Gå til innhold

Noen som kan anbefale en god doppler?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en doppler, men ser at prisene varierer en del og er usikker på kvaliteten. Fint om noen vil dele sine erfaringer :) 



Anonymous poster hash: 82ed3...390
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten tvil Angelsounds. Hørte hjertelyden i uke 10 med førstemann og uke 9 med andremann. Enkel å bruke og ikke så alt for dyr. Også er dn dokumentert trygg å bruke. Mye glede for 400 kroner.

 

Anonymous poster hash: 7b57f...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil Angelsounds. Hørte hjertelyden i uke 10 med førstemann og uke 9 med andremann. Enkel å bruke og ikke så alt for dyr. Også er dn dokumentert trygg å bruke. Mye glede for 400 kroner.

 

Anonymous poster hash: 7b57f...02f

 

Det er helt feil at den er dokumentert trygg å bruke. Ingen doppler er dokumentert trygg å bruke i 1 trimester, da skal ikke en gang doppler brukes av lege uten sterk indikasjon. 

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på og kok fosteret.

Autoriserte skal ikke drive med slikt.

Du røyket kanskje også?

 

Anonymous poster hash: dea4b...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på og kok fosteret.

Autoriserte skal ikke drive med slikt.

Du røyket kanskje også?

 

Anonymous poster hash: dea4b...9df

 

Autoriserte skal ikke drive med slikt, nei? Hvem skal drive med det, da?

 

Link til det du skriver?

 

Anonymous poster hash: 3f7ad...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller anbefale deg å få ekstra oppfølging hos jordmor hvis du er bekymret for om barnets hjerte slår. De Dopplerne medisinsk personell hat koster mange tusen og er vesentlig bedre enn billig versjonene som selges på nett. Dessuten må man være trenet til å tolke hjerteslagene hvis man faktisk skal kunne få noe informasjon fra hjerteslagene.

 

Anonymous poster hash: 4cb13...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til deg over her som lurer på om jeg røyker, så nei. Jeg har vel forberedt meg maksimalt på denne graviditeten og har holdt meg unna røyk, alkohol og annet skadelig siden lenge før vi begynte prøvinga. Jeg har ikke tenkt å bruke doppleren før i 2. trimester heller, men tenkte det kunne være greit å ha liggende om angsten for at det er noe galt skulle komme en kveld. Jeg vet dette med stråling, så det er ikke snakk om at jeg skal bruke denne doppleren ukritisk. Jeg vil kun ha en doppler for å faktisk høre at hjertet slår, jeg er ikke istand til å tolke hjerteslagene.Jeg har bare lest så utrolig mange skremselshistorier her inne med folk som har gått i mange uker med dødt foster at jeg virkelig tenker en doppler kan være grei å ha i bakhånd om angsten skulle ta meg fullstending. Jeg får også litt ekstra oppfølging pga 2 spontanaborter tidligere. 

 

Takk til dere som svarer saklig, til deg som ikke var i stand til det så har jeg heldigvis vært lenge nok på dette forumet til å vite bedre enn å bli provosert av uvitende troll :) 

 

Kom gjerne med flere synspunkter folkens, jeg vurderer alt for og imot, dette er første gangen jeg har kommet så langt (9 uker) så jeg har ikke altfor mye kunnskap om dopplere og effekten av disse. Takknemlig for all informasjon :)



Anonymous poster hash: 82ed3...390
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på og kok fosteret.

Autoriserte skal ikke drive med slikt.

Du røyket kanskje også?

 

Anonymous poster hash: dea4b...9df

Her er det bare en ting å si: Hold i torsken! 

 

Anonymous poster hash: 82ed3...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike produkter hadde aldri vært CE og FDA godkjente dersom det var skadelig til sitt bruk, så her må dere rulle inn damer og holde dere til fakta. Riktignok har ikke alle dopplere begge disse godkjenningene, så ville ikke ha kjøpt noe jalla på feks Ebay. Noe annet som er greit å vite er at dopplerne leger og jordmødre bruker er produsert på samme fabrikker som hjemmedopplerne blir produsert, det er akkurat samme teknologien. Stråling er det i alle elektriske apparater, i dopplere er den mindre enn en strålingen fra mobiltelefon eller laptop..

