Gå til innhold

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)


Leelo

Anbefalte innlegg

Jeg er straks ferdig med permisjonen min, og skal tilbake i jobb i midten av juni (hopper over sommerferie). Har nevnt tidligere at jeg har prøvd nattavvenning. Syns ikke akkurat det har vært full suksess, så nå skal jeg prøve igjen. Blir ofte amming 1-2 ganger om natten fordi jeg vet hvor vanskelig det er for snuppa og sovne igjen. Hun sov rundt 2 ganger, men nå våkner hun tidligere og tidligere igjen. Dessuten drar vi på ferie i begynnelsen av juni, og det hadde vært topp med en baby som sov hele natta.

Jeg syns det er greit at det er jeg som avvenner, for pappaen er så utålmodig og jeg ligger jo våken uansett. Da klarer jeg ikke å la være å bry meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag kom feberen! Og dermed kan jeg heller ikke legge henne fra meg uten at hun gråter. Stakkars! Håper det går fort over dette her! Er det tenner så bør de bryte gjennom snart altså!

Syns nesten hun sier mamma når hun sutrer ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover guttungen en del på dagtid, men det varierer fra nesten fem timer (dagen starter som regel rundt seks) til rundt tre, sammenlagt. Det avhenger mye på når han sovner på kvelden dagen før, og hvordan han sover i løpet av natta. I dag for eksempel, så sovna han ikke før ni i går kveld.. han fikk mat rundt to - tilbake i senga si, og halv seks.. og da var han VåKEN! Jeg og guttungen stod opp rundt sju, og rundt åtte var han så sliten av å utforske gulvet rundt omkring at litt amming fikk han til å sovne igjen.. og vi stod nettopp opp! Haha! Herlig dag, så langt!

 

Opp-ned-metoden ja. Humre. Jeg hadde sett for meg å ligge et par uker med nesa godt planta inn i navlen til ungen! Hadde skjønt det hvis det het opp-og-ned-metoden, tror jeg! :D

 

Min og vil ammes mest på kvelden/morgenen, og får mye grøt resten av dagen. Hvordan gjør dere det med drikke til ungene? Får de vann i tillegg? Eller mme?

Vi kjøpte sånn drikkeflasketing her om dagen, men så langt er den kulest i hele verden å spise på, ikke å drikke av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drikker vann, egentlig en god del til hvert måltid. Så siden jeg ammer utenom så bare lar jeg henne styre det selv. Ikke noe mme her iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hun tilbudt vann fra Nuk sin tutekopp med myk tut, da kommer det ut litt samtidig, hun drikker en del vann både til måltider og utenom. HS sa til meg at man selv måtte avgjøre om det var nok med vann eller MME i tillegg, de skulle i alle fall ha ca 5 dl mm/mme daglig det første leveåret før de begynte med kumelk.

God bedring til din, Min engel:) Jeg har også en som alltid har "sagt maamaa" når hun gråter/sutrer(selv om jeg vet at det er tilfeldig altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker vann til måltidene, vil ikke ha mme lenger. Ellers så har hun fått smakt på Bringerbær eple drinkke fra Nestle. Falt ikke helt i smak den, da blir dt vann en stund fremover ;)

 

Min sier Vaah, Vaah Vaah. Paappaen påstod at var pappa hun mente haha. Har ellers sett at det er flere barn som sier pappa før mamma, men gleder mg veldig til å hører noe som ligner på mamma her. God bedring til din lille Min engel. Her er det ingen tegn til tenner enda. Gruer meg litt til de kommer. Håper ikke de dukker opp når vi skal reise i midten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her drikkes det mye vann til måltidene. Aller best er å drikke fra glass eller kopp, men det blir mye søl. Så da er avent tutekoppen gull.

 

