Gå til innhold

Barnehagestart. Må de virkelig ha dobbelt av alt?


indigo25

Anbefalte innlegg

Lillegutt på 21 mnd begynner i barnehagen i august. Det blir sikkert moro for han, men mor grur seg veldig. Jeg skal jobbe fullt og er alene, så det blir en brå start med full plass.

En ting er jo at jeg er nervøs for oppstart og en stor omstilling for han, siden jeg har vært hjemme med han til nå. Han er også en skikkelig mammadalt :-)

 

Det andre er jo at jeg må forberede hva han skal ha med og da hører jeg at de må ha dobbelt sett av alt fra støvler, luer til regnklær og parkdresser.

 

Er det virkelig nødvendig? - forstår at han må ha skifteklær osv, men dette blir dyrt for en alenemor. Er glad jeg har full jobb, må jo det!

 

Hva for utstyr/merker/type klær anbefaler dere erfarne barnehagemødre?

 

Setter pris på svar :_)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det ikke trengs dobbelt opp av uteklær. Men da bør man ta med våte klær hjem for tørk. Henges det på badet over natta er det som oftest tørt.

 

Reflex er et bra merke, god kvalitet og ikke så altfor dyrt.

 

Tenk langsiktig og handle på salg sesongen før, så kan man spare mye penger selv på dyre og gode merker.

Endret av Babyønske - har 2 små gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Nei, man må ikke ha dobbelt opp av alt. Klær, som feks. vinterdress, sko ol., kan man fint frakte frem og tilbake.

 

Det som alltid er kjekt å ha i barnehagen, syns jeg, er ekstra skiftetøy (body, strømpebukse, fleece etc.), ekstra ull til vinteren, lue, ullsokker, votter og regntøy. Regntøy og støvler syns jeg det er greit å ha dobbelt opp av, men det er fordi jeg glemmer å ta det med hjem.

 

Vinterdress og vintersko har hun kun ett sett av. Og er det noe hun har manglet i barnehagen så er de flinke til å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Vi har heller ikke hatt dobbelt opp av utstyr, bortsett fra småting som votter og luer. Det er kjekt midt på vinteren, slik at de evnt kan ta på seg helt tørre votter hvis de skal ut igjen etter barnehagen.

 

Når det kommer til merker, så tror jeg du kan få nesten hundre forskjellige erfaringer her. Det første året hadde vi Reima tec, men da var hun så ung at hun enda ikke kunne gå. Og det var en kjempe god dress for en som for det meste satt på bakken. I år har vi hatt en HH dress og en "billig" dress fra Coop (som har vært reservedress hos mine foreldre). Kjempe fornøyd med begge to.

 

Det eneste jeg vil anbefale er å kjøpe skikkelig gode vintersko. Ikke noe morsomt for de små å fryse på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de må virkelig ikke ha dobbelt opp av alt. Og særlig ikke når de er så små. Jeg har alltid tatt med ting hjem, det er ikke så mye styr akkurat. Men, det er greit å ha flere skift til innebruk, et par luer og et par votter ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre:-) Da satser jeg på et sett med vinterdress, evt en høst/vårdress og vintersko, ett sett med regntøy og støvler/cherrox og heller flere ulldresser, votter, tynne og tykke ullsokker og luer.

 

Takk for tips om å være tidlig ute, det skal jeg jammen huske. Er nok endel å spare på det altså.

 

Takker for svar, damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dobbelt opp av dresser,regnklær, støvler, luer , skiftekler,masse sokker,truser etc..... MEN jeg kjøper ikke noe av det dyreste,Er masse bra til grei pris og kjøpt på salg.

Har det som er "best " i barnehagen og det andre hjemme.

Har kjøpt støvler og bodyer på sparkjøp, og de er kjempebra og holder tett.

Dresser fra refleks og ønsker klær til barna til jul og fødselsdager!

Regnklær fra reflex er også kjempebra,aldri blitt våt igjennom.

Handler klær på kappahl,særlig når de har 30% avslag.......

Selv om en ikke er alenemor er det lurt å tenke pris på mange ting tenker nå jeg.

