Gå til innhold

Spiser du det du vil når du vil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Ja, jeg prøvde det ei uke. Ikke "det jeg ville når jeg ville", men spiste god mat og kosa meg litt på kvelden. Resultat; 3 kg opp på ei uke. Kroppen min er ikke skapt for karbohydrater, og jeg er møkk lei av å HELE tida tenke på hva jeg putter i kjeften. MøKKLEI!!!!

 

Gått ned 5 kg på 2 uker nå, var på tur i 3 dager og dreit i hele slankinga...vips, opp 2 kg. Gaaaah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke det jeg vil når jeg vil. Det har jeg ikke råd til ;)

 

Samme her :) Men med tanke på vekta kan jeg spise det jeg vil. Er nok derimot ikke særlig sunn på innsiden i "mine verste perioder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprakk litt i dag... Har gått ned 4 kilo på 4 uker- og har hatt 2 uker med pause, fordi jeg mildt sagt var drittlei. Jeg synes jeg spiser minimalt også, så blir veldig emotivert når jeg ser at jeg spiser minimalt, men likevel bare står helt stille...

 

Haaater å slanke meeeeeeg!!!!

Har 15 kilo igjen før jeg kan si meg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - har lagt om til lavkarbo, gått ned til sammen 32 kg og spiser det jeg vil, når jeg vil. Men det betyr ikke at jeg spiser hva som helst. Jeg spiser det jeg vet kroppen min tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spiser stort sett det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det nå, men heldigvis for meg innebærer det greit variert mat og ikke bøtter av det. Og heldigvis er det 1 mil til nærmeste butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er du på konstant slanking?

Får dårlig samvittighet av å spise en kalori for mye?

Spiser hva jeg vil når jeg vil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!!! Kan ikke det... :( Men spiser en del søtt, men da kutter jeg ned på sunne ting for å unngå å gå opp vekt..funker greit..men har lagt på meg 11 kg de siste 5 årene...men så var jeg syltynn før da, og ser nå helt normal slank ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg stort sett spiser det jeg har behov for, verken mer eller mindre. Begynner når jeg er sulten og slutter når jeg er mett. Har funket greit så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Ja...velsignet med en flott forbrenning. Men har dårlig samvittighet innimellom, for det finnes jo en innside i denne kroppen også. Jeg spiste en sånn bøtte med sukkerspinn i sta, ja en hel bøtte. Reint sukker..super bra for kroppen.

 

Innimellom kunne jeg ønske jeg hadde lagt på meg lett, da hadde jeg i allefall hatt motivasjon til å spise sunt, for nå har jeg NULL selvkontroll :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det i perioder, men det er fordi jeg da er drittlei slanking, kcal. telling, tenke på hva jeg kan og ikke kan spise.. Men da får jeg svi for det også :( Jeg legger på meg bare jeg ser på en sjokolade.. :( Eier ikke alltid motivasjon fordet, for jeg kjedespiser når jeg har perioder hvor jeg gir f.. ! Spiser ellers sunt, for det er ikke vanlig norsk mat som er problemområdet mitt.. Det er sjokolade! Arg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...velsignet med en flott forbrenning. Men har dårlig samvittighet innimellom, for det finnes jo en innside i denne kroppen også. Jeg spiste en sånn bøtte med sukkerspinn i sta, ja en hel bøtte. Reint sukker..super bra for kroppen.

 

Innimellom kunne jeg ønske jeg hadde lagt på meg lett, da hadde jeg i allefall hatt motivasjon til å spise sunt, for nå har jeg NULL selvkontroll :(

 

åå, samme her :( Jeg er superslank!

Jeg har sukkerspinn maskin hjemme!!

Spiser sjokolade og potetgull hver dag + brus.

Som du sier, kroppen har en innside, jeg Må begynne å tenke på det. Blir ikke yngre med årene, er 41 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja...velsignet med en flott forbrenning. Men har dårlig samvittighet innimellom, for det finnes jo en innside i denne kroppen også. Jeg spiste en sånn bøtte med sukkerspinn i sta, ja en hel bøtte. Reint sukker..super bra for kroppen.

