Gå til innhold

Dere som røyker enda...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg Vet det er vanskelig å slutte, jeg røykte selv da jeg fant ut at jeg var gravid, men klarte å stumpe røyken 3 dager etter positiv test.

Og har ikke tatt en røyk etter det heller. Jeg er kjempestolt.

 

Men kjenner at suget begynner å bli større nå men det har gått litt sport i det for meg nå. Jeg tenker jøss 3 mnd uten røyk nå og skal ikke begynne igjen. Skal heller ikke starte igjen når babyen har kommet ut. Jeg klarer å slappe av mere uten røyken og det er godt.

 

Lykke til jenter dere klarer å slutte det er jeg helt sikker på. Perfekt annledning til å slutte syns jeg.

 

:):):):):):):):):):):):):):):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må også hive meg på her, som tidligere røyker (rart å kunne si det). Jeg har røyka i 10 år, mer eller mindre, men er også en av de som ikke har tatt en sigarett etter jeg testet positivt.

 

Må si jeg er veldig glad jeg ikke tok en etterpå, eller tenkte at jeg skulle trappe ned og sånn. Da er det nok mye vanskeligere å slutte, fordi man allerede på en måte har "gått over streken". Noen som kjenner seg igjen?

 

Jeg vil spre oppmuntring til alle som røyker her inne: ta en uke av gangen, - når du har holdt deg en stund tenker du iallefall at du ikke må ødelegge. Jeg lover at dere klarer det, for det sitter i hodet. Nå tenker jeg nesten ikke på røyk lengre. Føler helsen er mye bedre!

 

Lykke til! Dere klarer dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niko el beni skrev:og til deg som er anonym fordi det er samboers konto:

vil gå ut i fra at du er gutt/mann og derfor synes jeg ikke du er rett person til å utale deg!!! dette kommer aldri til å bli et spørsmål for deg, og da er det jo jæv... lett å utale seg!!!

 

At du blir provosert at folk sier det bare er å slutte skjønner jeg godt, for det er bare å slutte. Det er snakk om hvor mye en ønsker å slutte. Alt sitter i hodet. Noen komenterer at jeg ikke vet hva jeg snakker om, dette er tull.

 

At dere ikke finner motivasjon til å slutte etter at dere blir gravide, provoserer meg. Hvordan skal dere noen gang greie å slutte da? Dere har et uskyldig barn i magen dere blåser røyk i lungene på hver dag. Røykere er og har alltid vært svært egositiske. Røyking er ut.

 

En får bøter av å ha usikrede barn i bilen, det burde vært også vært ulovelig å røyke ved graviditet. En skulle tro slike lover er unødvendige, men debatten viser at det er mange uintelligente fremtidige mødre her.

Det mest oppsiktsvekkende er at dere til om med forsvarer dere, og kommer med argumenter for å fortsette å røyke. Dere burde holdt dere i skammekroken.

 

Utdrag fra British Medical Journal 2005;330:499: Det oppsiktvekkende ved studien er at risikoen for at barnet får lavere IQ kun avheng av morens røykevaner. Ingen av de øvrige faktorene spilte noen rolle. Det var også en nær sammenheng mellom hvor mye moren røykte og barnets intelligens. Røyking sent i svangerskapet ser ut til å være mest skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg røyker! Ja, jeg skammer meg! Og JA! Jeg har VM i dårlig samvittighet! Jeg har ingen god unnskyldning for å røyke, jeg kan på ingen måte forsvare det! Men til alle dere som kommer med pekefingeren og moraliserer - DRA TIL H.....E MED DERE! Hvis dere tror at dere har høyere inteligens enn oss som røyker - think again!Ærlig talt, les dere egne innlegg igjen, ikke kan dere skrive riktig, ikke kan dere bygge opp setninger riktig - hvor var iq'en sa dere? Tror dere virkelig at det er en eneste en av oss røykere som tenner røyken UTEN dårlig samvittighet? Vi er smertelig klar over at det er skadelig, vi er smertelig klar over at vi ikke bør røyke og vi har hørt alle argumentene før!