 

Anonymous poster hash: 7b57f...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike produkter hadde aldri vært CE og FDA godkjente dersom det var skadelig til sitt bruk, så her må dere rulle inn damer og holde dere til fakta. Riktignok har ikke alle dopplere begge disse godkjenningene, så ville ikke ha kjøpt noe jalla på feks Ebay. Noe annet som er greit å vite er at dopplerne leger og jordmødre bruker er produsert på samme fabrikker som hjemmedopplerne blir produsert, det er akkurat samme teknologien. Stråling er det i alle elektriske apparater, i dopplere er den mindre enn en strålingen fra mobiltelefon eller laptop..

 

Anonymous poster hash: 7b57f...02f

 

Dette stemmer ikke, for det er jo ingenting skadelig en kan få kjøpt eller benytte seg av. Solarium er et godt eksempel. Det er med god grunn at forhandler skriver at det kan benyttes fra uke 14-16, dermed slipper de unna juridisk ansvar. Det finnes ingen større forskning på hjemmebruk av doppler rett og slett fordi det ville være for uetisk. 

Likevel frarådes det at leger og jordmødre bruker sine langt mer skånsomme dopplere i første trimester. 

 

Retningslinjene for trygg bruk av ultralyd fra International Society for Ultrasound in Obstetrics and Gynecology (ISUOG) anbefaler ikke doppler som rutine ved første trimester ultralyd, bare ved indikasjon. Effekten må da være lav med termisk indeks for ben. 

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Prenatal-diagnostikk/

 

Forøvrig kan en heller ikke si at det er samme teknologi som benyttes i angelsound som i de en benytter fra andre trimester hos helsepersonell. Angelsoun oppgir ikke nok teknisk informasjon, og produsenten oppgir heller ikke nødvendig informasjon.

 

Det slutter aldri å overraske meg et fullstendig feil fokus på hva som er skadelig for fostere hos uvitende damer på bim. Ufarlige bagateller blåses opp til de verste fy-sakene. Mens doppler i første trimester fordi mamma er engstelig er helt rettferdiggjort. Hjelper ikke at en og annen jordmor ikke har lest og forholder seg til veilederen for fødselsomsorg. Innen medisinske miljøer er det helt uaktuelt å skulle utsette fosteret for noe slik, mens blandt uvitende mødre er det viktigere at mamma ikke er bekymret. 

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slike produkter hadde aldri vært CE og FDA godkjente dersom det var skadelig til sitt bruk, så her må dere rulle inn damer og holde dere til fakta. Riktignok har ikke alle dopplere begge disse godkjenningene, så ville ikke ha kjøpt noe jalla på feks Ebay. Noe annet som er greit å vite er at dopplerne leger og jordmødre bruker er produsert på samme fabrikker som hjemmedopplerne blir produsert, det er akkurat samme teknologien. Stråling er det i alle elektriske apparater, i dopplere er den mindre enn en strålingen fra mobiltelefon eller laptop..

 

Anonymous poster hash: 7b57f...02f

 

Dette stemmer ikke, for det er jo ingenting skadelig en kan få kjøpt eller benytte seg av. Solarium er et godt eksempel. Det er med god grunn at forhandler skriver at det kan benyttes fra uke 14-16, dermed slipper de unna juridisk ansvar. Det finnes ingen større forskning på hjemmebruk av doppler rett og slett fordi det ville være for uetisk. 

Likevel frarådes det at leger og jordmødre bruker sine langt mer skånsomme dopplere i første trimester. 

 

Retningslinjene for trygg bruk av ultralyd fra International Society for Ultrasound in Obstetrics and Gynecology (ISUOG) anbefaler ikke doppler som rutine ved første trimester ultralyd, bare ved indikasjon. Effekten må da være lav med termisk indeks for ben. 

