Gå til innhold

Når du hilser på nye folk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har du ett fast eller svakt håndtrykk?

 

Jeg har ett fast. Og syntes det virker veldig negativt med svakt.

Skulle jeg ansatt ett menneske og det sto mellom to veldig flinke, hadde håndtrykket avgjort om den ene hadde ett svakt håndtrykk

 

Anonymous poster hash: 77dc6...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes og at svake håndtrykk viser liten interesse! Men hvordan jeg selv er vet jeg ikke. Rekker aldri tenke over det før det er over. Hilser på flest menn, og de kliper vel for oss begge!

But I wonder! Må vel spørre neste gang:)

 

Anonymous poster hash: 58504...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fast håndtrykk, og er helt enig med deg (og mange andre i tråden visst) ift effekten håndtrykket har på førsteinntrykket av en person.

 

Mistenker dog at enkelte tenker jeg har et 'dvaskt' håndtrykk innimellom, for har møtt på noen som har så fast håndtrykk at jeg føler jeg ikke får til å klemme tilbake. ☺️ Så jeg liker er fast håndtrykk, men inntil en viss grense.

 

Anonymous poster hash: 28beb...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast. Slapt håndtrykk gir meg inntrykk av at vedkommende ikke egentlig er konfortabel med å hilse på meg, ikke vil hilse, eller er likegyldig. Leste en artikkel om håndtrykk for noen år siden, der dette er en helt naturlig oppfatning av slappe håndtrykk og at man spesielt i formelle anledninger bør passe på å gi et godt håndtrykk når man hilser på noen, særlig i ansettelses-sammenheng. Hadde fått et dårlig førsteinntrykk av en mulig jobbkandidat som sjef jeg hvis personen såvidt gadd å trykke min hånd tilbake. Misliker det.

 

Anonymous poster hash: 7d20f...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som har slapt tror de har et fast håndtrykk. Jeg skal være ærlig, jeg forhåmdsdømmer de med slapt håndtrykk. Det blir litt sånn "gi labb"

 

Anonymous poster hash: 063a2...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast, liker å trykke litt hardt, men har lagt merke til at enkelte menn (gjerne litt eldre) tar tak i hånden min på en rar måte så jeg får en "feminin" hilsen. Klarre ikke å forklare det på en annen måte. Akkurat som om de tar tak i bare fingrene liksom.



Anonymous poster hash: 0271d...968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regelrett grøsser av slappe håndtrykk. Jeg får da en forestilling om at vedkommende er et menneske med lite `tak i`. Ikke sjeldent har jeg rett på nettopp det. 

 

For å svare på spørsmålet: ja, jeg har et fast håndtrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett fast håndtrykk er vel og bra, men mange tar det alt for bokstavelig og klemmer altfor hardt (særlig menn). Jeg gruer meg nesten for å håndhilse jeg, siden jeg har vonde hender, og jeg har ikke ett slapt håndtrykk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast håndtrykk her.

 

 

Ang skrivingen din:

 

Et håndtrykk. Synes - nåtid, syntes- fortid.

 

Anonymous poster hash: fb16f...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får kommentarer på at jeg har et fast håndtrykk, får håpe det ikke er for hardt siden det kan bli kommentert? Ikke godt når der blir for hardt, heller :P

 

Syns slappe håndtrykk kan tolkes som litt mangel på interesse, på en måte? "Slenger bare fram en hånd, jeg"... :P

 

Anonymous poster hash: 9f261...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regelrett grøsser av slappe håndtrykk. Jeg får da en forestilling om at vedkommende er et menneske med lite `tak i`. Ikke sjeldent har jeg rett på nettopp det. 

 

For å svare på spørsmålet: ja, jeg har et fast håndtrykk!

Det høres ut som du har store psykiske problemer.

 

Anonymous poster hash: 6d598...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer negativt på slapt håndtrykk, det gir dårlig førsteinntrykk.



Anonymous poster hash: 6f7c8...32e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg regelrett grøsser av slappe håndtrykk. Jeg får da en forestilling om at vedkommende er et menneske med lite `tak i`. Ikke sjeldent har jeg rett på nettopp det.