 

Innimellom kunne jeg ønske jeg hadde lagt på meg lett, da hadde jeg i allefall hatt motivasjon til å spise sunt, for nå har jeg NULL selvkontroll :(

 

åå, samme her :( Jeg er superslank!

Jeg har sukkerspinn maskin hjemme!!

Spiser sjokolade og potetgull hver dag + brus.

Som du sier, kroppen har en innside, jeg Må begynne å tenke på det. Blir ikke yngre med årene, er 41 år.

 

sukker er gift både for den fysiske kroppen og det mentale...og er vanedannende! Jeg prøver å kutte ned på sukkerbruken, men har ett stykke å gå ennå...er helt avhengig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er du på konstant slanking?

Får dårlig samvittighet av å spise en kalori for mye?

 

Nei, gravid eller ikke så gjør jeg ikke det.

Det handler ikke om å være på konstant slanking, men om jeg hadde spist det jeg vil hele tida ville det blitt sjokoladekake til lunch og boller til middag. Jeg er fra naturen av veldig glad i godt,snop,kaker og alt - og dette ville fått meg til å ikke bare ese ut, men også fått masse problemer knyttet til astma, allergi og livstilssykdommer.

Jeg må spise etter hodet uansett. Altså tenke på hva som er bra for meg og hva som ikke er bra for meg. Det gjør jeg alltid. Klart man må ha slack på å få noe godt innimellom - men da vurderer jeg det fortløpende mtp konsekvenser.

Jeg slanker meg egentlig aldri, er nøye på å ikke gå sulten (dårlig for kroppen), og trener normalt sett et par ganger i uka. er ingen kontrollfreak, men litt bevisst kanskje.

Merker at riktig kosthold og trening gir meg energi til vanlig, får meg inn i en grei størrelse, og gjør at jeg føler meg frisk og rask.

 

Skal sies at jeg sliter litt i svangerskapene med å være frisk og rask - men det er svangerskapsrelatert, og har ikke noe med feil kosthold eller lite trening å gjøre.

 

Vanlig dag:

frokost - brødskive, jus og kaffe

frukt

lunch:middagsrester fra dagen før, vann og kaffe.

Frukt

lunch nummer 2: brødskive, vann og kaffe. Mer frukt

Middag: laks, ris, dampet broccoli og gulrot.

Dessert: laktosefri yoghurt, litt syltetøy eller liknende

Te

Kveldsmat: stoooor smoothie, kanskje litt bønner og et knekkebrød.

 

Litt mer når jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et matvrak. Har aldri spist alt jeg har lyst på, men spiste lenge de mengdene jeg hadde lyst på. Det gikk heller dårlig, på det meste veide jeg 90 kilo.

 

Jeg måtte ta et oppgjør med meg selv og porsjonsstørrelsene, og gikk ned til 65 kilo over noen år (10 kg i løpet av 1/2 år, deretter nesten stilstand i 1/2 år før nye 10 kg i løpet av 4 mndr. Glapp litt og gikk opp 5-6 kg i løpet av det påfølgende året før jeg gikk ned 10 kg mellom jul og påske i fjor). Nå er jeg gravid og stor som en hval igjen, men jeg veit hva som må til for å gå ned igjen etterpå.

 

Jeg har fortsatt lyst på dobbelt så mye mat som jeg trenger. I tillegg er jeg kakemoms og godtegris, men det er enkelt å la være å kjøpe slike varer. Mat går det ikke an å fjerne fra skapene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke spise hva jeg vil når jeg vil uten at jeg ender opp som en flodhest! Jeg er lat og glad i både mat og kaker.

 

Jeg har slanka meg i snart 2 år og ser endelig at det kan finnes en ende. Jeg har en del mage igjen, men resten er ikke så ille lenger.

 

Har god kontroll på matinntak, en del hva, men mest hvor masse. Prøver å trene 7 ganger i uka.