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Prenatal-diagnostikk/

 

Forøvrig kan en heller ikke si at det er samme teknologi som benyttes i angelsound som i de en benytter fra andre trimester hos helsepersonell. Angelsoun oppgir ikke nok teknisk informasjon, og produsenten oppgir heller ikke nødvendig informasjon.

 

Det slutter aldri å overraske meg et fullstendig feil fokus på hva som er skadelig for fostere hos uvitende damer på bim. Ufarlige bagateller blåses opp til de verste fy-sakene. Mens doppler i første trimester fordi mamma er engstelig er helt rettferdiggjort. Hjelper ikke at en og annen jordmor ikke har lest og forholder seg til veilederen for fødselsomsorg. Innen medisinske miljøer er det helt uaktuelt å skulle utsette fosteret for noe slik, mens blandt uvitende mødre er det viktigere at mamma ikke er bekymret. 

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

 

 

Dagens rose og marsipankake går til deg, ano af6. (Du skal få slippe denne: http://www.dagbladet.no/2015/03/04/nyheter/innenriks/kaker/fodsel/38040294/)

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg at hjemmedoppler kan gi flere negative innvirkninger enn positive. Som HI sier, hun kan ikke tolke hjerteslagene. Hun kan høre sine egen hjerteslag,eller bli fra seg av redsel om hun finner hjertefrekvens på 100 eller 160 etter at hun har googlet at pulsen helst skal ligge på 110-150.. Selv om barnet egentlig bare ligger i rolig søvn eller nettopp har vært aktiv.

Hva om hun kjenner lite bevegelser, mens doppleren viser 140 slag? Da er vel alt ok? Hva om barnet er aktivt men dopplere viser 90? Hva om barnet beveger seg men man finner ikke fosterlyden? Skal man da dra på sykehuset for å sjekke? Eller ligger barnet bare sånn til akkurat da at det er vanskelig å finne lyden?

 

 



Anonymous poster hash: 1e3de...320
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt mer om WFUMB (World Federation for Ultrasound in Medicine and Biology) og FDA sitt syn på doppler og unødig ultralyd: 

 

The U.S. Food and Drug Administration Centre for Devices and Radiological Health (FDA) takes the position that persons who promote, sell or lease ultrasound equipment for making fetal keepsake or souvenir videos are performing unapproved use of a medical device. 

 

Whilst the use of ultrasound solely for nonmedical purposes outside of the clinical setting (e.g., for commer- cial, nondiagnostic purposes) is not recommended, inclu- sion of some time for ‘‘entertainment ultrasound’’ during a referred medical examination may provide a solution to satisfy patients, providers and regulators. However, whilst this might address potential issues of patients (mothers) rights, there is no consideration for the rights of the fetus, as a patient. There are significant ethical and potential medico-legal issues at stake. 

 

The WFUMB disapproves of the use of ultrasound for the sole purpose of providing souvenir images of the fetus. Because the safety of an ultrasound examination cannot be assured, the use of ultrasound without medical benefit should be avoided.  

 

http://www.wfumb.org/about/statements/nonmedicalUse.pdf

 

Her FDA sin advarsel mot doppler (desember 2014): 

 

Avoid Fetal "Keepsake" Images, Heartbeat Monitors

These devices, which are used for listening to the heartbeat of a fetus, are legally marketed as "prescription devices," and should only be used by, or under the supervision of, a health care professional.

 

"Furthermore, the number of sessions or the length of a session in scanning a fetus is uncontrolled, and that increases the potential for harm to the fetus and eventually the mother."

 

http://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm095508.htm

 

 

 Pellicer et al. (2011)

Fant i sin studie av doppler på rottefoster signifikante skader på levercellene hos de fosterene som ble utsatt for 20 sekunder med doppler. 

