Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp her! Hvordan overleve bobilferie??? (hjelp, hva har jeg begitt meg ut på??)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har (tro det eller ei) gått med på å feriere i bobil i sommer. Det er kun en uke, men likevel!

 

Vi har tre barn på 2, 5 og 8 år. Dette er jo drømmen for dem, og jeg har så lyst til å gjøre dette til en fin opplevelse!!

 

Men........!!! Hvordan skal jeg overleve??? Hvordan kan man bo så tett en hel familie, og med så mange små barn??

 

F.eks. når det gjelder soving:

 

De to yngste spretter opp kl. 6.30, og vekker gjerne hele huset. Hjemme klarer jeg i hvert fall å få loset dem noenlunde stille ned i stua og plassere dem foran TV`en slik at eldste kan sove litt lenger. Eldstemann sovner ikke før tidligst kl. 21, uansett når han legger seg. Han trenger derfor å sove litt lengre på morgenen.

 

Jeg ser for meg at alle spretter opp kl. 6.30, og så blir de mer og mer overtrøtte utover uka. Og humøret blir bare verre og verre. (Tro meg, det er den erfaringen jeg har når vi har vært på sydenferier).

 

Ser for meg tre ville barn og ett stykk kjeftemamma på tur!!!!!

 

Please, alle tips mottas med takk! Hvordan få dette til en fin opplevelse både for barn, mor og far??



Anonymous poster hash: af70b...5e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godta at dere må tidlig opp. Det er ofte enklere å komme seg tidlig i seng også på en slik tur, spessielt om dere dropper tv.

 

Nå har jeg aldri bodd i bobil med barn, men vi har teltet mye. Regner med at det er delevis sammenliknbart. Hovedsaken er å innstille seg på at det er untakstilstand og at det er en god ting. Gi barna oppgaver, men godta også at ingenting er like "perfekt" som hjemme.



Anonymous poster hash: 496eb...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La åtteåringen sove i telt sammen med mamma eller pappa :)

 

Bobilferie høres så utrolig koselig ut. Jeg har tenkt å bruke tiden frem til neste sommer å bearbeide mannen til å leige en bil (i første omgang) og legge ut på langtur.

 

God ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, du er negativ! Jeg trodde du skulle si at svigerfamilien eller mannens eks eller noe skulle være med. Eller at dere skulle dra til et krigsherjet land og sove blant slanger. Du skal være sammen med familien en uke? På en tur barna kommer til å elske? Det finnes foreldre som ikke kan dra på ferie med barna sine. Skjerp deg. Og 6.30 er ikke tidlig. Legg dere tidlig, og få masse ut av dagene. Nyt tiden med familien din, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, du er negativ! Jeg trodde du skulle si at svigerfamilien eller mannens eks eller noe skulle være med. Eller at dere skulle dra til et krigsherjet land og sove blant slanger. Du skal være sammen med familien en uke? På en tur barna kommer til å elske? Det finnes foreldre som ikke kan dra på ferie med barna sine. Skjerp deg. Og 6.30 er ikke tidlig. Legg dere tidlig, og få masse ut av dagene. Nyt tiden med familien din, du!

Å himmel, Berta.

06.30 er tidlig uansett, spesielt på ferie!

Og du trenger ikke lese overskriften så dødsens seriøst. Smil litt selv, du.

(Ikke HI men ble litt irritert, kjente jeg)

 

Anonymous poster hash: 8060b...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt jeg HI, dette er mitt værste mareritt og. Ikke nødvendigvis på grunn av mine egne, men heller det å ha fremmede så tett innpå. Ser for meg at alle griller sammen og har sånn partytelt :-) hadde det vært meg som skulle, hadde jeg brukt humor til å overleve, la humlen suse og tenke at jeg gjør dette for barnas skyld.

 

Anonymous poster hash: 2a9a4...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hjelp, du er negativ! Jeg trodde du skulle si at svigerfamilien eller mannens eks eller noe skulle være med. Eller at dere skulle dra til et krigsherjet land og sove blant slanger. Du skal være sammen med familien en uke? På en tur barna kommer til å elske? Det finnes foreldre som ikke kan dra på ferie med barna sine. Skjerp deg. Og 6.30 er ikke tidlig. Legg dere tidlig, og få masse ut av dagene. Nyt tiden med familien din, du!

Å himmel, Berta.

06.30 er tidlig uansett, spesielt på ferie!

Og du trenger ikke lese overskriften så dødsens seriøst. Smil litt selv, du.

