Gå til innhold

Kan man lage mme ferdig for et døgn og ha i kjøleskapet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan gjøre det ja..for 1 døgn... Om du må koke vannet eller ikke avhenger mye av hva slags vann du har? (kvaliteten..) Men her jeg bor behøver jeg ikke å gjøre det og jenta mi er 6.5 mnd strax..Kokte det i begynnelsen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Vi lagde flasker ferdig med mme. Avkjølte den og satte den i kjøleskapet. (kun for 1 døgn avgangen) Når den skulle brukes varmet vi den i microen.

Vannet for å blande mme i må være kokt (ordentlig varmt, ikke over 40 grader) for å løse opp mme blandingen skikkelig. Vet at det er mange som varmer vannet opp i microen.

 

Men skal du lage mange flasker for å sette de i kjøleskapet, så er det jo kjapt å bruke vannkokeren.

 

Snuppa sluttet med mme når hun var 10 mnd, nektet å ta flasker med mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt lunkent vann fra springen!! Men om du trenger å koke det, vel... jeg sluttet å koke vann (drikkevann) til småen lenge før han var 11 mnd. Du kan jo bare ta kaldt vann i springen og varme det litt i mikro hvis du har? Ellers anbefaler de vel ikke å lage mme for et døgn på forhånd, men vet jo at det er mange som gjør det og nå har h*n jo blitt såpass stor. Jeg ville ikke gjort det til en liten baby hvertfall men kanskje til en som snart er ett. Nå brukte aldri vi så mye mme, men jeg ser jo heller ikke helt problemet med å blande det opp hver gang man trenger. Men det må jo hver enkelt vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakset her fra dib, viser til nederste del...

 

Tilberedning:

- Hvis man skal gjøre alt helt etter boken – hvordan skal melken tilberedes?

-

Det viktigste er å følge bruksanvisningen på pakken. De ulike merkene har ulike måleskjeer og ulikt blandingsforhold mellom pulver og vann. Temperaturen på vannet som morsmelkerstatningen skal blandes ut i varierer også. Noen pulvertyper klumper seg om vannet er for kaldt, viktigere er det kanskje at vannet bør ha en viss temperatur når pulveret blandes i, for å hindre bakterievekst.

 

 

I desember 2007 kom WHO med nye retningslinjer for tilberedning av morsmelkerstatning og vanntemperatur, nettopp for å hindre at bakterier skal trives i melken. Her heter det blant annet at vannet ikke bør være under 70 grader når du blander i pulveret, noe som betyr at vannet faktisk skal være ganske varmt. For de som ikke har tid til å vente på at melken skal kjøles til drikketemperatur, er det fullt mulig å blande kokt vann og kaldt vann i denne prosessen. Mange velger for eksempel å tilsette en tilmålt mengde kaldt vann for å først få temperaturen til 70 grader, og så spe på med mer kaldt vann etter at pulveret er blandet ut i 70 graders vann.

 

Det er lurt å måle opp første gangen hvor stor del varmt vann man bør blande pulveret i, og hvor stor del kaldt vann som skal til etterpå for å få rett temperatur og rett blandingsforhold mellom pulver og vann. Vi brukte et termometer i starten for å være sikker på alt ble rett. Når man vet hvor mange mml av henholdsvis varmt og kaldt vann som skal til for å få rett temperatur, er det en sikker og kjapp måte å gjøre klar melken på.

 

- Kan man koke vannet i mikroen?

 

- Ja det kan man.

 

- Må vannet kokes?

 

- I følge Mattilsynet er det ikke behov for å koke springvann til barn i Norge så lenge vannet kommer fra en offentlig godkjent kilde. Mange velger imidlertid å koke vannet til barnet sitt for sikkerhets skyld – særlig de første par månedene.

 

- Kan man blande flere porsjoner på en gang? Hvor lenge kan blandet melk stå i kjøleskapet?

 

- Tidligere var det vanlig å tilberede morsmelkerstatning for et døgn om gangen. Nye anbefalinger sier imidlertid at morsmelkerstatning bør lages fersk til hvert måltid. Melk som blir til overs bør kastes, og aldri varmes opp igjen. Bakterier formerer seg raskt i lunken melk. Og det er egentlig ikke så mye enklere å drive å varme opp melken igjen heller – det går like kjapt å blande ny!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på flaskeposten.org for riktig info.

 

Du bør helst ikke lage for et døgn av gangen pga fare for melkebakterier. Det er like kjapt å ha bare vann på flasker som du har i kjøleskapet, så varme flasken i mikroen og SÅ ha i mme-pulver. Like kjapt og garantert trygt.

 

Du trenger ikke koke vann til en på 11 mnd. Jeg slutta da vesla var 7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...