 

 Ang et al. (2006)

Her ble det sett på musefoster. De som totalt under svangerskapet ble utsatt for 30 min eller mer (ikke en eksponering men totaltid av alle eksponeringer) hadde unormal distrubusjon av hjerneceller. 

 

Og listen forsetter. Som sagt finnes det ingen studier på menneskefoster og bruk av hjemmedoppler grunnet etisk problemstilling, Men det er nok informasjon til at FDA, WFUMB og ISUOG (International Society for Ultrasound in Obstetrics and Gynecology) fraråder bruk i første trimester. 



Anonymous poster hash: 2ea25...af6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det viktig å skille klinten fra hveten.

Jeg gjorde grundig research før jeg kjøpte min doppler og det er MYE feil og overdrivelser som står på nett. Det er studier som omtaler dopplere som ikke er sammenlignbare med dopplerne som det er snakk om her til hjemmebruk, dette skjønner man når man leser studiene. Det blir som å sammenligne en Iphone med en hustelefon. Det er store forskjeller også på dopplere, noe jeg fant ut da jeg gjorde min research. For meg var det viktig at teknologien var mest mulig lik den helsepersonell bruker.

Jeg fikk teknisk informasjon fra leverandøren som bekrefter akkurat det som står over, at teknologien i dopplerne jordmødre og leger bruker er identisk med hjemmedopplern jeg kjøpte. Det er kun designet og brukervennligheten som gjør den mer egnet til hjemmebruk.

Det finnes et lass med useriøse dopplere på markedet, så valgte selv å holde meg til de som har samme kvalitet som helsepersonell bruker. Og dersom det var tilfelle at det var skadelig, er det jo merkelig at helsepersonell bruker dette og at det aldri settes spørsmålstegn rundt det? 

 

Linken som er til FDA viser bare at man skal bruke apparatet ved forsiktighet er ingen nyhet, dette har blitt sagt i 40 år om all ultralyd. At FDA og EU har valgt å godkjenne flere av disse apparatene er lenge godt nok for meg. Dersom FDA plutselig anbefaler at bruk av doppler skal gjøres i samråd med helsepersonell, tilsier ikke at apparatene er skadelige! Til og med WHO anser bruk av doppler og ultralyd som trygt under svangerskapet:

http://www.who.int/diagnostic_imaging/imaging_modalities/dim_ultrasound/en/

Tviler også på at de ledende produsentene av dopplere hadde overlevd på markedet i så mange år uten store søksmål, dersom de var skadelige til sitt bruk. For meg var dette redningen for å kunne begynne å glede meg over svangerskapet når de typiske gravidesymptomene forsvant ved inngangen til andre trimester. Blir helt feil at jeg heller skulle ha løpt ned jordmorkontoret eller legekontoret hver gang jeg ble usikker, når det tok meg bare noen sekunder å bli beroliget med doppleren.

Vil også legge til at min jordmor støttet meg 100% på at jeg brukte doppler hjemme, så her har jeg aldri vært i tvil om at det var helt greit.

 



Anonymous poster hash: d4cdc...a5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Det slutter aldri å overraske meg et fullstendig feil fokus på hva som er skadelig for fostere hos uvitende damer på bim. Ufarlige bagateller blåses opp til de verste fy-sakene. Mens doppler i første trimester fordi mamma er engstelig er helt rettferdiggjort. Hjelper ikke at en og annen jordmor ikke har lest og forholder seg til veilederen for fødselsomsorg. Innen medisinske miljøer er det helt uaktuelt å skulle utsette fosteret for noe slik, mens blandt uvitende mødre er det viktigere at mamma ikke er bekymret.

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

 

 

Hehehe. Det er kun her inne at en bit med salami betyr at du ikke er glad nok i babyen i magen, mens doppler i tid og utide er et tegn på at du er en god mamma 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er det viktig å skille klinten fra hveten.

