Gå til innhold

Dere flittige husmødre ødelegger for oss andre!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hater å gjøre husarbeid. Da jeg ble gravid bestemte jeg meg tidlig for at jeg ikke ville bruke permisjonen min til husarbeid, men til å bli kjent med og kose meg med babyen min. Jeg tilbinger dagene på babysvømming, babysang, trilleturer og babytreff med andre mødre, fedre og babyer. Av og til lager jeg middag, men ikke hver dag.

 

Jeg og mannen min har til nå vært enige om at jeg ikke skal gjøre noe mer husarbeid enn før og at vi fremdeles gjør halvparten hver. Men så er det slik at på jobben hans jobber det nesten bare menn, og veldig mange er i 20- og 30-årene slik at mange har koner i permisjon. Konene til min manns kollegaer gjør alt husarbeidet og har middagen på bordet når mannen kommer hjem. Hans kollegaer ler av min mann som må hjem å støvsuge. Nå har også mannen min begynt å kommentere at han synes jeg bør gjøre mer..

 

Dere kvinner som gjør alt husarbeid og steller for mennene deres sier ofte at det må dere få lov til når dere har valgt det selv. Men har dere tenkt på at dere ødelegger for oss kvinner som faktisk ikke ønsker å benytte permisjonstiden til å vaske og lagemat?

 

Bør ikke vi kvinner være mer solidariske overfor hverandre og faktisk gjøre en innsats for å bli kvitt disse stereotype kjønnsrollene? jeg tror at hvis alle kvinner hadde gått sammen om å kun gjøe halvparten av husarbeidet så kunne vi skapt revolusjon på hjemmebane!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok. dette syns eg var litt teit innlegg.

 

men på en annen side syns eg at mannen forlanger å ha middag klart på borde når han komer hjem. min får kun det vis mini sover.. ellers så rydder eg mest, men han hjelper litt til. (han tar bosset og henger opp klær) han lager og litt middag. eg støvsuger, setter på vaskemaskinen og vasker gulv. (det gjør eg 1 gang i uka) hadde sambo vært hjemme i permisjon hadde det vært han som hadde gjort mest men eg hadde garantert hjelpet til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja mange meninger. jeg synes ikke det er så ille og gjøre husarbeid jeg, og gjør det meste selv. Gubben fikser huset ( renoverer gammelt), fikser bilen måker snø klipper plenen alt sånt. Jeg lager middag og smører niste til han hver dag!!!!! Jeg liker faktisk og gjøre litt for mannen min jeg. Han er tross alt ute og jobber og sliter hele dagen, mens jeg for det første sover til ca kl8 hver dag, han reiser kl6. jeg trenger ikke stresse med noen ting, og mend mini sover (ca 4 timer i løpet av dagen) får jeg gjort det jeg trenger og gjøre, slik at jeg kan bruke den tiden han er våken på til og kose og leke med han! Er jo klar over at jeg er ganske heldig som har en baby som sover hele natten og har så lange lurer på dagen, i en alder av 7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette var et godt innlegg og er ganske så enig med deg.

Høres ut som dere har en bra deal dere imellom. For meg høres det ut som dere har bare ett barn, hvertfall foreløpig. Jeg er ikke så voldsomt flittig selv når det gjelder husarbeid, men vi har to barn og da stiller det seg litt annerledes mener nå jeg. Størstemann som kommer fra barnehage er sulten etter en lang dag, så da må maten omtrent være på bordet. Og for at vi skal få kvalitetstid med de begge på ettermiddagene, er man nødt til og gjøre enkelte huslige ting.

Tror dessverre ikke du har tatt høyde for dette i ditt innlegg. Men nyt det og kos deg med barnet ditt og tiden du har nå, for det blir mer hektisk med flere barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlig talt, dette syns jeg var ett usmakelig innlegg!

 

Hvordan kan du si at de som velger å gjøre mer husarbeid enn deg, ødelegger for deg og de som ikke gjør det!?

