Gå til innhold

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)


Leelo

Anbefalte innlegg

Heisann alle :)

Kom hjem fra syden igår. Hatt en kjempe kjekk uke. Flyreisen gikk mye bedre enn forventet, selv om det var trangt! Ble litt avsporing på alt av rutiner, men gjorde ingenting så lenge snuppa var smilende og glad. Så idag var det tilbake til hverdagen, og det likte ikke snuppa særlig godt. Ble en del skriking idag når hun våknet etter 3 timer men tar vel noen dager før hun er tilbake til vanlig hverdagsrutine igjen.

 

Merket hvor mye hun utviklet seg i syden. Mye mer babling, mye mer mobil. Ikke at hun beveger seg fremover, men beveger seg rundt til sidene for å hente fatt i leker. Hun satt seg opp i krabbestilling to ganger også. I tilleg så snudde hun seg en gang fra mage til rygg. Hun pleier kun å snu seg fra rygg til mage. Er nok lite bekledning som har hjulpet til på utviklingen. Hun har jo lagt i kortarmet body heeele dagen og sprellet ;)

 

Ingen tenner enda her. Er min den eneste uten tann her nå? ;) hehe

 

Snuppa har vært forkjølet leenge nå. Blir liksom aldri kvitt denne forkjølelsen. En dag i syden hadde hun i tillegg feber :(

Det verste er vel egentlig at hun våker litt oftere om natten av tett nese. Syns det er fælt å høre henne slite med pusten pga tett nese. Gir henne saltvann, men syns ikke det er så veldig mye hjelp i dette.Ellers så dagen virker hun heldigvis ikke plaget :)

Prøvde igjen med middag til snuppa idag (har ikke vært så glad i dette). Og idag gapte hun som bare det :D Spiste en halv porsjon. Så gleder meg til vi er oppe i en porsjon ink. kjøtt. Da blir det hel nattavenning!

 

Litt langt innlegg, men hadde masse å dele etter en uke dib-fri ;) hehe

Endret av ♥ Min engel ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min engel, så deilig med syden tur da :)

 

Vi var også i varmere strøk for ikke lenge siden og erfarte som deg at det fikk fart på bevegelsesutviklingen.

 

Når det gjelder forkjølelsen; har du prøvd å heve hodet hennes litt om natten? Det hjelper på tett nese, og forebygger andre øre/nese/hals problemer.

 

Vi hadde første natt borte fra snuppa i helgen. Jeg gruet meg veldig, men det gikk jo selvfølgelig heeeelt fint. De (min mor og lillesnupp) hadde koset seg masse sammen :)

 

Ikkeno tenner her heller btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner her heller, men forkjølelse!

Stakkars liten, han er så snørrete at det halve kunne vært nok. Nå har han uten å protestere godtatt å sitte i vippestol med babygym foran seg.. Tenker det er greit med en stilling hvor han ikke blir så tett. De to siste nettene har vært lange..

 

Men jeg lurte på.. øya hans renner veldig. Er dette normalt når ungene er forkjøla?

 

..ingen tenner her heller, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner her heller...men virker som hun klør i gommene, og sikler en del.

Forkjølet her også, feber i natt = lite søvn. Hun våkner mye om natta for tiden:( Da ammer jeg henne, og hun virker sulten. Prøver å gi henne godt med mat på dagtid, men enda orker hun bare 1/2 porsjon (som oftest mindre) av grøt eller middag. Er veldig glad i puppen enda...

Har utviklet seg veldig motorisk de siste to uken, åler, setter seg opp uten støtte, reiser seg fra krabbestilling og opp på alle fire(får ikke til å krabbe enda, men ser at hun har lyst). Så har også tenkt at søvnen kan være påvirket av alt dette...

SJetnejenta; jeg vet ikke ang øynene, men morsmelk kan du prøve både i øyne og nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner her heller, men forkjølelse!

Stakkars liten, han er så snørrete at det halve kunne vært nok. Nå har han uten å protestere godtatt å sitte i vippestol med babygym foran seg.. Tenker det er greit med en stilling hvor han ikke blir så tett. De to siste nettene har vært lange..

 

Men jeg lurte på.. øya hans renner veldig. Er dette normalt når ungene er forkjøla?