Jeg gjorde grundig research før jeg kjøpte min doppler og det er MYE feil og overdrivelser som står på nett. Det er studier som omtaler dopplere som ikke er sammenlignbare med dopplerne som det er snakk om her til hjemmebruk, dette skjønner man når man leser studiene. Det blir som å sammenligne en Iphone med en hustelefon. Det er store forskjeller også på dopplere, noe jeg fant ut da jeg gjorde min research. For meg var det viktig at teknologien var mest mulig lik den helsepersonell bruker.

Jeg fikk teknisk informasjon fra leverandøren som bekrefter akkurat det som står over, at teknologien i dopplerne jordmødre og leger bruker er identisk med hjemmedopplern jeg kjøpte. Det er kun designet og brukervennligheten som gjør den mer egnet til hjemmebruk.

Det finnes et lass med useriøse dopplere på markedet, så valgte selv å holde meg til de som har samme kvalitet som helsepersonell bruker. Og dersom det var tilfelle at det var skadelig, er det jo merkelig at helsepersonell bruker dette og at det aldri settes spørsmålstegn rundt det? 

 

Linken som er til FDA viser bare at man skal bruke apparatet ved forsiktighet er ingen nyhet, dette har blitt sagt i 40 år om all ultralyd. At FDA og EU har valgt å godkjenne flere av disse apparatene er lenge godt nok for meg. Dersom FDA plutselig anbefaler at bruk av doppler skal gjøres i samråd med helsepersonell, tilsier ikke at apparatene er skadelige! Til og med WHO anser bruk av doppler og ultralyd som trygt under svangerskapet:

http://www.who.int/diagnostic_imaging/imaging_modalities/dim_ultrasound/en/

Tviler også på at de ledende produsentene av dopplere hadde overlevd på markedet i så mange år uten store søksmål, dersom de var skadelige til sitt bruk. For meg var dette redningen for å kunne begynne å glede meg over svangerskapet når de typiske gravidesymptomene forsvant ved inngangen til andre trimester. Blir helt feil at jeg heller skulle ha løpt ned jordmorkontoret eller legekontoret hver gang jeg ble usikker, når det tok meg bare noen sekunder å bli beroliget med doppleren.

Vil også legge til at min jordmor støttet meg 100% på at jeg brukte doppler hjemme, så her har jeg aldri vært i tvil om at det var helt greit.

 

 

Anonymous poster hash: d4cdc...a5e

 

 

WHO tar ikke stilling til doppler, og slettes ikke til doppler i første trimester i linken din. De medisinske miljøene er helt enstemige at en IKKE bør bruke doppler i første trimester og slettes ikke bruke verken ul eller doppler uten medisinsk indikasjon. 

 

Du burde få hjelp til de psykiske utfordringene ved et svangerskap, ikke utsette fosteret for potensiell skade for din egen "trygghetsfølelse". 

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor utsette barna sine for noe som kan være skadelig? Blir helt matt jeg.

 

Er man urolig så får man ekstra oppfølging og sjekk av helsepersonell.

 

 



Anonymous poster hash: 5da0f...45e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  jobber selv i helsesektoren og sier meg ikke enig i at vi er i mot bruk av dopplere. Vi ser at dopplere til hjemmebruk kan være til stor nytte for noen gravide. Men vi anbefaler å bruke det fra andre trimester først og fremst fordi det da er lettere å finne hjertelyden selv. Når man forsøker tidligere kan man bli unødvendig bekymret, noe vi også unngår av samme grunn.

Det er gjort mange studier på bruk av doppler og det er ingen studie som kan bevise at det er skadelig for et menneskefoster. Ultralydteknologi har vært brukt siden tidlig 70-tallet uten at man har funnet noen skadelige effekter. Likevel vet man at et foster er ekstra sårbart i første trimester, så det at man unngår å bruke doppler frem til uke 12 er bare for å være på den sikre siden. Husk også at disse studiene som det referes til, er bruken ekstrem (timesvis over lang tid) Mens vanlig bruk både hos helsepersonell og privatpersoner som regel bare er på minutter, noen ganger bare sekunder.

