Gå til innhold

Noen her som har fortsatt studiene på fulltidsnivå etter fødsel, uten permisjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ved hjelp av litt dårlig planlegging og en fertilitet som tydeligvis gjør som den vil er jeg nå gravid med termin ca halvveis i mitt siste år som student. Dvs at når jeg får barnet har jeg kun igjen å skrive bachelor. Muligens noen få forelesninger før det. Slik det ser ut nå blir det KS i romjula, pluss/minus en uke.

 

Er det noen der ute som har klart å mobilisere styrke og kraft til å gjennomføre et slikt løp?

 

Greia er at vår bachelor skrives i gruppe. Og jeg har fryktelig mye mer lyst til å kunne skrive med de jeg tross alt kjenner godt etter 2,5 år sammen på skole, enn å ta perm ett år for så å skrive den sammen med villt fremmede studenter året etter. Noe av frykten skyldes jo også at vi selv velger grupper, og som ny student i en allerede etablert klasse bir jeg sikkert å havne på gruppe med de som ingen andre vil skrive med, som har middelmådige ambisjoner og som jeg garrantert kommer til å slite med (jeg har høye mål og ambisjoner, for meg holder det på ingen måte å bestå).

 

Noen som kan si noe om det å ikke ta perm? Tok dere forresten perm etterpå da? Hadde jo vært fint å justere det slik at jeg da fikk ett år hjemme før jobbstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarte å fullføre en fulltids videreutdanning på masternivå når minsten min var mellom 6 og 16 mnd, så jeg ser ikke hvorfor du ikke skulle klare å skrive en bacheloroppgave mens du har en under 6 mnd som fortsatt for det meste ammes og sover store deler av døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke pappan ta permisjonen da?? Jeg studerer på masternivå og her skal mannen ha hele permisjonen. siste 6 mnd av hans perm skal jeg skrive master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo, selvfølgelig kan han det, men det blir litt feil siden jeg regner med at der jeg er, er babyen. Jeg kommer til å fullamme (jeg har en fra før som ble fullammet i 6 mnd), og da blir det feil om pappan sitter hjemme og jeg og babyen er på skolen for å skrive. Så da tenkte jeg at vi kunne droppe permisjon frem til jeg har levert bacheloren og så kan vi fikse og trikse slik at vi får både perm hver for oss men også samlet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt strålende så lenge du er innstilt på det.. jeg var i samme situasjon, bare at jeg fikk i februar, hadde en obligatorisk forelesning dagen etter fødsel, så da var jeg faktisk på skolen mens mini var på sykehuset... utrolig hva man klarer når vilja er der... jeg var i tilegg alene så ingen pappa so kunne stille opp og studerte vekke fra hjemplassen min så hadde heller ikke familie.. men fikk ordnet en dagmamma som hadde tulla pittelitt når jeg måtte på forelesninger og ellers ift gruppejobbing vr hun med, lå jo å sov i vogna likevel, og vi jobbet jo mye individuelt, bare møttes i grp av og til.

 

Kan ikke skjønne at du ikke skal klare det om du virkelig vil, og når pappa i tilegg kan ha barnet innimellom er det jo null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pemisjonen begynner å løpe når du føder uansett, den eneste måten den kan utsettes på er om du jobber på fulltid..Det er vel neppe aktuelt om du også skal studere.. Så om du ikke skal miste 6 mnd med permisjon mens du studerer gjør du lurest i å la pappaen ta permisjonen. Du har jo heller ikke rett på permisjon når du er ferdig med studiene såfremst du ikke melder deg opp videre på studium, men du vil jo uansett bare få noen uker permisjon pga jeg regner med at lånekassen også regner fra babyen er født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp jeg har fullført ett masterstudie på normert tid, med en fødsel helt i slutten av tredje året. Så om du bare har bacheloren igjen så ville jeg bare prøvd å stått på og blitt ferdig! Det skader ikke å prøve, går det ikke så går det ikke.... :)

 

Det kommer jo helt an på babyen, men får du en rolig baby så sover de jo stort sett de første månedene. (Det blir helt klart værre når de nærmer seg året.....)

