Gå til innhold

Hva slags regler har dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva slags regler har dere i huset? Vi har to barn på 6 og 9 år og synes vi virker strenge ift andre foreldre .. jeg synes nå virkelig ikke det?

 

Noen regler vi bruker:

 

Rundt matbordet skal man sitte nogenlunde rolig og gjøre en innsats for å spise opp. Tvinger ikke maten ned i halsen deres, men å bare fly i fra bordet på impuls for å komme tilbake 20 minutter senere etter mer mat er uaktuelt.

 

Leggetid: Når de har lagt seg så kan de lese en bok eller leke litt, men KUN om de er i senga og det ikke er noe bråkete. Blir det til at de går rundt på rommet sitt etter leggetid, skrus lysene av og det er natta med en gang.

 

Om vi skal et sted på besøk foreks, så har vi en uskreven regel: begynner de å krangle/bråke i baksetet og ikke hører etter en advarsel, så snur vi rett og slett. Jeg mener man ikke kan godta at det ene barnet revner opp i sinne fordi det andre barnet ser ut "feil"vindu? Da er helvette i gang og det orker vi ikke.

 

Er ikke dette bare helt vanlige regler de fleste husstander har?

 

 

 



Anonymous poster hash: 01014...d69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er like 'strenge' som dere :) Føler at flere og flere familier er mer for fri oppdragelse. Noe som heldigvis både mannen og jeg er i mot. Grensesetting og åpent dialog er mer oss.

 

Anonymous poster hash: 65b47...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske likt som dere, bortsett fra det med bilen. Hvis vi er på vei i besøk er det gjerne ikke først og fremst for barnas del, så vi vil ikke la kranglingen gå ut over familien som venter besøk.

 

Ellets har vi null ipad og null Nugatti hverdagen. Godteri kun på lørdager. Alle må smake på alt vi har til middag.

 

Anonymous poster hash: 30390...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner er normalt og en selvfølgelighet.

Her sitter vi ikke nogenlunde rundt bordet engang, her sitter vi pent og ordentlig. Etter ungen er i seng er det ikke noe leking eller lesing heller, da er det natta.

Om han går tidligere i seng kan han lese, men kl 21 er da lysene slukkes og døren som nesten lukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn. Tvillinger på 7 og en 9 åring.

 

Jeg orker ikke masse bråk inne da får de gå ut. Ungene kan leke på rommet eller i kjellerstua. I stua kan de sitte med roligere aktivitet som brettspill, tegning, perler.

 

De trenger ikke spørre om å spille se på tv hvis de ikke har vært ute hele dagen. Vi slår tidligst på tv kl 17. Da får de velge mellom spill eller tv.

 

Når vi får besøk av unger som er veldig høylyte inne får jeg liten lyst til å ha dem på besøk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annerledes her, vi har 4 barn og må ha litt regler og struktur ellers hadde vi ikke overlevd 😉

 

Men er du sikker på at det er reglene barna reagerer på? Det kan være de reagerer på håndhevingen av dem...

 

Når mine barn sier at noen er strenge, f.eks en lærer, så er det ikke pga regelen, for reglene er stort sett like for alle lærerne. Det er hvordan læreren fremstår som avgjør om han/hun anses som streng.

 

Blir dere veldig sinte, kjefter og skriker, er langsure, straffer hardt osv er det nok det som gjør dere strenge, ikke reglene.

 

Anonymous poster hash: 2b05a...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke spesielt strengt ut, men vi legger mer vekt på at man spiser til man er passe mett enn at man skal spise opp.



Anonymous poster hash: 9b897...2ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var veldig strenge regler. Helt vanlig tenker jeg.

 

De må sitte i ro ved bordet, men får gå ifra hvis de er mett og trenger ikke vente på de voksne. Må smake, men ikke spise opp.

 

Etter legging må man være i senga og være stille ja, men ser jo situasjonen an. Eldste sliter med mareritt og trenger både trøst og kos hvis hun våkner av det. Minste ligger ofte og nynner forseg selv litt før han sovner og det er også ok.

 

Sliter ikke med krangling i bilen så det har aldri vært et tema, men tror ikke vi hadde snudd hvis det hadde kranglet. Man har jo gjerne en avtale med noen.

 

Siste sjanse betyr faktisk siste sjanse. Jeg kommer ikke med tomme trusler.

 

Anonymous poster hash: 74d83...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sitte samlet og i ro ved matbordet. Ingen mobil, nettbrett eller data når vi spiser - det gjelder alle i huset.
  • Ikke lov til å svare frekt, si stygge ord eller kalle hverandre - det gjelder alle i huset
  • Ytterklær skal henges opp og sko settes på plass. Skittentøy i kurven - det gjelder alle i huset
  • Være snill med katten - det gjelder alle i huset
  • Lekser skal gjøres etter middag
  • Alle i huset skal hjelpe til - med feks. å tømme søpla, hente post, rydde av / dekke bord etc. - det gjelder alle i huset
  • Ingen hopping i sofa og ingen hyling innomhus

Utover det så skal alle i huset vise folkeskikk, snakke skikkelig til hverandre og ta vare på hverandre :)

 

 

Anonymous poster hash: 9b7c3...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greie regler det der, ikke strengt syns jeg. Har mye de samme (minus den med å snu bilen da, som noen skrev over her, man drar på besøk for de man besøker sin del også - da får de eventuelle andre følger hvis de krangler i bilen)

Her er våre 9,5 og 12 år.

De må sitte fint med bordet og spise skikkelig. Smake på alt på fatet, men MÅ ikke spise opp. Rydde av bordet og inni oppvaskmaskinen etter seg.

