Gå til innhold

fødselsforberedende kurs - ikke plass til meg.... Hva gjør jeg nå?


egalia

Anbefalte innlegg

hei. jeg har termin i august, og fikk vite at alle fødselsforbredende kurs på Ullevål er fulle. Jeg og sambo få ingenting... hva får man vite på slike kurs? hva bør jeg spørre jordmor om? og finnes det bøker jeg kan lese? (samme som fødselsdebatten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på Ahus, og var vel egentlig bare sambo som hadde nytte av det. Jeg har jo lest en del og fått vite mye her på BIM. Men kan jo tenkes av jm som du har har jobbet på et sykehus så ho kan gå gjennm smertelindring, fødselsforløp og når man skal ringe føden. Du kan jo ringe og høre om du kan få komme innom sånn at du har sett føseavd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er møkkadårlig gjort. På samme måte som det er dårlig gjort at noen ikke får jordmor pga dårlig JMdekning. Jeg fikk ikke fødselsforbredende kurs sist, fordi det var ferietid og få som var interessert i å betale for det privat... Endte i samtaler på sykehus med JM og fødselslege. Jeg hadde endel bekymringer og frykt før fødsel, og min JM og lege sendte meg!

 

Det finnes tilbud som er alternative til kursene som sykehus, helsestasjoner og JM har... I alle fall i Oslo vil jeg tro. Om du vil kan du gå på Yoga (pusteteknikker, meditasjon, konsentrasjon), lære Lamaze-metoden og andre "fødeteorier". Du kan spørre JM om dette. Hun bør vite - eller hjelpe deg å finne ut av det.

Ellers vil hun helt sikkert ha fødselsforberedende samtale med deg og far mot slutten av svangerskapet. Da går hun igjennom mye av det praktiske, gir råd og spør dere om deres innstilling og tanker om fødsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Gro Nylander's Mamma for første gang var en god bok. Hvis du leser den og snakk med noen som har født før så tror jeg ikke du trenger å vite mer før fødselen. Jeg var ikke på noe fødselsforberedende kurs, men følte meg trygg og "komfortabel" under fødselen.

 

Men ville nok ringt sykehuset og fått sett ei fødestue og hvordan fødevadelinga så ut. Greit å vite hva man kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...