Gå til innhold

Amme offentlig


Vera831

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer min nesten 3 mnd gamle sønn. Frem til nå har vi holdt oss hjemme, men nå skal vi endelig ut blant folk (jeg skal ta en kopp kaffe med ei venninne).

Men jeg gruer meg til å amme offentlig. Er redd for at jeg får stygge blikk/kritikk etc.

Ei venninne av meg sa hun fikk utrolig mange stygge blikk da hun ammet offentlig, både fra menn og kvinner, unge som gamle. Og det gjelder ikke bare et sted hun var men flere steder. 

 

Til dere som ammer offentlig: har dere noen råd/tips?

 

Til dere som sender stygge blikk: hvorfor ikke se en annen vei?? Babyen må jo ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hev hodet- og am!!! :-))

Selvfølgelig skal babyen ha mat!

De som kikker, er kanskje de som ikke er vant til å se det, eller kanskje noen som synes det er en fin ting å se:-))

Men det går jo an å tenke på hva man har på seg, om man er litt sjenert. En skjorte/bluse feks vil jo blottlegge hele brystet på et vis. Jeg har likt best en løs genser som jeg kan dra opp. Da føler jeg at stunden forblir "privat":-))

Lykke til:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg kan ha på meg en singlet under blusen eller noe sånt, slik at når jeg drar opp blusen så forblir magen dekket.

 

Takk for svar :)  :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så frekt!

 

Du får se rart på de tilbake og himle med øynene, de må jo være smårare om de har et problem med at små barn får mat?

 

For å se det litt i perspektiv: De mener det er greit at de drikker kaffe og spiser offentlig ( som kan være heslig nok å se på enkelte ganger), men at et lite barn skal drikke eller spise offentlig - det er rart?.............

 

Om situasjonen kommer opp slik at du får en eller annen merkelig kommentar, får du gi klar beskjed tilbake om hvor sosialt inkompetente de er, og at du ikke har kommentert deres inntak av mat/væske selv om du blir støtt av å se den åpne munnen deres som er langt ifra delikat. Og be de spise og drikke hjemme før de drar ut i offentlige rom.

 

Fortsett å gi barnet mat som vanlig du, og ikke tenk så mye på dette, for det er ikke et veldig vanlig problem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hev deg over det!

Jeg håper ikke Norge blir som USA og andre land på det området der. Og jeg har heller ingen kvaler med å

Amme offentlig. Men jeg har en dyne eller teppe nå på sommeren som dekker litt til. Mest for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn og alle har blitt og blir ammet offentlig. Det er vel i grunnen ikke et sted eller situasjon jeg ikke har ammet i..hehe. Babyen må ha mat. Sånn er det bare! Hev deg over det hvis noen stirrer. Herregud det er jo pupper/ og div. Kroppsdeler i alle blader/ reklamer/

tvshow/overalt.. Overlever man det overlever man å se en baby få næring.

 

Kos deg på kafé! :)

Endret av pifi med tre nurk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ammet gutten min i 3 år, når som helst og hvr som helst. Hefter meg ikke over hodet hva andre tenker, gjør eller sier når de ser meg. Nå er vi i 2014 og burde sakte men sikkert komme over slike absurde og unødvendige tabu! Det er de andre som bør jobbe med seg selv der og ikke ammende mødre. Takker alle som ammer offentlig og naturlig som bidrar til å normalisere det og få slutt på tabuer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall vet jeg at det finnes et slags ammeforkle, men hva det heter eller hvor man får tak i det aner jeg ikke... Men det ser ut som et forkle du tar over hodet, også er det god plass til babyen under. Jeg så det i serien "The Office", en som heter Pam brukte det utenfor sykehuset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg ikke særlig komfortabel med å skulle amme offentlig, men noen ganger ble jeg nesten nødt til det likevel (f.eks. flyplass og sånt). For min del hjalp det å ha skikkelige ammetopper/gensere. De fra Boob er ganske dyre, men de fungerer utmerket, og gjorde det ok for meg å amme offentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi kan amme offentlig, babyen skal jo ha mat :)

 

Men jeg kan kjenne meg igjen, med første gikk jeg på offentlige toaletter for å amme,(fysj). Var redd for stygge blikk æ å.

 

Men med andre mann ga jeg f...!

Storkoste meg og hadde som mål å fullamme henne til hun var 6 mnd. Jeg klarte det og dreit i hvor jeg var ;) Blotta meg ikke mer en babyen trengte ;) Teknikken kan du allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi f. Jeg har ammet alle mine 3 ute, eneste jeg har lagt merke til at stirrer er gutter i fjortenårsalderen :P ikke stygge blikk men *håpe at det skjer en glipp* blikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke opplevd stygge blikk når jeg har ammet mine to offentlin. Prøver å være litt diskret da. Sitte vendt med ryggen ut mot lokalet om mulig. Genser med singlet under. Da er man tildekt selv om en heiser opp genseren. Har sett tilfeller jeg har reagert på selv. Fek en dame som dro NED genseren så hele brystet og mye annet var blotlagt. Valgte å snu meg bort da dette ikke var noe pent syn (synes jeg), men å vise tydelige reaksjoner eller kommentarer synes jeg man ska holde seg for god til. Hallo, vi lever i 2014 og alle har sett pupp før, og liker man det ikke er det bare å la være å se. Så enkelt er det egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amming er den naturligste ting i verden, babyen må jo ha mat. Men helt enig med flere her at man kan jo ta litt hensyn. Trenger ikke flashe puppen før du tar babyen opp av vogna feks, det har jeg sett ei gjøre en gang. Men som flere sier her, og som jeg gjorde selv også, ha en singlet som du drar ned, legg barnet i fanget og trekk så genser opp... Da er det ingenting som synes engang, kun bakhodet på en baby :)