 

Og til alle dere som signerer med anonym - HALLO!?! Stå for det dere mener da! Voksne mennesker som oppfører seg som fjortiser! Og til deg som signerer med anonym fordi du bruker samboers konto - HALLO!?! Skriv et nick for deg selv på slutten av innlegget - ikke kom med en syltynn forklaring som bare ikke holder vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det å ha dårlig samvittighet når man allikevel fortsetter å røyke da..? Ting blir ikke bedre av det. Gjør noe med det isteden.

Skjønner dere røykere blir provosert av endel av disse innlegga. Men jeg hadde vel aldri for mitt bare liv turt og prøve og forsvare meg selv og andre røykere. Da hadde jeg nok heller holdt kjeft tror jeg.

Det er kansje en grunn til ay folk velger å være anonyme her inne.

Kan være greit å ikke bli uglesett hvis man velger å skrive noe på de andre trådene her inne.Godt er det også at det ikke er så ampert på de andre trådene her inne. Men synes faktisk det er greir akkurat her.

Fint at så mange har sterke meninger om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattos: Og likevel fortsetter du å røyke. Om du røyker med eller uten dårlig samvittighet har eller lite å si for barnet i magen.

 

Her er alle anonyme, uansett nick. Nattos, f.eks, det er like anonymt som Anonym. Du sporer bare av debatten og blir usakelig. Hva har mitt nick med saken å gjøre. Tror du intelligens har noe med hvordan en bygger opp setningene i et forum?

 

Det er fakta at de fleste som røyker har lav utdanning eller har yrker med lav status.

 

Jeg har ikke tenkt å synke ned på ditt nivå med å be deg dra til helvete, du finner veien selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA VEL! Da jeg begynte å lese innlegget ditt over syns jeg at det var positivt at du sa du hadde dårlig samvittighet og at det ikke fantes unnskyldninger for at man røyker.. Men så går du videre til personangrep og usakligheter som lett kan tolkes som et forsvar! Jeg har problemer med å forstå hvorfor det er interessant for denne diskusjonen hvorvidt man har korrekt setningsoppbygging... Formålet med denne diskusjonen, slik som jeg har tolket det, er å lufte tanker og meninger rundt det å røyke under svangerskapet. Ikke alle er i besittelse av samme kunnskap rundt dette temaet og vi har alle våre tanker om dette temaet. Det er jo mulig at synspunktene til en person blir formulert på en slik måte at det får en annen person til å se på dette temaet i et annet lys.. Man bør kunne være åpen for å se ting fra en annen vinkel!

 

Når det er sagt, har det virkelig noen betydning om man signerer med anonym? Man vet jo ikke noe mer om en person om de kaller seg selv for et oppdiktet navn.. Ærlig talt...

 

Til slutt vil jeg bare si at det er enkel psykologi, at når noen føler seg truffet og vet at de tar feil, så går de ofte til angrep mot andre for usakelige og irrelevante ting. Og Nattos, du virker å være veldig opptatt av å gi inntrykk av at du er intelligent, men ærlig talt, dette var vel ikke det mest intelligente innlegget jeg har lest...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare supplere med fakta fra Gro Nylanders bok, kanskje det allerede er nevnt. Jeg synes det er ganske alvorlig. Røykere får oftere blødninger, infeksjoner og for tidlig fostervannsavgang og morkaken løsner lettere slik at barnet ikke kan klare seg i livmoren (På vei, s. 58). Hun skriver også at både alkohol og røyking antakelig er mer skadelig for fosteret enn narkotika (s.63). Synes dette er sterk kost.

 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å slutte, men jeg håper ikke dere tar andres røyking som bekreftelse på at det ikke er så ille at dere gjør det selv. Å leve med eventuelle konsekvenser av dette, vil jeg tro er tøffere enn å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

"Hvis dere tror at dere har høyere inteligens enn oss som røyker - think again!