Ingen mobil/nettbrett ved bordet eller etter kl 20 på hverdager, og aldri på sengen.

Lekser skal gjøres etter skolen.

De skal gjøre sine faste plikter før de gjør andre ting etter skoletid / går ut ol - dvs segge på plass evt rene klær i skapene sine, rydde unna lekser ol hvis de har gjort de på spisebordet (men ser helst de gjør de på egen rom), ta ut av oppvaskmaskinen hvis det er rent og rydde inn i det som er skittent, evt støvsuge om det er dagen for det.

Innestemme og ingen "uteaktiviteter" inne.

Skittentøy skal i skittentøyskurven og gymbager skal ryddes ut av når de har hatt gym på skolen.

Nulltoleranse for banning og stygg munnbruk.



Anonymous poster hash: 802b6...04c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva slags regler har dere i huset? Vi har to barn på 6 og 9 år og synes vi virker strenge ift andre foreldre .. jeg synes nå virkelig ikke det?

 

Noen regler vi bruker:

 

Rundt matbordet skal man sitte nogenlunde rolig og gjøre en innsats for å spise opp. Tvinger ikke maten ned i halsen deres, men å bare fly i fra bordet på impuls for å komme tilbake 20 minutter senere etter mer mat er uaktuelt.

 

Leggetid: Når de har lagt seg så kan de lese en bok eller leke litt, men KUN om de er i senga og det ikke er noe bråkete. Blir det til at de går rundt på rommet sitt etter leggetid, skrus lysene av og det er natta med en gang.

 

Om vi skal et sted på besøk foreks, så har vi en uskreven regel: begynner de å krangle/bråke i baksetet og ikke hører etter en advarsel, så snur vi rett og slett. Jeg mener man ikke kan godta at det ene barnet revner opp i sinne fordi det andre barnet ser ut "feil"vindu? Da er helvette i gang og det orker vi ikke.

 

Er ikke dette bare helt vanlige regler de fleste husstander har?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 01014...d69

De to første reglene har vi også.

 

Ellers har vi:

 

Lekser før spilling og besøk.

Nugatti og snop i helgene.

Alltid hjelm på sykkel/skateboard/roller blades (ser dette ikke er en selvfølgelighet hos andre, derfor tar jeg med)

Refleksvest når det er mørkt eller på vei til å bli mørkt (samme som punktet over).

 

Sikkert fler, men alt er en rutine nå, så tenker ikke over det i hverdagen.

 

Anonymous poster hash: 20cbb...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regler om å spise opp maten - man spiser det man vil (aldri vært et problem, barna spiser til de er mette). Vokste selv opp med tvang om å spise opp. Og slik skal det aldri være i mitt hjem.

 

Matro rundt bordet. I helgen spiser vi av og til forran TVen når vi skal "kose" oss.

 

Greit med rot når man leker, men skal rydde opp selv.

 

Lekser først, morro etterpå. Kan være med folk hjem "når de vil" men jeg skal ha beskjed om hvor de er. Det med å bli med folk begrenser seg av seg selv pga trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så mye regler, men ser at hvis vi foreldre går foran som gode eksempler følger barna som regel etter. Hvis vi er rolige og snakker med innestemme så føler gjerne på den stemningen vi bestemmer. Men vi setter noen grenser når det passer seg. Noen ganger er det greit å være mer fjasete enn andre ganger. Vi forhandler en del med barna, men når det begynner å handle om å kverulere for kveruleringens skyld er det over. Man merker som regel forskjell på når de bare vil tøye strikken og når en ting betyr noe for dem. Da kan vi godt gi etter.

 

Anonymous poster hash: bce15...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Gå innendørs - ikke løping, hopping, herjelek.

2) Vi bruker innestemme - vi har det stille hjemme.

3) Vi sitter rolig ved bordet.

4) Det er ikke lov å klatre på møbler.

5) Vi ber om lov før vi bruker leker som bråker/lager lyd.

6) Vi rydder opp etter oss.

7) Vi snakker hyggelig til hverandre, sier tusen takk, vær så snill, bare hyggelig, takk for maten etc.

8) Nei betyr nei.

9) Klart skille mellom uteleker og innendørsleker.

10) "høre og gjøre".

11) "Null tull".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier man må smake på maten ( jeg er helt enig altså) men sliter med å få 4 åringen til å smake på maten.... hva gjør dere da?

 

Anonymous poster hash: 501b0...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som dere bortsett fra det med maten. Trenger ikke spise opp. Er magen mett så er magen mett. Sjeldent noe småspising av middag her så mulig vi hadde Vært strengere enn vi hadde måttet. De kan gå fra bordet når de er ferdig da vi voksne luker å bruke lang tid ved bordet.

 

Her er et såpass aldersforskjell at barna aldri krangler.

Synes ikke dere virker superstrenge men heller normale

 

 

Anonymous poster hash: a31ba...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør mye det samme som dere. Vet ikke hvor uttalt dere har sagt disse tingene. Men det med matro er hellig hos oss. Da skal alle, inkludert de voksne (!) ha en behagelig stund med god mat og fin samtale. Aviser, telefoner, DS og iPad er bannlyst.

 

Tøys etter leggetid slår jeg også ned på. Ungene sover som oftest på samme rom, etter eget ønske, og dersom en tøyser vil det holde den andre våken. Det aksepterer jeg ikke.

 

Ellers har vi ingen herjing, papirfly eller ball i den etasjen der stua og kjøkkenet er. Skal de leke herjelek er det ute eller på eget rom, eller i gangen mellom rommene deres. Lego får heller ikke komme i stueetasjen.

 

Og så skal man være grei og snill; for øvrig kan man gjøre som man vil.

 

Anonymous poster hash: 6c9bd...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...