 

Jeg vil imidlertidig STERKT anbefale at pappaen får ta over din permisjon.

 

For det første er det alle mest gunstig økonomisk (Du får engangsstønad, pappa rett på fødselspenger regnet fra sin lønn, og du får full støtte og stipend fra lånekassa) når mor ikke har opptjent rett til fødselspenger, for det andre kan jo pappaen ta ut permisjonen over tre år om han har en jobb der det er mulig med gradert uttak.

 

Dermed kan dere feks ha lang sommerferie/juleferie etc sammen når du har fri fra studiene, eller han kan ta permisjonen om du vil begynne å jobbe når du er ferdig å studere. Dere er heller ikke like avhengige av å få bhgplass med en gang.

 

Om dere ikke bruker opp all denne permisjonen på tre år, så har dere jo likevell tjent på det så lenge du ikke har rett på noe! Og far mister jo sin rett på noe permisjon i det hele tatt om dere ikke gjør det sånn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med at du er redusert etter keisersnittet og må ta det rolig i 2-3 uker etter det, men ellers klarer du nok å gjøre ferdig bacheloren om du virkelig vil.

 

De 3+6 ukene som er mors kan dere ikke søke om utsettelse for, men det kan dere for resten.

Vet ikke hvordan det blir i forhold til foreldrepenger for deg når du utsetter og er ferdig med studiene. Du har da ikke rett på foreldrestipend fra lånekassen. Du kan kanskje søke annet studie å ta permisjon fra, men vet ikke om det går når dere har utsatt permisjonen.

Far kan ta ut permisjonen med lønn om han oppfyller kravene. og dere har søkt om utsettelse av permisjonen.

Har du noen jobb nå?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å bety for lånekassa om far har permisjon/gradert uttak eller ingenting. Det eneste som betyr noe er om mor er student og har rett på stipend.

 

Jeg vil anbefale at du melder deg opp i ettellerannet (internettstudier?) i semesteret etter at du er ferdig med bacheloren om du ikke har tenkt deg ut i jobb med engang. Du trenger ikke ta eksamen og fullføre, men du får ingenting med lånekassa om du ikke er student lenger.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror du vil klare det helt fint, siden det er skrivingen som gjenstår. Om du hadde vært nødt til å delta på masse forelsninger, så hadde det blitt verre.

Jeg fikk baby og leverte inn to oppgaver kort tid etterpå. Den ene var over fristen for tilbakemelding, så vet ikke hvordan den ble, men på den andre fikk jeg svært god tilbakemelding på.

Men dette var jo bare vanlige arbeidskrav, og ikke bacheloroppgaven...

 

Men om du ikke tar perm nå, så blir det ingen perm på deg. Du kan selvsagt ta deg ett år hjemme, men det er uten annen støtte enn barnetrygd, med mindre du er alenemor da.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev lenger oppe at jeg skal skrive master og pappan skal ta permen. Jeg skal også fullamme. Men det fikser vi med litt triksing. Pappan må komme på skolen en gang pr dag og så må jeg pumpe meg på skolen slik at babyen skal få morsmelk på flaske av pappan resten av tiden.

 

Når man er student er det dfessverre bare å glemme å få noen form for tilrettelegging med lånekassen, kjempet bitre kamper med de sist når jeg fikk prematur som var innlagt på sykehuset i flere måneder (dette blir barn nr 2 under studiet). Man har INGEN av rettighetene de som får penger fra NAV får. Uansdett når du får ungen regner de permisjonen fra 3 uker før fødselen også løper permisjonen 12 mnd. Det er ikke mulig å flytte på den som du ønsker dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, fikk iallfall litt mer mot til å tro jeg kan klare det!

 

Jeg glemte selvsagt å nevne at jeg har rett på foreldrepenger fordi jeg er på AAP (tidligere attføring). Så det er ikke kun rettighetene fra lånekassen jeg tenker på når det gjelder å utsette permisjonen. Det gjør jeg uansett fordi jeg vil komme til å søke meg direkte inn på en master etter bachelor'n. Hvorvidt jeg senere begynner der, eller jobber først kommer litt ann på økonomisk status siden jeg har innvilget attføring kun ut 2012.