Er motivert til å fortsette enda, men det er fordi jeg egentlig har lagt om kosthold og livsstil, jeg går ikke på en galhard slankekur. Går jeg tilbake til slik jeg levde og spiste før, ender jeg raskt opp som flodhest igjen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevist at de som "spiser hva de vil,når de vil",- og ikke legger på seg,- spiser mindre enn de som "alltid må begrense seg men alikevel legger på seg":..Man fant et unntak, blant mange forsøkspersoner.

 

Altså x-antall av de som ALDRI legger på seg, og x-antall av de som legger på seg fort. Så ble det omhyggelig notert hva man spiste og hvor mange kcal man inntok totalt i løpet av noen få uker. Allerede der så man at de "naturlig slanke" fikk i seg mindre kcal enn de som "la på seg ved og tenke på mat"...

 

Videre skulle disse gruppene "bytte matpalner" over en like lang periode,- og hva skjedde da tror dere?

 

De som "lett la på seg", tok alle av en betydelig mengde kilo. De som "aldri la på seg",- gikk OPP i vekt. Men de SLET med oo få i seg de kcal de skulle,- for de skulle heller ikke røre mer på seg enn vanlig. Motsatt med de som "ble fort tykke";- de skulle også ha normalt aktivitetsnivå.

 

Det viste seg at de "naturlig tynne" hadde bedre utviklet metthetsfølelse,- og når de var mett, var de mett. De ble fysisk uvel av og MåTTE proppe i seg den ekstra desserten, eller den ekstra kaffe latten på cafe-besøket. På buffeter de mente de "fråtset" til vanlig, ble de overrasket over hvor mye de måtte spise om de skulle spise som en som "la på seg ved og tenke på mat":..

 

Konklusjonen var at for de aller, aller fleste av oss er det evnen til og stoppe når vi er mett som avgjør hvor lett vi legger på oss. En person som aldri legger pås eg, er som regel mer fornøyd med lite og FøLER at han/hun kan spise hva man vil, når man vil...Og de GJøR jo også det. Det er bare det at de VIL ha så mye mindre, mye sjeldnere enn "oss som legger fort på oss":..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gjort det, frem til nå. Har vært slank uten å trene og uten å tenke på hva jeg putter i munnen. Men siste året har jeg gått opp mange kilo. Er 1.70 høy og nå rundt 65 kilo, kanskje litt mer. Er ikke overvektig men begynner å bli litt blubben så Nå har jeg begynt å være bevisst. Teller ikke kalorier men tar en brødskive mindre, drikker vann i stedet for juice, minst mulig karbohydrater, minimalt med kveldsmat osv og har begynt å trene styrke tre ganger i uken. I helgene skeier jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gjort det, frem til nå. Har vært slank uten å trene og uten å tenke på hva jeg putter i munnen. Men siste året har jeg gått opp mange kilo. Er 1.70 høy og nå rundt 65 kilo, kanskje litt mer. Er ikke overvektig men begynner å bli litt blubben så Nå har jeg begynt å være bevisst. Teller ikke kalorier men tar en brødskive mindre, drikker vann i stedet for juice, minst mulig karbohydrater, minimalt med kveldsmat osv og har begynt å trene styrke tre ganger i uken. I helgene skeier jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Nei, jeg spiser ikke hva jeg vil, når jeg vil. Da hadde jeg blitt overvektig ganske raskt.

 

Mat er ikke et problem for meg. Jeg liker stort sett de sunneste sakene, og spiser ikke store porsjoner. Mitt "problem" er at jeg har lyst på potetgull og sjokolade og gjerne brus, daglig. Hadde jeg gitt etter for lysten hadde jeg lagt på meg. Løsningen blir å ikke kjøpe det inn - for hvis vi har det i skapet så spiser jeg det.

 

Det betyr likevel ikke at jeg er konstant på slanker'n. Jeg slanker meg ikke, for det trenger jeg ikke. Jeg bare lar være å spise det jeg vet ikke er bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevist at de som "spiser hva de vil,når de vil",- og ikke legger på seg,- spiser mindre enn de som "alltid må begrense seg men alikevel legger på seg":..Man fant et unntak, blant mange forsøkspersoner.