 

Jeg trives faktisk veldig godt med å jobbe i hjemmet, siden jeg er hjemme med Felix. Elsker og vaske, lage mat, vaske klær osv. En fin måte for meg å koble ut på!

 

Så hvis jeg skulle reagert som deg, så kunne jo jeg sagt at dere som IKKE gjør like mye husarbeid som meg, gir oss hjemmeværende mødre ett dårlig rykte. Dere gjør at vi blir sett på som late kjerringer!

 

Kunne ikke fallt meg inn å sagt det! Det er rett og slett ett tomt argument.

 

Nei, alle er forskjellige, å det skal man få lov til å være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvordan kan du si at de som velger å gjøre mer husarbeid enn deg, ødelegger for deg og de som ikke gjør det!?". Det stå jo en begrunnelse der svart på hvitt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den begrunnelsen var tom. Så lurte på om hu kunne komme med noe bedre da vettu;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ja vi får stå sammen! Nei til husarbeid og ja til vaskehjelp! ;-)

 

og dere andre, ha litt humor da, tror nok ikke dette var et så veldig seriøst innlegg? Eller hva HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var godt forklart, jeg. Greit å ikke være enig, men når man spør hvordan man kan si det så kan man ikke ha lest innlegget..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, du syns kanskje det fordi du var enig, men jeg syns ikke det:-) Lest innlegget har jeg, hvis ikke kunne jeg jo ikke svart, kunne jeg vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, her.

 

Det var et kombinasjonsinnlegg. Litt frustrasjon fra min side, litt humor og samtidig litt alvor. For jeg mener det også. At man bør tenke over at dersom man velger en tradisjonell kvinnerolle så er man med på å opprettholde denne rollen for andre kvinner som kanskje ikke ønsker den.

 

Men her inne blir jo ting veldig lett tatt som et angrep, og når folk er uenige så svarer de bare "Ærlig talt, dette er teit!" og gidder ikke en gang komme med noe konstruktive argumenter tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives ikke hjemme når det er rotete, støvete, masse oppvask/klesvask som står osv....... Så for at jeg skal ha det bra og trives i mitt eget hjem må det være ganske rent og pent rundt meg meg. Sånn er jeg bare.... Jeg har også begynt å se på "The Rachael Rey Show" der hun lager mat. Ofte når mannen min kommer hjem fra jobben har jeg laget noe nytt jeg har lært å lage. Han blir så glad hver gang, jeg liker å gjøre litt for mannen min også :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt hva du mener jeg, og er helt enig i poenget ditt. Jeg hater husarbeid like mye uansett, og det spiller liten rolle hvor mye tid jeg har til rådighet, for jeg velger å bruke tiden min på andre ting. Før delte vi på jobben i heimen, men nå har vi vaskehjelp, og det er noe av det beste vi har valgt å investere i på lang tid!

 

Jeg bryr meg lite om husmoremnene som ordner alt... selv synes jeg også det er koselig å gjøre litt for mannen, og middagen står ofte på bordet når han kommer hjem også, men passer det ikke den dagen, så får det bare være sånn! Og det har heller ikke mannen noe i mot (og han kunne bare prøvd seg å kommentere det... jeg har da et liv jeg også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg HI. Tror ikke alle disse prektige husmødrene her inne skjønte innlegget ditt, men du traff midt i blinken:) Her er det mange Bree. Hehehe.