 

I forhold til foreldrepenger: mister man retten på foreldrepenger dersom man ikke går rett ut i permisjon etter fødsel? Eller vil jeg ha samme rettigheter selv om jeg ikke går ut i permisjon før barnet er 5 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er jo situasjonen litt annerledes ja :)

 

Men jeg trodde man kunne studere under permisjonen og få fødselspenger man hadde rett på uansett jeg? Mulig det er noe jeg har innbilt meg for har ingen erfaring, men kjenner da folk som har hatt fødselspermisjon med fødselspenger og likevell har tatt studiepoeng på si? Hør med NAV du...

 

Hilsen hun over som gjorde ferdig masteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom oppgaven skal skrives i gruppe så har du ansvar for å kunne delta også, om du skulle velge å fortsette. Det skal ikke gå utover de andre at du ikke kan bidra. Altså jeg forstår godt at du vil skrive med de du kjenner, men om en fortsetter så må vite at en klarer å bidra.

 

Med førstemann så startet jeg på studiene igjen da hun var 3 mnd, og med andremann etter 6 uker. Samboeren min har vert hjemme med begge to i hele permisjonen. De er begge fullammet og jeg tok de om natten (praktisk ift ammingen). Jeg kunne fullamme jentene da vi bor ti min gange fra universitetet, og fordi vi hadde råd til at jeg tok taxi hjem de gangene de ikke kunne komme til ammetidene.

 

Jeg har klart meg helt fint og ungene har også hatt det veldig bra. Det var slitsomt de første seks mnd, særlig med minsten som ammet hver andre time. Men jeg er glad jeg gjorde det. Jeg har fått mye tid sammen med de også, siden de har kommet til universitetet for mating, kos og lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om å bidra tror jeg ikke blir noe problem av to årsaker. For det første er jeg svært dedikert i utgangspunktet, og er nok av de i klassen som bruker mest tid både på skolen og på lesing hjemme (ikkje i desperat jakt på A'er, men fordi det er gøy!). For det andre har vi en ordning der vi MÅ starte prosessen i gruppe. Dersom dette ikke går kan man ved spesielle tilfeller få gå ut av gruppa for å fullføre alene. Men man må altså prøve i gruppen først. Og det er jo da jeg tror det er enklere å få ting til å gå ved å forsøke (og helst fullføre) i den gruppa jeg er kjent med. Samtidig har både jeg og gruppa en forsikring på at går det ikke er skolen behjelpelig med å feks dele gruppen, eller la meg skrive alene.

 

Et tredje alternativ er å søke overflytting til en annen skole som praktiserer "alenebachelor", og da ta den på ett senere tidspunkt.

 

Merkelig hvor mye styr den lille erta i magen forårsaker, så lenge før den faktisk er her :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også barn på slutten av utdannelsen (sept., fullførte i juni). Jeg fikk ordnet det slik at jeg fikk tatt de fleste fagene på forhånd, og hadde hovedoppgave og noen forelesninger igjen.. Litt stress å ha dårlig samvittighet under store deler av permisjonen (enten fordi jeg ikke skrev på oppgaven, eller fordi jeg skrev på oppgaven, og vesla måtte klare seg litt "alene"), men utover det gikk det helt fint! Vi fikk oldemor som barnevakt da jeg skulle på forelesninger, og pappaen tok ferie da jeg hadde hjemmeeksamen. Det gikk helt fint!

 

Kanskje dere kan starte opp en gruppe litt før fødsel, slik at du kan gjøre litt forberedende arbeid før fødsel, og derfor slappe av litt med god samvittighet etter fødsel? Ellers tenker jeg at fødsel må vel være spesiell nok grunn til å fullføre alene?

 

Uansett er jeg sikker på at dette går helt fint så lenge det er noe du har lyst til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen begynner å løpe ved fødsel ja, og kan kun utsettes ved ferie eller fulltidsjobb..(eller sykdom som krever innleggelse på institusjon) At du studerer er ikke det samme og du kan dermed ikke utsette permisjonen slik du tenker.. Du mister ikke rettigheter som sådan, du har jo enda litt permisjon igjen etter 5 mnd - men disse 5 mnd får du ikke igjen senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...