Gå til innhold

Hjelp!!


Annette21 og engelen Marius

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor i går og fikk vite at det er stor sjangs for at lillemann ligger i seteleie! er 34+2 så hun ringte direkte til sykehuset og fikk ordnet tid til ultralyd om 2 uker. sitter å tenker og tenker på at tenk hvis han ligger med rompa ned, hva skal jeg da gjøre? vil ikke føde vaginalt, men er også redd for keisersnitt, men en av delene blir det jo uansett.. skal til legen min på mandag, og det blir spennende å se, for det han mener er hodet mener jordmor er rompa.. noen som har noen forslag om hva jeg burde gjøre dersom han ligger i seteleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men så var det det å snu da, har hørt/lest en del skrekkhistorier der om at det gjør vondt osv.. er vell der akupunkturen kommer inn, men uffda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så voldsomt mye erfaring på området, men min kjære søster fødte i hvertfall sin førstefødte i en setefødsel og så langt jeg fikk høre gikk det veldig greit. Det var i hvertfall ikke så mye mer komplisert enn en vanlig fødsel.

 

Man får forøvrig god oppfølging på sykehuset, så jeg vil råde deg til å lytte til de råd du får der (og ikke bekymre deg for mye). Det ordner seg nok skal du se. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slapp av og hvil mye, la noen massere magen din rolig og lett i store sirkelbevegelser... det gjorde vi og ungen snudde seg natt til UL -avtalen i uke 36. skal si det var et rabalder inni der når han snudde seg så seint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mna får nåler som stimulerer til at babyen snur seg spontant. er bla en del forskning på dette i danmark der resultatene er oppløftende. jeg fikk nåler satt i uke 38 (!) sist, og natten etter snudde han seg. det var ikke så behagelig siden det var så pass sent, men verdt det for han ble født med hodet ned:-)

 

setefødsel er stort sett greit nok det. men det ER en del flere komplikasjoner koblet til det å føde i sete. om man overhodet kan føde i sete avhenger av hvordan seteleie babyen har. sitter han feks som buddha inni der, må man ha ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

 

jeg vil bare si, at jeg anbefaler da keisersnitt...Min førstefødte lå i seteleie, og det var lenge snakk om hva man kunne gjøre, hva slags risikoer som var ved vaginal fødsel etc.. Jeg var til endel kontroller på sykehuset for å sjekke både om bekkenet var romslig nok til at barnet kunne komme med rompa først, og om det evt kunne være aktuelt å prøve å snu barnet... Vil bare si at bekkenmålene mine var bra nok. Men ifølge målingene de tok av barnet på u.l., så så det ut som hun kom til å bli over 4 kg... Litt fakta om setefødsel: Selve åpningstiden tar lengre tid, siden rumpa til babyen er mykere enn hodet, og du får ikke samme press ned... Du får uansett epidural, fordi det er en komplisert fødsel. De klipper deg endel opp nedentil, for å få plass til tang for å hjelpe hodet til barnet ut til sist. Komplikasjoner som kan skje med barnet, er at navlesnoren kommer i klem, og det blir da hastverk med å få barnet ut. Om den kommer i klem mer enn fem minutter, får den surstoffmangel, og kan ende med hjerneskader. Det blir nesten som en liten operasjon å regne "der nede" uansett, og jeg vil da heller råde deg til keisersnitt om barnet ikke snur seg. Det er tross alt best for barnet i den situasjonen. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om noe galt hadde skjedd med datteren min! Det jeg har fortalt deg her, er det jeg fikk vite av min lege og jordmor, de vil jo selvfølgelig ikke råde meg til keisersnitt, men de måtte jo opplyse om komplikasjonene som kunne skje underveis. Men u.l. målinger er ikke til å stole på, for de trodde jo at hun kom til å bli over 4 kg, og hun veide ikke mer enn 3040 gram. Jeg angrer ikke en dag på at jeg tok K.S. , det var det valget vi tok fordi vi ville det beste for barnet. Selv hadde jeg jo vondt i en stund etterpå, men ikke mer enn at jeg syntes det var verdt det! Var jo bare første uken som var veldig vondt igrunn. Keisersnitt er jo vondt etterpå, jeg skal ikke lyve om det, men du får smertestillende så mye du trenger på sykehuset, og når du er klar til å komme hjem har det jo allerede grodd bra... Man blir litt "hemmet" i noen uker etter KS, fordi man kjenner jo ømhet i såret. Og man er redd for å ta i for mye. Men Jeg ville valgt det igjen... Men du har jo krav på opplysninger om setefødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke verken forsøkt å få lege til å snu baby, eller føde vaginalt. Går selv til en spesialist i gynekologi og vet at han fraråder setefødsel pga stor risiko for babyen.. Gå for keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...