Gå til innhold

Oppmuntre barna til å ta igjen når noen slår, sparker eller biter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste i en annen tråd om ei som oppmuntrer datteren sin til å ta igjen når barnet til vennene deres slår eller klyper.

 

Bare jeg som reagerer veldig på dette?

 

Er det jeg som er rar som ikke vil lære ungene mine å slå tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det blir helt feil. Jeg sier at mine barn skal gå vekk hvis noenslår. Og at de kan si fra til en voksen hvis de trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit i enkelte situasjoner..

Man skal ikke lære barna til å slå uansett, men at de må stå opp for seg selv.. De skal ikke ta imot alt av dritt, uten mulighet til å si at nå er det nok.. Og om den eneste måten det andre barnet skjønner det på, er å slå tilbake eller ta tilbake en leke, så vil jeg si at det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Nei, du er ikke alene om å reagere på slikt. Man lærer ikke ungene at det er ok å være voldelige, bare motparten slår først eller lignende!

Ville nok heller oppfordret ungen til å si at det ikke var mye snillt, og trekke seg unna/gå til en voksen om det. Vold løser ikke vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer datteren vår å si fra til en voksen hvis noen slår eller lignende(er 4 år). Alternativet er også å gå vekk, men det gjør hun jo når hun går til en voksen.

 

Vold avler vold. Det er ikke en grei måte å uttrykke seg på uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Absolutt. Men ikke som første utvei - først skal man ha prøvd alle de "aksepterte" løsningene, si fra til de voksne etc - og når det viser seg å ikke fungere skal de slå, så hardt de kan, en eneste gang og midt i ansiktet. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tenker at i utgangspunktet så er det ikke greit, men om man har prøvd å si fra at det ikke er lov å slå, og sagt fra til en voksen i nærheten, og det fortsatt ikke gir seg, DA må det være lov å ta igjen...

men da ikke før man har forsøkt å få vekk problemet på andre måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi lærer ungene og prate tilbake ikke slå eller slikt.

gutten vår blir lært til å svare at han ikke liker det og ber de slutte.

det hjelper han veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må selvfølgelig lære å forsvare seg selv. Hvorfor er det så mange som mener at man bare skal gå vekk eller si det til en voksen? Hvordan synes dere at barna skal lære å stå opp for seg selv når de blir eldre og ikke lenger har en barnehageansatt/forelder å løpe til? Ungene blir veldig konfliktsky.

 

Jeg ønsker at mine barn skal lære å forsvare seg selv. I vårt hjem gjør vi dette med å snakke til den som angriper oss. Vi sier klart og tydelig ifra at vi ikke liker det. Evt ber den andre gå vekk eller liknende. Det er lov å bli sint.

 

Og så kan man selvsagt ikke være avhengig av å hele tiden ha en voksen å løpe til. Så dersom slike angrep går så langt at det kan kalles systematisk mobbing ville jeg tenkt at en siste utvei ville være å ta igjen. Jeg oppfordrer ikke ungene mine til å ta igjen slik, men ville ikke kjeftet på dem om de hadde gjort det i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn fikk jeg aldri lov å ta tilbake og på skolen fant de fort ut at meg kunne hvem som helst herje med. Helt til det en dag "klikket" for meg. Jeg gav den tøffeste gutten en mitt på tygga så han mistet en tann. Ble aldri mobbet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver å være at en skal si nei.. etter stopp . prøver noen å slå o.l skal en si nei. eller gå bort fra situajonen.

men ikke alltid det funker. da er det lov til å forsvare seg.

jeg som voksen hadde også gått bort fra en hissig situasjon, men hadde jeg fått enpå tygga, hadde jeg nok blitt paff, og mest sansynllig stått der å måpt.

men hadde personen dratt til meg igjen, er jeg ikke sikker på hva jeg hadde gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som voksen aldri vært i en situasjon der jeg har hatt behov for å slå, klore eller bite. Derfor tenker jeg at den ferdigheten mine barn vil få mest bruk for i livet er å kunne snakke seg ut av en konflikt, kunne argumentere, og kunne løpe fortest. Så det er det vi har lært våre.

 

Det er, for de fleste, kun en kort periode i livet hvor du risikerer at andre går fysisk til angrep på deg i skolegården. Etter det, er det enklere å unngå situasjoner der det går på nevene løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som voksen aldri vært i en situasjon der jeg har hatt behov for å slå, klore eller bite. Derfor tenker jeg at den ferdigheten mine barn vil få mest bruk for i livet er å kunne snakke seg ut av en konflikt, kunne argumentere, og kunne løpe fortest. Så det er det vi har lært våre. Det er, for de fleste, kun en kort periode i livet hvor du risikerer at andre går fysisk til angrep på deg i skolegården. Etter det, er det enklere å unngå situasjoner der det går på nevene løs.

 

Jeg ble selv mobbet som 10-12 åring av andre jenter. Og selv de ikke slo og bet meg så var de i høyeste grad fysiske. Kunne feks holde meg fast og gjøre diverse ting med meg. Så jeg er ikke enig i at denne problemstillingen kun gjelder små barn.

 

Skulle ønske jeg hadde vært i bedre stand til å forsvare meg selv, jeg var dessverre hun som var oppdratt til å være "flink pike".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...