Gå til innhold

Tiden etterpå


Babykilo

Anbefalte innlegg

Jeg ville bare si litt om min fødsel, eller ikke selve fødselen, men tiden som fulgte. Det forsvinner litt i bevisstheten til gravide, tror jeg.

Fødselen min gikk helt greit, klart det var vondt, men helt overkommelig, og Martin på 3 kg ble født 1.juni. Et par timer etter dette sjekket vi inn i det famøse pasienthotellet på Ullevål og var temmelig overlatt til oss selv. Det var ganske traumatisk. Det var natt og 1 jordmor på 19 damer med nyfødte. Jeg prøvde som best jeg kunne å amme, og det er ikke så lett faktisk. Jeg endte opp med såre brystvorter, blod og gørr, og grusomt vondt å amme.

Generelt var jeg/vi lei oss, redde, usikre og ensomme og da vi dro hjem var vi ikke så høye i hatten da heller. De første to ukene var gudskjelov faren hjemme, ellers hadde det ikke gått.

Kort sagt, ikke tro at alt er over når bare fødselen er overstått. Ikke tro du er gal hvis du innerst inne ønsker at du aldri fikk barn (det går over). Ta i mot all hjelp du kan få. Jeg har ikke et supert forhold til min mor, og skulle klare dette selv, men det var så deilig å ha henne litt her.

Gutten er fem uker nå,og selvfølgelig vidunderlig! Jeg er sliten og trøtt og fremdeles usikker, men det går bedre hver dag. Og hvis du er en av disse superkvinnene som strutter av morslykke og ammer som en foss første dag, er jo alt flott, men regn med at det ikke er helt sånn. Og lykke til til alle dere håpefulle gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du delte dine erfaringer, alt blir mye bedre hvis en er forberedt på at det kan være tungt i tiden etterpå, både mht amming, følelser for barnet, usikkerhet etc. Er en forberedt er det nok lettere å takle, eller tenke at det går over, be om hjelp osv.

 

Har hørt at folk har veldig forskjellige erfaringer med pasienthotell, noen føler seg alene, andre synes det er helt fantastisk. De har ikke pasienthotell der hvor jeg skal, og er egentlig glad jeg skal på vanlig barselavd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si MAS; MAS og MAS på jordmødrene/barnepleierene på sykehuset før du drar hjem. Spør om alt du lurer på, ikke bry deg om sure svar, mas til du føler at ammingen er en ting du mestrer. Personalert på sykehuset har mange de skal hjelpe og maser du ikke så vet de ikke at du trneger hjelp!

 

det er i allefall min erfaring, maser du får du hjelp. tier du stilt blir du sett på som om du klarer det meste selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg fødte følte jeg at ikke behøvde å mase for å få hjelp. Det var stadig noen innom for å høre om det ikke var noe vi trengte hjelp til eller lurte på. Fødte på AHUS, og var kjempefornøyd med oppfølgingen i 12.etasje. En venninne fødte nr 1 på ullevål og nr. 2 på Ahus og var mest fornøyd med oppfølgingen på det siste stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...