Gå til innhold

Baby og varme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Som førstegangsmor og med en helsesøster som er tatt ut i streik hendvender jeg meg her i håp om noen gode svar :) Vi bor i Bergen og her vi bor er det 25 grader ute...

 

Jeg har en gutt på 3 mnd, han får bare mme, skal jeg tilby han noe vann utenom eller holder dette?

 

Er det greit å legge han i vognen, vognen står i solen, men jeg setter den slik at barnet ikke får sol på seg i det hele tatt og har smurt han med faktor 30, er det da greit at han ligger sånn i noen timer? Har selvsagt vedig lite klær på han og bare et tynt teppe over og myggnetting...

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville absolutt IKKE latt vognen stå i solen noen timer selv om han ikke får sol på seg. En vogn, eller under kallesjen, blir som en liten bakerovn. Prøv å finne skygge til vogna, evt. sett vogna inn i gangen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer skal ikke smøres med solkrem, det er stoffer i solkremen som faktisk er giftig og de tas opp gjennom huden. Det er derfor babyer skal holdet i skyggen og heller kles i luftige bomullsklær enn å være i solen med solkrem.

 

Helt greit med litt solkrem på armene fordi ungene utsettes for sol på vei til og fra bil osv, men du skal ikke smøre når det ikke er nødvendig.

 

Ville aldri latt en unge sove i en vogn som sto parkert i solen, prøv å legge et termometer under kalesjen så ser du hvorfor. Det blir like varmt inne i der som i f.eks et telt som står i solsteiken.

 

Sett vognen i skyggen, under et tre, en parasoll e.l. så det ikke kommer sol rett på kalesjen, da blir det ikke så varmt inni den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei...så varmt så må du få vogna ut av sola.

 

Du sier at det er 25 grader og sol, ungen ligger med lite klær og teppe over seg....høres ut som myye spør du meg. Ungen bør IKKE ha klær på underkroppen hvertfall når du har teppe over i så varmt var og hvor vogna attpåtil står i sola i flere timer...Høres farlig ut, blir bakerovn under der. Få av teppe,kle av ungen din. Men for guds skyld, ikke la den vogna stå i sola over tid i den temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle av ungen din. Hørs ut som du har for mye. Det blir kjempe varmt med klær, teppe og ligge i dypvogn i sol og 25 grader. Tett luft kan det fort bli med myggnetting. Hvis vogna absolutt må stå i sola en stund (høres ut som du er på stranda) så kle av barnet, la det ligge i kortermet body uten teppe over seg. Huff, synes dette høres litt varsko vasko ut jeg da. Kle av barnet ditt, det blir kjempe varmt nede i bagen for den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer skal ikke smøres med solkrem, det er stoffer i solkremen som faktisk er giftig og de tas opp gjennom huden. Det er derfor babyer skal holdet i skyggen og heller kles i luftige bomullsklær enn å være i solen med solkrem.

 

Helt greit med litt solkrem på armene fordi ungene utsettes for sol på vei til og fra bil osv, men du skal ikke smøre når det ikke er nødvendig.

 

Ville aldri latt en unge sove i en vogn som sto parkert i solen, prøv å legge et termometer under kalesjen så ser du hvorfor. Det blir like varmt inne i der som i f.eks et telt som står i solsteiken.

 

Sett vognen i skyggen, under et tre, en parasoll e.l. så det ikke kommer sol rett på kalesjen, da blir det ikke så varmt inni den.

 

Dette er en gammel myte. Gå på apoteket å få kyndig hjelp. Babyer bør aboslutt smøres, UV stråler gjelder også i skygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller latt ungen sove utenfor vognen jeg, og ihvertfall ikke hatt noe teppe over myggnettingen. Myggnettingen gjør at luften sirkulerer dårligere og det blir fryktelig varmt inne i vognen, farlig varmt!

 

Om du legger et mykt teppe eller en dyne på bakken/verandaen og setter en parasoll over kan ungen sove i skyggen der. Da får den luft og blir ikke overopphetet som du risikerer at den blir inne i vognen.

 

Jeg har aldri latt ungene sove i en vogn som står parkert i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI. Dette blir kjempe varmt for babyen din, ikke gjør det. Finn skygge til vogna. Det er jo veldig varmt der du er. Du sier ungen din har lite klær på seg...ungen bør faktisk ikke ha på seg klær og du sier den i tillegg har TEPPE over seg?? nei, kle av - til nød legg et helseteppe over nakne bein. Men du må ikke sette vogna i direkte sollys og flere timer?? KJempe farlig, det blir mange mange varmegrader inni der. Til sammenligning tok jeg termomenter under kallesje en dag det var 18 grader i fjor sommer hos min baby. Term. viste 29 grader under kallesje etter 45 min soving. Og dette var i skygge. Da kan du tenke deg hva sollyset og 25 grader gjør med vogna til babyen din. Kle av babyen din, la babyen ligge med nakne tær og bein. Til nød et helseteppe lett over beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer skal ikke smøres med solkrem, det er stoffer i solkremen som faktisk er giftig og de tas opp gjennom huden. Det er derfor babyer skal holdet i skyggen og heller kles i luftige bomullsklær enn å være i solen med solkrem.

 

Helt greit med litt solkrem på armene fordi ungene utsettes for sol på vei til og fra bil osv, men du skal ikke smøre når det ikke er nødvendig.

