Gå til innhold

Noen som har peiling..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag,og fikk beskjed om å begynne å ta jerntabletter.Så jeg sendte sønnen min på apoteket for å kjøpe,og da kom han hjem med noe som het Prevent..Folat+jern+c.Brukes under svangerskapets første trimester ved behov for jern.

Men greia er at jeg er i siste tri nå...så da lurer jeg på om det har noe å si?

Fikk også beskjed om å ta to hver dag,men på boksen her står det en om dagen,og at det ikke bør overskrides.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte mindre mg jern i blandingstabletter. Jeg ville sjekket hvor mange mg det er i bokser som inneholder bare jern. Som regel står det på boksen 1 stk hver dag men dette er ment som en normaldose uten at legen har forskrevet noe annet til deg. Når legen har sagt at du skal ta 2 stk så menes det 2 stk av den sorten som ikke er kombinertpreperat: mange vitaminer og/eller mineraler i en og samme tabelett. Husk å ta C-vitamin i tilegg, da får kroppen tatt opp all jernet i tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som vanlige jerntabletter er på 65mg,mens det i disse bare er 27mg jern,90mgc vitamin og 400mcg folat.

Så da må jeg vel ut å kjøpe nye jeg da.100kr rett i dass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ringt apoteket og spurt? eller legen din? det er mange ganger det står en dose, men der man i samråd m lege kan ta dobbel. feks står det på mine multivit at man skal ta en per dag. jeg har blitt ordinert to til dagen av legen min i perioder. hadde sjekket det opp hvis jeg var deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt for lite jern i de til at du har noen nytte av de den siste tiden nå. Må ha duroferron to om dagen. Ikke drikke te eller melk sammen med de, men helst drikke juice eller ta c-vit sammen med de for best oppsuging. Te og melk hemmer opptaket av jern både fra maten du spiser og fra jerntablettene. (nettopp vært på kurs..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...