Så kos deg med ammingen, de som evt reagerer kan du glatt overse og ikke bry deg med. Har aldri fått reaksjoner selv og jeg har ammet to stk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angelstath

Her er jeg veldig delt...

Når jeg ser damer med puppen hengende ute så har nok jeg vært en av de som himler med øynene og rister på hodet.

Samtidig skal jeg ærlig innrømme at jeg har vært misunnelig på de som har fått til det å amme!! Min ene sugde ikke hardt nok og den andre låste tungen sin i ganen.

Men når søstern fikk sine barn og vi var ute så ammet hun over alt!!! Til og med i kassa på Rimi... Hun brukte kun en stor gulpeklut å dekket seg med. Teknikk uten like....

Ungen på armeb og vips matet hun smurfen! Kunne nesten ikke se at hun ammet der hun sto å betalte å pakket matvarer..

 

Så jeg synes man skal følge sin lyst men dekke seg til. Det er så mange perverse mennesker rundt om kring..

Ikke låse seg inne med barna i allefall. Ut, få luft, inspill fra verden å røre på kroppen!!

 

Masse lykke til fra en kvalm sofasliter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt meg et ammeforkle fra Bebe au lait, de er helt fantastiske. :-) Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg for første gang vært ute og ammet offentlig  :) Prøvde å gjøre det så diskret som mulig men var ikke så lett da han trakk til seg oppmerksomhet (han gråt og var utålmodig, ville ha pupp med en gang hehe)

Vet ikke om jeg fikk noen blikk for jeg så ned på han og prøvde å ikke vise for mye hud...Men jeg tror det gikk greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngikk det bare de første ukene før teknikken var på plass (da var det type finne fram puppen, så hente ungen og så på etellerannet vis få disse til å møtes...) og etter han var et drøyt år (da syntes jeg han var for stor, og det var jo ikke nødvendig å plutselig amme ute) Når man er litt diskret, er det jo ingen som ser noe annet enn ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ammer ikke jeg, men kunne aldri falt meg inn å gi stygge blikk til en som gir babyen sin mat! Og hvis folk er ubehagelige mot deg grunnet det, er det de som tydeligvis har et eller annet problem.

 

Når det er sagt, så ser jeg at det er masse fine ammeprodukter i forbindelse med offentlig amming ;) Husk at du sikkert bare er litt sjenert og har antennene litt ekstra ute til å begynne med. En venn av meg brukte ammesjal og da ble matingen veldig diskre. Gikk så fint atte.  :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ammet begge mine 2 offentlig og gitt blanke i eventuelle blikk✌ babyen må ha mat og da har de fått det selv om vi har vært ute på farten☺

 

Jeg forsøker å være diskré og ikke sitte helt oppe i andre mennesker så får de som glaner glane i vei. En singlet under genseren gjør jo at man skjuler litt mer, så kan man evt legge en gulpeklut over skulderen og dekke babyens hode om det føles greiere.

 

Håper du er mer komfortabel med ammingen nå ☺

 

Her kommer nr 3 om 2,5 uke og h*n skal også ammes hvor enn vi er✌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

Jeg har ammet mine 3 overalt. Aldri opplevd å få stygge blikk. Tror ikke det er vanlig heller. Kanskje venninna di er litt fintfølende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bruker ammetopp og så har eg et lite tynt teppe til å ha i nærheten av babyen hode og puppen..liker ikkje tanken på at nokon skal sjå puppen min...gjere det for min del,,,,,amming er naturleg så drit i kva folk tenker....men eg synest det er unødvendigt å sitte med ALT fremme bare for å virkeleg vise kva en gjere på...virker som enkelte gjere det kun for å irritere eller noko....men som sagt...babyen må ha mat og det er ikkje noko folk skal bry seg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok blant de som titter, selv om jeg prøver å ikke gjøre det. Sitter jeg med mannen min, kan det være jeg til og med kommenterer det litt forsiktig. Men det er rett og slett fordi vi begge håper på at det er jeg som snart sitter sånn. Håper ikke blikket mitt blir oppfattet som negativt, men har dessverre ikke speil ;)

Men tror nok at jeg personlig vil, når den dagen kommer, bruke et sjal eller en stor topp, for å dekke litt til. Både for  å ikke føles så naken og for å ta hensyn til andre. Synes jo man kan ta hensyn selv om det er helt naturlig og fint.  

Endret av linsom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...