Tror dere virkelig at det er en eneste en av oss røykere som tenner røyken UTEN dårlig samvittighet? Vi er smertelig klar over at det er skadelig, vi er smertelig klar over at vi ikke bør røyke og vi har hørt alle argumentene før!"

 

Nettopp av disse grunnene vil jeg si at dere er litt dummere enn oss som har klart å slutte! Når dere alle er så smertelig klar over alt, hvorfor fortsetter dere da å røyke? Er ikke det litt dumt, kanskje..

Ja, jeg påstår at folk som "ikke klarer" å slutte NÅR DE ER GRAVIDE har litt lavere inteligens enn de som faktisk stumper røyken, for å hindre at uskyldig og ufødt liv kan utsettes for sykdom og fare! Jeg påstår også at det ikke finnes noe som heter "ikke klarer å slutte". Røykeavhengigheten sitter i hodet, det er faktisk bare å bestemme seg for å klare det. Dette vet jeg fordi jeg sluttet selv etter 12 år. Ja, det er vanskelig, men slett ikke umulig! Når barn i magen heller ikke er god nok motivasjon for å "ikke klare" å slutte å røyke, nei da må jeg bare si sorry røykere DET ER FOR DUMT!

 

Jeg er kjempeglad for at så mange engasjerer seg i debatten! Jeg har IKKE dårlig samvittighet for noe - heller ikke for at jeg velger å være anonym!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattos, og du snakker om å ha høy iq og tolerans når du skriker ut dra til #"¤"#"%... hehe dette viser vel mer hvor frustrert du er over at du ikke har noe du kan motargumenter med ! Jævlig vittig ! Røykere vil alltid tro de er bedre og istedet for å slutte, finner de på unnskyldninger - klassisk, helt ærlig ? jeg er så vant til det, og jeg er drittlei sytet deres ! Røyk og sørg for tidlig død om dere vil, MEN ikke dra inn uskyldige fostre...herregud !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg der anonym!!

 

Og til alle dere som virkelig ønsket å bli gravide, og nå er blitt det og fremdeles røyker. Så syns jeg det er ille at dere ikke har sluttet å røyke!

Jeg røkte selv når jeg ble gravid, men sluttet selvfølgelig når jeg fikk vite det. Og røyke mildere røyk er bare tull!! Røyk er røyk!!!

Det hadde nok ikke vært like lett å slutte, hadde jeg ikke vært gravid. Da er det jo lettere å bare ta den ene.. Men nå som det er et liv inne i magen min, har jeg bare ikke samvittghet til det. Da går det ikke lenger bare ut over meg. Har noen av dere sett hva som skjer med et foster når mor røyker??? Kanskje dere hadde sluttet da!

Hvis dere som røyker hadde hatt så dårlig samvittgihet som dere skriver, så hadde dere sluttet for lengst!!! Så det er bare piss av dere å skrive!

 

Det burde jo vært den beste grunnen i verden for alle røykere, og sluttet da når man ble gravid... Det syns hvertfall jeg!

 

Ønsker dere alle lykke til, og håper dere klarer å slutte snart!!! :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til alle dere som virkelig ønsket å bli gravide, og nå er blitt det og fremdeles røyker. Så syns jeg det er ille at dere ikke har sluttet å røyke!

Jeg røkte selv når jeg ble gravid, men sluttet selvfølgelig når jeg fikk vite det. Og røyke mildere røyk er bare tull!! Røyk er røyk!!!

Det hadde nok ikke vært like lett å slutte, hadde jeg ikke vært gravid. Da er det jo lettere å bare ta den ene.. Men nå som det er et liv inne i magen min, har jeg bare ikke samvittghet til det. Da går det ikke lenger bare ut over meg. Har noen av dere sett hva som skjer med et foster når mor røyker??? Kanskje dere hadde sluttet da!

Hvis dere som røyker hadde hatt så dårlig samvittgihet som dere skriver, så hadde dere sluttet for lengst!!! Så det er bare piss av dere å skrive!

 

Det burde jo vært den beste grunnen i verden for alle røykere, og sluttet da når man ble gravid... Det syns hvertfall jeg!

