Gå til innhold

Hvor lenge vil dette holde på egentlig??


 ♥ Min engel ♥

Anbefalte innlegg

når gir du grøt da? Virker som lille ikke er mett for natten.

Min har sovet natten gjennom siden 3 1/2 mnd.

 

Gi grøt rett før natta og pupp på rommet:)

Igår gav jeg grøt ca 19.30. Så stelte jeg henne å gav pupp på rommet. Da var klokken halv ni. Våknet likevel klokken 23.00 til mat! Kjempe rart syns jeg. Grøten er laget med mme, så er jo mye mat i både det og grøten :-/

Fikk beskjed av helsesøster å ikke bruke

mme i grøt iom det er melkepulver i grøten . Kan føre til veldig hard mage og urolighet ..

 

hmm.. Bland heller en pure boks oppi grøten:) Fruktpure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som å lese om min egen baby! Han vil ha mat hver halvannen time natta gjennom (er 4 mnd i slutten av denne uka). Han er en god plugg på 9 kilo, så han krever litt mat.

 

Det jeg har lært er å slutte å høre på alle rådene man får her... "Du legger han for tidlig", "han får tydeligvis for lite mat" osv! Nei, mitt barn har rett og slett behov for mat hver halvannen time på natta og sånn er det bare. Ja, det blir lite sammenhengende søvn, men tilsammen klarer jeg å skrape til meg rundt 8 timer spredd rundtomkring i døgnet. Og babyen er tilfreds, så da er mammaen også det ;-)

 

Lykke til! Og ja; du har min største sympati!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når gir du grøt da? Virker som lille ikke er mett for natten.

Min har sovet natten gjennom siden 3 1/2 mnd.

 

Gi grøt rett før natta og pupp på rommet:)

Igår gav jeg grøt ca 19.30. Så stelte jeg henne å gav pupp på rommet. Da var klokken halv ni. Våknet likevel klokken 23.00 til mat! Kjempe rart syns jeg. Grøten er laget med mme, så er jo mye mat i både det og grøten :-/

Fikk beskjed av helsesøster å ikke bruke

mme i grøt iom det er melkepulver i grøten . Kan føre til veldig hard mage og urolighet ..

 

hmm.. Bland heller en pure boks oppi grøten:) Fruktpure :)

Er ikke melkepulver i grøten, så er nok ikke derfor. Blander i litt sviskemos, pga magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når gir du grøt da? Virker som lille ikke er mett for natten.

Min har sovet natten gjennom siden 3 1/2 mnd.

 

Gi grøt rett før natta og pupp på rommet:)

Igår gav jeg grøt ca 19.30. Så stelte jeg henne å gav pupp på rommet. Da var klokken halv ni. Våknet likevel klokken 23.00 til mat! Kjempe rart syns jeg. Grøten er laget med mme, så er jo mye mat i både det og grøten :-/

Fikk beskjed av helsesøster å ikke bruke

mme i grøt iom det er melkepulver i grøten . Kan føre til veldig hard mage og urolighet ..

 

hmm.. Bland heller en pure boks oppi grøten:) Fruktpure :)

Er ikke melkepulver i grøten, så er nok ikke derfor. Blander i litt sviskemos, pga magen :)

Oki:) er det i grøten til lillegutt :P

 

Lykke til i hvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra sist natt: Hun sov fra 19.15 til 00.30!! Jeg tror grunnen var at hun avslutta lang-luren sin allerede i 14-tiden, men fikk en 30-min dupp ca kl 1630. Og to måltider, et med grøt og et med grønnsaker, men det har vi jo gjort noen dager. Så var det resten av natta da. Jeg var så trøtt da hun våkna halv ett at jeg bare tok henne i senga vår, og der lå hun til morgenen, og spiste 3 ganger til dvs ca annenhver time :/ Brøt med andre ord min egen plan. Nå i natt skal vi forsøke opprinnelig plan igjen.

