Gå til innhold

Ungen min på 4 er rasist! :O


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare starte med at jeg ALDRI har sagt noe negativt om andre hudfarger!

Hver bidige gang det er unger på lekeplassen med Afrikans bakgrunn nekter hun å leke med dem, hun kan tillogmed finne på å si; "Jeg vil ikke leke for hun/han er svart!" Jeg blir like satt ut hver gang og jeg snakker til henne hver gang å prøver så godt jeg kan å si at de er like som oss på insiden o.l eller irretesette henne.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg kjenner ingen rasister! Lurer litt på at det er noe som hun har plukket opp i barnehagen, går forresten kun etniske Nordmenn i barnehagen.

Hvordan få bukt med dette? Kjenner heller ingen med Afrikansk bakgrunn. Det som er rart er at det er kun dem hun nekter å leke med, folk fra østen går helt fint..

Hjelp!



Anonymous poster hash: 38c4f...415
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Pust ut og slapp av..

2. Hun syns sikkert det er rart med hudfargen, og at de kanskje er litt skumle, for hun vet jo ikke bedre, og ikke skjønner hun at det bare er hudfargen sikkert..

3. Du gjør det jo bare verre med å forklare at de er like på innsiden eller irettesette henne, la det være helt naturlig at de er forskjellige, men at dette faktisk er et barn som henne som hun kan leke med.. Barnet er helt vanlig, ikke skittent eller sykt.

4. Hun er ikke en rasist, hun er et barn.



Anonymous poster hash: 372d4...2e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Pust ut og slapp av..

2. Hun syns sikkert det er rart med hudfargen, og at de kanskje er litt skumle, for hun vet jo ikke bedre, og ikke skjønner hun at det bare er hudfargen sikkert..

3. Du gjør det jo bare verre med å forklare at de er like på innsiden eller irettesette henne, la det være helt naturlig at de er forskjellige, men at dette faktisk er et barn som henne som hun kan leke med.. Barnet er helt vanlig, ikke skittent eller sykt.

4. Hun er ikke en rasist, hun er et barn.

 

Anonymous poster hash: 372d4...2e9

 

*puuuust*èr lettet ut. Trodde dette var helt unormalt :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 38c4f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synes vel de er skumle da, om hun ikke er vant til å se mennesker som er så mørke i huden så trenger hun å venne seg til det.

 

Trenger ikke være vanskeligere enn å lese bøker fra Afrika f.eks. Må da finne noen bøker om dyr og mennesker i Afrika du kan lese sammen med henne? Gikk det ikke en serie på barne-TV også, om hun Norske jenta som bodde på en legebåt i Afrika, foreldrene var lege og tannlege eller noe sånt også reiste de rundt i Afrika og hjalp fattige?

 

Her kom det forresten noen temmelig rasistiske meldinger fra svigermor, så hun fikk streng beskjed om at mine barn ikke skal formes på den måten. Men her er det flere afrikanske familier i nærmiljøet da så ungene har sett så mørke mennesker og barn hele veien selv om vi ikke kjenner de personlig.



Anonymous poster hash: b930b...982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som vokste opp av misjonærforeldre i afrika. Da han kom hjem til norge nekta han å leke med de hvite barna. Kansje hun synes det er skummelt med noe som er annerledes og hun ikke er vant med. Barn er jo ganske like oss voksne, er vel der "fremmedFRYKT" kommer fra, at noe er annerledes og da blir vi redde for det



Anonymous poster hash: c2072...8be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er jo ikke rasist, stakkars, du bør unngå å bruke slike ord i sammenheng med barn. Frykten for det ukjente sitter dypt forankret i oss mennesker. Hun drives sikkert bare etter prinsippet med å være trygg blant det hun allerede kjenner, og er skeptisk til det ukjente.

 

Barn har ingen bevissthet omkring raseforskjeller, og diskrimerer derfor ikke med det som utgangspunkt. Barn kan derimot læres opp til å forstå at vi er ulike av natur, men at dette ikke betyr at noen av ulikhetene er å foretrekke fremfor andre.



Anonymous poster hash: dfca3...ea9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp bøker og dvdar med barn med ulike etnisitetar, kanskje det vil hjelpe. Ho har nok litt framandfrykt, som ikkje nødvendigvis er det samme som rasisme. Eg trur ikkje fireåringar er i stand til å vere rasistiske heilt av seg sjølv, rasisme er ei tillært haldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er fordi de er såpass mørke i huden at hun syns det er skummelt. De er annerledes, og mye av det som er annerledes er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille reagerer alltid når hun ser venner av familien som er mørke. Jo mørkere de er jo skumlere er de.

Men hun blir ikke dullet med av meg og jeg oppfordrer de til å prate til henne.

Plutselig sitter hun på fanget deres og storkoser seg.

 

Er jo uvant for små som bare ser oss hvite til vanlig.

Gi det tid, plutselig blir hun nysgjerrig på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også kom det fra lillemann i barnehagen (rundt 4 år da han også): "Jeg vil ikke leke med henne, for hun er brun!" De voksne i barnehagen tok dette meget alvorlig og informerte også meg om det. De kjeftet faktisk på han for det også og sa at sånt sier man ikke.

 

Men jeg tror det blir feil å kjefte som andre sier her, det er nok bare det at det er uvant og at de må venne seg til det. De er jo ikke rasister av natur.

Litt komisk var det, for sønnen min er selv blandingsbarn og hans pappa er ganske mørk :)



Anonymous poster hash: cf861...b83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn vil heller ikke leke med afrikanske barn, men det er fordi de er så voldelige og støyende. Han er en forsiktig gutt.



Anonymous poster hash: 3e101...a0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Herrefred... Barn er ikke rasister!!

 

 

Anonymous poster hash: 5b91a...c87

 

 

Joda, det kan de fint være, men det gjelder nok ikke HIs barn.

 

Anonymous poster hash: b5558...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...