og 12 dråper stevia. Og så har jeg i 1/4 ts kremortartari, det bruker jeg alltid når jeg pisker eggehviter (det holder eggehvitene stive og gjør at de tåler ganske så røff behandling uten å falle sammen).

Skal smake på de når de er ferdige (hvilken temp/steketid bruker du egentlig? Jeg har de på 90 grader, som jeg leste et sted, og da skal de stå i 1,5 (!) time), så skal du få en endelig dom på om de ble gode ;) Blir i alle fall luftige, hoi! Sikkert superporøse da, hehe. Ser for meg noe som nesten eksploderer i munnen :P

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Blandingen imponerte ikke, for det ga meg bare enda mer håpløse marengs enn tidligere, og jeg vet at jeg gjør det helt riktig. Stekingen også, for den del. Jeg pleier å ha på rundt 100 grader og la det stå så lenge det må for at det er gjennomstekt, men det er gjerne snakk om to timer + (og da er mine sukkermarengs slik de skal, de andre er bare ekle). Bare at når jeg ikke har sukker, blir det noe helt annet. Det er ikke sammenlignbart engang.. Helt uspiselig, faktisk. Det er mulig det er jeg som er sær og vanskelig, for jeg googler og ser at andre spiser det og synes det er veldig ålreit (og de ligner på de jeg får, altså ikke like fine som vanlige) - men jeg synes konsistensen er ekkel, og minner lite om marengs som jeg elsker det. Det er mulig det hadde gjort seg med litt sukker, men jeg har prøvd å unngå det så godt jeg kan, men kanskje jeg må prøve å ofre meg for det, for det var surt å se at alle andre bare kastet i seg, og så satt jeg der med ingenting selv.

 

Hvordan ble dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...