Mannen min må pent nødt å støvsuge + ordne med litt klær. Mesteparten faller på meg, men er vel egentlig litt skyld i det selv. Han klarer jo ikke vri opp en skurefille en gang, så for at det skal bli bra, så må jeg gjøre det selv. Han hjelper meg heldigvis med matlaging. Hvis jeg rekker det, så gjør jeg det før han kommer hjem, men det er ikke noen selvfølge at maten skal stå på bordet når han kommer hjem. Er nesten litt bevisst på at den ikke skal være klar hver gang, er redd han skal ta det for gitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...synes det var et artig innlegg, jeg! :-) Heldigvis sier mannen min at min at jobben min er å ta meg av gutten vår nå. Det er det jeg får penger for. Husarbeid tar vi raskt sammen i helgene. (Setter så klart på en klesvask og støvsuger litt i ny og ne, men tar ikke hovedrengjøring...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg ikke har noe liv jeg da, siden jeg lager middag hver dag, og holder huset vårt rent og ryddig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det riktige er at den som tross alt er hjemme kan ta en større andel av husarbeid enn den som er på jobb hele dagen. Akkurat nå er mannen min hjemme med småen, og da gjør han mest - helt naturlig synes jeg. Hadde blitt ganske gretten om ingenting var blitt gjort på hele dagen med verken skittentøy, rot eller oppvask. Det tar da ikke hele dagen/uka å gå på babysang og babysvømming? Det må da være mulig å støvsuge et gulv innimellom mens babyen sover?

 

Om man vil bidra til å bli kvitt de stereotype kjønnsrollene, så får man fordele permisjonen bedre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, lener meg tilbake og føler meg pokker så heldig her. Mannen min er fransk kokk, så jeg slipper å lage katastrofe på kjøkkenet. Frokost på senga får jeg hver eneste helg også. Husarbeidet tar vi sammen, har aldri vært noe tema. Han behandler meg som en dronning, og påstår atpåtil at han liker det sånn.

 

"Han jobber og sliter tross alt hele dagen", hører jeg noen kvinner si.

Og det gjør ikke de? Å ta seg av en baby er tross alt en 24 timers "jobb", og som mange sikkert erfarer - ganske krevende til tider.

Å sitte på et kontor kan føles som rene fritiden i forhold.

Regnestykket blir ofte slik: Han jobber 8 timer. Kommer hjem og slenger seg på sofaen. Hun jobber 24 timer, og forventer ikke engang at de skal dele på husarbeidet.

Slik ville jeg aldri hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mannen din til å fortelle sine kolleger at hjemme hos dere prioriteres barnet over husarbeid og at kona hans har perm for å ta seg av barnet, ikke for å dulle med ham.

 

Utover det må da hver enkelt få ordne seg som en selv vil. Liker en å gjøre husarbeid synes jeg det blir feil å la det være bare fordi andre damer ikke klarer å ta den diskusjonen hjemme selv. Jeg er ikke av de som like husarbeid overmåtelig godt, så jeg og min mann har faktisk klart å komme frem til en arbeidsfordeling som funker hos oss (mye lik den hos dere). Men hva andre gjør kunne da ikke brydd oss mindre, andre damer får gjerne vaske til de stuper for min del, men jeg kommer ikke til å la det styre hvordan vi har det hos oss.

 

Dersom folk lærte seg å kommunisere litt bedre og være litt mer innstilt på deling hadde vi sluppet innlegg som dette, og forslag som tvungen 3-deling av perm. Det går an å snakke sammen, og ikke alle familier behøver være like. Men man bør kunne forvente av voksne folk at de kan komme frem til løsninger som begge (alle) parter er fornøyde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skulle nesten trodd det er det de mener.

Herregud sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det bare høres sløft ut. Og som en unnskyldning. Jeg har vært hjemme i ett år. Nå er veslemann i bernehagen og jeg jobber fult. Men har fortsatt huset i orden. Støvsuger, rydder, tørker støv, vasker klær, lager middag, rydder opp, ordner med gull gutten.osv. Syntes at når man er en familie og har barn må man ta litt ansvar og la det se rotete ut. Også viktig for barnet ditt, pga astma og andre bakterier. I tillegg til at han vil få et "feil" inntrykk av hvordan ting skal være. Nå ha jeg riktignok støv på hjernen og vasker hos andre når jeg er på besøk og. Det er en mellom ting som man i hvertdall burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så teite alle andre er som ikke er så flink som deg. Bakterier, nei og nei, vask dem bort før ungen får astma:)

Tror det er mange som ikke skjønner hva HI mener. De har i hvert fall svært dårlig humoristisk sans disse flittige husmødrene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...