Gå til innhold

Nei, jeg tar faktisk ikke hensyn til hysteriske overbevisninger ang mat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk så ørene hang i går. Bursdag for femåringen, og da var det kaker, brus, saft, vann, godteri og hjemmelaget pizza med skinke.

 

Den ene skulle ikke ha gluten, den andre spiste ikke gris, den tredje skulle holde seg unna sukker... og alt dette fikk vi vite da ungene kom i selskapet. Tre sure mødre som mente at menyen var både diskriminerende, lite gjennomtenkt og usunn. Til slutt ga jeg bare beskjed om at med mindre ungene er allergiske, tas det ingen hensyn til sære overbevisninger her i huset.

 

Den ene tok med ungen sin og dro hjem, de to andre ble værende for å passe på at barna ikke spiste noe de ikke fikk lov til.

 

Herregud for et kaos!

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meg bekjent er ikkje cøliaki ei overbevisning, og hysteri er ikkje synonymt med å vere ueinige med deg.

 

Utover det; ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten spiste ikke barnet på grunn av allergi vel? Kjenner ingen som dropper gluten uten at de er allergiske. Gris spiser ikke muslimer vanligvis, og kanskje den ungen som ikke skulle ha sukker hadde diabetes?

 

Hvis de IKKE hadde noe av de jeg skrev, så er det bare sært, og like sært å være SUR (!) på vertskapet og ta med ungene hjem fordi man ikke er fornøyd med menyen. Da fremstår man bare som usaklig drittunge.

 

Hvis de virkelig hadde allergier/religiøse skranker, så BURDE de ha ringt etter å ha fått invitasjon i bursdag og fortalt dette. Andre foreldre skal da ikke gjette hvem som har hvilke intoleranser og tro.



Anonymous poster hash: fd0db...831
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er ikkje cøliaki ei overbevisning, og hysteri er ikkje synonymt med å vere ueinige med deg.

 

Utover det; ok.

Barnet har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett. Hadde noen av barna vært allergiske eller intolerante, hadde jeg selvfølgelig tatt hensyn.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er ikkje cøliaki ei overbevisning, og hysteri er ikkje synonymt med å vere ueinige med deg.

 

Utover det; ok.

Men cøliaki/allergier/sykdom bør jo foreldre isåfall informere om på forhånd om de skal kreve noe av vertskapet?

 

Anonymous poster hash: e1300...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde sagt ifra på forhånd. Men det er jo vertens oppgave å servere noe alle kan spise.

 

Anonymous poster hash: c4a11...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt at du ble sint. 

Sånt må gies beskjed om på forhånd.



Anonymous poster hash: 63034...127
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenallergi er faktisk jævlig vondt for den som har det om de får i seg feil mat, så akkurat den forstår jeg godt.

 

Ellers er jeg enig med deg, det blir rett og slett for dumt å bli hysterisk over en bursdag. Hva tror de folk serverer i en barnebursdag egentlig, lavkarbo laks med gulrøtter? 



Anonymous poster hash: 62e69...f31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Meg bekjent er ikkje cøliaki ei overbevisning, og hysteri er ikkje synonymt med å vere ueinige med deg.

 

Utover det; ok.

Men cøliaki/allergier/sykdom bør jo foreldre isåfall informere om på forhånd om de skal kreve noe av vertskapet?

 

Anonymous poster hash: e1300...631

Klart, men å kalle det mathysteri ødelegger for argumentasjonen. Diverse mat-tabu er heller ikkje hysteri, uansett kva ein måtte meine om det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, leser nå at ingen hadde allergi. DA hadde jeg syntes synd i ungen som ble slept hjem om det var denne, fy søren.



Anonymous poster hash: 62e69...f31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn delt her.

Enig at det må være mulig for de med allergibarn å gi beskjed om dette eller ta med egen mat.

Men det koster også deg en kalori å undersøke på forhånd.

Jeg skreiv i innbydelsen at jeg måtte få beskjed om allergier.

Jeg visste om en nøtteallergi og at det var flere som spiste hallalmat der.

Det tar jeg hensyn til.

Allergier må man ta hensyn til.

Religiøse overbevisninger bør man absolutt ta hensyn til for det er jo ikke barna som bestemmer det så de skal jo ikke straffes for noe foreldrene mener.

Dumt at det er barna det går utover om man ikke viser litt vilje til å tilrettelegge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

Litt sånn delt her.

Enig at det må være mulig for de med allergibarn å gi beskjed om dette eller ta med egen mat.

Men det koster også deg en kalori å undersøke på forhånd.

Jeg skreiv i innbydelsen at jeg måtte få beskjed om allergier.

Jeg visste om en nøtteallergi og at det var flere som spiste hallalmat der.

Det tar jeg hensyn til.

Allergier må man ta hensyn til.

Religiøse overbevisninger bør man absolutt ta hensyn til for det er jo ikke barna som bestemmer det så de skal jo ikke straffes for noe foreldrene mener.

Dumt at det er barna det går utover om man ikke viser litt vilje til å tilrettelegge...

 

 

Hva kan man lage uten gluten og sukker som smaker godt for barna da? Skal bursdagsbarnet snytes for bursdagskake fordi foreldre til to av gjestene er mathysteriske?