Har noen av dere merket noe til separasjonsangst enda? Snuppa har vært veldig grei å legge de siste mnd, men nå noen kvelder har det tatt veldig lang tid. Skriker til så fort jeg forlater rommet. De to siste kveldene har jeg til slutt måtte la henne sovne i armene mine, for så å legge henne ned. Tenkte pappaen kunne få legge henne noen kvelder nå, for å se om det gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket det ved legging, men synes jeg merker det godt på dagtid, hun krabber etter meg, "sutrer" litt hvis jeg går rett forbi henne. Var borte i to timer hin dagen, da jeg kom hjem viste hun tydelig tegn på "hvor har du vært, ta meg opp"... Når jeg er ute av syne kan kun krabbe rundt for å finne meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen liker ikke at jeg forsvinner ute av syne, nei :) Hjelper som regel hvis jeg prater til han når jeg går, da ser det ut til at han skjønner at jeg ikke er så langt unna likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips for nettene da? Alt vi har jobbet for går rett i vasken nå... I natt våknet hun kl. 1 og nektet å sove i senga si. Sovnet i armene mine gang på gang, men hver gang jeg la henne ned igjen ble det hylskriking. Da endte hun opp i senga vår igjen, og der sov hun som en stein til 06.30. Og det uten puppen. Nå er hun ikke sulten, men vil bare ha kos. Er det ikke det ene, så er det det andre.... Heldigvis stod pappan opp med henne, og jeg sov helt til 09.45! Helt utslitt med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres slitsomt ut. Men hva hvis pappaen legger henne igjen når hun våkner, skriker hun like mye da? Hvor lenge holder hun på når du skal legge henne igjen. De gangene vi har hatt halvnattavenning og helnattavenning har snuppa holdt på i gjerne 1-2 timer før hun gav opp og sovnet i sengen sin (opp-ned metoden). Så er sikkert lurt å være tålmodig. Men nå vet jeg ikke hvor lenge din holdt på før dere tok henne opp i sengen ;) Men er så fælt med lite nattesøvn, så skjønner dere der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal vi til legen. Nå er det 3. dagen med feber og snuppa har fortsatt over 39 i feber :( På lørdag kastet hun opp. Har ikke skjedd flere ganger, men hun brakk seg senest idag når jeg prøvde å få i henne litt grøt. Får kun i henne noen skjeer med mat. Så det er kun pupp hun vil ha nå. Er glad melkeproduksjonen klarer å holde tritt, lenge siden hun har spist så mye pupp som hun har gjort disse dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det har blitt vel mye klaging fra min side på denne tråden:) Klaging på lite søvn, og vanskelige netter. Det er jo igrunn det eneste jeg ikke er helt tilfreds med, og en eller annen gang kommer det til å bli bedre tider. Ellers har jeg jo en solstråle som er blid hele dagen. Og ikke minst sover godt på dagen.

Nå har hun begynt å krabbe, opp på alle fire. Og hun er rask. Setter seg på rompa og prøver å åpne kjøkkenskuffer (støtter seg med en hånd). I dag reiste hun seg opp på føttene og skulle opp trappa. Tida går så fort! Må nyte tida nå som de er små og uskyldige, snart får vi ikke fred på baken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det har blitt vel mye klaging fra min side på denne tråden:) Klaging på lite søvn, og vanskelige netter. Det er jo igrunn det eneste jeg ikke er helt tilfreds med, og en eller annen gang kommer det til å bli bedre tider. Ellers har jeg jo en solstråle som er blid hele dagen. Og ikke minst sover godt på dagen.

Nå har hun begynt å krabbe, opp på alle fire. Og hun er rask. Setter seg på rompa og prøver å åpne kjøkkenskuffer (støtter seg med en hånd). I dag reiste hun seg opp på føttene og skulle opp trappa. Tida går så fort! Må nyte tida nå som de er små og uskyldige, snart får vi ikke fred på baken:)

Oioioi, så flink :D Min beveger seg enda i sirkler på magen. Drar seg fra den ene siden til den andre. Også dytter hun seg bakover ;) Men kommer seg ikke frem, og iallefall ikke i krabbestilling :) Kan tenke meg det er travelt ja når krabbingen begynner. Da må vi nok ha øyner i nakken også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette med søvn er vel noe som kan slite på alle og enhver.Viktig som du sier Ozbaby; å være takknemlig å nyte skjønningene:) MEN jeg forstår godt at man har behov for å "klage" litt på søvnløse netter, kan være fryktelig innimellom.

 

Er travelt her og...hun har krabbet i noen uker, og nå går det så fort, at hin dagen hadde jeg glemt å lukke en dør inn til boden, og da gikk hun rett på trynet i sko og klær(er ca 15 cm ned). Men gikk bra. Blir jo og en del fall etter at hun satte seg opp, men utrolig hvor mye de tåler...

 

Hvordan går det "min engel", med den syke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den syke går det bare bra :) Crp var pittelitt høy igår, så vi må levere urinprøve idag (sikkert ikke vits siden hun virker ganske frisk idag)! Men men, får gjøre som legen sier.

 

Merket igår når vi kom hjem fra legen at hun var sulten, så tenkte jeg skulle prøve med middag. (selv om hun hadde nektet mat tidligere på dagen). Og sannelig spiste hun hele middagsporsjonen. Fikk en lur og etter det så kom hun seg mer og mer. Feberen var der fortsatt men hun var endelig litt blid igjen ;) Idag var hun både feberfri og smilende og glad selv om natten var ett rent HEL....!! for mor. Tror hun våknet 10 ganger mellom 23-07. Hjalp ikke å ligge i sengen med meg heller. Ville bare ikke sove! Rart at hun klarer å være så blid idag etter den natten altså! ;) hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeeeeeeeeeesp... trøtt for tiden. De siste tre nettene har hun vært "umulig" om nettene...hun legger seg greit, men våkner etter 1-3 timer og vil ha pupp... Prøver å utsette det, gi vann osv, og da drikker hun en del vann. Når jeg til slutt ammer henne etter å ha styrt i en time el to, drikker hun ganske mye. Kan det være at hun ikke får nok væske på dagtid hvis jeg bare ammer 3 ganger og hun bare drikker litt vann til hvert måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeeeeeeeeeesp... trøtt for tiden. De siste tre nettene har hun vært "umulig" om nettene...hun legger seg greit, men våkner etter 1-3 timer og vil ha pupp... Prøver å utsette det, gi vann osv, og da drikker hun en del vann. Når jeg til slutt ammer henne etter å ha styrt i en time el to, drikker hun ganske mye. Kan det være at hun ikke får nok væske på dagtid hvis jeg bare ammer 3 ganger og hun bare drikker litt vann til hvert måltid?

