Gå til innhold

Jeg vil ha maaange svar!!=) Dere som har barn på småbarnsavdeling eller dere som jobber der?


Lovemelikeyoudo

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er barna ute? Jeg er en av de mødrene som synes barna burde være ute HVER dag! Men det er ikke tilfelle hos oss...hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenten vår er to og har siden barnehagestart for ett år siden vært ute en til to ganger dagen uansett vær. Bor på Østlandet og tiltross for kulden som har vært i vinter har ikke det vært en hindring.

Nå er det en stor barnehage og ved sykdom hos personalet, slåes noen avdelinger seg sammen slik at ting skal forløpe normalt for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er ute hver dag, nå når det vårest er de ute flere ganger..(Mest praktisk å ta de inn for å bytte bleier, sitte på tripptrapp stoler for å spise!) Men ofte spiser det ute også, med en sammenlagt skive opp i hånden..

 

MEN, her vi bor er det værhardt, det kan blåse mye, og for små barn med mye klær, så er vind og haggel og regn ikke mye moro... Ergo så var de inne noen dager i vinterperioden...

Men de kunne være ute på trilleturer, der de satt mer skjermet i vogn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på småbarnsavd. De er ute hver dag, oftest både før og etter lunsj. Ute selv om det regner, blåser eller er kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vesla gikk på småbarn hadde de fast utetid daglig og ved godt vær var de selvfølgelig mer ute! Sånn skulle det i alle fall være.... de overholdt nok ikke dette helt, men stort sett var de ute daglig. I bhg vår er det 2 småbarnsavd. Jeg ser at den andre småbarnsavd er ute veldig mye, så det varier vel fra personal til personal og tenker jeg.

Nå på storbarn er de ute hele dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de lagt mye vekt på å være mye ute. Unntatt de værste mnd i vinter.

De har faste tur dager i uka, og er som oftest, om det ikke er innmari dårlig vær, ute hver dag etter lunsj. Og noen ganger på formiddagen.

De har ofte planer inne også, så det varierer....Men nå som været er bra, er de alltid ute etter halv tre når vi henter.

 

De er mye ute på storesida, jenta mi begynner der til høsten, så da blir ho nok mere ute etterhvert :)

Men er veldig fornøyd, de er flinke med å være ute. Nå går hun siste "året" på småbarn da, mye mulig de litt yngre ikke er så mye ute som de eldste der.

Men hun er veldig glad i å være ute, og vil veldig være ute hjemme etter bhg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på småbarnsavdeling og har gjort det i 7 år.

Helt enig i at alle barn i barnehage bør være ute hver dag og det ønsker nok veldig mange ansatte også. Før var det vanlig med tre voksne og ni barn på avd. Ungene hadde faste vokse å forholde seg til og vi var gjerne ute fler ganger om dagen!! Barnehagen i Norge er nå i voldsom endring. Fire ansatte på fjorten unger under tre år. Vikarstopp i kommunen. Pålagte møter. Og om avd slås sammen er det også dobbelt så mange unger å passe på. noen ganger får man ikke gått ut for det er rett og slett ikke forsvarlig.. Og man skal også huske på at man er fire voksne på avd kanskje 4 timer om dagen og da er det måltid, bleieskift, møter, grupper, og mye annet som rammeplanen sier. Dette er ABSOLUTT ikke sånn vi som jobber i barnehagen vil ha det ,,men sånn har det faktisk blitt. Politikere bare dytter fler barn inn i barnehagen samtidig som de snakker om kvalitetssikring av barnehager???? Dette ble litt langt men ta det litt som et oppgitt sukk fra ei som elsker å være ute i barnehagen med barna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute på formiddagen hver dag. Selvfølgelig med unntak hvis det regner liten storm eller at det er så mye is at det går på helsa løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 22mnd, og begynte i bhg i januar, og hennes avd. har vært ute hver dag, med mindre det er noe ute i bhg som er til hinder (i vinter var det mye is ute, og da holdt de seg inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagra litt fort.

 

På dager med veldig fint vær går de ut på ettermiddagen fram til henting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye at vi også er mye ute, men syns det er greit med litt fokus på hvordan dagen ser ut innenfra også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye at vi også er mye ute, men syns det er greit med litt fokus på hvordan dagen ser ut innenfra også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde det stod i rammeplanen at barna har rett på å være ute 4 av 5 dager. med været i forbehold så klart.. går jo ijje ut med 0 til 3 åringer i 15 minus :)

 

avd der jeg jobber prøver vi så godt vi kan å være ute i vertfall en gang til dagen. men hender at vi gjør små prosjekter inne osv. men dette står ofte i mndplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vesla på 2 år er ute 1 til 2 ganger hver dag. Hadde aldri godtatt at hun ikke var minst 1 gang om dagen. (da tenker jeg ikke om vinteren med -20 grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 3 år som går på blandet avdeling (0-6år). De er ute hver dag, iallefall et par timer. I fint vær blir det lenger (dvs at de tar 2 måltidet ute)!

