Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Er det noen samer her eller noen som har peiling på samiske håndarbeid?

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 Måne x

Måne x

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 07:09

Mannen min er halvt samisk og jeg har lyst til å strikke noe med samisk mønster til unga våre, men.... Jeg har ikke klart å oppdrive en eneste strikkeoppskrift. Jeg har søkt på nettet men har ikke funnet noe. Så da lurer jeg på ;strikket ikke samene, finnes det ingen oppskrifter, ble de borte under krigen? Ville bli kjempe glad vis noen kunne hjelpe meg

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 På'n igjen

På'n igjen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 08:09

Her kan du jo prøve å spørre hvor du kan få tak oppskrifter: http://www.infonuorr...p?categoryID=40 Langt nede på forsiden er det forresten i hvertfall bilde av et par votter..

#3 Han79

Han79

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 08:13

Søk på duodji (samisk kunsthåndverk). Enten på nett eller på bibliotek. Da vil du nok finne noe. Lykke til!

• Gjest

Skrevet 15 mai 2008 - 08:16

Jeg tror ikke samene har noe tradisjon for strikking, tradisjonelt hadde man jo mest bruk for skinn - om du ser på de samiske koftene er de sydd og brodert. Kan ikke huske å ha sett noe strikketøy som har vært "typisk"samisk. Kofter er det mange som syr da, og de er ganke enkle å få til dersom man har litt peiling (noe jeg ikke har, hehe) Hvor er han fra?

#5 storebror og knerten

storebror og knerten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 08:18

holder akurat på å strikke en samekofte til lillemor, MÅ bli ferdig til lørdag, Har brukt oppskrifta på en kjole jeg fannt oppskrift på på en håndarbeidsbutikk, og brukt egne farger/mønster enn de som skulle være. Hvor er mannen din fra? Har han kofte?

#6 Måne x

Måne x

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 08:56

slekta hans er fra Tana, og alle søskenbarna hans har kofte men ikke han. Han er oppvokst på Østlandet, og her er det ikke mange samene å oppdrive. Unasett den kofta du strikker virket intressant, kan du legge ut en bilde av den, så jeg får se. Nysjerrig på alt som har med strikking og gjøre

#7 Kanutten & småen + Lucia

Kanutten & småen + Lucia

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 09:02

Det er gitt ut bok/hefte med tradisjonelle strikkemønster fra Tana iallefall. Tror det hovedsakelig votter..

#8 Konsulent surrehue+3 med tut

Konsulent surrehue+3 med tut

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 09:03

Ofte finnes det lokale mønstre fra forskjellige plasser. F.eks så strikker mamma masse etter gamle samiske mønstre fra Porsanger. Råder deg til å ta kontakt med det lokale husflidslaget der mannen din opprinnelig er fra, så vil nok de kunne svare deg på om det finnes mønstre fra hjemplassen hans.

#9 På'n igjen

På'n igjen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2008 - 09:29

De fleste samene her i landet bor faktisk i Oslo...