 

..ingen tenner her heller, forresten.

 

Hei!

 

Normalt at det renner fra øynene, virus som gir forkjølelse kan også sette seg på øynene og gi renning og røde øyne, går over! Om øynene blir fulle av puss kan det være bakterier, kan være lurt å få øyedråper av legen da :) Og enig med Leelo i at du kan prøve morsmelk i øynene.

 

Legg bøker under beina i hodeenden av senga slik at barnet ligger med hodet høyere, letter trykket i nese og ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger to tykke bøker under hver sin sengefot, og i løpet av kvelden i går ble det ei tynn dyne under skinnet hans og, slik at hodet kom ytterligere opp. Det hjalp til han åla seg som en liten krøllete klump neders i fotenden, så klart. :) Nå har jeg lagt han i vogna, i sportsvogndelen, slik at hodet kom opp. Stakkars.

Kylte en runde med mm i nesa i natt, da fikk han (og vi) sove rolig noen timer utpå morraskvisten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd med nattavvenning/soving i egen seng nå i 4 netter, og det er virkelig ingen fremgang. Vel, sover i egen seng til 5-6, men våkner gjennom hele natta. Våkner rundt 9-10 første gang, men får ikke pupp. Tar opp til en time før hun roer seg. Så er det opp 12 igjen. Etter et par fails de siste nettene fikk hun pupp med en gang i natt og da sovnet hun fort. Så var det på an igjen kl. 02.00. Pappan prøvde å roe (gi vann osv.), men det ble tilslutt jeg som fikk henne til å sove (brukte en halvtime). Våknet 20 min senre og mer byssing. kl. 03.30 ble det mat igjen, men brukte igjen en halvtime på å sovne. Da hun våknet 04.30 kom hun inn til oss:(

 

Føler oss helt hjelpesløse. Det går virkelig ingen vei. Hun spiser 3 fulle måltider nå, og er ikke sulten om natta. Vil bare ha puppekos. I dag har jeg pumpet litt, så skal prøve å gi mm på flaske i stedet for pupp når hun våkner. Jeg er altfor sta til å gi opp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips/hjelp til nettene:

 

Nettene har blitt helt umenneskelige... Hun legger seg kl 20 og våkner annenhver time hele natten. Roer seg kun ved puppen. Klokka 06 er hun lys våken og skal stå opp, ellers er det hyling og skriking. Slik har jeg hatt det i flere måneder og snart går jeg på veggen. Kunne jeg bare fått 4 timer sammenhengende søvn innmellom. Er jo ikke alltid jeg sovner med en gang etter amming heller og dermed bare 1 time til hun våkner igjen...

 

Er dette noe som stabiliserer seg snart ???

ps: Jeg ammer 2-3 hver time dagen lang + hun får 2 porsjoner grøt og fruktmos. Hun sover 1 time morgen og 1 time ettermiddag.

 

Noen som kjenner seg igjen, eller kan komme med noen gode tips ??? Trenger sårt litt søvn,....

Huff, jeg føler med deg. Vi hadde det slik fra ca 3 til litt over 4 mnd. Ble litt bedre med grøt men snuppa fortsatte å våkne mye tidlig på kvelden og natten. Men etter halvnatt- avenningen gikk det mye bedre. Måtte tåle noen kvelder med grining (plukket henne opp fra sengen når sutring gikk over til grining og roet henne ned før vi la henne ned igjen. Gjentok dette maaange ganger).

 

Men nå vet jeg ikke hvordan din er, men min er veeeldig viljesterk. Merket på gråten at hun var sinna fordi hun ikke fikk det som hun ville. Var helsesøster som sa at hun våknet av vane, ikke fordi hun trengte mat. Og det er nok sant, er en stor jente jeg har nemlig ;)

 

Så kanskje dere bare skal bestemme dere for at nok er nok? Så lenge du vet at det ikke er noe annet som plager henne så kan dere jo prøve noen kvelder? Høres jo ut som at hun får nok mat i løpet av dagen, så er nok ikke derfor hun våkner ;) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som holder på med nattavvenning, hvor lenge sover ungene? Og hva legger dere i å "sove gjennom natten"?

