Gå til innhold

Egenmelding vs sykemelding


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hvert syk med influensa siden fredagskveld. Har hvert hjemme fra jobb fra mandag og skal også være hjemme i morgen. Influensaen sitter lenger i enn jeg hadde trodd, og jeg må være hjemme lenger enn jeg hadde håpet. Jeg jobber også i barnehage, hvor smittefaren er stor og arbeidet er tungt fysisk (til en influensasyk kropp..).

 

Har hatt daglig kontakt med arbeidsplassen, og tatt dag for dag. Jeg jobber i en IA-bedrift hvor vi har 24 egenmeldingsdager, hvorav max 8 sammenhengende dager. Jeg valgte å bruke meg av egenmeldingsdagene og ikke oppsøke lege for sykemelding. Litt av hensikten med å ha utvidete egenmeldinger er å slippe å oppsøke lege, men kunne bruke seg av disse egenmeldingene.

 

Nå sitter jeg igjen med en følelse av at jeg skulle gått til legen og bedt om en sykemeld. Føler at arbeidsplassen ikke "tror jeg er syk nok" siden jeg "bare" bruker egenmeldinger.. Jeg har aldri før brukt meg av egenmeldinger, kun egenmeldinger ved sykt barn.

 

Andre som har hvert borti dette?

Jeg kjenner jeg begynner å bli bedre, men langt i fra god nok til å gå på jobb, men for frisk til å gå til legen for å få en sykemelding nå..

Hva skal jeg gjøre?? Dilemma.. :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke problemet egentlig.

Du har rett til å bruke egenmeldingen, og bør da gjøre dette. En av hensiktene med utvidet egenmelding er jo at man ikke skal belaste legen og staten for å få en sykmelding (ja, staten betaler x antall kroner for hver sykmelding legen skriver ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne tilfeller gir jeg blaffen i hva kollegene måtte tro. Så lenge de ikke sier noe rett ut, så regner jeg med at de er såpass bra mennesker at de tror det beste om folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv VET at du er syk nok til å ikke kunne jobbe, så er du jo det da. Og da skjønner jeg ikke helt hvorfor du bryr deg om hva kollegaene dine måtte tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...