 

Ville aldri latt en unge sove i en vogn som sto parkert i solen, prøv å legge et termometer under kalesjen så ser du hvorfor. Det blir like varmt inne i der som i f.eks et telt som står i solsteiken.

 

Sett vognen i skyggen, under et tre, en parasoll e.l. så det ikke kommer sol rett på kalesjen, da blir det ikke så varmt inni den.

 

Dette er en gammel myte. Gå på apoteket å få kyndig hjelp. Babyer bør aboslutt smøres, UV stråler gjelder også i skygge.

 

Det kommer helt an på hva slags krem du bruker. Til spedbarn skal man ikke bruke solkrem som trekker inn i huden, men en type som legger seg som en "film" utenpå huden. Ungen blir klissete av disse solkremene som er godkjent for bruk på spedbarn så de fleste velger å heller ha ungen i skyggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortermet body, IKKE lue nede i vogna når den sover i denne varmen, kanskje et helseteppe over beina, men da Må du sette vogna i skyggen. Direkte farlig å gjøre det slik du beskriver, det blir mange mange mange varmegrader i hodeenden til babyen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke solkrem på et barn som ikke er i sola, som flere andre har påpekt. Og når barnet bare er tre måneder, skal det ikke være i sola.

 

Og ikke la vogna stå rett i solsteika så lenge. Det blir varmt! Det er selvsagt ikke slik at enhver solstråle er farlig. Man kan fint trille en tur, selv om sola skinner, men skal du sette vogna i ro for soving, bør du plassere den i skyggen.

 

Og når det er så varmt, trenger man ikke teppe. å ligge i kortermet body, evt i bare bleie, går helt fint.

 

Tar du ungen opp av vogna, er det imidlertid lurt å ha litt klær på for å skjerme for sol. Solhatt er kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke solkrem på et barn som ikke er i sola, som flere andre har påpekt. Og når barnet bare er tre måneder, skal det ikke være i sola.

 

Og ikke la vogna stå rett i solsteika så lenge. Det blir varmt! Det er selvsagt ikke slik at enhver solstråle er farlig. Man kan fint trille en tur, selv om sola skinner, men skal du sette vogna i ro for soving, bør du plassere den i skyggen.

 

Og når det er så varmt, trenger man ikke teppe. å ligge i kortermet body, evt i bare bleie, går helt fint.

 

Tar du ungen opp av vogna, er det imidlertid lurt å ha litt klær på for å skjerme for sol. Solhatt er kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du fullammer er dette nok væske for babyen din:) Du trenger ikke å gi ham vann i tillegg med mindre han ikke orker melk.

 

Og så signerer jeg resten av folket her. Kle av ham til bare kortermet body f.eks, og sett vogna i skyggen. Når vogna får sol på seg varmes hele vogna opp, og det kan bli uutholdelig varmt på innsiden av kalesjen. Viktig å kjenne på barnet hele tiden.

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med alle over ang.barnevogn og sol...

Ellers er det et tips at du kjenner i nakken på babyen med jevne mellomrom. Er barnet "svett" eller kjennes klamt ut, må du kle av babyen. Du kan også kjenne på føttene om de er varme eller kalde...

Når det er så varmt som nå, er det kjempefint å gi ungen din lunken te, f.eks.ammete eller kamillete. Mine tre barn synes det var kjempegodt i sommervarmen! De blir jo mere tørste de også!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fullammer er dette nok væske for babyen din:) Du trenger ikke å gi ham vann i tillegg med mindre han ikke orker melk.

 

Og så signerer jeg resten av folket her. Kle av ham til bare kortermet body f.eks, og sett vogna i skyggen. Når vogna får sol på seg varmes hele vogna opp, og det kan bli uutholdelig varmt på innsiden av kalesjen. Viktig å kjenne på barnet hele tiden.

 

=)

 

Siden hun skriver at babyen får MME tviler jeg på at hun fullammer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fullammer er dette nok væske for babyen din:) Du trenger ikke å gi ham vann i tillegg med mindre han ikke orker melk.

 

Og så signerer jeg resten av folket her. Kle av ham til bare kortermet body f.eks, og sett vogna i skyggen. Når vogna får sol på seg varmes hele vogna opp, og det kan bli uutholdelig varmt på innsiden av kalesjen. Viktig å kjenne på barnet hele tiden.

 

=)

 

Siden hun skriver at babyen får MME tviler jeg på at hun fullammer....

 

Herregud! Jeg leste MM jeg;p Altså.. "Han får bare morsmelk" Sorry, min feil!

 

Dersom han får mmE er jeg usikker på om han bør få vann ved siden av, men jeg vil gjette på at han ikke trenger det.

 

Dersom babyen er varm kan det hjelpe å fukte en klut med litt vann, og la babyen få sutte på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld håper jeg du er et troll!

 

Hva er dette for slags svar da?? Hun skriver hun er en førstegangsmor, og som førstegangsmor skal alt læres og da spør man!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble sterkt anbefalt solkrem (den typen som ligger som et lag på huden) til babyen vår da vi var hos lege i fjor sommer. .Samme sa de på apoteket.

 

Men signerer også de andre over...du bare må kle av den lille. Slik du beskriver blir babyen din kokt levende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...