 

For å svare på spørsmålet: ja, jeg har et fast håndtrykk!

Det høres ut som du har store psykiske problemer.

 

Anonymous poster hash: 6d598...c53

Eh... Hva er problemet ditt egentlig? Først kaller du HI for gal og deretter påstår du at Fertila har psykiske problemer fordi hun har samme oppfatning av dette med fast/løst håndtrykk som alle andre i denne tråden.

 

Føler du deg truffet på noe vis tro?

 

Anonymous poster hash: 28beb...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp, fiskepudding-håndtrykk er guffent. Til og med 6 åringen min vet at han skal se folk i øynene, snakke tydelig og klemme til.

 

Og ja, jeg har et fast håndtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fast håndtrykk. oppfatter folk med slapt håndtrykk som unnvikende og lite interressert. Lærer barna mine å gi faste håndtrykk, det er faktisk noe vi øver på. Man skal se folk i øynene og trykke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg regelrett grøsser av slappe håndtrykk. Jeg får da en forestilling om at vedkommende er et menneske med lite `tak i`. Ikke sjeldent har jeg rett på nettopp det. 

 

For å svare på spørsmålet: ja, jeg har et fast håndtrykk!

Det høres ut som du har store psykiske problemer.

 

Anonymous poster hash: 6d598...c53

 

Slapt håndtrykk skjønner jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast håndtrykk her og! 

 

Og, det er forskjell på fast og hardt! Fast håndtrykk er når man klemmer godt, men ikke klemmer hånden sammen mer enn man må. Man kan stoppe når man kjenner motstand, men ikke slippe helt opp i muskulaturen. Forskjell på det og å skvise alt man klarer ;)

 

Jeg får også helt grøss av slappe håndtrykk. Særlig de som er slappe i håndleddet og, og bare legger dvaske fingre inn i hånda di.... 



Anonymous poster hash: 03f9f...a8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mange med slappe håndtrykk :( føles til tider som å håndhilse på en sleip / glatt fisk.

Har ofte lurt på om de vet om det selv.

 

Jeg har lært opp 10 åringen min til et fast håndtrykk. Har snakket mye om hvor viktig det er for et godt første inntrykk.

 

Anonymous poster hash: d6eef...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fast håndtrykk og får positive tilbakemeldinger på akkurat det.

 

Men, for meg har det vært en lang vei å gå. Jeg tror jeg må ha hatt det slappeste håndtrykket noensinne. Tror fiskepuddingtrykk ville vært fast i forhold til det jeg hadde ;)

 

Hvorfor jeg håndtrykket mitt var som det var? Jeg tror det er sammensatt. For det første så var jeg ekstremt beskjeden som barn, og det å hilse på fremmede var nesten fysisk vondt for meg. Etter hvert som det ble litt lettere for meg å møte fremmede så ble jeg også veldig usikker på håndtrykk. Jeg forstod at mitt håndtrykk var for slapt, men jeg ante ikke hvor hardt man bør hilse, og jeg var redd for å prøve å endre det, for da kunne det hende jeg gjorde det feil og at jeg da fikk oppmerksomhet, noe jeg hatet.

I tillegg har jeg foreldre som nok ikke har vært de mest fysiske under oppveksten min (mye fraværende far, mor misbrukt som barn), noe som også påvirket meg mtp hvor hvor naturlig fysisk kontakt var for meg, og i hvert fall med fremmede. På toppen av dette er jeg høysensitiv, og som barn var det slik at jeg "tok inn alt". Jeg leste folk som åpne bøker, uten å egentlig forstå det. Det å da ta dem i hånden ble for intimt, for privat, for også håndtrykket avslører mye om en person. (Et fast håndtrykk er ikke bare et fast håndtrykk, det er mange, mange varianter av dem!) Når jeg opprettholdt mitt mega-slappe håndtrykk mottok jeg mindre inntrykk fra personen. Det ble på en måte en krasj mellom det å være så beskjeden og det å kunne lese folk så mye som jeg gjorde, og på toppen av alt være så usikker på meg selv.