 

Jeg er så heldig nå at småen sover fra ca kl 19 til ca 7.30, med ett måltid i 1-2 tiden. Ofte oppvåkninger gjennom natten, men sovner stort sett med en gang han får smokken. Han er ikke sulten når vi står opp om morningen, vil ikke ha mat før han har vært våken en times tid. Bare siste ca 3 ukene han har greid seg med bare ett nattmåltid. Syns liksom ikke jeg kan forvente at han skal sove 12 timer uten mat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at man kan forvente "full natt", altså 12 timer, fra den tiden hvor barnet får tre fulle måltid på dagen..

 

Det er mulig guttungen min er rar, men jeg tror han holder på å nattavvende seg sjøl! Plutselig kan han finne på å sove i 11 timer. :) ..det er ganske nære full natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engel, så deilig med syden tur da :)

 

Vi var også i varmere strøk for ikke lenge siden og erfarte som deg at det fikk fart på bevegelsesutviklingen.

 

Når det gjelder forkjølelsen; har du prøvd å heve hodet hennes litt om natten? Det hjelper på tett nese, og forebygger andre øre/nese/hals problemer.

 

Vi hadde første natt borte fra snuppa i helgen. Jeg gruet meg veldig, men det gikk jo selvfølgelig heeeelt fint. De (min mor og lillesnupp) hadde koset seg masse sammen :)

 

Ikkeno tenner her heller btw.

Hevet sengen litt idag. La ett tykt teppe under. Så håper jeg det hjelpe henne litt :) Takk for tips!

 

Bra det er flere som ikke har fått tenner ;) hehehe.. Ser at nede til venstre er det litt rødt også er tannkjøttet litt hvitt. Så blir vel her første tannen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som holder på med nattavvenning, hvor lenge sover ungene? Og hva legger dere i å "sove gjennom natten"?

 

Jeg er så heldig nå at småen sover fra ca kl 19 til ca 7.30, med ett måltid i 1-2 tiden. Ofte oppvåkninger gjennom natten, men sovner stort sett med en gang han får smokken. Han er ikke sulten når vi står opp om morningen, vil ikke ha mat før han har vært våken en times tid. Bare siste ca 3 ukene han har greid seg med bare ett nattmåltid. Syns liksom ikke jeg kan forvente at han skal sove 12 timer uten mat??

Vi holder kun på med halv-nattavenning nå. Dvs at etter tolv får hun mat. Har hatt problemer med stadige oppvåkninger tidlig på kvelden der det kun er puppen som gjelder. Men det har vi ordnet med halvnattavenningen. Vi begynner med hel - nattavenning når hun er oppe i 3 fulle måltider, innen en mnd regner jeg med. Da er målet at hun skal sove fra 19.00 -07.00. Har ikke tenkt å ta henne opp før, er ikke morgen i mitt hode før syv ;) Så er det bare å håpe det funker når den tid kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ, mini smeltet mammahjertet mitt idag. Hun tok begge hendene sine pÅ kinnene mine og drog ansiktet mitt inntil sitt <3 Den beste kosen jeg noensinne har fÅtt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på. Gutten vår er akkurat blitt 6 mnd. Fått 4 tenner og er nå blitt svært aktiv. Åler seg frem og har de siste dagene vært ivrig på å komme opp i krabbestilling. Tar "planken" og vil så gjerne fremover. :) tror nok ikke det tar så lang tid.

 

Ellers så spiser han nå to fulle grøtmåltider og i tillegg noe middagsmat og fruktmos. Dette har automatisk resultert i at han sover bedre på natta, så nå våkner han kun 2-3 ganger mellom kl 19-06. Tidlig morgen på oss. Har begynt å ikke gi pupp før etter kl tolv på natta. Det går stort sett greit.