 

De sover vel natta gjennom innen de er konfirmanter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Rapport fra sist natt: Hun sov fra 19.15 til 00.30!! Jeg tror grunnen var at hun avslutta lang-luren sin allerede i 14-tiden, men fikk en 30-min dupp ca kl 1630. Og to måltider, et med grøt og et med grønnsaker, men det har vi jo gjort noen dager. Så var det resten av natta da. Jeg var så trøtt da hun våkna halv ett at jeg bare tok henne i senga vår, og der lå hun til morgenen, og spiste 3 ganger til dvs ca annenhver time :/ Brøt med andre ord min egen plan. Nå i natt skal vi forsøke opprinnelig plan igjen.

 

De sover vel natta gjennom innen de er konfirmanter..

 

Hehe, det er min trøst også. 15 åringer sover jo til kl 14 hvis de får lov. Da skal jeg endelig få sove ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast føde hjalp ikke her heller. Jeg fullammet første til 5,5måneder og andre 5 måneder. begge begynte å våkne oftere da de ble 4 måneder til 7 måneder. etterpå ble det noe bedre. storebror våknet hver natt til han ble 16måneder. da sov han natta gjennom.

avlastning er det rette ordet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi sin holdt på ei stund på denne måten, mye styr på natta i den alderen. Det var tenner som var på vei, da de kom igjennom roet det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlasting ja, det trenger jeg etterhvert ;)

Tror ikke det er tenner her, ser ingen klumper eller anntydning til tenner. Men vet jo aldri. Pluselig popper de vel opp!

 

I går la jeg henne 19.15. Så våknet hun 21.30 til mat. (Akkurat slik at jeg rakk fruene ;)

La meg ca 23.15 og plukket henne opp og gav henne mat. Dette har jeg ikke gjort før. Har alltid latt henne sove til hun våkner. Men sannelig sov hun til 03.30 ca!!! :D Og videre derfra til 07.00 :D Jippi!

Så det skal prøves idag også. Gi henne ett lite drømmemåltid før jeg legger meg selv ;) Kanskje det er det som er løsningen, gleder meg til å se!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmemåltid! For et fint ord :) Og så bra at du fikk en bedre natt Min Engel! Kanskje det kan ha vært at du la henne tidligere også? Du kjenner barnet ditt best, men da jeg kaste om søvnfaser så oppdaget jeg for min egen del at jeg sovna lettere ved bestemte tider på kvelden. Legger jeg meg for sent våkner jeg oftere og har en dårlig natt. Kanskje sånn for de små også..? For samtidig som snuppa her begynte å sove 4-5 timer fra leggetid, så la vi henne en halvtime tidligere.. Tenker høyt her nå!

 

Sist natt gikk veldig bra. La henne ca 19, sov til 23.45 (litt uro fram til halv ni, men våkna ikke skikkelig). Amma, og så sov hun til 3! Amma igjen, og så sov hun til 5, men da var det sannelig morgen! Tidlig opp til tross, dette er jo helt utrolig. Mannen har ikke vært oppe og byssa slik vi planla, hun sover jo 3 timer+ mellom måltidene. Men så snart hun våkner hyppigere vekker jeg mannen altså! Tør ikke enda å håpe på at dette blir standarden fremover. Lykke til foran natten alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke noe du ønsker å høre, men sånn er lillegutt på 9 mnd og.. De siste seks nettene har han våknet hvert 90 min. Sukk. Men her er det veldig mye luft i magen som plager han, så håper timen hos barnespesialisten neste uke kan hjelpe oss :)

 

Lykke til til dere alle hvertfall, vet det er utrolig slitsomt. Vil så gjerne komme tilbake til livet igjen.. :)

 

Men har verdens fineste gutt, da! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er ikke bare de siste 6 nettene han har vært sånn altså, han har våknet ca annenhver time siden han var tre mnd :/ (kiss, refluks og masse luft i magen stakkar..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmemåltid! For et fint ord :) Og så bra at du fikk en bedre natt Min Engel! Kanskje det kan ha vært at du la henne tidligere også? Du kjenner barnet ditt best, men da jeg kaste om søvnfaser så oppdaget jeg for min egen del at jeg sovna lettere ved bestemte tider på kvelden. Legger jeg meg for sent våkner jeg oftere og har en dårlig natt. Kanskje sånn for de små også..? For samtidig som snuppa her begynte å sove 4-5 timer fra leggetid, så la vi henne en halvtime tidligere.. Tenker høyt her nå!