Gjeeeeesp her også..Ikke lett for tiden med myyye oppvåkninger. Snuppa spiser fremdeles ikke så mye på dagtid så blir til at hun skal ha mye pupp igjen på natten :-/ Redd jeg har ødelagt alt av nattavenningen nå! Men men, får ta den kampen når hun spiser 3 porsjoner mat igjen!

 

Hmm, siden du også tilbyr vann skulle en jo tro at hvis hun hadde vært kjempe tørst så hadde hun drukket enda mere vann på natten når du tilbyr?

Men det må du jo føle på selv, er kun mor som kjenner sin lille best :)

Endret av ♥ Min engel ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere bestemt dere for å begynne med nattavvenning? Snakka dere med helsestasjonen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket om det på helsestasjonen etter 5 mnds vaksina. Da var snuppa oppe i 2 grøtmåltider om dagen, og helsesøster sa at jeg kunne nattavvenne når jeg var klar for det. Noe som jeg syns var et bra svar, for det er ingen fasit. Men mor og far må være innstillt på at det kan være tøft, og man må ofre endel nattesøvn. Vi prøvde i nesten tre uker.

 

Jeg tror ingen av oss var klare for nattavvenning, hverken mor, far eller barn. Vi er i allefall tilbake til startpunktet. I går kveld nektet snuppa å sove i egen seng.. prøvde i nesten 3 timer. Opp-ned, lot henne ligge å grine litt, roet henne i sengen... klin umulig. Så fort jeg var ute av rommet var det på han igjen. Dessuten tror hun det er morgen kl. 05.00 (eller 04.55 som det var i dag). Nå skal vi snart på ferie, så tenker at jeg ikke kan styre så mye med rutinene nå. Så da kanskje vi heller kan gå inn med friskt mot når vi kommer tilbake og snuppa er nesten 8mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen her hjemme på natta har blitt litt dårligere den og, skjønner dere.. Fra å våkne i snitt en gang, få mat, sove videre til halv seks (jada, vi har hatt det kjempefint :D ) ..så er det nå våkent annahver time fra ett og ut til morran. I dag starta dagen før fem, og det gjorde den i går og.

 

Det positive er at jeg får spise frokost i fred, for nå sover ungen! :)

 

Vi er snart klare med rommet til guttungen og, så vi lurer på å flytte han på eget rom først, for å se om det bedrer seg litt da. Kanskje til uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke blitt noe nattavvenning å skryte av...Det viktigste for oss var å få henne i seng tidligere, helst sovne av seg selv. Hun har lagt seg kl 19 de to siste dagene, men har krevd mat om natten.

OM du vil nattavvenne kan du velge det selv når de får nok mat om dagen, men mange velger å ikke avvenne i det hele tatt, det er opp til deg, hva du orker. I natt ammet jeg når hun ville, og hun sovnet etterpå (har prøvd noen netter uten amming, men det ble mye opp-ned og hun roet seg aldri for en lengre periode). Grunnen til at jeg helst vil avvenne snart er at jeg skal i jobb om noen mnd, og har helst lyst å få hele netter da... Om jeg skulle vært hjemme lenger, så hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen her hjemme på natta har blitt litt dårligere den og, skjønner dere.. Fra å våkne i snitt en gang, få mat, sove videre til halv seks (jada, vi har hatt det kjempefint :D ) ..så er det nå våkent annahver time fra ett og ut til morran. I dag starta dagen før fem, og det gjorde den i går og.

 

Det positive er at jeg får spise frokost i fred, for nå sover ungen! :)

 

Vi er snart klare med rommet til guttungen og, så vi lurer på å flytte han på eget rom først, for å se om det bedrer seg litt da. Kanskje til uka?

 

Høres ut som oss de oppvåkningene. Kl 05 i dag tok jeg henne opp og lot henne sutte seg i søvn igjen, så fikk vi sove til halv syv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Høres ut som oss de oppvåkningene. Kl 05 i dag tok jeg henne opp og lot henne sutte seg i søvn igjen, så fikk vi sove til halv syv...

 

Prøvde den der suttinga. Haha!

Guttungen: *spise spise spise*

...*slippe brått, titte på mamman sin med stoooore øyne*

*glise*

*tenke.. Nå er det vel morran, mamma???*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestemte oss for å nattavenne når snuppa var oppe i 3 porsjoner mat. Men fikk beskjed på helsestasjonen på 6 mnd kontrollen at hun virkelig ikke trengte nattmat (hehe, mini har lagt godt på seg etter 4 mnd og grøtstart) ;) Men har sklidd litt ut nå pga sykdom så må nok nattavenne IGJEN nå :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...