 

Religiøse overbevisninger er noe annet da. Men! Ei venninne av meg fikk kjeft fordi hun ikke laget halalmat til barnet som kom i bursdag i egen stekepanne. Hun skal da ikke behøve å kjøpe en spesiell stekepanne hun bruker en gang i året når dette barnet kommer? I tilfelle sånne veldig strenge rammer bør foreldre sende med noe eget. Man kan ikke forvente at vertskapet kjøper inn tilleggsutstyr for å tekkes det ene barnet som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

 

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

 

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

 

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager faktisk ikke forskjellige retter som passer til ørten forskjellige barn, med mindre de faktisk blir sjuke av å spise det. 

 

Og nei, jeg synes ikke det er den som inviterer sin oppgave å vite hvem som ikke skal ha ditt og datt, man spiser det som er servert eller tar med egen mat synes jeg. Dårlig nok til å kokkelere som det er om jeg ikke må lage spesialbestilt mat også.



Anonymous poster hash: 62e69...f31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

 

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

 

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

 

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

 

 

 

Men hva skulle HI gjøre da når hun fikk beskjed der og da at barna ikke skulle ha det og det? Skulle hun utsette bursdagen og lage egen mat til de barna som kom, mens alle andre ventet? Sendt mannen i butikken i full fart for å kjøpe noe barna kan spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som faktisk har gluten allergi?

Det finnes gode kaker uten gluten og sukker.

Man kan lage to forskjellige så man ikke "snyter" bursdagbarnet for kake...

Evt kjøpe en ferdig til den med allergi.

Om de får noe annet så er det bedre enn ingenting.

Men de med allergibarn er stort sett flinke til å ta med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som faktisk har gluten allergi?

Det finnes gode kaker uten gluten og sukker.

Man kan lage to forskjellige så man ikke "snyter" bursdagbarnet for kake...

Evt kjøpe en ferdig til den med allergi.

Om de får noe annet så er det bedre enn ingenting.

Men de med allergibarn er stort sett flinke til å ta med selv.

Poenget er at foreldrene ikke sa i fra på forhånd, og ble sure for at det ikke var blitt gjort. Man kan ikke lage til retter tilpasset alle mulige slags allergier, religioner og overbevisninger, bare sånn for sikkerhets skyld.

 

 

Anonymous poster hash: 46b36...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg hi. Her er det kun allergi som taes hensyn til. Ikke moderne dietter, sukkerhysteri eller grisefobi.

 

Anonymous poster hash: c5b16...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

 

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

 

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

 

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

 

Men hva skulle HI gjøre da når hun fikk beskjed der og da at barna ikke skulle ha det og det? Skulle hun utsette bursdagen og lage egen mat til de barna som kom, mens alle andre ventet? Sendt mannen i butikken i full fart for å kjøpe noe barna kan spise?

Rota fram noko frå skapa, servert pølse utan brød til den som er kresen på gluten, brød utan pølse til den som er kresen på gris og brødskive i staden for kake til den som ikkje skal ha kake? Berre prøve å imøtekomme barna på eit vis, slik at alle har eit alternativ til å gå svolten. Og så kan dei jo alltids velge å gå svolten om det passar dei best. No var det ikkje akkurat det faktum at HI ikkje leste tankar i forkant eg protesterte på, men konklusjonen om at ho ville demonstrere i framtida.

 

Og eg ville gjort det klart for foreldra at slike ting må ein få vite om på førehand neste gong, for å kunne servere litt anna enn kriseløysingar til desse barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien. Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

Nå snur du om på poenget. Det var ingen som hadde allergier, det var ingen som hadde gitt beskjed om hva de foretrakk. Dessuten, det er vel disse barnas foreldre som bør strekke seg litt og gjøre gode miner til slett spill. Det må nemlig ha vært kjipt for bursdagsbarnet å høre på alt dette, og føle at bursdagsfeiringen ikke var "god nok".

 

HI, jeg synes gjestene har vært urimelige. Allergier er en ting, men jeg synes faktisk at foreldrene til disse barna du snakker om ikke gjorde det de skulle. Jeg synes det grenset til hysteri, ja. Ikke hysteri at de ikke spiser det ene eller det andre, men hysteri slik situasjonen utartet seg med surmuling og misnøye når de selv var ansvarlige for det som skjedde.

 

Anonymous poster hash: 77672...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje folk burde ta seg en tur ut i verden der folk er glade de har noe å spise i det hele tatt. Litt fleksibilitet skader ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien. Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

Nå snur du om på poenget. Det var ingen som hadde allergier, det var ingen som hadde gitt beskjed om hva de foretrakk. Dessuten, det er vel disse barnas foreldre som bør strekke seg litt og gjøre gode miner til slett spill. Det må nemlig ha vært kjipt for bursdagsbarnet å høre på alt dette, og føle at bursdagsfeiringen ikke var "god nok".

 

HI, jeg synes gjestene har vært urimelige. Allergier er en ting, men jeg synes faktisk at foreldrene til disse barna du snakker om ikke gjorde det de skulle. Jeg synes det grenset til hysteri, ja. Ikke hysteri at de ikke spiser det ene eller det andre, men hysteri slik situasjonen utartet seg med surmuling og misnøye når de selv var ansvarlige for det som skjedde.

 

Anonymous poster hash: 77672...994

Du snur på poenget: Gjestane er på ingen måte urimelige, det er det foreldra deira som er. Barna må berre tilpasse seg infalla til dei voksne så best dei kan, noko som garantert ikkje er lett og som dei heilt sikkert skulle ønske dei slapp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...