 

Sist natt gikk veldig bra. La henne ca 19, sov til 23.45 (litt uro fram til halv ni, men våkna ikke skikkelig). Amma, og så sov hun til 3! Amma igjen, og så sov hun til 5, men da var det sannelig morgen! Tidlig opp til tross, dette er jo helt utrolig. Mannen har ikke vært oppe og byssa slik vi planla, hun sover jo 3 timer+ mellom måltidene. Men så snart hun våkner hyppigere vekker jeg mannen altså! Tør ikke enda å håpe på at dette blir standarden fremover. Lykke til foran natten alle!

Ja, vet du dette med tidligere legging kan det godt være. Igår gav jeg grøt og badet henne i sekstiden. Ammet henne på sengen, så hun sovnet vel litt før syv. Da sov hun til 22.15, videre til 03.00!!! :) Og videre til 07.30, sovnet med puppen så jeg la henne i sengen og hun sov sannelig en time til :D Føler meg som ett nytt å bedre menneske etter 2 FANTASTISKE sovenetter ;)

 

Bra det har løsnet litt hos dere også, vi krysser fingre for at dette fortsetter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er ikke bare de siste 6 nettene han har vært sånn altså, han har våknet ca annenhver time siden han var tre mnd :/ (kiss, refluks og masse luft i magen stakkar..)

Huffda, ikke noe kjekt. Mye plager lille prinsen din har :( Håper det ordner seg etter dere har vært hos spesialist :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv og gi vann kanskje hun er tørst ??

Jepp, prøvde med vann også når jeg var desperat. Da drakk hun masse. Men stoppet opp med en gang hun oppdaget hva det var ;) Sovnet pittelitt til, men våknet kjapt igjen og ville ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg altså, nå har det gått tilbake til normalen igjen, dvs to ganger våken om natta, i 1,5-2 timer hver. Når mannen prøver å trøste roer hun seg bare ikke. Slitsom! Hun er åpenbart trøtt, snur seg til siden og prøver å sove, men blir sinna etter 10 sekunder og vræler. I dag har hun heller ikke sovet stort på dagen, så nå har jeg akkurat amma i søvn en unge som var trøtt som om kattunge. Nå, lille barn, nå skal du sove til midnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg altså, nå har det gått tilbake til normalen igjen, dvs to ganger våken om natta, i 1,5-2 timer hver. Når mannen prøver å trøste roer hun seg bare ikke. Slitsom! Hun er åpenbart trøtt, snur seg til siden og prøver å sove, men blir sinna etter 10 sekunder og vræler. I dag har hun heller ikke sovet stort på dagen, så nå har jeg akkurat amma i søvn en unge som var trøtt som om kattunge. Nå, lille barn, nå skal du sove til midnatt!

Huffda, hvordan har det gått etter denne natten? Kanskje noe som plager henne siden hun er trøtt, men ikke får sove? Bare tenker høyt her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke gått som vi håpa nei. Våken hver 2.-3. time natten gjennom. I natt var mannen oppe med henne 2,5 time. Hun fikk da en flaske med mm fra fryseren, og slo til med nesten 4 timer søvn etter det. Men hun har veldig fin vektoppgang, så tror virkelig ikke hun er sulten.

 

Ja, jeg har også lurt på om noe plager henne. Samtidig vet jeg ikke hva det skulle vært, for hun er kjempeblid på dagen, og dagsoving får vi som regel til nå. Var lenge det også var veldig slitsomt. Hvis noe hadde plaget henne tenker jeg at det ville det gjort også utenom leggetid?

 

Hvordan har det gått hos dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke gått som vi håpa nei. Våken hver 2.-3. time natten gjennom. I natt var mannen oppe med henne 2,5 time. Hun fikk da en flaske med mm fra fryseren, og slo til med nesten 4 timer søvn etter det. Men hun har veldig fin vektoppgang, så tror virkelig ikke hun er sulten.