Det ble i 2011 laget et sammendrag av alle studier som var blitt gjort på bruk av doppler som konkluderte med at det ikke er funnet noen bevist risiko, men man anbefalte å redusere bruk av doppler i første trimester kun for å være på den sikre siden. Bruk utover det hadde man ingen innvendinger til. Men igjen, det finnes ingen dokumentasjon på at doppler er skadelig for fosteret. Og jeg håper ikke du HI tror at man ”koker” eller skader fosteret ved bruk av doppler eller ultralyd. Da ville aldri vi som jobber med det hver dag kunne forsvare bruken av det.



Anonymous poster hash: da016...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg  jobber selv i helsesektoren og sier meg ikke enig i at vi er i mot bruk av dopplere. Vi ser at dopplere til hjemmebruk kan være til stor nytte for noen gravide. Men vi anbefaler å bruke det fra andre trimester først og fremst fordi det da er lettere å finne hjertelyden selv. Når man forsøker tidligere kan man bli unødvendig bekymret, noe vi også unngår av samme grunn.

Det er gjort mange studier på bruk av doppler og det er ingen studie som kan bevise at det er skadelig for et menneskefoster. Ultralydteknologi har vært brukt siden tidlig 70-tallet uten at man har funnet noen skadelige effekter. Likevel vet man at et foster er ekstra sårbart i første trimester, så det at man unngår å bruke doppler frem til uke 12 er bare for å være på den sikre siden. Husk også at disse studiene som det referes til, er bruken ekstrem (timesvis over lang tid) Mens vanlig bruk både hos helsepersonell og privatpersoner som regel bare er på minutter, noen ganger bare sekunder.

Det ble i 2011 laget et sammendrag av alle studier som var blitt gjort på bruk av doppler som konkluderte med at det ikke er funnet noen bevist risiko, men man anbefalte å redusere bruk av doppler i første trimester kun for å være på den sikre siden. Bruk utover det hadde man ingen innvendinger til. Men igjen, det finnes ingen dokumentasjon på at doppler er skadelig for fosteret. Og jeg håper ikke du HI tror at man ”koker” eller skader fosteret ved bruk av doppler eller ultralyd. Da ville aldri vi som jobber med det hver dag kunne forsvare bruken av det.

 

Anonymous poster hash: da016...16d

 

 

Venter på linker til studier på hjemme-doppler, forøvrig forsking på doppler generelt i første trimester som frikjenner ikke-medisinsk bruk. 

Svært mange jordmødre er ikke oppdatert på temaet og viser til "forskning" som ikke finnes. Uttalelsen i "veilderer for fødelshjelp" fra 2014 legger føringer for hva en kan anbefale i Norge. 

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

 

Det har aldri vært snakk om at jeg skal bruke doppler i 1.trimester. Og min intensjon med doppleren var å kunne registrere at hjertet i det hele tatt slår dersom uroen skulle ta meg skikkelig en kveld, da altså snakk om kort tids bruk en sjelden gang. Med tanke på at jeg hverken kan eller vil analysere antall hjerteslag o.l så er heller ikke det noe jeg skal ha fokus på, jeg vil simpelthen bare ha muligheten til å høre at det er ett hjerte som slår dersom jeg av en eller annen grunn blir veldig bekymret. Jeg har lest en del om det nå, og så raskt jeg begynner å føle fosteret så er det ikke lenger behov for noen doppler, det er vel kun fra uke 14- ca 20 eller rundt der at jeg kan tenke meg behovet oppstår. Jeg har naturligvis vært en idiot som har lest trådene her inne om SA og MA og som har ført til at jeg plutselig er en nevrotisk og bekymret gravid, men det er lite å gjøre med det nå. Har ikke kjøpt doppler foreløpig, og kanskje vil jeg ikke engang få behov for å gjøre det. Fint at dere poster linker og div. forskning - det setter jeg pris på. 