 

På småbarnsavdelingen der jeg jobber får barna være ute hver dag.

De aller minste sover ute. De som enda ikke kan gå (pleier jo da som regel å sove i "utetiden"), sitter i vognene eller kryper litt rundt på gresset/uteområdet.

At de aller minste skal kunne være ute krever ofte en ansatt pr barn og lar seg desverre ikke alltid gjøre, men mer utetid er et mål vi arbeider med hver mnd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter var det enkelte dagar dei ikkje var ute. Når det regnar sidelengs har det og hendt, men som oftast er dei ute minst ein gang om dagen. Når det er fint vær, dvs ikkje regn, er dei som regel ute to gonger. Det var ein gang dette året der eg reagerte på at dei ikkje hadde vore ute. Då grunna dei det med mangel på personale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute hvis ikke det regner. I vinter var det så mye snø at hele uteområdet var dekket med snø, så de sov bare ute. Jeg er også en av de som vil at også småbarna(ettåringene særlig) skal være ute hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vær til det, så er de ute så mye som mulig. De spiser også ofte ute. Om vinteren er det vanskeligere, siden barn som ikke går har det litt tyngre, men nå er det sand i skoa hver dag ;-) Det skal sies at dette er en privat barnehage med fokus på fysisk fostring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når snuppa gikk på småbarnsavdeling var de ute når hun sov. Var ikke fornøyd i det hele tatt, men endring blei det ikke, var veldig misfornøyd når hun gikk på småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute hver dag nå på våren/ sommern, og hvis det er fint vær er de ofte ute to ganger også. Men de er veldig "værsyke" de som jobber der, så hvis det er skyet eller regn, er de bare ute en gang, og knapt nok det, og i vinter var det dager hvor de fint kunne vært ute, men hadde mange rare unnskyldninger for å bli inne som at det snør osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor går i en liten privat barnehage med 9 barn fra 0-6år.

Der er de ute hver dag, bortsett fra noen dager i vinter hvor det var råkaldt.

Noen av de minste, bl.a. min datter, ville inn etter bare 15-20 minutter på noen av de kalde vinterdagene, og da fikk de lov til det, mens de som ville være ute lenger, fikk lov til det. Syns ikke man på død og liv må være ute hver dag hvis det er kaldt og pøsregn. Hverfall ikke de minste.

Nå som det er så fint vær om dagen, er de ute flere genger om dagen og drar gjerne på spontane turer i skogen eller til stranda.

Men det er sikkert lettere å ta hensyn til hvert enkelt barns behov i en liten barnehage med bra bemanning i forhold til en stor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sønnen min på småbarnsavd, og har jobbet på en annen småbarnsavd. i samme barnehage før jeg fikk han. (jobber nå med de store)

hos oss skal alle være ute hver dag!

eneste unntak på småbarnsavd. er hvis det er 10minusgrader ute!

det hender jo at det er en dag innimellom at gutten min ikke har vært ute, men på vår/sommer/høsten er de alltid ute! og det gjeller alle barna!

på vinteren er det ofte vanskelig, både med tanke på snøen og bevegelighet hos de minste(min lille gikk ikke i vinter) og med tanke på kulda! så i vinter som var, gikk det ofte mange dager mellom hver gang de var ute!

men jeg ville reagert på det nå, om det er slik at det er flere dager da de ikke er ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i det siste har de vært ute hver dag. I vinter kunne det går flere uker mellom de var ute. Jeg har sagt til barnehagen at jeg synes det er greit. Jenta mi har det ikke noe moro ute i mange minus, diger vinterdress og knapt kan å gå. Det gjelder mange på avdelingen hun går på. Men jeg var glad de dagene de kunne være ute litt.

Nå som det er vær til det er de ute så mye som mulig. Men jeg stoler på de ansatte og deres vurderinger og vet at de er flinke til å holde på mye med barna. Jeg synes også det er flott de finner på mye inne og koser seg når det ikke er så fint vær ute.

Jeg har full forståelse for at det er dager der det er mye møtevirksomhet, og derfor er det ikke like lett å komme seg ut.

 

I barnehagen vår er de flinke til å finne på ting med barna, om det er ute eller inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sauen og ungene

Begge våre (2 og 4 år) får være ute hver dag, så lenge det ikke hagler trollkjerringer ute. De er veldig fleksible også, så eldste vår får gjerne være ute sammen med andre avdelinger dersom hun ønsker det. Hun er vel stort sett ute hele dagen fra klokken 10 til klokken 16 :-) Minste er på småbarnsavdeling, og er ute 1-2 ganger. Tur en gang i uka. Dette er privat barnehage.

Hadde minste i kommunal barnehage før, og det var bare styr. Var ikke ute i det hele tatt mellom oktober og desember tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...