 

Etter hvert forstod jeg at slappe håndtrykk ikke var så bra, og jeg forstod også at jeg hadde det. Men jeg ante liksom ikke hvordan jeg skulle endre det (høres dumt ut, men slik var det). Jeg husker ikke lenger hvem jeg hilste på i tenårene, men det var en dame med - utrolig nok!!! - enda slappere håndtrykk enn meg selv. Det tror jeg ble en slags vekker for meg, jeg fant ut at det ikke var noe behagelig, fordi jeg satt igjen med inntrykk av mye av det som er beskrevet over - den andres usikkerhet, uvilje til å bli kjent med meg, manglende interesse osv. Og så var det en eldre mann som sa veldig direkte til meg at jeg måtte slutte med det "slapp-fisk-håndtrykket" (trodde jeg skulle synke i gulvet), at han så i øynene mine at jeg hadde mer innabords enn som så...

 

Og dermed begynte jeg - men hjertet i halsen - veldig bevisst på prosjekt "vekk med slapt håndtrykk". Det var ikke behagelig for meg til å begynne med. Men underveis oppdaget jeg at det gjorde noe med meg. Jeg ble ikke lenger like selvsentrert når jeg hilste på andre, jeg kunne ta andre i hånden uten å vite at jeg skilte meg ut negativt, jeg begynte å se folk i øynene.

 

Ja, det er ingen tvil om at et slapt håndtrykk gir en del signaler, og de er som regel ikke særlig positive.

Men når jeg i dag hilser på noen som har et slikt håndtrykk så prøver jeg å se personen bak håndtrykket. Som regel oppdager jeg en person som bare er litt beskjeden og trenger litt lenger å bli kjent med folk. Noen har opplevd ting i livet som gjør at de sliter med å hilse på fremmede, og andre har aldri lært av sine foreldre hvordan man skal hilse.

 

Et slapt håndtrykk trenger ikke å si noe om evnene til en person!

 

Som flere her påpeker, så tror jeg det er viktig at barn lærer hvordan man skal hilse på andre. Ikke bare "ta dem i hånden". Men helt konkret, ta dem fast i hånden, se dem i øynene. Tren gjerne på hvor fast håndtrykket skal være også. Jeg tror at hvis jeg hadde fått noen slike konkrete ting å forholde meg til da jeg var lita så ville det vært litt lettere for meg, for jeg ante virkelig ikke hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg var derimot ekstremt rask i oppfattelsen og elsket å lære ting, og det å lære noe ga meg alltid glede og sikkerhet. Så hadde mine foreldre tatt meg i hånden og lært meg hvordan håndtrykket skulle være, så tror jeg at jeg i mange år ville hatt det enklere.

 

For dere som har slappe håndtrykk i dag - det er mulig å endre dette :)

Har du en god og nær venninne du føler deg trygg på så be henne trene på håndtrykk med deg. Da får du gjort det i en trygg situasjon. Og har du ikke det, så bare bestem deg - du kommer ikke til å trykke altfor hardt uansett, så det er helt ufarlig å trene med fremmede som ikke vet om at du trener. Ingen kan se på deg eller merke at du trener. Så bare hopp i det! Endrer du håndtrykket ditt så vil du også trolig føle at det er lettere å hilse på fremmede mennesker :)

 

Selv om håndtrykket ikke definerer et mennske så gir det andre et inntrykk av en selv, enten man liker det eller ei. Jeg vet at jeg ikke ønsket at folk skulle oppfatte meg slik de trolig gjorde pga mine tidligere slappe håndtrykk. Så sosialt så vil det være en fordel å ha et fast håndtrykk. Og mest av alt tror jeg at man får det bedre selv i møte med fremmede.



Anonymous poster hash: 345b5...a59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapt tror jeg, mangler mye følelse i hendene, så jeg har ikke særlig kontroll over hvor mye jeg klemmer. Og da tenker jeg at det er bedre at det blir slapt enn at jeg prøver å knuse hånden på vedkommende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...