 

Jeg vil som de fleste vordende mødre kun det beste for den lille krabaten, så jeg ville jo helst unngått alt av risiko dersom det hadde latt seg gjøre. Men nå er det en gang sånn at det visst ikke er bra for krabaten dersom jeg er veldig stresset heller, så om 30 sekunder med doppler kunne gitt meg sjelefred så var min tanke at det kunne være positivt både for meg og mini. Men nå får jeg ta det som det kommer og tenke positivt så får vi se om det ender med doppler eller ei. På tidlig ul så var krabaten svært så aktiv og på alle måter helt perfekt så får prøve å fokusere på det. :)



Anonymous poster hash: 82ed3...390
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er Erlend Loes :)

Hi her,

 

den liker jeg også svært godt :P 

 

Anonymous poster hash: 82ed3...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig HI! 

 

Jeg skjønner tankegangen din, og jeg har også kjent på frykten. Er selv gravid og har mistet mange ganger, så jeg tenkte også tanken på doppler. 

Men siden jeg selv er lege så er jeg godt kjent med skepsisen rundt doppler, ikke minst for hjemmebruk. Jeg har derfor brukt mye tid på å undersøke saken nøye. Jeg har forhørt med med gode gynekolog kolleger på de to største fødeavdelingene i Norge, samt et par utenlandske kolleger. Ingen vil anbefale eller gå god for doppler til hjemmebruk i første trimester, de anbefaler heller ikke i tidsrommet du nevner. 

Videre har jeg selv søkt grundig i de største medisinske søkemotorene som EMBASE, PubMed og Medline. Jeg kan ikke finne noen forsking som konkluderer med at bruk av doppler uten medisinsk indikasjon er ok i første trimester. 

 

De eneste som mener doppler er ok er noen jordmødre, og med all respekt dette er ikke deres fagfelt. Videre forholder de seg som tidligere nevnt ikke til den norske veilederen når de kommer med slike utspill. 

 

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet HI, men snart så sparker den lille og du slipper å lete etter tegn på at alt er ok. 

Lykke til :) 



Anonymous poster hash: 2ea25...af6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fornuftig HI! 

 

Jeg skjønner tankegangen din, og jeg har også kjent på frykten. Er selv gravid og har mistet mange ganger, så jeg tenkte også tanken på doppler. 

Men siden jeg selv er lege så er jeg godt kjent med skepsisen rundt doppler, ikke minst for hjemmebruk. Jeg har derfor brukt mye tid på å undersøke saken nøye. Jeg har forhørt med med gode gynekolog kolleger på de to største fødeavdelingene i Norge, samt et par utenlandske kolleger. Ingen vil anbefale eller gå god for doppler til hjemmebruk i første trimester, de anbefaler heller ikke i tidsrommet du nevner. 

Videre har jeg selv søkt grundig i de største medisinske søkemotorene som EMBASE, PubMed og Medline. Jeg kan ikke finne noen forsking som konkluderer med at bruk av doppler uten medisinsk indikasjon er ok i første trimester. 

 

De eneste som mener doppler er ok er noen jordmødre, og med all respekt dette er ikke deres fagfelt. Videre forholder de seg som tidligere nevnt ikke til den norske veilederen når de kommer med slike utspill. 

 

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet HI, men snart så sparker den lille og du slipper å lete etter tegn på at alt er ok. 

Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 2ea25...af6

 

Takk for godt svar :)

 

Jeg er bare 9 uker på vei, men dette med doppler var altså noe jeg har vurdert å bruke i 2.trimester. Men da legger jeg den tanken på hylla inntil videre. Har mistet i SA 2 ganger og har vært gjennom mye for å bli gravid så dette betyr så utrolig mye :) Men siden tidlig ul var bra og jeg igjen skal på ul når jeg er ca 13 uker på vei så får det være nok med mindre jeg skulle begynne å blø, skal prøve å kun ha positivt fokus fremover. Kommer nok til å frike ut litt når symptomene avtar etterhvert, men skal holde hodet kaldt.

 

Masse lykke til med din graviditet også :) 

 

Anonymous poster hash: 82ed3...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...