 

Jeg er usikker på hvor mye fast føde jeg skal gi. Han spiser som sagt to fulle grøtmåltider. Hvor mye gir dere til middag? Heldigvis er han matglad og spiser alt han får servert, selv om jeg jo ser at noe går fortere ned enn andre ting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også er oppe i to fulle måltider med grøt. Til middag er jeg usikker på hvor mye som er en porsjon. Min spiser ca ett halvt avent (disse koppene som passer til pumpen) kopp med grønnsaker. Dette er vel kanskje litt mindre en en porsjon?? Tror vi holder oss på 3 porsjoner med mat en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også på to fulle grøt og en middag. Middagsposjonene blir bare større og større syntes jeg, hun gulper det ned :D Liten matmoms jeg har fått :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som har opplevd at barnet sover dårligere når de har utviklingssprang... Har hørt/lest om det, men vet ikke helt. Her har hun begynt å sette seg opp selv, og å krabbe, i løpet av de siste 10 dagene...i tillegg syns jeg hun har våknet oftere etter vi begynte m fast føde for 3 uker siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om det før, men vi snakket faktisk om det på barselgruppen på onsdag. Flere av 6-7 mnd babyene der som har begynt å tulle med søvnen.

 

Tulla her har blitt forkjølet så vi har hatt en urolig natt av den grunn her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være så mangt... i natt fikk jeg 5 t sammenhengende søvn for første gang på en mnd...men merkelig nok er jeg trøøøtt som en vaskefille i dag...

Her er også forkjølelse, men hadde kun feber en dag. Hører på gråt og latter at hun er litt hes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sover rundt enda? Da ønsker jeg i såfall og bytte baby et par netter;) Virker som det har vært mange søvnløse netter på oss oktobermammae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som har opplevd at barnet sover dårligere når de har utviklingssprang... Har hørt/lest om det, men vet ikke helt. Her har hun begynt å sette seg opp selv, og å krabbe, i løpet av de siste 10 dagene...i tillegg syns jeg hun har våknet oftere etter vi begynte m fast føde for 3 uker siden....

Såpass :D Hun har visst dårlig tid snuppa di ;)

Ang utviklingsprang og søvn så vet jeg ikke helt. Men har som deg hørt at det kan forstyrre søvnen til de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sover rundt enda? Da ønsker jeg i såfall og bytte baby et par netter;) Virker som det har vært mange søvnløse netter på oss oktobermammae.

Nope :( Sover ikke rundt her. Våkner til smokk ett par ganger før vi legger oss. Og våkner til mat ca.03.00.

Gleder meg sånn til den dagen/dagene hvor snuppa endelig bestemmer seg for å sove heeele natten lang uten å våkne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi er blitt forkjølet og har vært sutrete/skrikete helt siden vi sto opp kl 07! Veldig vanskelig å få henne til å¨sove også. Har sikkert sovet 45 min tilsammen hele dagen! Ikke tør jeg gå ut med henne, siden hun har 38,5 i feber også. Det er slitsomt med syke barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi er blitt forkjølet og har vært sutrete/skrikete helt siden vi sto opp kl 07! Veldig vanskelig å få henne til å¨sove også. Har sikkert sovet 45 min tilsammen hele dagen! Ikke tør jeg gå ut med henne, siden hun har 38,5 i feber også. Det er slitsomt med syke barn!

 

Ja, ikke kjekt med syke barn, har hatt et par runder her og. Men det er ikke farlig å ta de ut i vogn selv om de har feber, bare sørg for at hun ligger lunt(men ikke for varmt) nede i vogna, så skal det gå helt fint. Jeg har gjort det med jenta mi, og helsesøster sa det bare er godt med frisk luft:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som er forkjøla! :( Vi og!

Guttungen ble forkjøla forrige helg, og hadde problemer med ammes, da tetta alt seg, stakkar. I tillegg hadde han et par netter hvor han bestemte seg for å være våken i et par timer midt på natta igjen. Blid som ei lerke da, men vil ikke ligge alene og være stille.. Sånt er slitsomt. Og så, helt plutselig, natt til i går.. jeg tassa i vei klokka NI og la meg (samboer'n sa jeg burde vært tatt bilde av..) og neste gang jeg titter på klokka er den tre minutter på seks om morran. Guttungen skjønte visst at mamman trengte litt søvn!

 

Så ja, her hender det en gang i mellom at han sover rundt. Innimellom sover han fra åtte til rundt fire-fem, så jeg er veldig heldig når det kommer til søvn asså. Bare innmari slitsomt de gangene han er våken så lenge om natta.

 

God bedring (host host) til oss alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...