 

Altså x-antall av de som ALDRI legger på seg, og x-antall av de som legger på seg fort. Så ble det omhyggelig notert hva man spiste og hvor mange kcal man inntok totalt i løpet av noen få uker. Allerede der så man at de "naturlig slanke" fikk i seg mindre kcal enn de som "la på seg ved og tenke på mat"...

 

Videre skulle disse gruppene "bytte matpalner" over en like lang periode,- og hva skjedde da tror dere?

 

De som "lett la på seg", tok alle av en betydelig mengde kilo. De som "aldri la på seg",- gikk OPP i vekt. Men de SLET med oo få i seg de kcal de skulle,- for de skulle heller ikke røre mer på seg enn vanlig. Motsatt med de som "ble fort tykke";- de skulle også ha normalt aktivitetsnivå.

 

Det viste seg at de "naturlig tynne" hadde bedre utviklet metthetsfølelse,- og når de var mett, var de mett. De ble fysisk uvel av og MåTTE proppe i seg den ekstra desserten, eller den ekstra kaffe latten på cafe-besøket. På buffeter de mente de "fråtset" til vanlig, ble de overrasket over hvor mye de måtte spise om de skulle spise som en som "la på seg ved og tenke på mat":..

 

Konklusjonen var at for de aller, aller fleste av oss er det evnen til og stoppe når vi er mett som avgjør hvor lett vi legger på oss. En person som aldri legger pås eg, er som regel mer fornøyd med lite og FøLER at han/hun kan spise hva man vil, når man vil...Og de GJøR jo også det. Det er bare det at de VIL ha så mye mindre, mye sjeldnere enn "oss som legger fort på oss":..

 

Det tror jeg på, jeg er en sånn person som kan spise hva jeg vil uten å legge på meg men jeg klarer å begrense meg, jeg blir mett av 1/3 sjokoladeplate mens mange jeg kjenner kan spise en hel plate (hadde jeg aldri klart) folk tror fordet at jeg kan spise så mye jeg vil, men tror hvis jeg hadde klart å stappe i meg en hel isboks og en potetgull pose hver dag så hadde jeg nok ikke vært slank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som er overvektige - hva spiser dere i løpet av en dag? Eksempel?

Jeg er vel en av dem som ikke orker å spise etter at jeg er mett, og samtidig synes jeg jo at jeg spiser bra med mat. Men kanskje det for andre oppfattes som lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som er overvektige - hva spiser dere i løpet av en dag? Eksempel?

Jeg er vel en av dem som ikke orker å spise etter at jeg er mett, og samtidig synes jeg jo at jeg spiser bra med mat. Men kanskje det for andre oppfattes som lite?

 

Hvis jeg hadde spist akkurat det jeg ville uten å tenke på vekt, økonomi, barn rundt meg osv kunne dette vært en dag for meg. La oss si en lørdag alene uten barn.

 

Frokost, 2-3 skiver med f.eks smør og nugatti, eller smør, syltetøy og ost. 2-3 store glass med sjokolademelk.

 

Snacks/mellommåltid, litt sjokolade eller annet godt fra syden/Danmark tur som finnes i hjørneskapet. Med pepsi max til.

 

Lunsj, 2-3 arme riddere med syltetøy. Pepsi max til.

 

Middag, 1 1/2 kyllingfilet/biff, 2 halvstore pizza stk, med 1 porsjon fløtegratinerte poteter f.eks. Ev. 2 pitabrød.

 

Kos/dessert, sjokolademousse, sjokoladepudding, litt kake, is eller lignende. Sjokolade, chips, godteri osv. Pepsi max til.

 

Hadde jeg ikke tenkt på vekta hadde jeg spist hele tiden.

Jeg må mer eller mindre leve med å tenke på hva jeg putter i munnen, når og hvor masse resten av livet. Håper det blir lettere med årene. Før kunne jeg f.eks spise 3 fulle pita brød, over 1/2 dolly pizza. Nå spiser jeg 1 pitabrød, 2-3 stk pizza. Da er jeg mett og stopper der. Jeg spiser heller ikke mat som er halvgod bare fordi det er mat. Tenker selskap, koldtbord ol. Spør ofte meg selv, er dette så godt at det er verd å ta litt til!? Svaret blir overraskende ofte nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...