Gå til innhold

Mannen min vil ikke ta ut permisjon :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ettersom det nærmer seg tid for å søke om foreldrepermisjon, spurte jeg mannen min om hva han tenker om fordeling av foreldrepermisjonen. Hans respons var "jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å ta ut fødselspermisjon på to uker, og ihvertfall ikke de 10 ukene med pappapermisjon". Argumentet hans er at hans nye stilling ikke kan fylles av noen andre og at han må jobbe inn alt på kveldstid og i helgene.

Jeg ble mildt sagt skuffet...og utrolig provosert. Med førstemann hadde han 14 uker pappaperm (en annen stilling den gang) og jeg var meeer enn klar for å begynne i jobb igjen da. Så det funket bra. Denne gangen må jeg nok påregne noe ulønnet permisjon i tillegg pga tid på året vs barnehageopptak. Jeg håper vi i det minste kan dele noe på "fellesukene". Diskusjonen har gått i lås og jeg vet ikke hvordan jeg skal få ham på gli. Hvorfor sitter jeg med en følelse av at vi ikke er to om dette? Hvilke argumenter kan jeg bruke for å få ham til å innse at familie bør komme foran karriere og penger? Jeg er så skuffet akkurat nå :(

 

 

Anonymous poster hash: a0355...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke tar de ti ukene forsvinner de jo.

Og dette er en lovpålagt rett han har, så ingen kan bestemme at han må gjøre jobben sin de ukene. Det er evnt arbwidsgivers problem om ingen andre kan gjøre hans jobb.

 

Anonymous poster hash: 74716...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han kan få "bevis" på at hans stilling er uerstattelig, kan de resterende ukene føres over til mor.



Anonymous poster hash: 4d47f...234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, er det ikke arbeidsgiver som sier at han er uunnværlig. Det er han selv som mener det og til en viss grad tror jeg han har rett. Han ble noget provosert da jeg sa at "da får jo bare arbeidsgiver finne en erstatning da, det er deres problem". Han har yrkesstolthet og har jobbet hardt for å komme dit han er nå (høyere lederstilling i det private). Det som gjør meg skuffet og sint, er at han ikke setter familien høyere på prioriteringslisten sin. Jeg har også en karriere og jeg vil ikke overta hans uker - aller helst vil jeg dele fellesukene mellom oss. Slik jeg forklarer det, høres det ut som om vi aldri burde fått barn ;) Men det er ikke det at vi ikke vil være hjemme med dem, det er bare det at jeg ikke automatisk vil være den av oss som blir hjemmeværende bare fordi jeg er kvinne. Begge må ta ansvar. Syns jeg. Vi er tross alt to om å få barn.

Han har foreslått gradert uttak, ja. Som f.eks hjemmedag hver fredag. Men hva gjør vi med resten av uken da? Jeg vil ikke jobbe én dag i uken i Gud vet hvor lang tid! Hva slags jobb får jeg gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han tar gradert uttak med permisjon en dag i uken, så kan han ta dette etter at barnet har begynt i bhg og du i full jobb. Er imidlertid ikke det beste alternativet dersom dere må strekke permisjonen lengst mulig i forhold til bhgstart. Jeg skjønner også hva mannen din mener. Jobben forsvinner ikke selv om han er borte. "Papirhaugen" på kontorpulten blir bare større, og dersom ingen andre kan gjøre hans jobb, så blir det merarbeid på ham når han kommer tilbake. Det er nok ikke så enkelt eller praktisk å finne vikar for kun 10 uker. Håper dere finner en løsning som er god nok.

 

Anonymous poster hash: e57ef...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss dåke tar 50% kvar då? Altså. Gradert 50% samtidig.

 

Forstår deg godt! Hadde følt at familieforøkelsen bare var mitt prosjekt, og at partneren ikkje hadde respekt for meg og mitt liv utanfor familien. Det er jo akkurat då ein virkelig skal føle at familien e ein felles enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dåke tar 50% kvar då? Altså. Gradert 50% samtidig.

 

Forstår deg godt! Hadde følt at familieforøkelsen bare var mitt prosjekt, og at partneren ikkje hadde respekt for meg og mitt liv utanfor familien. Det er jo akkurat då ein virkelig skal føle at familien e ein felles enhet.

Godt forslag, det skal jeg foreslå som en mulig løsning. Selvfølgelig ikke ideelt, men kanskje det som funker best ettersom vi må strekke permisjonen pga bhg-opptak i august. Takk :)

 

 

Anonymous poster hash: a0355...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han tar gradert uttak med permisjon en dag i uken, så kan han ta dette etter at barnet har begynt i bhg og du i full jobb. Er imidlertid ikke det beste alternativet dersom dere må strekke permisjonen lengst mulig i forhold til bhgstart. Jeg skjønner også hva mannen din mener. Jobben forsvinner ikke selv om han er borte. "Papirhaugen" på kontorpulten blir bare større, og dersom ingen andre kan gjøre hans jobb, så blir det merarbeid på ham når han kommer tilbake. Det er nok ikke så enkelt eller praktisk å finne vikar for kun 10 uker. Håper dere finner en løsning som er god nok.

 

Anonymous poster hash: e57ef...48f

Joda, jeg forstår ham, jeg også. Det er bare det at det hjelper ikke stort på situasjonen.

Videre har han foreslått å jobbe inn på kveldstid i permisjonstiden, men det betyr at han blir sliten og utilgjengelig for oss andre de ukene. Jobben hans er mer enn 100% i utgangspunktet...

Takk, jeg håper også vi finner en løsning som er god nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: nå har vi endelig klart å bli enige :)

Han tar 10 uker pappaperm + 4 av fellesukene. Dette tar han sammenhengende (ikke gradert). Ser ut til at jobben hans må finne en løsning for de månedene han er borte. Jeg er happy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...