Gå til innhold

Svangerkapskontroll i 3. trimester... Lurer?!


annlee

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen...

 

Hvor ofte er det vanlig å gå til kontroll i slutten av svangerskapet? Er 33+2 og var på kontroll idag. Jeg har ikke vært på kontroll siden 12.mai, og legen satt meg opp til ny kontroll i slutten av juli. Er ikke det litt lite når jeg har termin 15. august?

 

Hadde vikarlege idag, og jeg sa ifra at jeg ikke gikk til jordmor, men alikevel så lang tid mellom kontrollene...

Håper noen kan svare meg:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

her e d vanlig å gå hver 14 dag den siste måned, altså uke 36,38,40.Nå har jeg termin 14 juli,så jeg vet ikke hvor ofte jeg må gå hvis jeg går åver.Mens hvis du ligger i faresonen for f.eks svangerskapsforgiftning osv, vil du sikkerrt bli fulgt opp bedre å oftere.Mener å huske på at jordmor sa til meg sist at jeg hadde et så greit svangerskap, så jeg ikke trengte å gå oftere.

dette kan jo varierer fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspkt. er det kontroller i uke 32, 36, 38, 40 og ev fortløpende om en går lengere. Er det noe ekstra, eller en føler at det er litt lite, så får en oftere kontroll.

 

Jeg har asthma, og får komme inn på timen om jeg har behov for det. Men foreløpig har jeg hatt et helt normalt svangerskap, og har derfor ikke hatt behov for flere kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På svangerskap kurs så jordmor at før reglene var etter uke 36-hver veke, men nå er det 1 gang i 2 veker

Jeg har fått samme problem

Har gått bare til lege, hadde lyst å gå til jordmor til slutt

Men nå er det ferietid!!!

Både legen min og jordmor sam har kontroller er på ferie

Hadde no på fredag ikke så kjekt mottakelse av vikar,

måtte vente nesten 2 timer i gangen med innesnengt luft fo å ha kontroll i 10 minutt, fikk hodepine etterpå :-(

Dei har det travelt nå i ferietid , så gidder jeg ikke å sitte og vente på

legekontor hver uke når jeg føler meg så bra!

Blir bare dårligere av å sitte der! Denne stressen trenger ikke babyen

 

har termin 25.07, jordmor kommer fra ferie 26.07

har planer å komme til hun på helsestasjon, hvis det blir overtid på meg

Håper ikke det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra og med uke 36 eller 37 begynte jeg å gå til kontroll hver uke. Før det var det bare hver 4. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt drøyt at du skal vente til slutten av juli... Du skulle hatt en kontroll innimellom der.

I følge Sosial- og Helsedirektoratets anbefalinger fra 2005 skal du ha kontroll i uke 24, 28, 32, 36, 38 40 og 41.

 

Jeg har vært på kontroll en gang i mnd frem til uke 34, så uke 36, 37, 38 og 39. Skal igjen neste uke dersom det ikke har skjedd noe innen den tid (har termin 1.juli:-)

 

Helsevesenet tar også ferie og det går desverre utover oss gravide (og andre). Men som ofte ellers får du ingenting om du ikke roper høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har sikkert fikk ikke kontroll før slutten av juli

på grunn av ferien av personalet

 

Men jeg kunne få det med vikar, bare har ikke lyst

å sitte og vente, var så irritert og sint sist :-(

Spesielt for legesekretær, som ikke sagt fra at det

er 2 skadete som kom og det er forsinkelse

ut av skjema 1,5 time :-(

 

Egently har lyst at alt skal være ordentlig

Lurer på at jeg overlever uten kontroll

siste 4 uker 37-40

Føler meg bra , alle prøvene i orden var alle gangene

 

Vet ikke hva skal jeg gjøre...

 

Hav synes dere?...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...

Bekymrer meg sikkert unødvendig for jeg har hatt et ukomplisert svangerskap, men liker å være på de sikre siden...

Go helg til alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...