 

Ønsker dere alle lykke til, og håper dere klarer å slutte snart!!! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til røykerne:

 

DERE MÅ BARE RØYKE!

 

Hold på helt til dere dør av kols, lungekreft, hjerte-kar lidelser eller gud vet hva!

 

HVIS BARN I MAGEN IKKE ER GOD NOK GRUNN ELLER STERK NOK MOTIVASJON TIL Å SLUTTE, KLARER DERE DET ALDRI!

 

Håper dere rekker å lære barna deres noe fornuftig før dere dør - husk å kjøpe nok astmamedisiner til dem!

 

Hilsen en stolt ikke-røyker, som røyka i 13 år før hun slutta!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RØYKERE LUKTER VONDT !

(jeg har selv vært en av dem)

 

Får håpe barna til røykerne blir mer inteligente enn mammane sine.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan bare si en ting :

dette har gått for langt nå...jeg er ikke på noen sider i dette tilfellet...

røykere og ikke-røykere dere er like gode på personlig angrep, og selv forventer jeg at dette innlegget ikke blir særlig bra mottat...

 

jeg er sterkt imot røyking undersvangerskapet, men jeg er også kjent med at det å slutte å røyke er ihvertfall noe av det vanskeligste jeg har gjort!

jeg har selv en venninde som gikk ut å røyka rett etter hun hadde sett barnet sitt på ultralyd undersøkelse...og det vekka uro i meg!

 

nå som jeg har sett min lille hadde jeg aldri klart å rørt noe som kan skade henne! og gudene vet hvor mye jeg unngår bare for at hun skal ha det bra...jeg tviler faktisk ikke på at dere alle vil bli gode mødre, men kan dere ikke starte med å stumpe røyken da? det ligger faktisk i hodet, og vil du det sterkt nok, klarer du det....!

 

jeg vet at nå kommer det nok kmye kritikk og helt ærlig driter jeg i om jeg blir intleggent eller må dra meg til helvette pga dette innlegget, for hvis dette kan få en av dere til å slutte har jeg klart det jeg ville frem til...barnet deres OG DERE fortjener en bedre fremtid enn dette!

 

har selv vært røyker, jeg røyka i 8 år, og er 19 år i år...jeg vet at det er vanskelig men ikke uoppnåelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det innlegget der det ble henvist til en undersøkelse eller påstand om at ikke bare en røykende mors barn, men også barnebarn har økt sjanse for å utvikle astma. Det har jeg aldri tenkt på, men skremmende er det jo...

 

I neste innlegg ble det spurt hvorfor stadig flere barn får astma, når stadig flere stumper røyken..

 

Tenker i mitt stille sinn at det nok er for tidlig å se effekten av dagens "hets" mot røykere, og politikken der røykere mer eller mindre "tvinges" til å slutte. Det er som sagt mange senvirkninger av røyken, selv om det å slutte umiddelbart fører til bedre helse, og øker sjansen til forlenget liv.

 

Stemmer den teorien om at en røykers barnebarn også har økt risiko for utvikling av astma, tar det jo faktisk 2- 3 generasjoner å se virkingen. Hvis dagens kvinner røyker, vil både barn og barnebarn ha økt risiko for astma. Det er først når oldebarna blir født man kan merke nedgang i antall astmatilfeller... Huff det er mange år fram i tid, det.

 

Stemmer teorien, er det jo ikke så rart at astma øker blant barn. For dersom barnas bestemødre røyket, er det jo effekten av det vi ser i dag. Dagens bestemødre var kanskje gravide på 60 - 70 - og 80-tallet, og det er klart at det var en annen holdning til røyk før, da mange av disse var gravide. Tidligere var det vel meste menn som røyket, men kvinner har stadig tatt etter dem, og flere tiår, fram til i dag, har faktisk andelen av røykende kvinner økt. Det er derfor kanskje ikke så rart at antall astmabarn øker.

 

Får håpe dette ikke stemmer, men det får vi evt ikke vite før vi selv blir gamle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...