(Ikke HI men ble litt irritert, kjente jeg)

 

Anonymous poster hash: 8060b...898

Det var ikke overskriften! Det var setningen om at "ser for meg at alle våkner supertidlig og blir mer og mer overtrøtte utover uka" Snakk om å ta sorgene på forskudd! Blir så matt av folk som planlegger alt som skal gå dårlig i stedet for å tenke på hva som er fint. Det er klart man får en dårlig ferie med den daffe og lite konstruktive holdningen! Ser for meg noen som sitter på ræva hele ferien og klager. Endret av Berta_78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen orker å reise på en sånn ferie. Bobil og seilferie er helt uforståelig at noen ønsker å reise på, så jeg skjønner deg veldig godt, HI (bortsett fra at jeg ikke hadde gått med på en sånn ferie i det hele tatt og har heldigvis en mann som ikke ønsker det heller). Det å bo oppå så mange andre og kun ha et rom alle skal oppholde seg i. Hvis det blir fint vær, så kan man jo tilbringe mye tid ute, men hvis det blir regn og dårlig vær, er det begrenset hvor mye man er ute og også begrenset hvor lett det er å få alt av tøy tørt etterpå...

 

Når du først skal på en sånn ferie, så tror jeg det er lurt å forsøke å være litt mer positiv. Snakk med barna på forhånd. Femåringen er i alle fall stor nok til å få beskjed om at når han våkner, så skal han vekke deg/pappaen så stille som mulig, så får dere gå utenfor, til nærmeste lekeplass el til resten også våkner. Toåringen er kanskje ikke like lett å få til å huske noe sånn om morgenen, men det er verdt et forsøk. Vær så mye som mulig ute hele tiden, så slipper dere å gå helt oppå hverandre.



Anonymous poster hash: 62d77...264
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobiltur er utrolig koselig, men du må lage kjøreregler for hva som er greit/ikke greit. Det er også viktig å ha system på saker og ting - alt må ha sin faste plass i bilen, hvis ikke blir det fort kaos. Prat mye om det på forhånd. Lag litt morsomme avtaler med belønning når ungene gjør som dere har sagt. Sørg for at barna er utslitt til kvelds :) Minst mulig skjerm (la pod'er, pad'er, pc'er og ds'er være igjen hjemme).

 

 



Anonymous poster hash: 64ed0...b8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår angsten til hi !

 

Vi skal 14 dager i bobil, jeg , samboer, gutter 5år og 3 år, baby 6mnd og bonusbarn på 12.

Her står guttene opp senest 0700,gjerne kl 6. Så må jeg +mine 3 små være stille,ikke vekke samboer og gutten hans før tidligst 10 helst 11. Får ikke de nok søvn blir det suring og klaging . . Helsiilkes B-mennesker! . Begge 2 nekter å legge seg om kvelden. Er det normalt at en på 12 år oppe til overmidnatt i helger og ferier ? Prøver å si han kan legge seg 22/22.30 innimellom så han slipper å være så trettneste dag. Far og sønn er ikke enig . Jeg legger meg senest 23-23.30 siden jeg må opp i grytidlig. Bruker mye av kvelde på å rydde ogplanlegge neste dag , må ha litt orden og logistikk med 3små. Far og sønn rydder vanligvis ikke. Så blir de 2 sittende noen timer å trykke på mobilene. Ser med gru på slitsom ferie. Skrekken er campingplassser, vanskeligere å ha oversikt over de små ute blant mange vogner. skal prøve å fin e litt roligeplasser. Hvor de kan leke seg ute, og jeg kan holde øye med de lett. Med baby i vogn eller bæresele. Raste litt ved stengte skoler, barnehager etc. Blir den slik jeg tror, så tar jeg. Med de 3 små på tur alene. Neste sommer! Enklere det. Har med DVD spiller og nettbrett så de små, forhåpentligvis vil se litt på før frokost .

 

Nå skal vi dra 15.timer kjøring fra hjemstedet, så er ikke bare å kjøre hjem om vi blir slitne.

 

 

Anonymous poster hash: 88643...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med innstilling å gjøre.

Om du bekymrer deg for at det blir en slitsom og dårlig ferie blir det det.

Om du bare aksepterer at søvnen kan bli litt så som så at dere nok må tidlig opp og planlegger litt ut fra dette og tar ting litt som de kommer. Så kan det bli en flott ferie. Hvis største sover fra 9 til halv 7 så er det faktisk ikke så ille. H*n vil ikke lide av søvnmangel på en uke.

Hadde ikke stresset med det om jeg var HI, jeg hadde derimot ikke gått med på en slik ferie om jeg var #11.

Høres ut som ferie for samboeren din men overhode ikke for deg.

Jeg hadde ikke akseptert å være to voksene på ferie hvor den ene voksene bare tenker på seg selv mens jeg måtte ta meg av alt praktisk og 3 små. Være den som sto opp tidligst hver morgen osv.

Jeg hadde heller ikke gått på tå for at 12 åringen skulle få sove lenge (og sier seg selv ikke en voksen mann heller) 12 åringen hadde enten fått sove gjennom bråk eller kommet seg opp å finne på noe, er ikke sikkert det ville tatt mange dagene før han kvelda i ti tiden istedenfor 12.

