Gå til innhold

Hva angrer du på at du ikke nøt...


Katrine Andreassen

Anbefalte innlegg

..da du var gravid med førstemann?

 

Jeg er frilanser for klikk.no og skal skrive en sak om ting man må huske å nyte når man er gravid for første gang.

I den forbindelse er jeg på jakt etter innspill fra deg som har to, tre eller flere barn. 

 

Som gravid med førstemann har man tid til seg selv og kan kose seg skikkelig. Vel å merke hvis formen tillater det. Man kan sove (nesten) når man vil, besøke venninner, handle uten mange små hjelpende hender og ta seg et langt bad uten å stresse. Der og da tenker man ikke over det, men når man blir gravid igjen, er det lett å tenke at det jo var inmari deilig å bare ha seg selv å tenke på når magen vokste. 

 

Så det jeg lurer på er rett og slett: 

Er det noe du skulle ønske du nøt mer da du var gravid med nummer 1? Hva og gjerne hvorfor?

 

 

Håper på mange innspill!

 

Hilsen Katrine Andreassen

frilansjournalist 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg angrer på at jeg ikke nøt alenetiden mer;) Men også kjæresten og forholdet. Det er tyngre denne gangen. På alle mulige måter.

 

Anonymous poster hash: a0467...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg ikke spiste mer is (!).

Under graviditeten forsvant nemlig laktoseintoleransen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenetiden, det å bare være meg, uten forpliktelser. og søvn!



Anonymous poster hash: bd2f7...100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å angre på ting man ikke vet hvordan det er å "miste" ;) Jeg har fire barn i alderen 5-12 år, og da jeg gikk gravid med førstemann kunne jeg jo ikke vite noe om hvordan det ville føles å ha et barn. Jeg visste jo at det ville bli nattevåk, ansvar osv, og jeg visste jo at med nummer 2, 3 osv ville det bli mye mindre tid til meg selv. Likevel er det noe helt annet å vite noe og det å erfare dette. Jeg gjorde jo som jeg ville som gravid, altså gikk tur når jeg ville, shoppet når jeg ville, sov når jeg trengte det osv. Hva annet kunne jeg egentlig gjort annerledes? :)

 

Det jeg derimot har tenkt en del på i ettertid er at førstegangsmammaer som er trøtte, slitne og ikke synes alt er rosenrødt, burde fått mer oppmuntring. Ting enklere og bedre, og man blir også mer vant med mammarollen. Nå kan jeg igjen sove lenge om morgningen i helgen, ta en joggetur (nesten) når det passer meg osv. Selvsagt er livet mitt først og fram stilpasset det å ha barn, men jeg har også i større grad fått igjen "meg selv" og min frihet til å gjøre ting jeg har lys til.



Anonymous poster hash: 70aaf...f6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg ikke nøt sunnere vaner. La på meg godt over 20 kg på å ha dilla på drittmat og var overbevist om at alle kiloene kom av svangerskapet. Etter fødsel gikk det 4 år før jeg var tilbake i normalvekt igjen og de årene var tøffe.

 

Anonymous poster hash: 93d0a...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kunne sove når jeg var trøtt!

 

Å kunne gjøre ting stort sett når jeg ville.

 

Sitte på kafe, og nyte kaffen mens den var varm.

 

Lange dusjer.

 

Lese krimromaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer ikke på noe. Det var ikke noe å nyte samtidig som jeg var gravid, for det har vært veldig ubehagelig. Jeg syns det er tusen ganger enklere å ta meg av et barn enn å ta meg av meg selv som gravid. Du kan heller spørre hva jeg angrer på at jeg ikke nøt før jeg ble gravid, og det var muligheten til å snu døgnet i ferier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer ikke på noe. Det var ikke noe å nyte samtidig som jeg var gravid, for det har vært veldig ubehagelig. Jeg syns det er tusen ganger enklere å ta meg av et barn enn å ta meg av meg selv som gravid. Du kan heller spørre hva jeg angrer på at jeg ikke nøt før jeg ble gravid, og det var muligheten til å snu døgnet i ferier. 

Det kan du gjøre når barna dine blir litt eldre (alle sammen). Jeg svarte litt lenger oppe, og har altså fire barn i alderen 5-12 år, og vi kunne snu døgnet en del i fjor for første gang. Det var kjempedeilig! Før det var det vanskelig fordi minsten måtte ha mer jevnt mønster og da ble det bare tullete om de eldste var lenger oppe osv. I fjor skjøv vi leggetiden med 2-3 timer slik at barna la seg i 22.30-23-tiden og (etter noen dager) sov da til rundt klokken 9-9.30 dagen etter mens vi voksne sjelden la oss før i 1-2-tiden og sov til rundt klokken 10 og stod opp rundt 10.30. Ble skikkelig late og deilige dager med mye bading, fjellturer osv sene grillkvelder med familie eller vennepar med barn og lykkelige barn som løp rundt mens vi voksne skravlet og koste oss. Jeg gleder meg til å kunne gjøre det samme denne sommeren :)

 

Anonymous poster hash: 70aaf...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg var så utålmodig på slutten og ikke bare koste meg og slappet av med bare meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...