 

Ja, jeg har også lurt på om noe plager henne. Samtidig vet jeg ikke hva det skulle vært, for hun er kjempeblid på dagen, og dagsoving får vi som regel til nå. Var lenge det også var veldig slitsomt. Hvis noe hadde plaget henne tenker jeg at det ville det gjort også utenom leggetid?

 

Hvordan har det gått hos dere da?

Ja, det er nok sant. Kanskje hun har lakenskrekk ;)) hehe..

Her går det litt opp og ned. Men hun har sluttet å våkne etter 1-2 timer :D Nå våkner hun hver 3-5 time. Ikke så ofte hun slår til med 5 timer, men alt er iallefall blitt bedre nå etter at hun ble vant med grøten (tror jeg). Så håper det fortsetter, og etter måltid to og tre blir det nattavenning uansett, for jeg er ikke laget for å stå opp om natten ;-P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engel - det virker som om ting begynner å ordne seg hos dere. :) Hvor lang tid tok det fra dere startet med grøt til babyen din begynte å sove litt lengre økter igjen? Forsto at det ble verre før det ble bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, gleder meg til nattavvenning! Vi har to måltider for dag nå, men jobber med å få i henne mer enn et par skjeer. Blir en stund til vi kan nattavvenne med andre ord :)

 

Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun våkner så ofte, og hvorfor hun da er våken så lenge! Nå sitter jeg med henne på puppen, vært våken 1,5 time nå, etter å ha sovet bare to timer. Utrolig slitsomt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skumma hele tråden, men klager om jeg har oversett det jeg spør om lell.

 

Har dere prøvd å amme hyppigere på dagen? Dvs prøve å legge til ofte-ofte (kanskje hver time) i noen dager, og se om det hjelper?

 

Da vil ungene få i seg mer melk (produksjonen er uansett størst rett etter amming/tømming) og den vil være fetere (dess mindre melk i brystet, dess mer fett er det i den). Noen barn vil sove mer dersom de får i seg en større andel av døgnbehovet på dagtid - det betyr ikke nødvendigvis "hele natta", men det kan iallfall være verdt et forsøk. Om det overhode ikke funker (ikke mer søvn og bare stress) så kan produksjonen ha økt en del slik at det er lurt å trappe ned litt sakte (tilbake til "vanlig" ammemønster).

 

Et annet tips er samsoving. Mange - både barn og mor - våkner mindre når de sover sammen, og mange trenger ikke våkne skikkelig i det hele tatt.

 

Andre sover veldig dårlig når de samsover, og senga kan bli veeeeldig trang, men det varierer veldig. Det kan også hende at samsoving går bedre nå enn da barnet var nyfødt, om man prøvde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill lillenims! Hm, jeg syns jeg amma veldig ofte, vært sånn hele tida, og da jeg talte kom jeg fram til 12 amminger per døgn. Noen ganger 10, andre ganger 14. Teller da 1 pupp som en amming, som regel vil hun bare ha den ene. Sjeldent hun tar andre brystet. Men når jeg tenker meg om så begynte hun å våkne hyppigere når jeg reduserte litt på antall amminger.. Nå får hun litt fast føde også, og problemet nå er en miks av hyppige og langvarige oppvåkninger. I går kveld/natt var hun våken 21-0030 og 03-0430. Heldigvis har mannen fri i dag, men dette er uholdbart i lengden..

Ang samsoving så er jeg veldig åpen for det. Skal forsøke det noen netter. Gjorde det en del da hun var mindre, men syns både hun og jeg sov dårligere da. Kan hende det blir annerledes nå. Igjen, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engel - det virker som om ting begynner å ordne seg hos dere. :) Hvor lang tid tok det fra dere startet med grøt til babyen din begynte å sove litt lengre økter igjen? Forsto at det ble verre før det ble bedre?

Heisann.. Joda, det tok noen dager før det ble bedre. Men det er sikkert fordi det tok jo noen dager før vi var oppe i full porsjon. Ca 1 uke så merket jeg stor forbedring på søvnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...