Gå til innhold

Drikker dere vin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Må dette egentlig diskuteres? Kan man ikke gjøre som man selv vil ,og ikke på død og liv diskutere alt -som man vet likevel møter motstand- i et slik forum?Dere høres da alle ut som fornuftige mennesker som kan bestemme dette selv... Ingen normale mennesker drikker store mengder etanol i svangerskapet, på samme måte som man ikke overspiser el overdrikker andre ting.Feks kaffe,pepsi (pepsi max),sukkertøy etc.

 

Fertila skrev lenger opp at hun ble provosert av voksne mennesker som i graviditeten ikke kunne tilsidesette sine egne behov til fordel for barnets ve og vel. Unnskyld meg Fertila,men er ikke du smellfeit? Burde ikke du også tenke på det både nå og ihvertfall før du ble gravid?Eller er svangerskapsdiabetes, vanskelig fødsel med trange forhold og relativ immobilitet greit? Jeg vet ikke hvem du er men har sett deg inne pa 90+ debatten tidligere.

 

Jeg synes ikke alkohol smaker godt i graviditeten,men alt av biologi/fysiologi/obstetrikk jeg har lest i mitt 6årige studie sier ingenting om dysmorfe barn, skader i sentralnervesystemet el retardasjon etter et par glass vin på slutten av svangerskapet.Man skal være en del på fylla el ha daglig inntak for i det hele tatt a forårsake føtalt alkoholsyndrom.Men igjen, de aller fleste greier vel å holde seg unna alkohol disse månedene av livet man er gravid.Like greit å være kjørbare når man er unfder omstendigheter,eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym!

 

Dette har jo vært en helt fin diskusjon, ingen krangling, ingen kjefting eller negativitet ovenfor hverandre. Hvorfor i alle dager skal du komme med et slikt innlegg og ødelegge en helt ok diskusjon? -Og i tillegg angripe enkeltpersoner på den måten!

 

Jeg har stilt spørsmål ovenfor, anonymt, om hva som er bra med vin og hvorfor det blir anbefalt fremfor andre alkoholholdige drikker. Jeg har spurt fordi jeg lurer.. Hva hver og en ønsker å gjøre, er opp til dem. Jeg tar mine valg; Når det gjelder alkohol, røyk, mat, trening, mannfolk, barneoppdragelse og livsstil. De valgene må jeg også stå til ansvar for.

 

Tror de fleste er som meg, men det er jo faktisk ok å høre andre sine meninger i blant. Det er sikkert også derfor HI har lagt ut dette innlegget.

 

Hvis du er ute etter å få diskusjonen i en annen retning, tror jeg kanskje du har klart det nå.... (jeg lar meg i allefall provosere; Går høygravid og lei og bare venter på fødsel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket innspill og andres meninger, og det har jeg fått. VI er voksne mennesker ettersom vi har klart å få barn i magen, og vi har ulike oppfatninger av hva som er galt og riktig. Jeg stilte et spørsmål i første innlegget, og det var synspunkter ifht mitt eget jeg ønsket. Det er jo greit å vite hva andre mener -synes jeg. Det er vel derfor vi går inn på dette forumet, for å diskutere/få råd/nysgjerrighet osv.

 

Lykke til videre med svangerskapene deres damer. Nå er vi snart ferdige -Heldigvis!!! Gleder meg ikke mest av alt til å drikke vin, men til masse annet det fører med seg når man setter et lite barn til verden -Hvis alt går bra da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger tatt et glass vin til maten, og har nytt dette ENE glasset. Det er aldri påvist at et glass vin skader fosteret. Hadde jeg vært redd for det, hadde jeg selvsagt holdt meg unna, så godt med vin er det ikke. Alt med måte som det heter, tror derimot det er mange andre ting som er mer usunt, som masse sukker, kaffe, usunn mat, ingen trim osv.

 

Kjære Nille kos deg med et glass vin du, og

Lykke til med fødslen ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke anbefalt å drikke under svangerskapet. Verken i 1., 2. eller 3. timester.

 

Leger som anbefaler gravide å drikke vin mot slutten av svangerskapet, har tydligvis ikke oppdatert seg noe særlig de siste årene.

 

Jeg ville ikke ha drukket. Kanskje er jeg prippen, men det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære anonym som syntes jeg var for krass angående min frusstrasjon ovenfor folk som absolut skal finne gode argumenter for å drikke alkohol under graviditeten.

 

1. ja jeg veier over 90 kg, men er ikke smellfeit...bare innimellom når jeg er i dårlig humør.

 

2. jeg er ved utmerket helse, perfekt blotrykk, jernlager hormonbalanse etc har heller ikke sv. skap diabetes.

 

3. jeg er utdannet pedagog og har i flere år jobbet med båded såkalte vanlige barn og barn med spesielle behov, deriblant ban med funksjonshemninger pga at mor har drukket alkohol under sv.skapet. Så ejg vi absolutt hevde at jeg er svært så kvalifisert til å uttale meg om saken.

 

og ikke minst så mener jeg at voksne kvinner som kjemper med nebb og klør over sin rett til å drikke alkohol under sv.skapet kanskje burde tenke seg om hvorfor alkohol er så viktig for dem at de ikke klarer å utstå tanken å være foruten i 9 måneder.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke vin, jeg. Er heller ikke så fan av alkohol i svangerskapet - babyen kommer når den er klar uansett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er over termindatoen og akkurat nå skal jeg ta meg et glass rødvin-blir herlig:) Har ikke rørt alkohol tidligere i svangerskapet, men har ingen betenkeligheter med det glasset jeg skal kose meg med nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer.

Og som om vin er bedre enn annen alkohol?

Da man er usikker på hvor store mengder ALKOHOL som skal til for at det KAN oppstå skade, er det anbefalt å være avholds i sv..skapet. Og du som har studert i 6 år, kanskje på tide å kreve oppdatering på diverse felt innen obstetrikk. I min lærebok står det bl.a. som følger:

"Som en god regel bør den gravide holde seg unna alkohol. Den nedre grensen for risiko for fosterskade ved inntak av alkohol er ikke kjent. Dokumentasjonenom skadevirkningen av alkohol som er tilført fosteret, er stor. Skaden kan oppstå i hele svangerskapet."( "Svangerskap, fødsel og barseltid", Inger Eide Haugen, ad Notam, Gyldendal.

 

Hvorfor ikke ta sine forholdsregler?

Selv synes jeg ikke det er noe å diskutere, man har jo det offentlige helsevesenets anbefalinger å gå etter og så tar man sine valg på bakgrunn av ens egne vurderinger, men husk; de er dine egne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir anbefalt å spise biff og drikke rødvin for å sette igang fødselen, men det er ikke det fødselen starter av (hvis man er moden da), det er, sorry uttrykket, knullinga etterpå, som er en følge av alkohol innabords det:o) Det sa iverfall min jordmor til meg, og det syntes jeg var ganske logisk:o) SÅ JENTER, DROPP VINEN OG HOPP I KØYA ISTEDET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...