Og eventuelt ta imot arveklær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage, og man trenger ikke dobbelt av alt så lenge man er flink til å følge med på hva som må hjem for å tørkes osv. Ofte henger klærne i barnehager så tett at det ikke tørker over natta:-)

 

Ellers vil jeg anbefale outlet-butikker, og en tur til sverige;-) var på barnas hus tidlig i vår, og der var det 50-70% på veldig mye :-)

Eventuelt følge med på finn.no, man trenger jo nødvendigvis ikke alt heelt nytt.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det julibaby10 sier er viktig, våte dresser/regntøy må tas med hjem for å tørke over natta, for de henger så tett i barnehagen at de ikke får tørket. Ellers trenger du ikke dobbelt av alt, men man må følge med hver dag slik at man vet at klærne er ok til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og passe på at når jeg kommer hjem fra bhg og der er vått tøy med hjem så ser jeg hva som er skiftet og pakker ned tillsvarende i bhg sekken med en gang slik glemmer jeg det ikke neste morning og barnet har bestandig nok tørt tøy ;) Dresser og regntøy trengs bare og spyles av i dursen (visst det er møkkete) og det tørker fint over natta, pleier og ta det med en gang i kommer hjem så det ikke blir glemt, eneste som kan være greit og ha to av borsett fra luer og votter er feks. ett par støvler og ett par cherroxer og 2 regnbukser da barna ofte sitter og kryper langs bakken og da har regn en tendens til og komme inni buksa on ned i støvlene uansett hvilket merke det er :) Kan som andre her sier reflex er supert og billig :) og pass på salgene over alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke dobbelt av alt. Vi har tatt med regntøy og støvler (vinterdress om vinteren) hjem i helgene, og når vi har trengt det ute etter barnehagen, ellers har vi latt det henge i bhg.

 

Det er ikke noe stress å ta med en liten sekk hjem fra bhg (og vi har gått hver dag).

 

Ikke verdt å ha to - med tanke på at en vinterdress fort koster godt over 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har ikke begynt i barnehagen enda, men jeg har begynt å handle inn til barnehagestart. Jeg har kjøpt to sett regntøy til ham, ett to-delt og en hel dress. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe to i første omgang, men dressen var på tilbud til 199 (reflex), så jeg tenkte at det kunne ikke skade med to stk da. Har foreløpig bare en vår/høstdress som han skal bruke. Tenkte å kjøpe en vinterdress og en ny vårdress i større størrelser etterhvert, men han vokser fremdeles som ugress, så her vil jeg ikke legge i penger før det nærmer seg at han trenger dem, så jeg ser hvilken størrelse han må ha.

 

Ellers kommer jeg nok som de andre til å satse mer på mye skiftetøy og mye ull etterhvert. Var en tur på Obs i helgen og der hadde de fått inn en ny ladning med varer, så da handla jeg en del Janus. Sjekket på NameIT, og de regnet med å få inn ulltøy i månedsskiftet august-september. Så da kommer vi nok til å ta en tur innom dit for å handle litt der også. De er foreløpig de eneste plassene jeg har funnet ullbodier som er større enn 86, og mini her trenger stort sett 98 nå. (Skal ta en tur på Spar Kjøp også etter anbefalinger jeg har fått her inne. Har bare ikke kommet så langt enda :-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Vi har kjøpt skotørrer, det ser jeg for meg at blir nyttig når jenta kommer hjem med søkkbløte sko og støvler som skal tørke til neste dag. Regner med å ta med alt av vått yttertøy hjem for å tørke hjemme. Nå har vi vært heldig og fått arvet en del og fått en del, så vi har mye dobbelt, men om jeg må kjøpe det selv så kommer jeg til å kjøpe neste størrelse og bruke det som reservesett tror jeg... så slipper vi egentlig å ha dobbelt, men kun reservesett som man tidsnok får brukt uansett når hun vokser ut av det forrige. Evt at man har andre alternative produkter... f.eks. istedefor to sett regntøy, så har man en sommerdress som også er vanntett (om ikke like godt som regntøy), eller f.eks. istedefor to vinterdresser så kan man bruke sommerdressen med godt med fleecetøy og ull under. å kjøpe alt i to sett synes jeg høres bortkasta ut. Men har jo ikke prøvd enda så vet ikke hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...