Gå til innhold

gravid uke 7, men usikker på hvilket valg jeg skal ta..


emmalovisee

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid i uke 7 (6+1), barnefaren har kuttet all kontakten med meg.. Jeg er 20 år og har fagbrev, er ferdig med utdannelsen min.. men har ikke noe jobb eller inntekt, så er derfor usikker på hva jeg skal gjøre.. er det noen som vet hva man får i fra nav når man blir alenemor?
høres kanskje egoistisk ut, men det koster å ha barn... å må da sørge for å få inntekt så jeg får forsørget barnet.. 

 

målet er å få meg jobb, men er ikke så enkelt hele tiden spesielt med tanke på at jeg bor på en liten plass og det ikke er alt for mange jobber her.. men er villig til å flytte på meg også får å få en jobb. 

er det noen som har erfaring med å bli alenemor og ha dårlig med inntekt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg du får gjennonsnittsregnet all inntekt du har hatt de siste 6 av 10 mnd så om du er vikar og likevel får endel vakter spiller det ingen rolle om det ikke er fast eller ei. Jeg har selv to barn som jeg har fått på vikartimer som har utgjordt ca 80-100 prosent stilling. Du har også krav på endel tilegg sisen du blir alene. Bostøtte, dobbel barnetrygd ol kan lite om dette men nav hjelper deg :) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

Viktig å føye til at overgangsstønad varer i 3 år, deretter er det stopp. Den reduseres også i takt med evt inntekt du har/får.

Og kontantstøtte får du kun om barnet ikke går i barnehage. Hvis barnet går i barnehage får du dekket 60% av denne utgiften.

 

Anonymous poster hash: 04fd2...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

barnetrygd har barnefaren nektet å betale, så vet ikke helt hvordan jeg gjør det der.. 

også vet jeg virkelig ikke hva barnefaren sin familie er i stand til, når det kommer til å såre meg og gjøre ting jævelig for meg.. så tar jeg rett, så vil de ta ting til retten og prøve å ta barnet ifra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

Viktig å føye til at overgangsstønad varer i 3 år, deretter er det stopp. Den reduseres også i takt med evt inntekt du har/får.

Og kontantstøtte får du kun om barnet ikke går i barnehage. Hvis barnet går i barnehage får du dekket 60% av denne utgiften.

 

Anonymous poster hash: 04fd2...ebc

 

 

 Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

men får jeg da engangsstønad + overgangsstønad..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

barnetrygd har barnefaren nektet å betale, så vet ikke helt hvordan jeg gjør det der.. 

også vet jeg virkelig ikke hva barnefaren sin familie er i stand til, når det kommer til å såre meg og gjøre ting jævelig for meg.. så tar jeg rett, så vil de ta ting til retten og prøve å ta barnet ifra meg..

 

denne blir evt trekt fra fars lønn, man kan ikke nekte å betla. da tar man det via nav, så ordner de trekk fra lønn. litt usikker på om det må ligge en farskapstest i grunn om han nekter.

 

Anonymous poster hash: bb9b6...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 Som alene mor får du:

overgangs stønad ca 16000 før skatt

Barnetrygd x2(fordi du er alene) 1920kr

Barnebidrag kommer ann på inntekten til faren

Kontantstøtte Fra barnet er 1-2 år 6000kr pr mnd

 

Hvis du ikke jobber 6 av de 10 sist mnd før fødselen vil du få 46000kr i engangsstønad.

barnetrygd har barnefaren nektet å betale, så vet ikke helt hvordan jeg gjør det der.. 

også vet jeg virkelig ikke hva barnefaren sin familie er i stand til, når det kommer til å såre meg og gjøre ting jævelig for meg.. så tar jeg rett, så vil de ta ting til retten og prøve å ta barnet ifra meg..

 

denne blir evt trekt fra fars lønn, man kan ikke nekte å betla. da tar man det via nav, så ordner de trekk fra lønn. litt usikker på om det må ligge en farskapstest i grunn om han nekter.

 

Anonymous poster hash: bb9b6...e7f

 

Farskapstest kan jeg fikse, ingen problem. han vet godt selv at det er han som er barnefaren.. men det siste jeg hørte ifra foreldrene hans var at han absolutt ikke skulle betale noe barnetrygd osv, og at jeg da ikke skulle ha mere kontakt  med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om økonomi, men vil sende deg en klem😊 høres ut som en veldig vanskelig situasjon. Jeg er ganske sikker på at familien til barnefar ikke har noen rettigheter når det kommer til deres barn. Hvis han allerede nå kutter kontakten med deg stiller han veldig dårlig om han senere finner ut at han vil ha delt omsorg.

Ønsker deg lykke til☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å være åpen til alt av helsedistanser om du fullfører svangerskapet om at barnefar har kuttet kontakt.. Med disse mener jeg lege, jordmor, helsestasjon ol.Om familien menee de skal ta det til retten vil disse kunne vitne for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke nekte å betale, da får han tvangstrekk fra lønna, du får pengene dine uansett om han betaler til NAV eller ikke. De forskuddsbetaler 😊

 

Spesielt at familien hans blander seg, og sier slike ting! Høres ikke spesielt voksent ut. Husk at du må ha med disse å gjøre resten av livet..

 

Velg det som er riktig for deg, økonomisk vil det kunne fungere uansett 😊

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 04fd2...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Er i samme knipa som deg :/ Har selv en barnefar som nekter å betale bidrag men har snakka med nav og så lenge barnefaren jobben så kan han bli automatisk trekt eller på tilbake betale til NAV/staten seinere. Spør ang jobb og inntekt. Så lenge han ærklere seg som far så skal ikkje du tenke mer på det. Snakk med nav å hør med dei ;) Eg gjorde det og har no 10 uker igjen til prinsen min kjem og dei har fiksa alt for meg så nav er veldig hjelpsom. Lykke til og gratulere med spiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva viss han ikke erkjenne at han er far? Jeg regner jeg må ordne me farskapstest når barnet er født, så han faktisk får se at det er hans barn. Er ikke han som er i tvil om det, men er foreldrene som mener at han ikke er faren.. Så fikk en lite hyggelig melding igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva viss han ikke erkjenne at han er far? Jeg regner jeg må ordne me farskapstest når barnet er født, så han faktisk får se at det er hans barn. Er ikke han som er i tvil om det, men er foreldrene som mener at han ikke er faren.. Så fikk en lite hyggelig melding igår.

Tror faktisk at nav kan forlange at han tar en dna/farskaps test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hva viss han ikke erkjenne at han er far? Jeg regner jeg må ordne me farskapstest når barnet er født, så han faktisk får se at det er hans barn. Er ikke han som er i tvil om det, men er foreldrene som mener at han ikke er faren.. Så fikk en lite hyggelig melding igår.

Tror faktisk at nav kan forlange at han tar en dna/farskaps test.

Nav kan forlange det og da får han ett valg om å ta blodprøve frivillig eller bli henta av politiet for å ta farskaps testen i tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...