 

Her blir jeg vekket av ene barnet kvart på 6 hverdag, helg eller ferie spiller ingen rolle.

Men jeg er alene med med barna 100% så det er helt greit.

Hadde jeg vært sammen med barnas far eller ny  partner hadde jeg faktisk forventet at når man feriere sammen er det ferie for begge og man deler på jobber og ansvar slik at begge kan slappe av litt



Anonymous poster hash: c7a7c...0d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en fordel med å reise på campingplasser er jo et det er ok lekeplasser for barna å leke på. Var selv på telttur med mine gutter første gan nå di var 3-5 år å di lekte å koste seg på lekeplassen men jeg satt å solte med med telte som lå rett ved siden av så hadde hele tiden oversikten det ble sene kvelder å tidligere morninger ;) å noen lurer gjennom dagen om vi satt i bil :) har gjort dette hver sommer siden å syns det er like kjekt :) god tur :)

 

Anonymous poster hash: e660c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke fir p være slem, men hvis søvn er et kritisk punkt, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du gikk med på den typen ferien i utgangspunktet. Man skal velge ferie ut fra familiens behov og utgangspunkt, om ikke alle kan leve så tett sammen uten at det klikker for minst en av de, er det kanskje ikke en så god idé å reise på bobilferie.

 

Når det er sagt, vi har veldig lyst til å prøve bobil eller båtferie neste år. Søvn blir ikke et problem, gutten på 5,5 kan skyve leggetid til samme tid som oss ved å ta en lur (gjort det flere ganger), og vi er morgenfugler alle sammen. Jeg er en av de som synes det er greit å stå opp 06.30 på ferie, for da får man mer ferietid. :)

 

Anonymous poster hash: 008a7...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, senk skuldrene, gi beng i de vanlige rutinene de dagene.

Vi kjøpte bobil nylig og har vært på bobilferie tidligere med både små og en stor. Går fint.

Neste år skal vi reise 3-4 uker på tur med baby og to skolebarn. Skal ta dag for dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de små være oppe litt lengre på kveldene, kanskje sover de litt utpå etterhvert. Men jo tidligere alle våkner jo mer får dere ut av ferien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til steder uten strøm. Da blir naturlig leggetid tidligere.



Anonymous poster hash: 496eb...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår angsten til hi !

 

Vi skal 14 dager i bobil, jeg , samboer, gutter 5år og 3 år, baby 6mnd og bonusbarn på 12.

Her står guttene opp senest 0700,gjerne kl 6. Så må jeg +mine 3 små være stille,ikke vekke samboer og gutten hans før tidligst 10 helst 11. Får ikke de nok søvn blir det suring og klaging . . Helsiilkes B-mennesker! . Begge 2 nekter å legge seg om kvelden. Er det normalt at en på 12 år oppe til overmidnatt i helger og ferier ? Prøver å si han kan legge seg 22/22.30 innimellom så han slipper å være så trettneste dag. Far og sønn er ikke enig . Jeg legger meg senest 23-23.30 siden jeg må opp i grytidlig. Bruker mye av kvelde på å rydde ogplanlegge neste dag , må ha litt orden og logistikk med 3små. Far og sønn rydder vanligvis ikke. Så blir de 2 sittende noen timer å trykke på mobilene. Ser med gru på slitsom ferie. Skrekken er campingplassser, vanskeligere å ha oversikt over de små ute blant mange vogner. skal prøve å fin e litt roligeplasser. Hvor de kan leke seg ute, og jeg kan holde øye med de lett. Med baby i vogn eller bæresele. Raste litt ved stengte skoler, barnehager etc. Blir den slik jeg tror, så tar jeg. Med de 3 små på tur alene. Neste sommer! Enklere det. Har med DVD spiller og nettbrett så de små, forhåpentligvis vil se litt på før frokost .

 

Nå skal vi dra 15.timer kjøring fra hjemstedet, så er ikke bare å kjøre hjem om vi blir slitne.

 

 

Anonymous poster hash: 88643...fb2

DET hadde jeg ikke giddet. HIs ferie derimot, piece of cake.

 

Anonymous poster hash: 91475...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere absolutt være på tur en hel uke da? Dere kan jo stoppe på en plass hvor de leier ut hytte også....sånne små campinghytter eller telt ...

 

Anonymous poster hash: 3a160...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med et telt. De som ikke vil stå opp om morgenen legger seg der. Bobilen er reservert for dem som står opp med ungene som våkner først.



Anonymous poster hash: 496eb...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ute. Rull ut markise og slå opp en vegg eller to ved behov. Sitt ute på kveldene. Kast ungene ut når du treng plass til å kle deg eller vaske.

Lag mat ute på grill eller elektrisk stekepanne.

Så på tv til de som våkner tidlig.

Reis til steder med fint vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...